تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805666485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش علل ناكامي ايران در المپيك پكن در جلسه امروز مجلس قرائت شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش علل ناكامي ايران در المپيك پكن در جلسه امروز مجلس قرائت شد
خبرگزاري فارس: كميسيون فرهنگي مجلس در گزارشي علل ناكامي تيم هاي ورزشي ايران در المپيك پكن را بررسي و در جلسه علني امروز مجلس قرائت كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس، ستار هدايت خواه مخبر كميسيون فرهنگي مجلس در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي گزارش كميسيون مربوطه در خصوص علل ناكامي تيم هاي ورزشي ايران در المپيك پكن را قرائت كرد.
وي اظهار داشت: اين گزارش بر اساس بررسي‌هاي بسيار وسيع كارشناسي هم در كميته‌ي تربيت بدني و جوانان مجلس با حضور كارشناسان مختلف و با بررسي نظرات كارشناسي كه از طريق مطبوعات، سايت‌ها و طرق ديگري كه در اختيار كميسيون صورت گرفته بود و هم از طريق مركز پژوهش‌ها، انجام گرفته است.
هدايت‌خواه بيان داشت: هم‌چنين با توجه به گزارشي كه از سازمان تربيت بدني اخذ شد، مجموعه اين مسائل با يك نگاه دقيق كارشناسي مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت جمع‌بندي شد. البته گزارش بسيار مفصل‌تر از آن چيزي است كه در اين‌جا وجود دارد ولي براي رعايت اختصار، امهات مطلب را همكاران ما در كميسيون فرهنگي تهيه و خدمت شما تقديم مي‌كنند.
وي تصريح كرد: در واقع مشاهده كرده‌ايم برخي از افراد اظهارنظر كرده‌اند كه اين گزارش، دلسوزانه بوده ولي كارشناسانه نيست ولي بنده اعلام مي‌كنم در عين حالي كه بسيار دلسوزانه است، با دقت كارشناسي بسيار زياد و با وسواس كارشناسي، اين گزارش تهيه شده كه خدمت شما نمايندگان و ملت عزيز تقديم مي‌شود.

متن كامل گزارش كميسيون فرهنگي پيرامون نتايج تيم‌هاي اعزامي به بازي‌هاي المپيك 2008 پكن

در پي درخواست‌هاي مردمي جهت بررسي علل و عوامل ناكامي ورزشكاران اعزامي به بازي‌هاي المپيك 2008 پكن و دستور رياست محترم مجلس شوراي اسلامي و رياست محترم كميسيون فرهنگي مبني بر تهيه گزارش در اين زمينه، كميته تخصصي تربيت بدني و جوانان كميسيون فرهنگي ضمن تشكيل جلسات متعدد كارشناسي با حضور مسوولان سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و تعدادي از مسوولين فدراسيون‌هاي اعزامي و استفاده از نظرات كارشناسان، جوانب مختلف امر را مورد بررسي قرار داده است كه نتايج آن به شرح ذيل گزارش مي گردد. بديهي است بيان بررسي علل ناكامي‌هاي المپيك و بيان ضعف‌ها و دلايل آن نافي تلاش‌هاي ارزشمند صورت گرفته از سوي سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك و فدراسيون‌ها در چند سال اخير نمي‌باشد.

پيشينه حضور ايران در بازي‌هاي المپيك:

از سال 1948 ميلادي يعني حدود 60 سال پيش ايران در بازي‌هاي المپيك شركت داشته است. در اين سال تنها در وزنه‌برداير صرفا يك مدال برنز كسب نموديم و پس از آن تا سال 2000 همواره اين ورزش و رشته ورزشي كشتي، مدال آوران المپيك براي كشورمان بودند و از اين دوره به بعد ورزش تكواندو نيز به جمع مدال‌آوران پيوست. لكن علي‌رغم 60 سال حضور در المپيك و توسعه قابل ملاحظه امكانات ورزشي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، متاسفانه در كسب مدال در ساير رشته‌ها ناموفق بوده‌ايم. بررسي‌ها بيانگر اين واقعيت است كه كاروان اعزامي به المپيك با وجود برخورداري از امكانات مناسب‌تر نسبت به دوره‌هاي قبل، نازلترين جايگاه، (رتبه 51) را در طول حضور در المپيك‌ها داشته است. درحالي كه در المپيك 1998 سئول بعد از دوران جنگ تحميلي و در نامناسب‌ترين شرايط در جايگاه 38 قرار داشته‌ايم و در المپيك 2000 سيدني و 2004 آتن كه وضعيت تقريبا مشابه المپيك 2008 پكن به لحاظ تعداد كل ورزشكاران شركت‌كننده جهان و كشورها بوده، ايران به رتبه‌هاي 27 و 29 دست يافته است.

اعتبارات:

اعتبارات كميته ملي المپيك در سال 1383 مبلغ 71 ميليارد ريال بوده كه در سال 1384 به مبلغ 9/126 ميليارد ريال به تصويب رسيده و 9/124 ميليارد ريال تخصيص داده شده و 71 درصد رشد را نسبت به پرداختي سال قبل نشان مي‌دهد.
در سال 1385 نيز اعتبارات با افزايش مبلغ 96 ميليارد ريال به مبلغ 9/222 ميليارد ريال رسيده كه از اين مبلغ 7/213 ميليارد ريال تخصيص داده شده و 71 درصد رشد را نسبت به پرداختي سال قبل نشان مي‌دهد.
در سال 1386، اعتبارات به مبلغ 4/170 ميليارد ريال مصوب گرديده كه 9/157 ميليارد ريال تخصيص يافته و در اين سال بودجه كميته ملي المپيك 26 درصد نسبت به عملكرد سال قبل كاهش داشته است كه دليل آن حذف بودجه بازي‌هاي ‌آسيايي بوده است.
در سال 1387 به منظور حضور در بازي‌هاي المپيك، مجددا اعتبارات كميته المپيك با افزايش توام بوده و به مبلغ 4/200 ميليارد ريال بالغ شده است كه نسبت به مصوب سال قبل از رشد 6/17 درصدي برخوردار مي‌باشد. از اين مبلغ 80 ميليارد ريال در قالب رديف متفرقه قانون بودجه صرفا براي بازي‌هاي المپيك پكن اختصاص داده شده است تا كسري‌هاي رديف اصلي كميته ملي المپيك برطرف گردد.
بنابراين ملاحظه مي‌شود كه در طول 4 سال 87-1384 كل اعتبارات مصوب كميته مذكور جمعا به مبلغ 6/720 ميليارد ريال در قانون بودجه به تصويب رسيده و مبلغ 8/686 ميليارد ريال آن تخصيص يافته است كه بيانگر توجه ويژه دولت و مجلس به اين موضوع و اهميت آن مي‌باشد و بدين ترتيب بطور متوسط هرساله مبلغ 178 ميليارد ريال براي آماده‌سازي تيم‌ها در اختيار كميته ملي المپيك قرار گرفته و از اين جهت با مشكل كمبود اعتبار مواجه نبوده است.
شايان ذكر است كه تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران هيچگونه اعتباري براي كميته ملي المپيك از محل اعتبارات عمومي در قوانين بودجه لحاظ نمي‌شد و از سال 1360 اين كميته از بودجه‌هاي دولتي برخوردار شده كه از مبلغ 45 ميليون ريال (5/4 ميليون تومان) در سال 1360 به مبلغ 4/200 ميليارد ريال در سال 1387 بالغ گرديده است و اوج افزايش‌ها مربوط به 4 سال اخير مي‌باشد. اين توجه و كمك ها، با هدف ارتقاء جايگاه ورزشي كشور در بازي‌هاي رسمي و مهم بين‌المللي، به ويژه بازي‌هاي المپيك صورت گرفته كه متاسفانه علي‌رغم توجهات لازم، نتايج به دست آمده تامين كننده اهداف موردنظر نبوده است.

علل ناكامي در المپيك:

در بررسي علل ناكامي‌هاي المپيك 2008 پكن سعي شده است تا از دو منظر، علل و عوامل اصلي و علل و عوامل جانبي موردنظر قرار گيرد كه فهرست ‌وار ذيلا بيان مي‌گردد.

الف- علل و عوامل اصلي:
1- ضعف در برنامه‌ريزي و تدوين برنامه‌هيا بلندمدت و ميان مدت و كوتاه مدت
2- عدم هماهنگي و همكاري مناسب و سازنده بين مديران سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك
3- فقدان قدرت لازم اجرايي در كميته ملي المپيك بر فدراسيون‌ها به دليل عدم اختيارات مناسب.
4- عدم ارزيابي و نظارت مؤثر كميته ملي المپيك در مراحل پاياني آماده‌سازي تيم‌ها و ضعف مديريت كميته تداركاتي بازي‌ها و كميته‌هاي تخصصي فرعي در انجام وظايف.
5- انحراف برخي از فدراسيون‌ها از برنامه‌هاي ابلاغي سالانه كميته ملي المپيك و عدم نظارت مناسب در اين خصوص.
6- عدم بهره‌گيري مناسب از مربيان كارآمد و توانمند در برخي از رشته‌ها.
7- عدم توجه كافي و علمي به مؤلفه‌هاي روحي- رواني قهرمانان و ضعف در برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي مناسب در اردوهاي طولاني مدت و مستمر جهت رفع مشكلات فرسودگي آنان.
8- ضعف عملكرد فدراسيون كشتي در آماده‌سازي و استفاده از قابليت‌هاي موجود در كشتي بعنوان يك رشته اصلي مدال‌آورد.
9- توزيع نامناسب اعتبارات كميته ملي المپيك و اختصاص آن به اكثر رشته‌هاي غير المپيكي.

ب- علل و عوامل جانبي:
1- كم توجهي دولت به ورزش وزارت آموزش و پرورش بخصوص در مقطع ابتدائي.
2- فقدان نظام باشگاه داراي اصولي و نظام ورزش حرفه‌اي مناسب در ايران.
3- ضعف فعاليت اكثر فدراسيون‌ها و هيات‌هاي ورزشي به دليل تقويم محوري به جاي برنامه محوري.
4- فقدان هماهنگي ميان نهادهاي مرتبط با ورزش از قبيل وزارت كار و امور اجتماعي، شهرداري‌ها، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بخصوص سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك بعنوان متوليان اصلي هماهنگي و سياست‌گذاري و هدايت ورزش كشور.
5- عدم توجه لازم به مقوله خصوصي‌سازي و مشاركت در بخش خصوصي و تعاوني در توسعه امر ورزش قهرماني در راستاي سياست‌هاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي و تكاليف برنامه چهارم توسعه.
6- فقدان برنامه‌ريزي مناسب در زمينه توسعه ورزش قهرماني بانوان در چارچوب ارزش‌هاي اسلامي و ملي
7- كم توجهي به مقوله پژوهش‌هاي ورزشي و بهره‌گيري از علوم روز جهت آسيب‌شناسي، برنامه‌ريزي و ارتقاء جايگاه ورزش قهرماني.
8- عدم توجه لازم به اصلاح ساختار سازمان تربيت بدني براساس قوانين و نيازهاي روز جامعه.
9- وجود مديران غير ورزشي و چند شغله در ورزش كشور.
10- عدم توجه جدي و اصولي به رشته‌هاي پايه و پر مدال جهت تربيت ورزشكاران مستعد.
11- عدم توجه كافي به عمومي كردن ورزش (ورزش همگاني) و اكتفاء به برخي از مناسبت‌هاي مقطعي و تبليغاتي.

پيشنهادها:
1- رفع خلاء‌هاي قانوني جهت تقويت ورزش قهرماني با همكاري مجلس شوراي اسلامي
2- بازنگري و اصلاح اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي متناسب نيازهاي روز و تقويت ورزش قهرماني.
3- بازنگري و اصلاح قانون تاسيس سازمان تربيت بدني مصوب سال 1350 متناسب با شرايط فعلي.
4- بازنگري و اصلاح و تصويب اساسنامه كميته ملي المپيك در مجلس شوراي اسلامي با رعايت اصول منشور المپيك با توجه به ملي بودن اين نهاد عمومي غير دولتي.
5- تهيه و تدوين نظام باشگاه‌داري و ورزش حرفه‌اي با رويكرد خصوصي‌سازي و اجراء ابلاغيه اصل 44 قانون اساسي.
6- تهيه و تصويب نظام توسعه ورزش قهرماني بانوان با رعايت معيارهاي اسلامي و ملي.
7- نظارت بيشتر بر رسانه‌ها و مطبوعات ورزشي جهت جلوگيري از تبليغات غيرواقع و تقويت اطلاع‌رساني صحيح با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيما.
8- تدوين سياست‌هاي فرهنگي ورزشي قهرماني.
تقويت بعد نظارتي مجلس شوراي اسلامي در جهت اعمال نظارت بر ورزش قهرماني و اعزام‌هاي تيم ملي به بازي‌هاي رسمي بين‌المللي.
در پايان گزارش كميسيون فرهنگي مجلس، علي لاريجاني رئيس مجلس اظهار داشت:از سازمان تربيت بدني دعوت مي‌شود تا نظر خود را در مورد گزارش در صحن علني ارايه كند.
انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن