تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854962041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا نمايش درباره الي در جشنواره فجر فقط يك حادثه سينمايي نيست علي كريمي، خداداد عزيزي و «به رنگ ارغوان»


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: چرا نمايش درباره الي در جشنواره فجر فقط يك حادثه سينمايي نيست علي كريمي، خداداد عزيزي و «به رنگ ارغوان»
امير قادري

بي نظمي؛ اين روزها علي كريمي در تيم ملي ايران بازي نمي كند، تا چند هفته پيش نزديك بود از تيم پرسپوليس هم اخراج شود و با وجود بازي فوق العاده جذابش در داربي اخير استقلال و پرسپوليس، در برنامه ورزش از شبكه دو اسمش حتي به عنوان يكي از چهار بازيكن برتر اين مسابقه هم برده نشد. چند ماه پيش هم چنين اتفاقي براي خداداد عزيزي افتاد. خداداد هم يكي از جذاب ترين مهره هاي ليگ فوتبال ما بود كه تماشاي هر كدام از گفت وگوهايش حداقل به لحاظ ريتم گفتار و آكسان ها و درك و تعبيرها و سطح بالاي طعنه هايش، يك تجربه شاهكار بود. اين اتفاقي است كه در سطحي ديگر مثلاً در سينماي ايران هم دارد اتفاق مي افتد. تعداد فيلم هاي پشت خط مانده، از به رنگ ارغوان و سنتوري گرفته تا آتشكار و صد سال به اين سال ها (البته اين فيلم آخري را نديده ام)، دارد زياد مي شود و تعدادي از فيلمسازهاي خوب ما خود به خود سراغ آن فيلم و پروژه يي كه دوست دارند بسازند، نمي روند. چند روزنامه و مجله موثر و خوبي هم كه تا چند وقت پيش چاپ مي شدند، ديگر روي دكه ها نيستند، از جمله دنياي تصوير.

نظم؛ و اين شايد به خاطر تلاش فراواني است كه از سوي مديران مملكت براي يكدست كردن و بي خطر و حاشيه برگزار كردن اغلب رخدادها به خرج داده مي شود. من يك روزنامه نگار و نويسنده سينمايي هستم و به هيچ عنوان در حوزه سياست حرف نمي زنم. بحث من اتفاقاً كاملاً در حوزه هاي غيرسياسي است. از جمله در هنر و از جمله در ورزش. و البته اين اتفاق هايي كه درباره اش صحبت كرديم (از جمله كنار گذاشتن علي كريمي) شايد بيشتر در بخش غيردولتي اتفاق بيفتد. دارم درباره يك جور محافظه كاري صحبت مي كنم كه در ابعاد و اشكال مختلف حتي در بخش خصوصي و در روحيه تك تك مردم ما دارد نهادينه مي شود. به نظرم كشور ما تازه دارد گام هاي اوليه اش را در مسير قانونمندكردن و ساختارمندكردن همه چيز برمي دارد. اتفاقاتي كه در هنر و ورزش ما مي افتد، اغلب ريشه قانوني دارد تا فراقانوني، و يادم هست كه مثلاً در گفت وگويي كه چند ماه قبل با رئيس كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي جناب آقاي محمد اربابي داشتم، تاكيدشان مدام روي اين نكته بود كه تمام سعي اش را به خرج داده تا به عنوان به قول خودش يك پليس سر چهارراه، سعي كند قانون را براي تمام فيلم ها به شكل يكساني اجرا كند. اين تلاش براي اجراي هرچه بهتر قانون، حتي در سخت گيري هاي اخير نيروي انتظامي در اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي هم دارد خودش را نشان مي دهد. اين تلاش براي قانونمندكردن همه چيز خيلي خوب و قطعاً يكي از مسيرهاي گسترش توسعه در كشور ما است.

پذيرش ياغي؛ اين وسط اما مي خواستم به اين نكته اشاره كنم چنين دركي از قانون و قانونمداري، شايد تمام ابعاد يك موضوع و پديده و ماجرا را دربر نگيرد. به نظرم در شرايطي كه چه نهادهاي خصوصي و چه نهادهاي دولتي ما براي گسترش اجراي سختگيرانه قانون در حوزه ها و سطوح مختلف تلاش مي كنند، بهتر است نگاه همه جانبه تري به اين موضوعات داشته باشيم. سعي ما براي قانونمدار كردن و يكدست شدن جامعه بايد طوري باشد كه مهره هاي نامتجانس و متفاوت را نسوزانيم. درك مان از اجراي قانون بايد طوري باشد كه حضور و نفوذ هر ويروسي را عاملي براي بيمار شدن كل جامعه در نظر نگيريم. اجراي دقيق نظم و قانون در يك جامعه يكدست به جاي خود، اما اگر به اندازه كافي براي دريبل زدن علي كريمي و اظهارنظرهاي خداداد ارزش قائل نشويم و به ابراهيم حاتمي كيا اجازه ندهيم كه به رنگ ارغوانش را بسازد، آن وقت با مشكلات تازه يي رو به رو خواهيم شد. بايد تلاش كنيم اجراي قانون به شكلي باشد كه آدم هاي متفاوت جامعه توان مقداري مانور را داشته باشند. دستور رئيس جمهور براي نمايش درباره الي در جشنواره اخير فيلم فجر، گامي به اين سو بود. به لحاظ قانوني مي شد دلايلي براي عدم نمايش فيلم بسيار خوب اصغر فرهادي تراشيد، نكته اما اينجاست كه در اين صورت چه فرصتي از دست مي رفت. هدف ما ايجاد امنيت و كمك به توسعه كشور است و اين تنها با اجراي خشك قانون و يكسان سازي بيش از حد جامعه محقق نمي شود. فكر مي كنم امنيت جامعه در شرايطي محقق مي شود كه چنان محيطي فراهم كنيم كه علي سنتوري سنتورش را بزند، علي كريمي دريبلش را و خداداد عزيزي حرف هاي تند و تيزش را. «به رنگ ارغوان» ساختن ابراهيم حاتمي كيا هم قطعاً بيشتر به نفع خودش و جامعه اش است؛ تا «دعوت» و «حلقه سبز» ساختنش. در چنين فضايي بايد مقداري جا باز كنيم براي نخبه هاي جامعه كه پيش بروند، گاهي اشتباه كنند و در عوض با شور و اشتياق شان، با نور چراغ هايشان، مسير را به ما نشان دهند. داستين هافمن در نقش «لني» فيلم باب فاسي، به حافظان حفظ نظم گفت شما به ما نياز داريد تا هر وقت از مسير خارج شديد بهتان خبر بدهيم. اين هم يك جور نظم است. بايد جامعه يي بسازيم كه توان پذيرش اين مقدار ويروس را داشته باشد. اينها ديگر ويروس نيستند، واكسن اند. ديده ايد اين بچه سوسول هايي را كه سرما و گرما نديده اند و بعدش تا يك باد بهشان مي خورد مريض مي شوند؟ اگر همين خداداد عزيزي در كار نبود، بازي را به استراليا باخته بوديم.

---

پس براي علي كريمي نقل مي كنم و براي همه آنهايي كه از تماشاي نمايش او در تيم ملي محروم شده اند، اين بخش از كتاب «فوتبال در آفتاب و سايه» اثر ادواردو گالئانو و ترجمه اكبر معصوم بيگي (نشر ديگر) را؛ «بازي به صورت نمايش درآمده است با چند قهرمان اصلي نمايش و تعداد زيادي تماشاگر؛ فوتبال براي تماشا. و اين نمايشي است كه به صورت يكي از سودآورترين كسب و كارهاي جهان درآمده است. و نه براي بازي، بلكه تقريباً براي جلوگيري از بازي سازمان مي يابد... فوتبالي كه شادي را نفي مي كند، تخيل را مي كشد و بر جسارت و شجاعت مهار مي زند. اما خوشبختانه هنوز مي توانيد در زمين بازي، ولو فقط براي يك بار در فواصل طولاني، فلان تخم جن جسور را ببينيد كه نمايشنامه را كنار مي زند و مرتكب اشتباه فاحش دريبل كردن كل طرف مقابل، داور و جمعيت جايگاه تماشاگران مي شود، و اين همه براي لذت در آغوش كشيدن ماجراي آزادي است.» amirghaderi@cinemaema.com

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن