تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817323816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاذبه و دافعه در انديشه شهيد مطهري معيار جذب حد اكثري


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: جاذبه و دافعه در انديشه شهيد مطهري معيار جذب حد اكثري
جاذبه و دافعه در انديشه شهيد مطهري
معيار جذب حد اكثري
مهدى عامرى
برخي بيان مي‌كنند اسلام دين محبت است و بايد سرتاسر جاذبه باشد و يا هنگامي كه از جذب حداكثري سخن به ميان مي‌آيد آن چنان دايره را وسيع مي‌گيرند كه از شرق تا غرب را در خود جاي مي‌دهد! البته از آن سو هم عده‌اي با كوچكترين اختلافي بر طبل جدايي و نزاع مي‌كوبند و به اندك جاذبه كفايت مي‌كنند. اما راه اعتدال در اين مسير چيست؟ براي پاسخ به اين سوال به انديشه استاد مطهري نظر مي‌افكنيم. ايشان با توجه به اختلاف انسانها در جذب و دفع چهار دسته را بيان مي‌كنند.
1- افرادي كه نه جاذبه دارند و نه دافعه، نه كسي آنها را دوست و نه كسي دشمن دارد. استاد شهيد به شدت به اين دسته كه به خاطر عافيت‌طلبي هميشه سكوت يا دوپهلوگويي را سرلوحه كار خود قرار داده، مي‌تازد و آنها را موجوداتي بي‌ارزش و بي‌اثر و انسانهايي تهي معرفي مي‌كند و در وصف آنها مي‌گويد: "مثل اين است كه يك سنگ در ميان مردم راه برود. حيواني است غذايي مي‌خورد و خوابي مي‌رود و در ميان مردم مي‌گردد نه موج موافق ايجاد مي‌كند و نه موج مخالف".
2- آنها كه جاذبه دارند اما دافعه ندارند، در زندگي همه كس آنها را دوست دارد و كسي منكر آنان نيست، غالباً خيال مي‌كنند كه حسن خلق و به اصطلاح امروز "اجتماعي بودن" همين است كه انسان همه را با خود دوست كند. شهيد مطهري اين شيوه را هم شديداً مورد نقد قرار مي‌دهد و چنين اخلاقي را براي انسان صاحب هدف و مسلك كه فكر و ايده‌اي را در اجتماع تعقيب مي‌كند، ميسر نمي‌داند و اين را شيوه منافقان عنوان كرده و مي‌گويد: "همه مردم يك جور فكر نمي‌كنند و پسندهاي همه يكنواخت نيست تنها كسي موفق مي‌شود دوستي صاحبان ايده‌هاي مختلف را جلب كند كه متظاهر و دروغگو باشد و با هر كسي مطابق ميلش بگويد و بنماياند". لذا از منظر شهيد اينكه "انسان كامل فقط محبت وجاذبه دارد" مورد قبول نيست چرا كه از ديدگاه وي "تنها اهل محبت بودن كافي نيست، اهل مسلك هم بايد بود و محبت بايد با حقيقت توأم باشد و مسلكي بودن خواه ناخواه دشمن ساز است و عده‌اي را طرد مي‌كند".
استاد مطهري آنگاه با تأكيد بر اين نكته كه اسلام دين محبت است، ادامه مي‌دهد: "محبت تنها داروي علاج بشريت نيست. در مذاقها و مزاجهايي خشونت نيز ضرورت دارد و دفع و طرد لازم است." لذا اگر از جذب حداكثري و دفع حداقلي سخن به ميان مي‌آيد بايد اين نكته قانون را پذيرفت كه "اسلام هم دين جذب و محبت است و هم دين دفع و نقمت."
3- مردمي كه دافعه دارند اما جاذبه ندارند، اينها نيز افراد ناقصي هستند و اين دليل بر اين است كه فاقد خصايل مثبت انساني مي‌باشند زيرا اگر از خصايل انساني بهره‌مند بودند گروهي و لو عده قليلي طرفدار و علاقه‌مند داشتند، زيرا در ميان مردم همواره آدم خوب وجود دارد هر چند عددشان كم باشد. قهراً كسي كه همه دشمن او هستند خرابي از ناحيه خود اوست و الا چگونه ممكن است در روح انسان خوبيها وجود داشته باشد و هيچ دوستي نداشته باشد؟
4- مردمي كه هم جاذبه دارند و هم دافعه. انسانهاي با مسلك، هم دوست سازند و هم دشمن ساز. در انديشه شهيد مطهري مي‌توان يك معيار مناسب را براي جذب افراد ديد و آن اينكه "هر شخصيتي هم سنخ خود را جذب مي‌كند و غير همسنخ را از خود دور مي‌سازد. شخصيت عادل و شريف عناصر خيرخواه و عدالتجو را به سوي خويش جذب مي‌كند و هواپرستها و پول پرستها و منافقها را از خويش طرد مي‌كند". لذا در جذب حداكثري اين نكته قابل توجه است و از آن سو نيز افرادي كه هيچ سنخيتي با گروهي ندارند نه تنها نبايد محل وحدت باشند، بلكه امكان جذبشان وجود ندارد، لذا اگر مشاهده مي‌شود برخي در جمع كردن گروههايي مي‌كوشند كه از لحاظ اعتقادي و سياسي هيچ سنخيتي با هم ندارند و با هم در تضاد و ستيزند، اين اقدام را نبايد عاقلانه و خيرخواهانه دانست.
شهيد مطهري آن گاه به بررسي زندگي اميرالمومنين نظر مي‌كند و با توجه به نيروي جاذبه و دافعه نيرومند حضرت بيان مي‌كند: "جاذبه علي هم سطح وسيعي از جمعيت را مجذوب خويش ساخته و هم در طول زمان ادامه يافته و گسترش پيدا كرده است". اما در زمينه نيروي دافعه و دشمن سازي علي، استاد شهيد اين را از افتخارات مولا بيان مي‌كند كه "او مردي دشمن ساز و ناراضي ساز بود. چرا كه هر آدم هدفدار و مخصوصاً انقلابي كه در پي عملي ساختن هدفهاي مقدس خويش است دشمن ساز و ناراضي درست كن است". وي آن گاه به گروههايي كه با نيروي دافعه حضرت مواجه شدند مي‌پردازد و در پايان اين گونه نتيجه مي‌گيرد: "علي دو طبقه را سخت دفع كرده است: 1- منافقان زيرك 2- زاهدان احمق. همين دو درس، براي مدعيان تشيع او كافي است كه چشم باز كنند و فريب منافقان را نخورند، تيزبين باشند و ظاهر بيني را رها نمايند كه جامعه تشيع در حال حاضر سخت به اين دو درد مبتلا است".

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن