تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816882304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه برگزارى اولين جشنواره تجسمى فجر اميد فراوان به آينده


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: به بهانه برگزارى اولين جشنواره تجسمى فجر اميد فراوان به آينده
[پروانه توكلى]
اولين جشنواره تجسمى فجر هم بالاخره بعد از گذشت بيست و چندمين سال از برگزارى جشنواره هاى فيلم و تئاتر و موسيقى از راه رسيد تا از اين پس جامعه تجسمى نيز از هيجان حضورى جشنواره اى بى نصيب نماند و به ميدان رقابت ها نگاهى جدى تر بيندازد.
جشنواره تجسمى كه نخستين دوره خود را سپرى مى كند، با موضوعيتى با عنوان «اميد به آينده» آغاز به كار كرده و به قول و گفته هاى برخى اهالى جامعه تجسمى با پاره اى كاستى ها و ضعف هايى كه در پوشش نوپايى و تازگى اين همايش توجيه مى يابند، به اولين ميدان عرض اندام گام برداشته است.
در اين جشنواره ۲۲۰۰ هنرمند در رشته هاى نقاشى، پوستر، عكس، مجسمه و كاريكاتور با بيش از ۶۰۰۰ اثر شركت كرده اند كه از ميان آنها حدود۴۰۰ اثر به بخش مسابقه جشنواره راه يافته است و در مجموع ۸۰۰ اثر در بخش هاى مسابقه و جنبى آن در مكان هاى موزه هنرهاى معاصر،فرهنگسراى نياوران و موزه فرهنگى هنرى آزادى به معرض ديد درآمده است.
گزارشى كه در پى آمده نگاهى دارد به اولين جشنواره تجسمى فجر كه از ۱۲بهمن ماه در موزه هنرهاى معاصر گشايش يافته است:
در اولين جشنواره تجسمى فجر، غير از آنكه نام بسيارى از هنرمندان صاحبنام حوزه هاى مختلف تجسمى را مى بينيم،استقبال و فعاليت اين هنرمندان را نيز در كنار جوانان شاهديم.
اعضاى شوراى سياستگذارى و هيأت علمى نخستين جشنواره بين المللى هنرهاى تجسمى فجر، نام آشنايانى چون ابراهيم حقيقى، محمدعلى رجبى، غلامعلى طاهرى، عباس ميرهاشمى، مصطفى گودرزى، مسعود شجاعى طباطبايى، طاهر شيخ الحكمايى و.‎/.هستند و ما در همه بخش اجرايى و مديريتى اين جشنواره نيز به فعاليت هنرمندان پيشكسوت رشته هاى مختلف بر مى خوريم كه حضور هركدام از آنها در بخش هاى مربوطه تا حد زيادى موجبات دلگرمى و اقبال فراوان علاقه مندان و هنرمندان را فراهم مى آورد.
آنچه كه مبرهن است پويايى هنر هاى تجسمى در انعكاس حركت ها و باورهاى مردمى و انقلابى است كه به خصوص در اين دوره(سه دهه اخير) خاص از تاريخ كشورمان، همواره امرى غير قابل انكار و چشم پوشى به شمار مى آمده است.
اين در حالى است كه عرصه وسيع و متنوع تجسمى، با تمام ظرفيت هاى كليدى و مؤثر هنرى و مردمى بودن، درست در مقاطعى كه نياز به بازنگرى و دوباره خوانى داشته، غالباً در كنج هاى انزوا گرفتار آمده و از مجال نمايشى جدى و اثر گذار در همه ابعاد، باز مانده است.
ارزيابى هنر سه دهه انقلاب، علاوه بر آنكه آينه تمام نماى رخدادها و حركت هاى مردمى و انقلابى سالهاى جنگ و انقلاب، به روايت هنرمندان انقلابى است، ورق زدن سه دهه از تاريخ هنر معاصر و خوانش مسيرى است كه هنر معاصر ايران در اين سالها و سال هاى قبل از انقلاب در رويارويى با چگونگى به كارگيرى هنر مدرن و نحوه توجه به هنر اجتماعى و ايرانى در مواجهه با هنر و دنياى نو، تجربه مى كند.
آگاهى از چگونه طى شدن اين روند، به همراه قابليت هاى ضروريى كه هنر هاى تجسمى بايد در عرصه هاى اجتماعى و اقتصادى به آنها دست يابند، شايد از مهم ترين مؤلفه هاى رويدادى به بزرگى جشنواره تجسمى فجر باشد كه از مجرايى دولتى مجال بروز يافته و قرار است با استمرار در برگزارى در حد و اندازه اى بين المللى نيز به ايفاى نقش بپردازد.
همچنان كه «كاظم چليپا» دبير بخش نقاشى،در مراسم افتتاحيه آثار نقاشى جشنواره تجسمى در موزه آزادى به ظرفيت ها و نقش هنرهاى تجسمى در فرآيندى مانند انقلاب و پس از آن هشت سال دفاع مقدس اشاره كرد و درعين حال از تشريح موقعيت انسان معاصر در اين گونه رويدادها سخن گفت:«هنرمندان عرصه تجسمى در اين دوران شرايط اجتماعى انسان معاصر را براى دنيا ترسيم كردند و جلوه اى ديگر از انسان را پيش روى جهانيان گذاشتند.»
حضور بزرگانى چون احمد اسفنديارى،مير حسين موسوى، محمود جوادى پور، حبيب الله آيت اللهى، منصوره حسينى، زهرا رهنورد، محمدعلى ترقى جاه، مهدى حسينى، فرح اصولى، احمد وكيلى، مصطفى گودرزى، ايرج اسكندرى، مرتضى اسدى، صداقت جبارى، محمدعلى بنى اسدى و.‎/‎/ كه مرور آثار هر كدام از ايشان گوشه هايى از چهار، پنج دهه از مسير حركت نقاشى ايران را در حساس ترين برهه هاى تاريخ اين سرزمين به نمايش مى گذارد، در كنار جوانان، از ويژگى هاى اين جشنواره است.
اين ويژگى را بايد از نشانه هاى قابل ارائه اى دانست كه همراه با قرار گرفتن جشنواره تجسمى در كيفيتى مطلوب و تأثير گذار، بتوان ضريب اطمينان بالايى را در نگاه اصلى ترين فعالان اين عرصه براى سال هاى بعد تعريف كرد. همراهى صاحبنامان در بخش هاى ديگر جشنواره تجسمى نيز ديده مى شود. همچنان كه در بخش پوستر نيز قبادشيوا، ابراهيم حقيقى، امرالله فرهادى، كوروش پارسانژاد و.‎/.در كنار هنرمندان جوان آثارشان را ارائه كرده اند.
هر چند كه هنرمندى چون آيت اللهى، آثار جوانان را در نقاشى بسيار قابل توجه و اميدوارانه بررسى مى كند، قباد شيوا مهلت ارسال آثار به جشنواره را بسيار محدود و توان عرصه گرافيك كشور را در فرصتى با موضوعيت جشنواره تجسمى محدود مى داند ‎/
برنامه ريزى امور مديريتى و اجرايى نيز موضوع مهم ديگرى است كه تا به حال بسيارى از حواشى جشنواره تجسمى را به خود اختصاص داده است.
احتمالاً طبيعى است كه مانند اغلب برنامه ريزى ها در چنين رويدادهايى(خصوصاً وقتى به قول دست اندركارانش درابتداى راه باشد) برنامه ريزى واطلاع رسانى اولين جشنواره تجسمى فجر نيز با تأخيرها و ناهماهنگى هاى خاص خودش همراه باشد.
در هر حال با وجود برخى انتقادها و گله مندى هاى تعدادى از هنرمندان نسبت به زمان فراخوان و تأخير دراجراى برنامه ها و بى اطلاع بودن بسيارى از آنان از اعلام فراخوان، «غلامعلى طاهرى» دبير جشنواره، استقبال از اولين جشنواره تجسمى فجر را بسيار خوب ارزيابى مى كند و شركت هنرمندان پيشكسوت و همكارى آنان را در بخش هاى مختلف جشنواره نشانه قوت بالاى اين برپايى مى داند.
از آنجا كه نمى توان از كنار اظهار نظرهاى متفاوت از هنگام شكل گيرى تا اجراى چنين رخدادهايى بى تفاوت گذر كرد، شايد بتوان پاره اى از كاستى ها و تأخيرها را به حساب اول راه بودن چنين جشنواره اى با چنين وسعت دانست و بازهم شايد بتوان از تنوع رشته ها ى متنوع هنرهاى تجسمى در توجيه برخى نارسايى ها و تأخيرها در برنامه ريزى هاى جشنواره تجسمى سخن گفت ‎/
«محمود شالويى» مدير مركز هنرهاى تجسمى وزارت ارشاد، نبودن جشنواره تجسمى را خلأيى در جامعه تجسمى عنوان مى كند و از برگزارى هر ساله آن از ۱۲بهمن تا اسفند ماه سخن به ميان مى آورد.
به گفته رئيس موزه هنرهاى معاصر حضور ۵۰درصدى شهرستانى ها يكى از نكات موفقيت آميز جشنواره تجسمى فجر است و گزينش آثار توسط مردم از بخش تازه چنين رويدادى به حساب مى آيد.

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن