تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816612681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر احمدي نژاد به آمريكاي لاتين خط بطلاني بر ادعاهاي واشنگتن است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر احمدي نژاد به آمريكاي لاتين خط بطلاني بر ادعاهاي واشنگتن است
تهران – سفير كوبا در تهران سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به چهار كشور آمريكاي لاتين در راستاي گسترش روابط با اين منطقه راهبردي را نشانه ناكارامد بودن تحريم ها و خط بطلاني بر ادعاهاي آمريكا عليه ايران دانست.


"ويليام كاربو ريكاردو" كه كشورش ميزباني "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران را در سومين مرحله سفر دوره اي وي به آمريكاي لاتين برعهده دارد، اين اظهارات را در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا مطرح كرد.

رييس جمهوري كه بامداد امروز (دوشنبه) در نخستين ايستگاه سفر دوره اي آمريكاي لاتين وارد كاراكاس، پايتخت ونزوئلا شده است، در پايان مذاكرات خود در اين كشور عازم نيكاراگوئه مي شود و پس از آن به ترتيب ميهمان كشورهاي كوبا و اكوادور خواهد بود.

** خط اعتباري تجاري ايران و كوبا به 500 ميليون يورو ارتقا مي يابد

سفير كوبا در تهران درباره چشم انداز همكاري هاي تجاري دو كشور گفت: خط اعتباري به ارزش 200 ميليون يورو بين دو كشور براي تسهيل در مبادلات تجاري و اقتصادي ايجاد شده است كه در سفر قريب الوقوع رييس جمهوري اسلامي ايران به كوبا، برنامه ريزي شده است كه ارزش اين خط اعتباري به 500 ميليون يورو ارتقا يابد.

وي ضمن اظهار اميدواري نسبت به برداشتن گام هاي عملي از سوي دوطرف براي افزايش خط اعتباري گفت: با توجه به روابط ممتاز سياسي و نيز با توجه به ظرفيت هاي خوبي كه دو كشور براي گسترش روابط اقتصادي و تجاري دوجانبه دارند، ميزان كنوني مبادلات تجاري دو كشور به هيچ وجه براي طرفين راضي كننده نيست.

ريكاردو خاطرنشان كرد: شايسته نيست دو كشوري كه از روابط سياسي ممتاز برخوردار هستند، روابط تجاري آنها در سطح پايين قرار داشته باشد.

** احمدي نژاد و فيدل كاسترو ديدار مي كنند

سفير كوبا در تهران با بيان اين كه سفر جاري احمدي نژاد به كوبا دومين سفر وي به اين كشور در دوران رياست جمهوري او است گفت: رييس جمهوري ايران براي نخستين بار در سال 2006 براي شركت در اجلاس جنبش عدم تعهد در هاوانا به كوبا سفر كرد.

وي با بيان اينكه در زمان سفر اول احمدي نژاد به كوبا در سال 2006 فيدل كاسترو رهبر اين كشور به شدت بيمار بود و براي عمل جراحي در بيمارستان بستري بود، گفت: در آن سال امكان ديدار سران دو كشور به دليل بيماري فيدل فراهم نشد.

ريكاردو با بيان اين كه در مقطع كنوني حال فيدل كاسترو نسبت به سال هاي گذشته به مراتب بهتر است و وضع جسماني او تا حدود زيادي بهبود يافته است گفت: ديدار احمدي نژاد با فيدل كاسترو از جمله برنامه هايي است كه در سفر آتي پيش بيني شده است.

وي در خصوص اهميت روابط تهران – هاوانا و توجه ويژه كوبا به تحولات ايران و خاورميانه گفت: فيدل كاسترو اگرچه اين روزها ديگر هيچ گونه عنوان رسمي در كشور ندارد و تمام اخيتارات خود را به برادرش رائول كاسترو تفويض كرده است، اما همچنان به عنوان مرد اول كوبا شناخته مي شود و به دقت تحولات منطقه اي و بين المللي و به ويژه تحولات و اخبار مربوط به ايران را به دقت دنبال مي كند.

سفير كوبا در تهران افزود: اين موضوع نشان از توجه ويژه كوبا به ايران و روابط با اين كشور است.

** حمايت كوبا از برنامه صلح آميز هسته اي ايران

نماينده ارشد دولت كوبا در تهران در خصوص برنامه صلح آميز هسته اي ايران گفت: ما بارها تاكيد كرده ايم كه حق ايران را در برخورداري و استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت مي شناسيم و از جمهوري اسلامي براي دستيابي به اين حق مسلم دفاع مي كنيم.

** تكرار سياست هاي اشتباه

ريكاردو تداوم سياست هاي خصمانه دولت آمريكا عليه كوبا و برخي ديگر كشورهاي مستقل از جمله جمهوري اسلامي ايران را اشتباهي بزرگ ازسوي سردمداران كاخ سفيد دانست.

وي خاطرنشان كرد: يكي از بزرگترين اشتباهات آمريكا اين است كه حاكمان و دولتمردان آن از تاريخ درس عبرت نمي گيرند و اشتباهات گذشته را بارها تكرار مي كنند.

سفير كوبا در تهران با انتقاد از تحريم هاي يكجانبه عليه ايران و نيز با يادآوري مقاومت بيش از 50 ساله كوبا در برابر تحريم هاي سخت آمريكا گفت: آمريكا هرگز قادر نخواهد بود ملت هاي كوبا و ايران را به زانو در آورد.

نماينده ارشد دولت كوبا در تهران استفاده دولت آمريكا از ابزار تحريم براي به زانو درآوردن كشورهايي مستقل چون كوبا و ايران را تلاش بيهوده دانست.

ريكاردو با مروري بر سياست هاي دولت آمريكا در دوره رياست جمهوري باراك اوباما گفت: اگر چه برخي دولتمردان آمريكايي ظاهرا قصد داشتند تغييراتي در سياست هاي كلي واشنگتن ايجاد كنند اما لابي قدرتمند صهيونيستي هرگز چنين اجازه اي به او و ديگر روساي جمهوري آمريكا نداده است.

وي گفت : تمام تبليغات و شعارهاي تغيير كه در ابتداي دولت كنوني آمريكا سر داده شد دروغ بوده است و اين دولت هم ناچار به ادامه همان خط و مشي ديكته شده اي است كه دولت هاي قبلي از آن تبعيت مي كردند.

** دخالت هاي زيانبار

سفير كوبا در تهران در اين گفت وگو در خصوص تحولات سوريه و رويكرد مداخله جويانه و خصمانه برخي قدرتها در امور داخلي اين كشور گفت: دخالت بيگانگان در امور داخلي كشورها همواره زيانبار بوده است.

ريكاردو به عنوان نماينده ارشد دولت كوبا در تهران تاكيد كرد: ما معتقديم مردم هر كشور حق دارند خودشان حكومت خود را انتخاب كنند و اين موضع رسمي كوبا در قبال همه كشورها است.

** موج گسترده جنبش مردم آمريكا معادلات زيادي را تغيير خواهد داد

سفير كوبا در تهران در باره جنبش ها و تظاهرات گسترده مردمي در سراسر آمريكا در اعتراض به نابرابري هاي مدني واجتماعي و اوضاع نابسامان اقتصادي در اين كشور گفت: امروز مردم آمريكا به اين واقعيت پي برده اند كه حكومت از حقوق آنان دفاع نمي كند بلكه به فكر حفظ منافع قشر اقليت مرفه و سرمايه دار اين كشور است.

وي با بيان اينكه مردم آمريكا ديگر حاضر نيستند تحمل كنند كه دسترنج اكثريت مردم آن كشور به جيب اقليت مرفه و سرمايه دار برود تاكيد كرد: حركتي كه امروز در سرتاسر آمريكا عليه نظام غيرعادلانه آن آغاز شده است نشانه بيداري مردم است و اين موج گسترده جنبش مردمي درنهايت معادلات زيادي را تغيير خواهد داد.

** آوارگان فلسطيني بايد به سرزمين مادري بازگردند

ريكاردو در بخش ديگري از اين گفت وگو تاكيد كرد: كوبا معتقد به حق بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين مادري شان است؛ سرزميني كه بيش از 60 سال است به اشغال اسراييل درآمده و اين موضع رسمي كوبا در قبال مساله اسراييل و فلسطين است.

وي در خصوص روابط هاوانا- تل آويو گفت كه كشورش از نيمه اول دهه 1970 يعني از نزديك به 4 دهه پيش به دليل سياست هاي غيرقابل قبول رژيم صهيونيستي، روابط خود با اين كشور را قطع كرده است.

سفير كوبا در تهران تاكيد كرد: ما سياست هاي اسراييل را بويژه در قبال فلسطين به هيچ وجه قبول نداريم.

** ناامني، ارمغان اشغالگران براي عراق و افغانستان

ريكاردو كه در سه دوره زماني مختلف و از جمله در دوران اشغال افغانستان توسط نيروهاي نظامي آمريكا و ناتو و به مدت 9 سال به عنوان ديپلمات دولت كوبا در افغانستان فعاليت كرده و به خوبي به مسايل و مشكلات اين كشور آشنا است، معتقد است كه ناامني بزرگترين ارمغان اشغالگران براي عراق و افغانستان بوده است.

سفير كوبا در تهران گفت كه ميليون ها نفر از مردم افغانستان در سال هاي اشغال اين كشوراز ساليان دور تاكنون قرباني حملات اشغالگران و يا ناآرامي ها و خشونت هاي ناشي از حضور نيروهاي بيگانه شده اند.

ريكاردو رشد توليد و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را تنها يكي از مشكلات ناشي از حضور بيگانگان در آن كشور دانست و گفت: توليد و قاچاق موارد مخدر از زمان حمله آمريكا و همپيمانانش به افغانستان چندين برابر شده است.

وي ناامني، خشونت و عقب ماندگي هاي اقتصادي و اجتماعي را از عمده ترين آثار اشغال عراق و افغانستان دانست و با اشاره به خروج نيروهاي آمريكايي از عراق گفت: اگر چه نيروهاي اشغالگر عراق را ترك كرده اند اما هنوز هم شاهد ناآرامي و بمب گذاري در اين كشور هستيم .

سفير كوبا در تهران خاطرنشان كرد: دولت بغداد بايد تلاش كند تا با برقراري امنيت در اين كشور، زمينه لازم براي رشد و توسعه عراق و دستيابي اين كشور به استقلال واقعي را فراهم كند.

** كوبا فعلا به دنبال برنامه هسته اي نيست

ريكاردو در خصوص وضعيت كشورش در زمينه تجهيزات و فعاليت هاي هسته اي گفت: تنها سهم كوبا از موضوع هسته اي يك نيروگاه اتمي نيمه كاره است كه احداث آن در دوران اتحاد جماهير شوروي سابق آغاز شد اما با فروپاشي شوروي سابق، كار احداث اين نيروگاه نيز به طور كامل متوقف شد و از آن روز تاكنون هيچ كاري روي آن انجام نشده است.

وي خاطرنشان كرد: كوبا فعلا برنامه اي براي ساخت نيروگاه اتمي يا هرگونه فعاليت ديگر در زمينه فناوري هسته اي ندارد.

** انتقاد از برخورد دوگانه آمريكا با پديده تروريسم

سفير كوبا در تهران در بخش ديگري از اين گفت و گو درباره پنج تبعه كوبايي در زندان هاي آمريكا گفت: اين افراد كه مردم كوبا آنها را با عنوان "قهرمان" ياد مي كنند مدت 13 سال است كه در زندان هاي آمريكا گرفتار شده اند.

وي برخورد آمريكا با پنج تبعه كوبا را يكي از بارزترين نمونه هاي استانداردهاي دوگانه آمريكا در برخورد با مقوله تروريسم دانست و گفت: اين پنج قهرمان به آمريكا رفته بودند تا توطئه ها و طرح هاي گروه هاي تروريستي آمريكايي كه قصد خرابكاري و ترور مقامات كوبايي را داشتند، خنثي كنند.

ريكاردو گفت: اين افراد اطلاعات زيادي را در مورد طرح هاي تروريستي آمريكا عليه كوبا كشف كردند و آن را در اختيار دولت كوبا گذاشتند و دولت كوبا هم اين اطلاعات را به دولت آمريكا داد تا به آنها گوشزد كند كه هاوانا از طرح ها و توطئه هاي واشنگتن با خبر است.

وي افزود: اما آمريكا در مقابل به جاي اينكه عوامل توطئه ها و طرح هاي تروريستي را زنداني كند، پنج تبعه كوبايي را به اتهام جاسوسي و تلاش براي اقدامات تروريستي به زندان انداخت و اين نمونه كاملا آشكار برخورد دوگانه دولت آمريكا با پديده شوم تروريسم است.

** سوابق و فعاليت هاي ديپلماتيك سفير كوبا

ويليام كاربو ريكاردو كه از سال 2009 تا كنون به عنوان سفير كوبا در تهران فعاليت مي كند، از سال 1980 و به عبارتي بيش از سه دهه پيش وارد عرصه فعاليت در دستگاه ديپلماسي كوبا شد.

اين ديپلمات 55 ساله درسه دوره مختلف در مجموع به مدت 9 سال سابقه فعاليت ديپلماتيك در افغانستان را در كارنامه دارد و روزهاي دشواري را در شرايط ناامني افغانستان سپري كرده است.

ريكاردو كه به دليل سابقه فعاليت طولاني در افغانستان به زبان فارسي (اردو) كاملا مسلط است و با گويشي كاملا شبيه به گويش افغانها به زبان فارسي صحبت مي كند، همچنين در سال هاي 1995 تا 1997 در سفارت كوبا در تهران به عنوان نفر دوم سفارت فعاليت داشت.

اين ديپلمات كهنه كار كوبايي از سال 2001 تا 2005 مسووليت سفارت كوبا در ليبي را عهده دار بود. علاوه بر اين، وي يك دوره فعاليت ديپلماتيك 6 ماهه در پاكستان را نيز در كارنامه دارد.

گفت و گو از: محمدرضا منافي

سيام**1723**2026

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30755669

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن