تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816016380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران در اوج قدرت، امريكا در اوج ضعف


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: ايران در اوج قدرت، امريكا در اوج ضعف
به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه ايران امريكا را به يك زورآزمايي طلبيده است. اما پاسخ امريكا آن چيزي نبود كه از اين كشور با آن همه ادعا انتظار مي‌رفت و تنها تلاش كرد كه در كمترين سطح ممكن پاسخ دهد تا بتواند آبروي خود را حفظ كند.


ديپلماسي ايراني: مانور نظامي ايران هفته گذشته در حالي انجام شد كه فرمانده ارتش جمهوري اسلامي ايران نسبت به بازگشت ناو امريكايي به خليج فارس هشدار داد و گفت: «ناو امريكايي بهتر است ديگر بر نگردد، ما فقط يك بار هشدار مي‌دهيم.» هشدار جمهوري اسلامي ايران به امريكا در حالي صورت مي‌گيرد كه غرب دور جديدي از تحريم‌ها را عليه ايران آغاز كرده است با اين بهانه كه بدين ترتيب مي‌تواند ايران را از لحاظ اقتصادي زمين‌گير كند و باعث شود تا از برنامه‌هاي هسته‌اي صلح‌آميزش منصرف شود. فضاي تنش‌زاي ميان ايران و غرب روز به روز لحن تندتري به خود مي‌گيرد و هر آن بيم آن مي‌رود كه حادثه‌اي غيرقابل جبران در منطقه رخ دهد.

روزنامه السفير، چاپ لبنان در يادداشتي با عنوان "ايران يك بار هشدار مي‌دهد، امريكا مي‌خواهد چه كند؟" به اين موضوع پرداخته و مي‌نويسد: عطاء الله صالحي، فرمانده ارتش جمهوري اسلامي ايران به ناو هواپيمابر امريكايي كه به تازگي آب‌هاي خليج فارس را ترك كرده است، هشدار داد كه ديگر به منطقه باز نگردد. وي تاكيد كرد، ايران يك بار بيشتر هشدار نخواهد داد. اظهارات اين مقام عالي‌رتبه ايراني شديد اللحن ترين اظهاراتي بوده كه ميان ايران و امريكا تا كنون رد و بدل شده است. ايران در حقيقت با اعلام اين موضع تلاش كرد كه منطق طرف امريكايي را به محك بگذارد. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه ايران امريكا را به يك زورآزمايي طلبيده است. اما پاسخ امريكا آن چيزي نبود كه از اين كشور با آن همه ادعا انتظار مي‌رفت و تنها تلاش كرد كه در كمترين سطح ممكن پاسخ دهد تا بتواند آبروي خود را حفظ كند. واشنگتن اعلام كرد، ناو دريايي خود را به آب‌هاي خليج فارس خواهد فرستاد ولي هم‌زمان تاكيد كرد كه نمي‌خواهد تشنج بيش از اين افزايش يابد و به هيچ وجه تلاش نمي‌كند كه با تهران رويارويي نظامي داشته باشد.

در ادامه اين يادداشت آمده است: همين ديروز بود كه ايران موفق شد از طريق كمين الكترونيكي خود هواپيماي جاسوسي پيشرفته امريكا موسوم به RQ170 را سرنگون كند. امريكا از ايران خواست كه اين هواپيما به اسارت گرفته شده را باز گرداند مبادا كه ايران بتواند از روي آن نسخه‌برداري كرده و نسخه پيشرفته‌تري را عرضه كند ولي پس از آن كه با پاسخ منفي ايران مواجه شد امريكا سكوت مطلق اختيار كرد. آيا كشور "ابرقدرت جهان" شوكه شده و صبر را پيشه كرده است؟

نويسنده اين يادداشت در ادامه به تحليل مواضع ايراني مي‌پردازد و مي‌نويسد: برداشت‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه ايران قصد جنگ با امريكايي‌ها را ندارد و امريكايي‌ها نيز تلاش مي‌كنند كه به هر قيمتي شده از جنگ فرار كنند. ولي در حقيقت ايران عملا كار اخراج نيروهاي امريكايي از آب‌هاي خليج فارس را آغاز كرده است. نيروي دريايي ايران اعلام كرده است كه تنگه هرمز يك منطقه نظامي تحت كنترلش است و متعهد است كه محيط آبي آن را از هر گونه مداخله خارجي پاك كند. مانور ولايت 90 عرض اندام نيروي دريايي ايران در برابر ظهور ضعف دشمنش بود و پيام‌هاي نظامي‌اش بيشتري از پيام‌هاي سياسي‌اش بود. نيروهاي نظامي ايران با انجام اين مانور اعلام كردند كه جنگي را آغاز نمي‌كنند و اين را خوب مي‌دانند كه طرف مقابل نيز نمي‌خواهد خود را درگير جنگ نظامي كند. نيروي دريايي ايران به تنگه هرمز نمي‌آيد كه يك مانور ساده انجام دهد و بعد خارج شود، بلكه مي‌آيد و تمرين نظامي مي‌كند و به همگان مي‌گويد كه آماده رويارويي است ولي به هيچ وجه به دنبال جنگ نيست. آتش اين مانور هيبت امريكا در منطقه را هدف قرار داد. ايران در مدت زمان كوتاهي به چنين قدرت نظامي رسيده است در حالي كه هيچ گاه سابقه نداشته امريكا تا اين اندازه در ضعف و ناتواني بوده باشد. اگر بحران سوريه نبود ايران در بهترين موقعيت منطقه‌اي‌اش قرار داشت اگر چه با وجود همين وضعيت امريكا نيز در وضعيت شبه ورشكستگي سياسي در بعد منطقه‌اي به سر مي‌برد.

يادداشت نويس روزنامه السفير در ادامه مطلبش به بحث تحريم‌هاي وضع شده از سوي امريكا و اروپا عليه ايران اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: اروپا و امريكا كمترين تحريم ممكن را عليه تهران وضع كرده‌اند، اين نشان مي‌دهد كه آنها تا چه اندازه در عقب‌ راندن ايران از مواضعش شكست خورده‌اند. غربي‌ها چيزي جز سياست شكست خورده متضاد پول و نفت جداي از گزينه نظامي در اختيار ندارند. غرب مي‌تواند از خريد نفت ايران اجتناب كند اما نمي‌تواند از صدور نفت ايران از بنادرش به بازارهاي جهاني جلوگيري كند. اروپا مي‌تواند براي بازگرداندن ايران پاي ميز مذاكره شرط بگذارد ولي نمي‌تواند مانع فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران شود. امريكا و اسرائيل هم مي‌توانند دائما ايران را تهديد به حمله نظامي كنند ولي سوال اين جا است كه چگونه جرات مي‌كنند اين تهديدها را عملي كنند؟

نويسنده اين يادداشت در پايان مي‌نويسد: تهران پس از خروج نيروهاي امريكايي از عراق استراتژي جديدي را براي تعامل با واشنگتن در پيش خواهد گرفت. اين استراتژي مبتني بر رويارويي ايران با امريكا در دو نقطه است، يكي آب‌هاي خليج فارس و ديگري افغانستان. به دليل ضعف امريكا واشنگتن نمي‌تواند تجربه تلخ عراق را براي ايران تكرار كند و حتي در نقاط ديگر به مقابله با تهران برخيزد. اگر امريكا توانست ناو هواپيمابر خود را از درياي عمان خارج كند تا مبادا رويارويي با ايران در بگيرد چگونه مي‌تواند با ايران در افغانستان به مقابله برخيزد؟ در صورتي كه طالبان بخواهد به ايران نزديك شود، امريكا كه طالبان را از فهرست مجموعه‌هاي تروريستي خود خارج كرده و از در صلح با آن وارد شده، چگونه مي‌تواند مجددا با آن مبارزه كند و ايران را به چالش بكشد؟

منبع: تحريريه ديپلماسي ايراني

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن