تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819816417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا تحليلگر آمريكايي: مذاكرات چند جانبه تنها راه حل موضوع هسته اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا تحليلگر آمريكايي: مذاكرات چند جانبه تنها راه حل موضوع هسته اي ايران
لندن - يك تحليلگر آمريكايي مقيم انگليس معتقد است كه انجام مذاكرات چند جانبه با حضور سازمان هاي بين المللي خصوصا آژانس بين المللي انرژي اتمي تنها راه حل موضوع هسته اي ايران است.


پروفسور "اسكات لوكاس" استاد "مطالعات آمريكا" در دانشگاه "بيرمنگهام" انگليس در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا با غيرسازنده توصيف كردن سياست دولت "جورج بوش" در برابر ايران گفت: راهكار دولت سابق آمريكا نه در مساله هسته اي و نه در برخورد با نقش منطقه اي ايران به هيچ عنوان سازنده نبود.
وي افزود: دولت بوش پس از جنگ هاي عراق و افغانستان تلاش كرد تا از مساله هسته اي به عنوان اهرمي براي اعمال فشار به ايران و كسب امتياز از آن كشور در مسائل ديگر استفاده كند.
لوكاس كه مديريت موسسه "ليبرتاس: مركز تحقيقات سياست خارجي آمريكا" را نيز بر عهده دارد، افزود: حل مساله هسته اي ايران تنها از طريق گفت و گوهاي چند جانبه و با حضور سازمان هاي بين المللي مانند آژانس بين المللي انرژي اتمي ممكن است و نه از طريق سياست هاي يكجانبه دولت سابق آمريكا و يا تكرار تلاشهاي گذشته براي جلو انداختن اروپا.
اين تحليلگر آمريكايي با اشاره به لزوم حل پرونده هسته اي ايران از طريق مذاكراتي فراگير شامل كليه مسائل مورد اختلاف ميان ايران و غرب ادامه داد: من خوشبين هستم كه واشنگتن واقعا به دنبال تعامل با ايران است زيرا دولت اوباما علائمي را درباره علاقه مندي خود براي يافتن يك راه حل ديپلماتيك نه تنها در ارتباط با مساله هسته اي بلكه مسائل گسترده تر مرتبط با ايران از خود نشان داده است و ايران نيز به اين علائم پاسخ داده است.
پرفسور لوكاس گفت: بايد توجه داشت كه مساله هسته اي هم براي ايران و هم براي آمريكا يك مساله نمادين شده است، چرا كه اين مساله براي ايران به نمادي از حق حاكميت و حفظ منافع ملي خود و براي آمريكا نيز به نمادي براي جلوگيري از اشاعه هسته اي به كشورهايي كه دشمن آن محسوب مي شوند تبديل شده است.
اين استاد دانشگاه آمريكايي كه تاكنون هفت كتاب و دهها مقاله درباره سياست هاي دولت آمريكا منتشر كرده است، گفت: پاسخ ايران به علائم ارسال شده توسط آمريكا عقب نشيني از مواضع نبوده است بلكه شامل برخي نشانه ها مانند سخنراني ماه گذشته آقاي لاريجاني در مونيخ مي شود.
اين استاد دانشگاه بيرمنگهام انگليس با اشاره به احتمال برگزاري مذاكرات محرمانه ميان ايران و آمريكا افزود: با وجود اين علائم من گمان مي كنم هيچ نشانه علني از انجام مذاكرات تا پيش از انتخابات آينده ايران ظهور نخواهد كرد زيرا دولت آمريكا گمان مي كند هرگونه مذاكره علني در حال حاضر مي تواند جنبه انتخاباتي داشته باشد.
وي ادامه داد: مسائل موجود ميان ايران و آمريكا بسيار پيچيده هستند زيرا بطور مثال آمريكا هم اكنون دريافته است كه اگر براي اجراي موفق سياست جديد خود در افغانستان به كمك ايران نياز خواهد داشت و به همين دليل به اعتقاد من اگر آمريكا قصد برخوردار شدن از همكاري ايران را داشته باشد بايد در بحث هسته اي نيز تغييراتي در سياست خود به عمل آورد.
اين تحليلگر آمريكايي اظهارداشت: به نظر من اين مذاكرات بايد ابتدا به صورت غيرعلني انجام شود زيرا اگر اين مذاكرات در ابتدا عمومي شود آنگاه مخالفان مذاكرات در هر دو كشور مي توانند از آن استفاده كنند.
وي افزود: مسائل ديگر مانند عراق و درگيري اسراييل و فلسطين نيز از ديگر مسائلي هستند كه باعث هرچه پيچيده تر شدن روابط ميان ايران و آمريكا شده اند.
مدير مركز تحقيقات سياست خارجي آمريكا ادامه داد: من به شرايط كنوني خوشبين هستم زيرا مذاكره همواره راهكار بهتري نسبت به درگيري است اما اين مذاكرات روندي طولاني خواهد داشت.
لوكاس افزود: با اين وجود به اعتقاد من آمريكا مي تواند با تسهيل تحريم هاي اعمال شده بر ضد ايران و كمك به پيشرفت اقتصادي آن كشور به تسريع اين روند كمك كند اما در عين حال آمريكا نيز از ايران انتظار كمك در موارد محدودي از جمله افغانستان و خاورميانه را خواهد داشت.
اين استاد دانشگاه بيرمنگهام انگليس گفت: در مساله خاورميانه آمريكا هم اكنون در آستانه قبول حماس به عنوان بخشي از وضعيت موجود است اما در عين حال از ديگر كشورها انتظار خواهد داشت تا حدي از حماس حمايت نكنند كه باعث هراس اسراييل از دنبال كردن مذاكرات در دراز مدت شود و ايران نيز خصوصا به دليل رابطه گسترده خود با سوريه در اين ميان نقش دارد.
وي با اشاره به انتخاب دنيس راس به عنوان مشاور وزيرخارجه آمريكا در امور خليج فارس و جنوب غرب آسيا افزود: اين انتخاب نيز يك نشانه مثبت است چرا كه اگر راس به عنوان نماينده ويژه رييس جمهوري آمريكا در امور ايران انتخاب مي شد تاثير منفي بيشتري بر روابط ايران و آمريكا مي گذاشت چرا كه ايران نظر مثبتي به دنيس راس به دليل ارتباطاتش با محافل و گروههاي خاصي در آمريكا نظير موسسه واشنگتن ندارد.
وي گفت: اگر دقت كنيم متوجه خواهيم شد دولت آمريكا بر خلاف اعلام خبر انتصاب ديگر نماينده هاي ويژه مانند ريچارد هالبروك(امور افغانستان و پاكستان) و جورج ميچل(خاورميانه) تبليغ زيادي درباره انتخاب راس نكرده و حتي وي به عنوان نماينده رييس جمهوري آمريكا منصوب نشده است. اين مسائل نشان مي دهد كه دولت جديد آمريكا براي مذاكره با ايران جدي است.
پرفسور لوكاس در عين حال تاكيد كرد كه كانال هاي ديپلماتيك براي حل مسائل دو كشور بهتر از تعيين يك نماينده ويژه كارايي خواهد داشت.
اروپام**222**345

چهارشنبه|ا|7|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن