تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820871789




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

۲۳ روز تا سي‌امين جشنواره فيلم فجر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ۲۳ روز تا سي‌امين جشنواره فيلم فجر
خبرگزاري فارس: تاكنون تفاهم‌نامه برگزاري همزمان سي‌امين دوره جشنواره فيلم فجر در 6 استان كشور امضا شد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري جشنواره فيلم فجر، اخبار امروز اين ستاد خبري به شرح زير است«

* درستكار: جشنواره فيلم فجر مهم‌ترين رويداد فرهنگي كشور است

«رضا درستكار» در خصوص اضافه شدن بخش مستندهاي بلند به سي‌امين دوره جشنواره فيلم فجر گفت: اضافه شدن بخش مستند تصميم درستي است كه برگزار كنندگان جشنواره گرفتند. اين مساله امكاني فراهم مي‌كند تا آثار مستند نيز ديده شوند.
درستكار همچنين در خصوص حضور جوانان فيلمساز در جشنواره فجر گفت: فيلمسازان صاحب‌نام نيز روزي جوان بودند و بايد اين فرصت براي نسل جديد هم فراهم شود تا آن‌ها نيز بتوانند آثار خود را در جشنواره در معرض نمايش عموم و منتقدان قرار دهند اما نبايد فراموش كرد كه حضور فيلمسازان شاخص نقطه قوت جشنواره‌هاست و ارزش‌هاي هنري و فني جشنواره را ارتقاء مي‌دهند.
وي در مورد داوري و قضاوت فيلم‌هاي بخش مسابقه نيز اظهار داشت: هنرمندان با تجربه و معتبر بايد در بخش انتخاب و داوري حضور داشته باشند تا بتوانند قضاوت سالمي در مورد فيلم‌هاي به نمايش انجام دهند.
درستكار در ادامه افزود: بايد جشنواره از دو منظر نگاه كرد، يكي بحث برگزاري جشنواره كه بسيار حائز اهميت است و با حضور عوامل جديد كه باني اين جشنواره هستند بايد منتظر بمانيم كه در پايان چه دستاوردي داشته‌اند. موضوع ديگر بحث محتوايي آثار جشنواره است كه انتخاب و داوري اين بخش هم بايد برعهده هنرمندان با تجربه و معتبر گذاشته شود.
اين منتقد سينما جشنواره فيلم فجر را مهمترين رويداد فرهنگي كشور ناميد و خاطرنشان كرد: اين جشنواره بايد به بهترين نحو ممكن برگزار شود. مثلا مهمترين رويداد فرهنگي و سينمايي كشور فرانسه جشنواره فيلم كن است و ما بي‌اختيار با شنيدن نام كشور به ياد جشنواره معتبر آن مي افتيم. در مورد جشنواره فيلم فجر هم وضعيت بايد به همين نحو باشد و حضور افراد برجسته و فيلم‌هاي خوب بايد ارزش‌هاي فرهنگي كشور را ارتقاء دهد.
وي ادامه داد: جشنواره فيلم فجر بايد محصولات يكسال سينماي ايران را مورد ارزيابي قرار دهد كه در اين خصوص مديران حوزه توليد بايد با ايجاد فضاي مناسب سبد سينماي ايران را كامل كنند.
درستكار در پايان اين گفت‌وگو گفت: جشنواره فيلم فجر بزرگترين رخداد فرهنگي كشور است پس بايد به نحوي برگزار شود كه جلال و ابهت تاريخ كشورمان را حفظ كند.

* شورجه: بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر فرصتي مغتنم براي تبادل اطلاعات و تجربه

«جمال شورجه» كه بيش از سه دهه است كه در سينماي ايران در جايگاه كارگردان، تهيه‌كننده و نويسنده فعاليت مي‌كند در گفت‌وگو با روابط عمومي سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر درباره بخش بين‌الملل اين جشنواره نظرات خود را اعلام كرده است.
به عقيده او بخش بين‌الملل جشنواره فجر سال‌ها است كه برگزار مي‌شود و فرصتي فراهم مي‌كند تا آثار برتر جشنواره ارزيابي شوند و خودشان را در عرصه بين‌المللي محك بزنند.
همچنين با توجه به گفته‌هاي «جمال شورجه» سينماي ايران در وجه بين‌المللي داراي كلاس، جايگاه خاصي است و بايد بتواند افراد سرشناسي را براي مهم‌ترين جشنواره سينمايي به كشور دعوت كند و ميزبان خوبي براي آن‌ها باشد و از حضور آن‌ها استفاده لازم را ببرد.
اين كارگردان همچين تاكيد كرد كه از حضور ميهمان‌هاي خارجي بايد براي اعتلاي سينماي ايران استفاده كرد و سينماگران ايراني بايد حضور مستمري در بخش بين‌الملل داشته باشند و در اين مورد اين گونه توضيح داد: مديريت درست ميهمان‌هاي خارجي و استمرار حضور عوامل ايراني در بخش بين‌الملل و بازار فيلم باعث رونق گرفتن اين بخش مي‌شود.
كارگردان «۳۳ روز» ادامه داد: خوب است كه دوستان سينماگر ما به سطح سواد و دانش سينمايي خودشان بسنده نكنند و با ميهمانان خارجي وارد بحث و گفت‌وگو شوند. البته در اين زمينه معاونت سينمايي و ديگر مسئولان هم مي‌توانند كمك كنند تا با مذاكره با ميهمان‌هايي حاضر در جشنواره و مذاكره با ساير كشورها فرصت‌هاي مطالعاتي و پژوهشي با موضوعات مختلف براي سينماگران ايراني مهيا كنند كه قطعا مفيد است كه كمكي به اعتلاي سينماي ما خواهد كرد.
«جمال شورجه» كه اين روزها فيلم «33 روز» را روي پرده سينما دارد معتقد است بخش بين‌الملل بايد از لحاظ ايدئولوژيك و پيام‌رساني بيشتر از پيش فعاليت داشته باشد و شرايط ويژه‌اي براي آثاري كه همسو و هم‌عقيده با ارزش‌‎هاي ما هستند، در نظر گرفته شود.
همچنين او درباره نحوه انتخاب و داوري فيلم‌ها در بخش بين‌الملل مي‌گويد: آثاري كه در بخش بين‌الملل پذيرفته مي‌شوند و در مرحله بعد برگزيده مي‌شوند توسط هيئت انتخاب، داورهاي ايراني و خارجي مورد قضاوت و ارزيابي قرار مي‌گيرند به همين دليل مي‌توان اطمينان داشت كه هيچ نگاه جانبدارانه‌اي وجود ندارد، قضاوت‌ها عادلانه است و فيلمي كه مورد توجه قرار گرفته و تقدير شده حتما محق بوده و صلاحيت و ويژگي‌هاي لازم را داشته است.
شورجه كه اولين فيلم بلند خود با عنوان «روزنه» را سال1367 ساخته است، هم‌صحبتي و نشست افرادي با تجربه‌هاي مختلف را به نفع سينما مي‌داند و جشنواره را فرصتي مناسب براي برگزاري همچنين نشست‌هاي مي‌بيند و در اين مورد مي‌گويد: اكران فيلم‌هاي خارجي فرصت مناسبي براي كارگردان‌ها، دانشجوهاي رشته سينما و عوامل ديگر است كه فيلم‌ها را روي پرده سينما ببيند و اين كنار هم بودن و تماشاي فيلم فرصت مغتنم و مفيد براي تبادل افكار دانشجوها، كارگردان‌ها و ديگر صنوف سينمايي است. فيلم‌سازان و كارگردان‌ها انديشه، قواعد مختلفي دارند و خوب است كه از ويژگي‌هاي علمي و هنري يكديگر استفاده كنيم كه اين كار به آساني شدني است كافي است كارگروه‌هاي تشكيل شود كه در آن كارشناسان، كارگردان‌هاي با تجربه و فيلم‌سازان جوان در آن دور هم جمع شوند و از تجربيات و افكارشان در زمينه فيلم‌سازي باهمديگر حرف بزنند.

* حقيقي: تعداد فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره فجر محدود شود

«ماني حقيقي» كارگردان و بازيگر سينما در گفت‌وگو با روابط عمومي سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با اشاره به تغييرات جديد جشنواره امسال در بخش‌هاي مختلف گفت: اضافه كردن بخش مستند به جشنواره كار خوبي است. البته بايد همانطور كه مستندسازان خواسته بودند به اين بخش بها داده شود و آشفتگي كه در نمايش اين مستندها در دوره‌هاي گذشته وجود داشت، با برنامه‌ريزي مناسب در اين دوره برطرف شود.
حقيقي در خصوص بخش بيداري اسلامي و اضافه كردن آن به جشنواره سي‌ام فيلم فجر اظهار داشت: بعضي از فيلم‌ها مي‌توانند در اين بخش قرار بگيرند و بعضي‌هاي ديگر هم نه. به نظرم بايد به هنرمند اجازه دهيم كار خودش را انجام دهد و وجود چنين بخش‌هايي در جشنواره بعضي فيلم‌ها را فرمايشي مي‌كند. ضمن اينكه ما در اين بخش فيلمي نداريم. سينما هم با مسائل ايدئولوژيك تناسبي ندارد. هنر، هنر است و نبايد مسائل سياسي را وارد جشنواره فيلم فجر كنيم. اگر فيلمي در اين زمينه به صورت داوطلبانه ساخته شود و دغدغه خود فيلمساز باشد، مانعي ندارد.
كارگردان فيلم سينمايي «كنعان» همچنين افزود: جشنواره فيلم فجر تنها يك بخش مهم دارد كه آن هم سينماي ايران است. تمركز اصلي بايد روي اين بخش باشد.
وي در خصوص انتظار كارگردانان براي حضور فيلم‌شان در جشنواره توضيح داد: روشن است كه تعداد فيلم‌ها در بخش مسابقه بايد محدود باشد و هر فيلمي نمي‌تواند در اين بخش قرار بگيرد. توجه هيات انتخاب در اين زمينه ضروري است. توجه هيات داوران هم در انتخاب برگزيدگان جشنواره مهم است. سال گذشته نظر هيات داوران كارشناسي نبود و بعضي از فيلم‌هايي كه لايق برگزيده شدن بودند، مورد بي‌توجهي داوران قرار گرفتند.
حقيقي خاطرنشان كرد: نظم در همه زمينه‌هاي برگزاري جشنواره مهم و ضروري است. فيلم‌ها در تمام سينماها بايد به موقع نمايش داده شود و اگر فيلمي به جشنواره نرسيده بايد از قبل به مردم اطلاع دهند كه قرار است چه فيلمي نمايش داده مي‌شود. سازنده‌ترين نقدي كه در مورد جشنوار فيلم فجر وجود دارد داشتن نظم در نمايش فيلم‌ها و برگزاري جشنواره است.

* محمدپور: جشنواره فيلم فجر موج فرهنگي و هنري در استان‌ها ايجاد مي‌كند

«عزيزالله محمدپور» در گفت‌وگو با روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با اشاره به رويكرد ملي امسال اين جشنواره اظهار داشت: جمعيت جوان كشور امروز بيش از هر زمان ديگري به اميد و آگاهي نياز دارد كه اين مهم مي‌تواند در توليدات سينمايي بروز و ظهور يابد.
وي اخلاق، اميد و آگاهي را سه عنصر محوري در جامعه ايراني اسلامي دانست و افزود: در وضعيتي كه سينما با بحران مخاطب در كشور مواجه است برگزاري جشنواره فيلم فجر در استان‌ها پس از يكسال دوري مردم از سينماها آن‌ها را به سالن‌ها مي‌كشاند.
وي جلسات نقد و بررسي با حضور هنرمندان كشوري در حاشيه جشنواره را كارگاه آموزشي براي علاقمندان به اين هنر توصيف كرد و گفت: جشنواره فيلم فجر علاوه بر جذب مخاطبين عام، زماني مغتنم براي افرادي است كه با عنصر سينما آشنا مي‌باشند.
محمدپور با بيان اينكه تقدير از هنرمندان موفق سينماي استان‌ها طي ده روز برگزاري جشنواره بايد در برنامه‌ريزي‌ها قرار بگيرد،تصريح كرد: جشنواره فيلم فجر جزو اتفاقات خوش يمن است.
مديرحوزه هنري استان مازندران با اشاره به حضور فعال اين استان در جشنواره فيلم فجر افزود: سال گذشته با استقبال غيرقابل باوري در سينماي هزار نفري مركز استان روبرو بوديم كه مجبور به بستن درها علي‌رغم جمعيت مشتاق فيلم‌ها شديم.
وي همچنين، از انتخاب گزينشي فيلم‌ها در دوره‌هاي برگزاري جشنواره فيلم فجر انتقاد كرد و گفت: علاوه بربعضي ناهماهنگي در ارسال فيلم ها، تعدادي از فيلم‌ها به طور مثال فيلم «جرم» كه مخاطبان زيادي داشت، در مازندران به نمايش در نيامد كه انتظار مي‌رود در سال‌جاري اين مشكل حل شود.

* همايون‌فر: تاكيد بر سينماي كشورهاي منطقه در بخش بين‌الملل

«مهدي همايون‌‌فر» در گفت‌وگو با روابط عمومي سي‌امين جشنواره بين المللي فيلم فجر با اشاره به موضوعات بخش بين‌الملل گفت: بخش بين الملل مانند دوره‌هاي گذشته جشنواره فيلم فجر كه سه، چهار موضوع را پيشنهاد مي‌داد، امسال هم در همين چارچوب عمل مي‌كند.
وي ادامه داد: امسال به اين نتيجه رسيديم كه بتوانيم چهره‌هاي جديدي كه در چند سال اخير ظهور و بروز خوبي داشتند دعوت كنيم در عين حال توجه بيشتر به منطقه خودمان داشته باشيم. پيش از اين بيشتر توجه به كشورهاي اروپايي و غربي بوده است. همين‌طور بحث تحريم ها كه چه تاثيري بر كشور داشت هم، بايد مورد بررسي قرار بگيرد. به هر جهت ما اگر تمركز خودمان را بگذاريم بر سينماي منطقه بگذاريم، با وقوع چنين اتفاقات و تحولاتي مي‌توانيم موضوعات بسياري براي ساختن فيلم داشته باشد.
همايون‌فر در خصوص فيلم‌هاي بخش بين‌الملل توضيح داد: كشورهاي تونس و مراكش، كشورهايي هستند كه ريشه فيلمسازي دارند. تركيه، اندونزي و مالزي همين گونه‌اند. ما اگر بتوانيم چنين كشورهايي را با جشنواره فيلم فجر همراه كنيم، نتيجه بهتري دارد. تمركز بخش بين‌الملل در سي امين دوره جشنواره روي اين كشورهاست هر چند كه از كشورهاي ديگر هم آثار خوبي آمده است.
وي با تاكيد بر كيفيت مطلوب فيلم‌هاي بخش بين‌الملل سي‌امين دوره جشنواره فيلم فجر، بيان داشت: من سال‌هاي گذشته در بخش بين الملل نبودم و نمي‌توانم فيلم‌هاي ارسال شده در سي‌امين دوره را با دوره‌هاي گذشته مقايسه چنداني كنم. اما بايد دو چيز را در سينما در نظر گرفت. يكي تاثيراتي كه در اين چند سال تكنولوژي بر روي سينما مي‌گذارد و يكي هم اتفاقات ديجيتال كه با خودش نقاط مثبت و منفي را آورده است. قالب آثار نسبت به دوره‌هاي گذشته رنگ و بوي بهتري دارد و اين را مي‌شود به خوبي فهميد. جذابيت‌هاي بصري بيشتر شده است اما به لحاظ محتوايي تفاوت فيلم‌ها تفاوت چنداني ندارند.
بنابراين گزارش،هيات انتخاب بخش بين‌الملل سي‌امين دوره ازجشنواره بين المللي فيلم فجر شامل «رسول صدرعاملي»، «شهرام اسدي»، «محمد بزرگ‌نيا»، «مهدي همايون‌فر» و «ژوليان پليسه» است كه از ميان 553 فيلم رسيده نزديك به 60 اثر را براي بخش‌هاي مختلف بين‌الملل از جمله جام جهان نما (مسابقه سينماي بين الملل)، جلوه‌گاه شرق (ويژه مسابقه سينماي آسيا)، درجستجوي سعادت (مسابقه سينماي كشورهاي اسلامي)، ققنوس زرين همگرايي درآسيا (جايزه مشترك با مجمع مجالس آسيايي)، بيرق طلايي (جايزه ويژه مصطفي عقاد) انتخاب خواهند كرد.

* امضاي تفاهم‌نامه 6 استان براي برگزاري همزمان جشنواره فيلم فجر

براساس اين گزارش، امكانات و قابليت‌هاي استان‌هاي متقاضي شركت در جشنواره فيلم فجر توسط يك كارگروه ويژه بررسي شده است و تاكنون قابليت برگزاري جشنواره در استان‌هاي خراسان رضوي، لرستان، قزوين، البرز،سيستان و بلوچستان و كرمان به تاييد اين كارگروه رسيده و تفاهم‌نامه همكاري با مسولان اين استان‌ها امضاء شده است.
نمايش آثار برتر سينمايي جشنواره در استان‌هاي كشور، آشنايي با آثار سينمايي ايران، ارتقاي بينش و آگاهي مخاطبين، توسعه فرهنگي و هنري استان‌ها، برپايي جشن و شور و شوق انقلابي همزمان با جشن بزرگ سينماي ايران، حضور هنرمندان و سينماگران مطرح كشور در استان‌هاي مختلف، شناسايي و معرفي آثار برتر سينمايي از ديد مخاطبين استان‌ها، هنرمندان و كارشناسان هر منطقه، ايجاد تعامل و ارتباط بيشتر بين دست‌اندركاران سينماي كشور، هنرمندان،مردم و مسئولين،ترغيب و تشويق هنرمندان و فيلمسازان به توليد آثار سينمايي متناسب با ذوق و سليقه‌هاي مخاطبين استاني و ايجاد اميد و آگاهي با تاكيد بر اخلاق‌مداري، تقسيم و توزيع عادلانه فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و سينمايي در كليه مناطق كشور، كشف و شناسايي هنرمندان و كارشناسان سينمايي در مناطق مختلف كشور و تعامل با هنرمندان و مسئولين پايتخت از اهداف برگزاري جشنواره سي‌ام فيلم فجر در استان‌ها است.
بنابراين گزارش، سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با رويكرد « اخلاق، آگاهي و اميد» به همت معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از روزهاي 12 الي 22 بهمن در تهران و استان‌هاي مختلف كشور برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام/ي

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن