تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806870642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجت الاسلام علي باقري : نهادينه كردن فرهنگ وقف در جامعه بايد بعنوان يك ضرورت مورد توجه قرار گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حجت الاسلام علي باقري : نهادينه كردن فرهنگ وقف در جامعه بايد بعنوان يك ضرورت مورد توجه قرار گيرد
زنجان ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : مدير كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان نهادينه كردن فرهنگ وقف در جامعه را بعنوان يك ضرورت مورد تاكيد قرار داد.
حجت الاسلام علي باقري طي گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ما تصريح نمود امروزه از وقف بعنوان يك سرمايه ارزشمند براي استمرار نهضت عاشورا غدير و حركت هاي انقلاب اسلامي استفاده مي شود.
وي با بيان اينكه ماندگاري وقف براساس نيات واقفين يكي از ويژگيهاي مهم وقف در جامعه است افزود : با توسعه و گسترش فرهنگ وقف در جامعه يقينا پيشرفت هاي بسيار بزرگي نصيب كشور خواهد شد.
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان بر لزوم سرمايه گذاري براي احيا موقوفات در جامعه تاكيد كرد و گفت : احيا موقوفات در استان يكي از اولويت هاي مهم اين اداره كل بشمار مي رود.
بگفته اين مقام مسئول براي توسعه و گسترش حاكميت توحيد و گسترش عدالت در جامعه بايستي فرهنگ وقف بطور دقيق و صحيح تبيين و احيا شود.
حجت الاسلام باقري تبين اهداف بعثت غدير نهضت عاشورا و حركت هاي اسلامي را از ديگر وظايف اين اداره كل ذكر كرد و افزود : براي دستيابي به حاكميت توحيد و گسترش عدالت در جامعه بايد به فرهنگ وقف بيش از پيش توجه كرد.
وي مقوله وقف را از مسائل اقتصادي جامعه اسلامي ذكر كرد و گفت وقف قبل از اسلام نيز وجود داشته بطوريكه وقف در معبد كليساها و براي فقرا و مستمندان انجام مي گرفته است .

وي اظهار داشت : وقف پس از پيامبر اسلام بيشتر در اختيار حكومت ها قرار گرفته و بعضي مواقع حكومت ها وقف در اختيار علماي بزرگ قرار داده اند.
بگفته وي علما و بزرگان بر محافظت از فرهنگ وقف تاكيدات بسياري داشته اند ولي در طول تاريخ اين فرهنگ با فراز و نشيب هاي زيادي روبرو شده است .
حجت الاسلام باقري خيانت حكومت ها در وقف را يكي از دلايل كاهش وقف در جامعه دانست و افزود : در زمان رژيم پهلوي حكومت وقف را از آن خود مي دانست و خيال مي كرد از آنها مي تواند به هر نحو در آن دخل و تصرف كند و همين مسائل باعث شده اعتماد مردم در اين زمينه كم شود و ضروري است با اطلاع رساني هاي لازم اعتماد مردم به وقف باز گردانده شود و اين نگرش به وقف تغيير يابد.
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان احيا فرهنگ وقف را يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي عنوان كرد و اظهار داشت : با قرار گرفتن نماينده ولي فقيه در راس سازمان يك تحول اساسي و جديدي در احيا حفظ و مصرف موقوفات بوجود آمده است .
وي حفظ افزايش و مصرف بهينه موقوفات را از تاكيدات مقام معظم رهبري اعلام نمود و افزود : در اين راستا يك سند 3 ساله بنام سند منتهي به برنامه 5 ساله چهارم تنظيم شده و درحال اجراست و اين سند از بخشهاي مختلفي شامل موقوفات و امور خيريه بقاع و اماكن متبركه و بخش فرهنگي و مديريتي تشكيل شده است .
وي مصرف بهينه وقف براساس نيات واقفين و مصالح انقلاب را ضروري خواند و گفت : متاسفانه اين نهاد تاكنون مظلوم واقع شده و همواره بعنوان يك نهاد صرفا اقتصادي مطرح بوده اما واقعيت اين است كه اوقاف و امور خيريه يك نهاد فرهنگي اجتماعي اقتصادي و سياسي است .
حجت الاسلام باقري خاطرنشان ساخت درآمد وقف درآمد قابل توجهي است و تلاش اين است كه اوقاف يك نهاد فرهنگي باشد و در كنار انجام كارهاي فرهنگي به كارهاي اقتصادي نيز بپردازد.

وي گفت : وقف همواره با نياز جامعه صورت گرفته و اين يكي از ويژگيهاي مهم وقف است بطوريكه خيرين متدينين و واقفين هر جا كه احساس مي كردند جامعه دچار مشكل و كمبود است بخشي از زندگي و دارايي خود را در اين راستا وقف مي كردند.
وي اعتمادسازي در جامعه را براي توسعه و گسترش فرهنگ وقف مهم ارزيابي كرد و اضافه نمود : با توجه بر اينكه در گذشته كساني كه در راس وقف و موقوفات بودند از سوي نماينده ولي فقيه منصوب نمي شدند و همين امر سبب شده اعتماد مردم در اين زمينه سلب شود ولي با انتخاب رئيس سازمان از سوي ولي امر مسلمين سبب شده مديريت جديد در اين راستا قدمهاي خوبي را برداشته بطوريكه امروزه مسئولان ادارات اوقاف از متخصصين انتخاب شده اند و اختيارات بيشتري به آنها تفويض شده تا براي ساماندهي و احيا وقف در جامعه سرمايه گذاري شود.
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان تعداد موقوفات استان را 2 هزار و 171 موقوفه اعلام كرد و افزود : درحال حاضر 19 هزار و 693 رقبه در سطح استان زنجان وجود دارد و تعداد نيات واقفين استان نيز بيشتر براي تعزيه داري معيشت و اطعام محرومين و مستمندان و توسعه و گسترش علوم قرآني است .
وي ترويج جذب و ترغيب مردم به فرهنگ وقف را ضروري دانست و تصريح نمود همه ساله هفته وقف در دهه آخر ماه صفر برگزار مي شود و هدف از آن تبيين و احيا فرهنگ وقف تجليل از خيران و نيكوكاران و تشويق ديگران به انجام اين فريضه مهم است .
حجت الاسلام باقري به تاسيس معاونت فرهنگي در اداره كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان اشاره كرد و افزود : اين معاونت در 11 ماهه گذشته برنامه هاي متنوعي همانند مراسم همراه با معارف ثقلين سه شب در زنجان همراه با دعاي ندبه دو شب در خدابنده و دو شب در ابهر جشن ولايت حضرت فاطمه زهرا(س ) در سطح استان جشن نزول قرآن به مناسبت عيد سعيد مبعث در حسينيه اعظم زنجان با حضور نابغه قرن (آقاي علم الهدي ) و با شركت استقبال گرم 6 هزار نفر مراسم باشكوه جشن استقبال از ماه مبارك رمضان با حضور علما استان محفل انس با قرآن كريم با حضور قاري مصري و قاري بين المللي و نيز با حضور و شركت قاريان حافظان و عموم مردم محفل انس با قرآن كريم باهمكاري نيروي انتظامي با شركت چهار هزار نفر مراسم سوگواري در شب هاي قدر در مساجد امام رضا(ع ) امامزاده حسينيه اعظم مسجد يري بالا چورزق سجاس خدابنده گرماب زرين رود ابهر خرمدره ... مرور احكام ديني در روستاهاي زرزر دلجين و امام كندي با سخنراني و تبليغ وقف در روستاهاي مذكور برگزاري همايش فصلي روحانيون با شركت 700 نفر از علما زنجان برگزاري نمايشگاه وقف از وقف نامه ها در نمايشگاه بين المللي كاسپين زنجان برگزاري كلاسهاي طرح اوقاف فراغت در 5 مكان مانند زنجان خدابنده ابهر خرمدره و طارم برگزاري جلسات تفسير سوره نور در شهرهاي استان توزيع امكانات ارزنده پيرامون تدبر و تفسير قرآن كريم نوشته آقاي قرائتي در جلسات تفسير برگزاري كلاسهاي آموزشي قرآن كريم روخواني روانخواني تجويد ترجمه و مفاهيم و قرائت قرآن كريم برگزاري جلسات تفسير سوره نور و قرائت قرآن كريم در ايام ماه مبارك رمضان در اداره كل برگزاري مراسم جشن ميلاد امام حسن مجتبي (ع ) در مسجد امام حسن مجتبي (ع ) پذيرايي از نمازگزاران در روز عيد فطر چاپ و توزيع قنوت نماز عيد فطر به تعداد 10 هزار برگ توزيع ماهنامه بشير در بين قاريان و حافظان قرآن كريم به ميزان بيش از 6 هزار جلد در سطح بين طلاب علوم ديني در سطح استان توزيع بيش از 10 هزار جلد كتاب مذهبي سياسي اجتماعي CD استان توزيع 2 هزار حلقه اخلاقي و سخنان مقام معظم رهبري توزيع كتاب تفسير سوره نور در سطح استان بميزان يك هزارو 500 جلد برگزاري 4 دوره مسابقه از ماهنامه بشير از جلد يك تا 5 جمع آوري اسامي قاريان و حافظان قرآن و ثبت اطلاعات آنها در رايانه برگزاري مسابقات شهرستاني قرآن كريم در دهه كرامت در شهرهاي زنجان ابهر خدابنده و خرمدره برگزاري مسابقات اذان و تواشيح در دهه ولايت برگزاري مسابقات استاني قرآن كريم در دهه ولايت برگزاري مراسم در هفته ولايت و مسابقه فرهنگي برگزاري دعاي عرفه در امامزاده سيدابراهيم (ع ) و در خدابنده ابهر و طارم برگزاري مسابقه فرهنگي در روز عيد غدير خم و اهدا جوائز به كسانيكه نامشان علي بود توزيع مجلات بارن امان و قدر بتعداد 3 هزار جلد برگزاري مسابقات منطقه اي قرآن كريم با شركت استانهاي آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل در دهه فجر برگزاري كنگره عاشوراپژوهي با عنوان عاشورا فرصت ها و آسيب ها برگزاري مراسم در 10 مسجد در ايام دهه مباركه فجر و برگزاري كارگاه يك روزه نقاشي در دهه مباركه فجر را برگزار كرده است .
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان اعتبارات استاني سفر دوم رياست جمهوري و سازمان مركزي را در ساماندهي امور وقف را مهم ارزيابي كرد و گفت : امسال براي ساماندهي فضاهاي جنبي مساجد يك ميليارد ريال اعتبار براي كمك به احداث تعمير مساجد و بقاع متبركه 2 ميليارد و 192 ميليون ريال براي بهسازي و بازسازي و بهداشتي مساجد و بقاع يك ميليارد و 178 ميليون ريال براي كمك به احداث 3 نمازخانه بين راهي استان 930 ميليون ريال و كمك به احداث نمازخانه بين راهي چايرلو 160 ميليون ريال از اعتبارات استاني تخصيص يافته است و همچنين براي كمك به تكميل تعمير و تجهيز مساجد مصلي ها مدارس علميه و حسينيه هاي استان 5 ميليارد ريال تكميل بقاع متبركه استان 5 ميليارد ريال احداث مصلي ها 6 ميليارد ريال و احداث مساجد استان 9 ميليارد ريال اعتبار از محل اعتبارات سفر دوم رئيس جمهوري به اين استان تخصيص يافته و يك ميليارد و 400 ميليون ريال آنها نيز از سوي سازمان مركزي به اداره كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان اختصاص يافته است .
حجت الاسلام باقري به فعاليت هاي قسمت امور اوقافي اين اداره كل اشاره كرد و تصريح نمود : امسال در اين بخش فعاليت هايي همچون اخذ نظريه كارشناس از كارشناسان منتخب اداره اوقاف براي تنظيم سند اجاره با متعرفين رقبات موقوفات (تعداد نظريه اخذ شده 3 هزار و 500 فقره اعم از متصرفي و غيرمتصرفي ) تنظيم سند اجاره با مستاجرين رقبات موقوفات متصرفي 3 هزار و300 فقره در سطح استان تنظيم سند اجاره با مستاجرين رقبات موقوفات غيرمتصرفي 200 فقره تعداد بودجه تنظيم شده براي 14 هزار رقبه و 410 فقره موقوفه متصرفي ارسال اظهارنامه مالياتي مستغلات به اداره كل مالياتي براي عملكرد سال 1386 به تعداد190 فقره 260 مورد اقدامات ثبتي اعم از اخذ سند مالكيت تقاضاي ثبت و تحديد پاسخ به استعلامات سازمانها و نهادها و دفترخانه 650 مورد 336 مورد پاسخ به نامه هاي سفر دور دوم رياست جمهوري به استان و بيش از 200 مورد پرونده هاي دعاوي انجام گرفته است .
حجت الاسلام باقري مديركل اوقاف و امور خيريه استان زنجان : متاسفانه اين نهاد تاكنون مظلوم واقع شده و همواره به عنوان يك نهاد صرفا اقتصادي مطرح بوده اما واقعيت اين است كه اوقاف و امور خيريه يك نهاد فرهنگي اجتماعي اقتصادي و سياسي است
تعداد موقوفات استان زنجان 2 هزار 171 موقوفه مي باشد و در حال حاضر نيز 19 هزارو 693 رقبه در سطح استان وجود دارد و تعداد نيات واقفين نيز بيشتر براي تعزيه داري معيشت اطعام محرومين و مستمندان و نيز توسعه و گسترش علوم قرآني است

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن