تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821298259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايستادن بر قله و محو سختي هاي صعود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ايستادن بر قله و محو سختي هاي صعود
گفت وگو با كوهنورد نوجوان بيرجندي

ايستادن بر قله و محو سختي هاي صعود
صفحه S03 ورزش (جنوبي) ، شماره سريال 17209 ، تاريخ انتشار 871204

قاسمي- چندي پيش از حضور يك نوجوان بيرجندي در تيم كوهنوردي و صعود به قله تفتان خبر دار شديم و از آن جايي كه شناسايي و تشويق ورزشكاران نوجوان، پايه و اساس رشد و توسعه ورزش قهرماني است، برآن شديم تا اين ورزشكار را بهتر به جامعه ورزش استان بشناسانيم.گفت وگويي با اين كوهنورد نوجوان داشته ايم كه به شرح زير است:

لطفا خودت را معرفي كن.

ويدا لاري، 11 ساله، عضو باشگاه ورزشي پيوند سبز هستم.

از چه سالي كوهنوردي را آغاز كردي؟

چون در يك خانواده كوهنورد و ورزشكار به دنيا آمدم از همان كودكي وقتي راه رفتن را ياد گرفتم، كوهنوردي را به همراه خانواده آغاز كردم.

خاطره اولين صعودت را برايمان بازگو كن.

اولين صعودم مربوط به قله باقران است، 3 تا 4 ساله بودم كه روزهاي جمعه با دوستان پدرم به كوه مي رفتيم ساختن پناهگاه جوزان برايم لذت بخش بود چرا كه هر كس در هنگام بالا رفتن از كوه با خود چيزي را مي برد، مثل گچ، سيمان من هم، هم زمان با ساختن پناهگاه، درس هاي زيادي مانند اتحاد و دوستي ياد گرفتم.

خاطره ديگرم هم مربوط به صعود به قله علم كوه به ارتفاع 4 هزار و 850 متر است، آن زمان 9 ساله بودم، به همراه تيم كوهنوردي پيوند سبز، به عنوان كوچك ترين عضو گروه تا ارتفاع 4 هزار متري (علم چال) صعود كردم.در مسير بسياري از كوهنوردان ايراني و خارجي از ديدنم تعجب مي كردند و از من عكس مي گرفتند كه اين موضوع به من انرژي بيشتري مي داد.

آيا قصد داري اين رشته را ادامه بدهي؟

بله، من عاشق كوهنوردي هستم.

تا كجا و تا چه سطحي دوست داري پيشرفت كني؟

تا هر جا كه خدا ياري ام كند، بالا خواهم رفت و اميدوارم آن جا قله اورست باشد.

نظرت راجع به كوه چيست و از بودن در دامان طبيعت چه احساسي داري؟

در كوه همه به هم خيلي نزديك مي شوند، هيچ كس رقيب كسي نيست، بلكه همه با هم رفيق هستند، با هم حركت مي كنند، با هم نفس مي كشند، بر سر يك سفره غذا مي خورند و بالاخره دست در دست هم و با هم صعود مي كنند.

به نظرم لحظه صعود بهترين لحظه هاست، طبيعت سرشار از زيبايي، پاكي و صفاست خبري از تجملات و تعارفات شهري نيست.

خاطره اي هم از آخرين صعودت در ذهن داري؟

صعود سختي بود، 4 هزار و 135 متر را بايد يك روزه صعود مي كرديم، برف تا كمرم مي رسيد، شب اتوبوس در راه خراب و از 8 تا 11 شب همه درگير بيرون آوردن اتوبوس از برف شديم، بي نهايت خسته بوديم و از سرماي شديد هم خوابمان نمي برد. بايد 5 صبح آماده صعود مي شديم، آب نداشتيم و راه طولاني بود.

با تمام خستگي، افراد گروه به هم انرژي مثبت مي دادند با كارهايي مثل شعر خواندن يا پرتاب برف.مطمئنم كه ياري خدا سبب موفقيت من در اين صعود شد.

ساعت 13 و 30 دقيقه بعدازظهر بر قله تفتان خدا را به خاطر اين صعود شكر كردم.

نظرت راجع به بازيافت زباله ها در طبيعت چيست؟

در طبيعت نبايد به فكر بازيافت بود، بلكه بايد يادمان باشد كه طبيعت خانه ماست و بايد در نظافت آن كوشا بود، كيسه مخصوص زباله را در كوله پشتي مان نبايد فراموش كنيم، بايد زباله را با خود به شهر برگردانيم يا در سطل هاي زباله تعبيه شده در طبيعت بيندازيم چرا كه كوهنورد نبايد از خود اثري بر جا بگذارد.

آيا دوستانت را هم به كوهنوردي دعوت مي كني؟

دوستانم را به ورزش تشويق مي كنم چون ورزش به سالم زيستن كمك مي كند.

البته دو نفر از هم كلاسي هايم به دعوت من براي شركت در صعود، توانستند تا پناهگاه تفتان كه 2 هزار و 50 متر ارتفاع داشت، صعود كنند كه اين موضوع برايم لذت بخش بود.

چه چيز باعث مي شد كه سختي صعود را فراموش كني؟

صعود، سختي هاي زيادي به همراه دارد اما وقتي موفق به صعود مي شوي و بر فراز قله قرار مي گيري، تمام سختي ها را فراموش مي كني.

آيا كوهنوردي و حضور در دامان طبيعت به درس خواندنت لطمه اي وارد نمي كند؟

براي من و خانواده ام درس مهم ترين مسئله است و اگر قرار باشد ورزش به درسم لطمه اي بزند از آن صرف نظر مي كنم، اما ورزش مغزم را فعال مي كند و انرژي مضاعفي براي درس خواندن به من مي دهد، من بيشتر روزهاي تعطيل كوهنوردي مي كنم.

در چه رشته هاي ديگري فعاليت داري؟

عاشق ورزش هستم، هر ورزشي به من انرژي مي دهد اسكيت را به صورت نيمه حرفه اي ياد گرفتم، در سنگ نوردي سالني هم فعاليت دارم و در هر دوره مسابقات استاني در رده سني خودم، نفر اول شدم.

عضو تيم ايروبيك و استپ و ايروبيك باله باشگاه پيوند سبز هم هستم و حدودا 500 حركت ايروبيك و استپ را در 2 دقيقه اجرا مي كنم، البته شنا و دوچرخه سواري هم برايم لذت بخش هستند.

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن