تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816734805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز/‌ امام جمعه اهواز: پيشرفت در جلسات شوراي فرهنگ عمومي خوزستان در گرو روشن بودن مكانيزم كاري آن است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز/‌ امام جمعه اهواز: پيشرفت در جلسات شوراي فرهنگ عمومي خوزستان در گرو روشن بودن مكانيزم كاري آن است
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: شهرستان‌ها

جلسه شوراي فرهنگ عمومي خوزستان در بيت نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اهواز در راستاي برپايي سيزهمين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز تشكيل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از خوزستان در اين جلسه آيت‌الله سيد محمدعلي موسوي جزايري، نماينده ولي فقيه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز اظهار كرد: پيشرفت در جلسات شوراي فرهنگ عمومي استان خوزستان در گرو روشني مكانيزم كاري آن است.

او با تصريح اين كه در جلسات شوراي فرهنگ عمومي تصميم‌ها اتخاذ مي‌شوند ولي بستر اجرايي مناسبي براي آنها وجود ندارد، خاطرنشان كرد: وقتي مساله‌اي در جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان مطرح شود، يا اجراي آن به كندي صورت مي‌گيرد و يا قابليت اجرا شدن كامل را ندارد.

نماينده ولي فقيه در استان خوزستان يادآوري كرد: برداشت‌هايي كه از فرهنگ عمومي صورت مي‌گيرد بيشتر شامل ايراني بودن، مليت، شيعه و مسلمان بودن است. البته اقليت‌هايي ديني نيز در استان ساكن هستند.

وي افزود: در جلسات شوراي فرهنگ عمومي موضوعات مورد بحث و تبادل نظر بايد مشخص و روشن باشند. بايد بدانيم در اين جلسات به چه موضوعاتي بپردازيم. مساله ديگر اين است كه بايد راهكارهايي براي موضوعات در پايان جلسات تعيين شود.

امام جمعه اهواز خاطرنشان كرد: براي مباحثي كه در جلسه شوراي فرهنگ عمومي مطرح مي‌شوند به دليل اين كه مقدمه تبليغ در جامعه است تنها برگزاري صرف جلسه كافي نيست بلكه بايد موانع، مقتضيات، اهداف و عناوين موضوعات در جلسات تعيين شود.

وي بيان كرد: اگر فرهنگ عمومي استان از سوي كشور مرزبندي و حمايت و نيز راهكارهاي آن تعيين شود، بهتر است.

به گزارش ايسنا، همچنين استاندار خوزستان در اين جلسه گفت: استان خوزستان به رغم وجود كاستي‌هاي ناشي از جنگ تحميلي و دفاع مقدس و مشكلات مهاجرت‌هاي درون و برون استاني با تلاش تمام اعضاي فرهنگي و مجموعه روحانيت معظم و نهادها و مراكز ديني و مذهبي در بسياري از شاخص‌ها وضعيت مطلوبي دارد.

سيد جعفر حجازي با اشاره به اين كه مي‌توان از ظرفيت‌ها و استعدادهاي موجود در بخش‌هاي مختلف استان خوزستان بهره‌برداري كرد، گفت: فضاي تفاهم و همدلي و همكاري به نحوي است كه سعي شده روحيه نشاط و خودباوري در سطح استان از طريق رسانه‌ها مورد توجه قرار گيرد. لذا تلاش شده از عواملي كه منجر به ياس و نااميدي در استان مي‌شود، پرهيز شود چراكه از موانع توسعه استان است.

وي با تاكيد بر لزوم وجود وحدت بين اقوام خاطرنشان كرد: درباره تصميمات سطح استان در جهت ايجاد و گسترش وحدت بين اقوام از طريق هماهنگي با ائمه جمعه، مسؤولان و نمايندگان مجلس گام‌هايي برداشته شده اما بايد بيشتر به مسايل بنيادي و اعتقادي مردم توجه كرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اهميت توجه به حضور بانوان در اجتماع خاطرنشان كرد: در جلسات مختلف به نقش و جايگاه بانوان توجه ويژه شده است. در حال حاضر 78 درصد قبولي دانشگاه‌ها را خواهران و 60 درصد پذيرش دانشجو در بخش‌هاي دانشجويي را بانوان به خود اختصاص داده‌اند. همچنين در مراكز اداري، تحقيقاتي و دانشگاهي بانوان سهم قابل توجهي دارند.

حجازي با بيان اين معضلات اجتماعي كه در استان خوزستان وجود دارد بيشتر تحت تاثير معضل بيكاري به وجود آمده است، گفت: خوشبختانه در بخش باورهاي ديني، اعتقادي و فرهنگي وضعيت استان مشكل كمتري دارد و كانون‌ها و انجمن‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي بسيار فعال و توانمند عمل كرده‌اند. به اين دليل كه زمينه‌هاي فرهنگي بسياري در دفاع مقدس و در خوزستان تقويت شده و تاثير فراوان خود را بر نسل جديد گذاشته است.

استاندار خوزستان ابراز اميدواري كرد: با حمايت‌ شوراي فرهنگ عمومي كشور از برنامه‌هاي فرهنگي خوزستان به توسعه و پيشرفت اين استان كمك و توجه بيشتري شود.

در ادامه جلسه شوراي فرهنگ عمومي خوزستان حجت‌الاسلام و المسلمين عباس بسي‌خاسته ،‌ مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان نيز اظهار كرد: در حال حاضر با حمايت‌ اعضاي شوراي فرهنگ عمومي استان و به ويژه رياست شورا كه برعهده نماينده ولي فقيه در استان خوزستان است، در سراسر شهرهاي استان شوراي فرهنگ عمومي ايجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا از خوزستان، او با يادآوري اين موضوع كه در اواخر سال 85 تشكيل شوراي فرهنگ عمومي به استان ابلاغ شده افزود: طي دو سال گذشته به تدريج شوراي فرهنگ عمومي در سراسر استان شكل گرفت و به آرامي جايگاه خودش را پيدا كرد.

بسي‌خاسته خاطرنشان كرد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از دريافت صورت جلسه‌هايي كه از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور ارسال مي‌شود آنها را به اعضاي شوراي استان ارجاع مي‌دهد تا آنها در جريان مباحث مطرح شده قرار گيرند.

همچنين موضوعات نظرخواهي اعضاي شوراي فرهنگ عمومي استان و جمع‌آوري آنها از ديگر اقدامات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان در ادامه به درخواست‌ تعدادي از اعضاي شوراي استان اشاره كرد و گفت: شوراي فرهنگ عمومي شهرستان دزفول درخواستي مبني بر نامگذاري 22 ارديبهشت ماه به عنوان روز بزرگداشت شيخ مرتضي انصاري داشته كه اين درخواست در شوراي عمومي استان مطرح و به تصويب رسيد ولي در شوراي انقلاب فرهنگي كشور پذيرفته نشد.

او افزود: اعضاي شوراي فرهنگ عمومي بهبهان نيز درخواستي مبني بر درج نام يكي از مدارس راهنمايي شهر كه شهداي بسياري داشته در متون كتب درسي داشت كه اين موضوع هم به شوراي فرهنگي كشور ارجاع داده شد. همچنين از ديگر درخواست‌ها مي‌توان به نامگذاري روز تولد بهمن علاءالدين به عنوان روز هنرهاي بومي ايران بود كه قرار شد اين موضوع را در جلسه مطرح شود.

بسي‌خاسته گفت: سياست‌هاي ساماندهي شئون فرهنگي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور براي ما ارسال شده و ما آنها را جهت بررسي كارشناسي به اعضاي شوراي استان انتقال داده‌ايم.

وي يادآور شد: در سال جاري جلسه شوراي فرهنگ عمومي به دليل كثرت اشتغال رياست شوراي استان و استاندار خوزستان برگزار نشد و اين نخستين جلسه‌اي است كه در استان خوزستان تشكيل شده است.

همچنين دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور يادآوري كرد: موضوع شوراي فرهنگي عمومي و ساختار مهم آن توسط مقام معظم رهبري زماني كه ايشان رييس جمهور و رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي بودند مطرح و سپس تبديل به قانون شد.

به گزارش خبرنگار ايسناي خوزستان منصور واعظي با بيان اين مطلب كه از زمان تصويب قانون شوراي فرهنگ عمومي در استان‌ها 20 سال گذشته افزود: ديدگاهي كه درباره تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود دارد اين است كه اين شورا تقريبا همان وظايفي را دارا است كه شوراي فرهنگ عمومي در استان‌ها دارد.

وي خاطرنشان كرد: رصد و شناسايي و ارزيابي موضوعات فرهنگي استان، برنامه‌ريزي درباره مسايل فرهنگي استان و اجراي آنها و تصميم‌گيري درباره ارتقاي فرهنگ عمومي از وظايف شوراي فرهنگي در استان‌ها است.

واعظي اظهار كرد: شوراي فرهنگي استان داراي 24 عضو است كه در آن سه نفر از اصلي‌ترين مقامات فرهنگي و اجتماعي استان حضور دارند. تصميمات شورا پس از تصويب از سوي رياست شورا توسط استانداران به جهت جايگاه اجرايي و مديريتي كه دارند ابلاغ مي‌شوند و لازم‌الاجرا هستند.

او خاطرنشان كرد: اگر تصميمات محدود به مسايل استاني نباشد، اين تصميمات لازم است تا با دبيرخانه شوراي فرهنگي كشور هماهنگ شوند ولي بقيه تصميمات لازم‌الاجرا هستند.

وي يادآوري كرد: در سال‌هاي بين 71 تا 76 به تشكيل شوراي فرهنگ عمومي در استان‌ها توجه ويژه‌اي شد. پس از آن در كشور به دليل مسايل خاص سياسي موجود خللي در اين مسير ايجاد شد ولي از سال 85 مجددا شوراي فرهنگ عمومي در كشور فعال شده است.

دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور اظهار داشت: در سال 86 تعداد شوراي عمومي در شهرستان‌هاي كشور به بيش از 200 شورا و در حال حاضر اين تعداد به 230 شورا رسيده است. انتظار مي‌رود كه شوراي فرهنگ عمومي فعال باشد و وضعيت فرهنگي استان را ارزيابي و بررسي كند.

واعظي با بيان اين مطلب كه بخشي از مسايل فرهنگي تنها مختص و ويژه يك استان نيست، تاكيد كرد: بخشي از موضوعات مربوط به مسايل فرهنگ عمومي كشور است. مسايلي چون پوشش و آرايش، عرفان‌هاي انحرافي و گرايش‌هاي خرافي از جمله مسايل مشترك فرهنگ عمومي در كشور محسوب مي‌شوند. درباره اين موضوعات بايد متناسب با شوراي فرهنگ كشور تصميم‌گيري شود.

او بيان كرد: شوراي فرهنگي عمومي در استان خوزستان به لحاظ اهميت و حساسيت خود بايد فعال‌تر باشد. در بعضي شهرهاي كشور معضلات جدي فرهنگي وجود ندارد ولي اين بدان معنا نيست كه نبايد براي آنها برنامه‌ريزي كرد. استان خوزستان همچون بقيه استانها گرفتار بخشي از معضلات فرهنگي است.

دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور با اشاره به سفر دوم رياست جمهوري به استان خوزستان گفت: رييس جمهور در صحبت‌هاي خود به اجتناب كردن از ايجاد فضاي سرد و نااميد كننده اشاره كرده و خواستار تلاش مديران استاني در جهت برطرف كردن فضاي سرد و نااميد كننده شد. همچنين تمام معظم رهبري موضوع تقويت وفاق ملي بين همه اقشار لر، عرب، فارس و ديگر اقوام را همواره ذكر كرده‌اند و تاكيد دارند كه اين وفاق در كل كشور حفظ شود.

واعظي خاطرنشان كرد: طبق قانون، تشكيل جلسه‌هاي شوراي فرهنگ عمومي بايد ماهي يك بار تشكيل شود. قطعا اعضاي شوراي فرهنگ عمومي استان خوزستان اشتغال بسياري دارند ولي چه موضوعي مي‌تواند از فرهنگ، عواطف مردم، تقويت گرايش‌ها به سمت انقلاب و اسلام و ارزش‌ها و ولايت مهم‌تر باشد.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن