تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816613261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديپلماسي فعال‌تر نياز امروز ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: ديپلماسي فعال‌تر نياز امروز ايران
گفتگوي ديپلماسي ايراني با سيد جعفر هاشمي، سفير سابق ايران در برزيل،‌در خصوص سفر احمدي نژاد به كشورهاي امريكاي لاتين


ديپلماسي ايراني : محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران راهي آمريكا لاتين مي شود. حياط خلوتي كه آمريكا سالهاست آن را سند پشت قباله خود مي داند.ايران سالهاست كه در منطقه امريكاي لاتين برو و بياي سياسي و اقتصادي خاص خود را دارد. مساله اي كه همواره خاري در چشم كاخ سفيد نشين ها بوده است. در اين بازه زماني كه غرب دست در دست واشنگتن به دنبال تنگ تر كردن حلقه پيرامون ايران به واسطه برنامه هسته اي اين كشور است،سفر رئيس جمهوري ايران به آمريكا لاتين پيش از گذشته بازتاب داشته و دارد. سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا با سخنان تند و تيز خود به استقبال اين سفر رفته و به رهبران كشورهاي ميزبان محمود احمدي نژاد هشدار داد كه مبادا به فكر تعميق رابطه خود با تهران در اين فضا باشند. ديپلماسي ايراني در همين خصوص با سيد جعفر هاشمي،‌سفير سابق ايران در برزيل گفتگويي داشت كه در زير مي‌خوانيد:

با توجه به سفري كه آقاي احمدي‌نژاد از روز يكشنبه به كشورهاي امريكاي لاتين خواهد داشت، توسعه اين روابط را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا اين روابط صرفا بر اساس روابط اقتصادي پايه‌گذاري شده و يا اهداف سياسي هم از اين سفرها دنبال مي‌شود؟

امريكاي لاتين به خودي‌خود يك پتانسيل به حساب مي‌آيد. به عبارت ديگر قاره‌اي با پانصد ميليون جمعيت با امكانات خدادادي فراوان است و برخي از كشورهاي آن همانند برزيل كه شايد در دهه آينده حرف اول را از حيث محصولات كشاورزي در دنيا بزند،‌بسيار موفق هستند. بنابراين هر كشوري دوست دارد كه با داشتن روابط اقتصادي كه به تبع آن روابط سياسي را نيز به همراه خواهد داشت، حضور موثري در اين كشورها داشته باشد. جمهوري اسلامي ايران نيز پس از پيروزي انقلاب اسلامي طبيعي بود كه كانون مراوده و روابط خود را از كشورهايي كه تفكرات خاصي داشتند به سمت و سوي كشورهاي ديگري ببرد. از آن جمله مي‌توان به كشورهاي امريكاي لاتين، افريقا و كشورهاي جنوب شرق آسيا اشاره كرد كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي تعداد سفارتخانه‌هاي ما بيشتر از گذشته شد، درنتيجه روابط سياسي و اقتصادي‌مان هم با اين كشورها بيشتر شد. به طور طبيعي پاسخ به سوال شما مثبت است. يعني نفس داشتن روابط سياسي و اقتصادي با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در كشورهايي كه ذكر شد، خوب است،اما نكته‌‌‌ حائز اهميت اين است كه ايران بايد درسياست خارجي خود به گونه‌اي رفتار كند تا در شرايط خاص اين كشورها احساس نكنند كه ايران به سوي آنها مي‌رود، بلكه روابط متعادل وزين بايد براي همه فصول باشد كه چنين رويكردي يقينا موثرتر خواهد بود. ضمن آنكه بايد توجه داشته باشيم عليرغم آنكه در اكثر اين كشورها در طول سال‌هاي اخير حكومت‌هاي ضدامريكاييبرسركار آمدند، اما چنين مساله‌اي به منزله آن نيست كه هرگونه روابطي را با ايران برقرار كنند. به عبارت ديگر از يك سو خط قرمز‌ آنها با امريكا مشخص بوده و از سوي ديگر توان آنها نيز در رابطه با ايران مشخص است. اما به طور كلي اين سفر مي‌تواند سفر خوبي باشد و مورد بهره‌برداري قرار بگيرد، به شرط آنكه ايران هم به شكل صحيحي در روابط خود با اين كشورها عمل كند. متاسفانه برخي از اين كشورها گلايه‌مند هستند كه قول‌هايي به آنها داده شد، اما هنوز عمل نشده است و برخي مواقع مورد توجه قرار نگرفته و يا به فراموشي سپرده شدند.

سخنگوي وزارتخارجه امريكا نسبت به سفر آقاي احمدي‌نژاد به اين كشورها هشدار داده است كه اكنون زمان تعميق روابط اقتصادي و امنيتي با ايران نيست. تا چه اندازه كشورهاي امريكاي لاتين به اين هشدارها توجه مي‌كنند؟

ما بارها اعلام كرده‌ايم كه كشورها مستقل هستند. بنابراين با توجه به چنين اخطاري كه امريكا داده، ممكن است كشورهاي امريكاي لاتين هم پاسخ دهند كه آنها مستعمره و يا حياط خلوت امريكا نيستند كه امريكايي‌ها هر توصيه‌اي بكنند و آنها نيز موظف باشند تا به حرف‌هاي آنها عمل كنند. درنتيجه چنين رفتاري حتي از ديد خود امريكايي‌ها غيرپسنديده است. چراكه هر كشور مستقلي اين حق را دارد كه سطح روابط خود را با ساير كشورها بر اساس منافع ملي خودش تنظيم كند. با توجه به اينكه امريكايي‌ها نيز سطح روابط خود را با ساير كشورها بر اساس منافعشان تنظيم مي‌كنند. اينكه امريكايي‌ها هنوز قصد آن داشته باشند كه همانند گذشته از موضع قدرت به كشورهاي ديگر دستور دهند و كشورها هم بي چون و چرا اوامر آنهارا اطاعت كنند، ديگر دوره اينگونه رفتارها به پايان رسيده است. اما آنچه كه امروزه از اين نوع گفتمان‌ها استنباط مي‌شود، اين است كه دليل آن تشنجاتي است كه مدتي ميان ما بوجود آمده است. هنر ديپلماسي ايران بايد در اين شرايط به گونه‌اي باشد كه اين تشنجات را كنار بگذارد و با توضيح خودش به كشورها و سازمان‌هاي موثر در دنيا نشان دهد كه حرف امريكايي‌ها درباره ايران صحيح نيست. ديپلماسي فعال ايران بايد در چنين روزهايي خودش را نشان دهد. در نتيجه بايد باگفتگو و تعامل اين مشكلات را حل كرد. متاسفانه در چنين مقاطعي كه كشور به آرامش نياز دارد، برخي حرف‌ها در داخل شنيده مي‌شود كه صداهاي خوبي نيست و سبب مي‌شود تا جمع عظيمي از دنيا عليه ايران بسيج شوند كه در نهايت به نفع منافع ملي ما نيست. بنابراين هنر ديپلماسي وزارتخارجه اين روزها بايد اين باشد كه بتواند ثابت كند تا ايران آن كشوري كه امريكايي‌ها درجهان از آن ترسيم كرده‌اند، نيست و هرچه شفاف‌سازي در زمينه‌هاي مختلف بيشتر باشد،كمك مي‌كند تا منافع ملي خود را در جاي‌جاي دنيا بيشتر مورد توجه قرار دهيم.

آيا با گسترش روابط ايران با امريكاي لاتين، از فشار بين‌المللي بر ايران كاسته خواهد شد؟

بله پاسخ به اين پرسش مثبت است. بحث اين است كه ايران چگونه مي‌تواند منافع خود را درساير كشورها تامين كند. لازمه اين كار اين است كه با ديپلماسي فعال ثابت كنيم كه امريكايي‌ها در مورد ايران اشتباه مي‌كنند و مطالبي كه درباره ايران گفته مي‌شود، واقعي نيست. هرچند كه متاسفانه در داخل هم ممكن است چندصدايي‌ وجود داشته باشد كه البته هنر ديپلماسي ايران بايد همين جمع نقيضين باشد.

اگر امروزه در دنيا امريكا و اسراييل فرياد مي‌زنند كه ايران به دنبال سلاح هسته‌اي است، ايران بايد با تدابير درست خود نشان دهد كه از جهات مختلف دنبال چنين كاري نيست. حال در چنين شرايطي قضاياي مربوط به تسخير سفارت انگليس بوجود مي‌آيد، عملي كه هيچ‌يك از مقامات عاليرتبه نظام با آن موافق نبودند و يا در همين مقطعي كه ايران با پيام صلح و دوستي مانوري را در آبهاي خليج‌فارس انجام مي‌دهد،‌متاسفانه مساله بستن تنگه هرمز مطرح مي‌شود. در نهايت مجموع چنين مسايلي به ايران هراسي و به امريكايي‌ها كمك مي‌كند تا اهداف ضدايراني خود را بيشتر پيش ببرند. وظيفه وزارتخارجه است كه در چنين شرايطي قاطع به ميدان بيايد. اما در برخي موارد شاهد هستيم كه وزراتخارجه هم از مسايلي كه در حال اتفاق است، عقب است. بنابراين ايران نياز به ديپلماسي فعال‌تري دارد تا بتواند به اهداف خود سريع‌تر برسد.

تهيه كننده: تحريريه ديپلماسي ايراني

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن