تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804473345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاور رييس‌جمهور در امور مناطق آزاد در گفت‌وگو با ايسنا: * بايد بيماران خارجي را به عنوان توريست بپذيريم * ايجاد اولين منطقه ويژه تمام خصوصي يك سرآغاز خوب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مشاور رييس‌جمهور در امور مناطق آزاد در گفت‌وگو با ايسنا: * بايد بيماران خارجي را به عنوان توريست بپذيريم * ايجاد اولين منطقه ويژه تمام خصوصي يك سرآغاز خوب است
خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: بازرگاني

مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي گفت: ايجاد اولين منطقه ويژه تمام خصوصي به عنوان پايلوت در استان يزد سرآغاز خوبي است كه همه مناطق ديگر نيز توسط بخش خصوصي اداره شوند.

دكتر محمود صلاحي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه يزد به تشريح عملكرد دولت نهم در گسترش مناطق آزاد و ويژه پرداخت و از برنامه‌هاي آينده براي گسترش اين مناطق خبر داد.

به گفته او مناطق آزاد تجاري و صنعتي در كشور ما سابقه 17 ساله و در دنيا سابقه 100 ساله دارد. در اين 17 سال سه منطقه آزاد كيش، قشم و چابهار از قبل ايجاد شده بودند و سه منطقه آزاد ارس، اروند و انزلي نيز جديداً ايجاد شده اند كه سابقه پنج ساله دارند. در حال حاضر 16 منطقه ويژه اقتصادي نيز در كشور فعالند.

* شناسايي گرايش‌هاي تخصصي مناطق آزاد

وي درباره طرح‌هايي دولت براي گسترش و رونق اين مناطق اظهار كرد: تصميم بر اين است كه سرمايه گذاران خارجي و ايرانيان مقيم خارج در اين مناطق سرمايه گذاري كنند. در اين راستا گرايش هايي براي مناطق آزاد شناسايي شده است، به عنوان مثال قشم بعد از تجاري بودن صنعتي شود يا چابهار بعد از اينكه تجاري است ترانزيتي شود و كيش منطقه گردشگري شود.

صلاحي با بيان اينكه به منظور معرفي هر منطقه اقداماتي انجام شده است توضيح داد: به عنوان نمونه براي معرفي كيش يا منطقه چابهار همايش بين المللي برگزار شد و از كشورهاي عضو اكو نيز در اين همايش دعوت به عمل آمد. منطقه چابهار سرشار از كالاي ترانزيتي شده و فقط در يك روز در مدت 10 ساعت 65 شركت افغاني در چابهار به ثبت رسانده شده است.

او تصريح كرد: پس از دور جديد تحولات در مناطق آزاد در دولت نهم در حال حاضر در ميدان امام قلي خان و ميدان حافظ قشم هفت طرح بزرگ خدماتي تجاري و صنعتي در حال فعاليت هستند. در كيش ساخت 17 هتل شروع شده است. تعداد هواپيماها افزايش يافت، تعداد گردشگران 30 تا 40 درصد افزايش پيداكرد. تعداد پروازها به كشورهاي خارجي چون امارات، بحرين، تركيه و كويت افزايش يافت. همچنين پروازهاي بين كيش و ميلان در حال طراحي است. همچنين يك ميني پالايشگاه درمنطقه ويژه اقتصادي ارس توسط بخش خصوصي طراحي شده است.

* راه‌اندازي دانشگاه‌هاي غير انتفاعي دستاورد مهم مناطق آزاد

وي يكي از دستاورد مهم ديگر را راه اندازي دانشگاه‌هاي غير انتفاعي دولتي و خصوصي در مناطق آزاد و ويژه دانست و گفت: اين دانشگاه‌ها از دانشگاه‌هاي به نام و مشهور ايران و خارج، از قبيل واحد بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران در كيش، دانشگاه علوم پزشكي شيراز در قشم و واحد بين المللي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در قشم هستند. طي 2 سال گذشته 941 دانشجوي پزشكي در سه رشته اصلي پزشكي اعم از رشته پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي در مناطق آزاد پذيرش شده اند كه تا سال آينده به تعداد 2800 نفر خواهد رسيد.

مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد ادامه داد: هم اكنون نيز در حال گسترش دانشگاه ها و تعداد شعبه ها هستيم كه در رشته هاي معماري، دانشگاه هاي به نام مثل دانشگاه صنعتي شريف در كيش كه به تعداد هزار نفر دانشجو رسيده ايم. در بحث بين المللي كالتون كانادا را داريم. در دانشگاه بين المللي چابهار شيفيلد ساندرلن انگلستان را داريم و همچنين لوله هاي سوئد و پاريس 13 را داريم.

* پذيرش دانشجو در مقطع ارشد و بازگشت دانشجويان ايراني

وي افزود: در دانشگاه هاي داخلي مثل دانشگاه علم و صنعت در منطقه آزاد چابهار دانشجو داريم. پذيرش دانشجو در رشته هاي فوق ليسانس تجارت الكترونيك، فوق ليسانس پرستاري و مامايي و دكتراي معماري، دكتراي MBA، از ديگر دستاورهاي بزرگي است كه انجام شده است. كه اين مهم گامي است كه مي تواند درجهت حذف كنكور و كاهش تب كنكور موثر باشد. از ديگر سو اين امر بر عدم خروج و مهاجرت دانشجويان تاثيرات خوبي دارد چراكه با خروج دانشجويان مقداري ارز نيز از كشور خارج مي شود.

صلاحي با بيان اينكه تصميم بر اين است تا دانشجوياني كه براي ادامه تحصيل به خارج رفته اند، به كشور برگردند، گفت: در فاز بعد از دانشجويان خارجي دعوت خواهند شد تا در ايران به تحصيل بپردازند. اما در بحث مناطق ويژه از بين 16 منطقه، بعضا توفيق چنداني نداشته‌اند؛ مثل منطقه ويژه اي كه در مرز ايران و تركمنستان واقع درآذربايجان شرقي است.

او ادامه داد: اين منطقه 15 سال پيش تاسيس و 50 ميليارد تومان براي آن سرمايه گذاري شد اما در حال حاضر با انتصاب مديريت قوي و حمايت‌هاي انجام شده مشغول فعاليت است و به قطب اقتصادي در مرز ايران و تركمنستان تبديل شد. همچنين منطقه ويژه نساجي يزد كه در سفر اول هيات دولت به استان يزد پيشنهاد شد، از حالت نساجي برداشته شود و صنايع مرتبط در آن مستقر شد، سپس بعد از انجام اقدامات لازم در بازديد بعدي كه در سال گذشته انجام شد، دستگاه‌ها و ماشين آلات در حال بارگزاري بودند و به نظر مي‌رسد آينده خوبي خواهد داشت.

* مناطق جديد در حال احداث

به گفته او در بحث توسعه هشت منطقه ويژه اقتصادي شامل نمين در اردبيل، اسلام آباد در كرمانشاه، ايلام در ايلام، سمنان در سمنان، جازموريان و رفسنجان در كرمان و بندرامام در در خوزستان سال گذشته در دولت تصويب و به مجلس اعلام وصول شد و اقدامات اوليه در كميسيون اقتصادي به پايان رسيد كه اخيراً تصويب شد.

مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد ادامه داد: همچنين مناطق ويژه كاشان، ريل، ني ريز، كازرون و سه منطقه در استان فارس نيز در دولت به تصويب رسيد و با امضاء رييس جمهور به مجلس ارائه شد تا راه اندازي شود. و يك مورد، منطقه تجاري صنعتي ماكو نيز از ديگر اقداماتي است كه انجام شده است و در مجموع تعداد اين مناطق به 24 منطقه مي رسد.

* ميزان استقبال سرمايه گذاران از مناطق آزاد؟

صلاحي درباره ميزان استقبال سرمايه گذاران در مناطق آزاد و ويژه در مدت سه سال گذشته تصريح كرد: ميزان استقبال از حضور در مناطق ويژه آن قدر است كه در حال حاضر 60 درخواست براي ايجاد مناطق ويژه داشته ايم كه 23 مورد آن تاييد و بايد در مجلس تصويب شود. از نظر شاخص ها اين كه چه مقدار استقبال شده است بايد گفت؛ در منطقه آزاد تجاري صنعتي قشم تنها 5/1 ميليارد دلار فقط در طي يك سال گذشته سرمايه گذاري داشته ايم و همچنين در منطقه كيش يك ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است و مناطق ديگر مثل چابهار در حال فعاليت هستند.

* نگاه دولت به تخصصي كردن مناطق ويژه

وي از نگاه دولت به تخصصي كردن مناطق ويژه خبر داد و گفت: ما اعتقاد داريم آمايش زمين نه فقط در مناطق آزاد و ويژه بلكه در كل كشور مي تواند به دولت بگويد هر كجا چه مزيت هايي دارد و هم اينكه از سوي ديگر سرمايه گذار را هدايت مي‌كند. در مناطق آزاد مزيت هاي منطقه شناسايي مي شود (به عنوان مثال منطقه كيش كه اصلي ترين مزيت آن گردشگري است و چابهار يك منطقه تزانزيتي است) و از طرفي ديگر اين تخصص ها در سند توسعه مناطق آزاد نوشته مي‌شود و در برنامه پنجم آمده و اهداف تخصصي آن مشخص مي شود.

او ادامه داد: ما بايد در تمام امور به سوي تخصصي شدن امور پيش برويم چرا كه در حال وارد شدن به رقابت بزرگ خارجي هستيم. از ديگر سو اگر به سوي توليد انبوه نرويم كاهش قيمت تمام شده نداريم و همچنين اگر تخصصي توليد نكنيم بازار به وجود نمي آيد و اگر قيمت تمام شده و بازار نداشته باشيم، نمي توانيم در عرصه رقابت كنيم.

* ايجاد منطقه ويژه غذا، دارو و پزشكي يك اتفاق مهم

وي درباره ايجاد منطقه ويژه غذا، دارو و پزشكي با رويكرد فوق تخصصي بدن آن در يزد اظهار كرد: علاوه بر اين كه نظرم مثبت است بلكه استقبال نيز مي كنم. اين پروژه داراي حجمي بزرگ است ولي در عين حال متحيرانه خوشحالم اگر اتفاق بيفتد.

صلاحي خاطرنشان كرد: ايجاد اولين منطقه تمام خصوصي ويژه در كشور به عنوان پايلوت در استان يزد شروع خوب و مباركي است. مثل همه جاي دنيا بايد اقتصاد توسط بخش خصوصي ايجاد، اداره و توسط دولت هدايت شود. با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري با توجه به بند الف و ب اصل 44 قانون اساسي ،تحول بزرگي را براي كشور ايران ازريابي مي كنيم. اگر امور به مردم واگذار شود، پتانسيل هاي خوبي در بخش خصوصي داريم كه مي تواند جذب شود. ايجاد اولين منطقه ويژه تمام خصوصي در استان يزد سرآغاز خوبي است كه همه مناطق ديگر نيز توسط بخش خصوصي اداره شوند.

* كمك‌هاي ويژه دولت براي مناطق آزاد

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه مديران پايين دستي در اين زمينه از آگاهي كافي برخوردار نيستند برنامه شما چيست اظهار كرد: به اين منظور هر دو سال يك بار نمايشگاهي در خصوص اهداف، عملكرد و دستاوردهاي مناطق آزاد داريم و گفته مي‌شود كه اين نمايشگاه در سال 88 در تهران برگزار مي شود. از سوي ديگر در سايت http:// www.iftiz.org.ir مزاياي مناطق آزاد و اخبار مناطق آزاد گنجانده شده است، تا مسئولان توجيه شوند.

مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد افزود: ايجاد هر واحد اقتصادي، صنعتي و توليدي خود يك تحول است، و نتيجه آن در زندگي مردم اثر مثبت خواهد داشت و از سوي ديگر در كاهش بيكاري، بالابردن ضريب امنيت ملي كشور موثر است و در نهايت در بالابردن سرانه نقش مهمي دارد.

وي درباره بيشترين كمك‌ها و حمايتي كه دولت مي تواند انجام دهد نيز گفت: دولت خيلي مي تواند كمك كند. از يك سو مجوز زمين داده مي‌شود تا صنايع در يك پكيج كامل توليدي باشند و صنايع با قرار گرفتن در يك جا به يكديگر لينك شوند. و از سوي ديگر مزيت معافيت مالياتي مدنظر است. به اين نحو كه همه ماشين آلات كه از خارج وارد مي شود، در منطق ويژه اقتصادي از معافيت مالياتي برخوردارند. اين گونه مناطق قانون كار مخصوص به خود دارند.

* بايد بيماران خارجي را به عنوان توريست بپذيريم

صلاحي درباره نتيجه جلسه‌اي كه با وزير بهداشت در زمينه ايجاد شهرك‌هاي سلامت و درمان در مناطق آزاد و ويژه هم اظهار كرد: در سي امين سالگرد انقلاب اسلامي قرار داريم. حوزه پزشكي در كشور به بركت انقلاب هيچ كمبودي ندارد واز سوي ديگر از لحاظ كيفيت خدمات در كشور هيچ كمبودي احساس نمي شود به نحوي كه يك عمل پيشرفته جراحي كه در كشورهاي خارجي انجام مي‌شود در ايران نيز اين عمل پيشرفته انجام مي‌شود لذا اين مزيت ايجاب مي‌كند كه ما بيماران خارجي را به عنوان توريسم بپذيريم و مكان هاي مديكال توريسم بسازيم.

وي با بيان اينكه مراجعات زيادي به كشور داريم كه اين خود يك مزيت ديگري است كه با وارد شدن ارز به كشور وضعيت اقتصادي كشور نيز بهتر خواهد شد، افزود: بنابراين پيرو جلسه اي با وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي در اين خصوص داشته ايم از سوي مقام وزارت پيشنهاد شد تا شهرك هاي سلامت در مناطق آزاد ايجاد شود لذا با اين پيشنهاد موافقت شد كه هر جا اين مزيت داشته باشد شهرك‌هاي سلامت در آن ايجاد مي‌شود.

مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد در پايان درباره برنامه آتي دولت براي اين مناطق آزاد اظهار كرد: معافيت مالياتي در مناطق آزاد تا امروز 15 سال بوده است كه در دولت نهم پيشنهادي به مجلس داده شد و تصويب شد كه اين مدت از 15 به 30 سال تبديل شود.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن