تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804667758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رهبري : الگوي اسلامي حوزه زن و خانواده ارائه شود ؛ دولت براي زنان شاغل برنامه ريزي كند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: رهبري : الگوي اسلامي حوزه زن و خانواده ارائه شود ؛ دولت براي زنان شاغل برنامه ريزي كند
رهبر معظم انقلاب اسلامي ؛ مسئله زن و خانواده را از مسائل درجه يك كشور دانستند و بر ارائه الگوي مترقي اسلام در حوزه مباحث زن و خانواده تاكيد كردند .
صدها تن از انديشمندان ، نخبگان ، استاتيد حوزه و دانشگاه ، پژوهشگران و مؤلفان آثار علمي ، همراه با حضرت آيت الله خامنه اي ، رهبر انقلاب اسلامي ؛ چهارشنبه شب در سومين نشست انديشه هاي راهبردي جمهوري اسلامي ، به تعامل فكري و بررسي ابعاد مختلف موضوع زن و خانواده پرداختند .

هدف از نشست هاي انديشه هاي راهبردي كه دو جلسه قبلي آن ، با موضوع " الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت " و " عدالت " برگزار شده است ، ايجاد فضايي علمي و تخصصي براي تضارب آرا و انديشه ها در جهت ايجاد گفتمان علمي و كاربردي و تصميم سازي درباره موضوعات راهبردي و مورد نياز كشور است .

در اين نشست 4 ساعته ، 10 نفر از صاحب نظراني كه مقالات و پژوهش هاي آنان از ميان 188 مقاله رسيده به دبيرخانه نشست ، به عنوان آثار برتر شناخته شده اند ، به بيان ديدگاه ها و طرح نظريات خود پرداختند .

بعد از ارائه مقالات علمي ، حضرت آيت الله خامنه اي ، رهبر انقلاب اسلامي ؛ در سخناني ، هدف از برگزاري سلسله نشست هاي انديشه هاي راهبردي با نخبگان و انديشمندان را تبادل نظر عالمانه به منظور ايجاد زمينه استفاده از ديدگاه هاي مختلف علمي و دستيابي به يك انديشه صحيح و جامع به عنوان قاعده برنامه ريزي و اجرا دانستند و تاكيد كردند : دستاورد اين نشست ها كه در موضوعات اساسي ادامه خواهد يافت ، بايد متين ، عميق ، ماندگار و قابل عرضه و دفاع باشد .

ايشان خاطرنشان كردند : درخصوص مباحث مطرح شده در دو نشست قبلي ، كارهاي خوبي انجام گرفته است و با جديت نيز پيگيري مي شود .

رهبر انقلاب اسلامي ، با تاكيد بر اينكه مسئله زن و خانواده ، از مسائل درجه يك كشور است ، افزودند : در خصوص زن و خانواده ، منابع و تعاليم اسلاميِ برجسته و متقني وجود دارد كه بايد پس از تئوريزه شدن ، به صورت نظريه هاي قابل استفاده ، در اختيار همه قرار گيرد .

حضرت آيت الله خامنه اي ، نقش و سهم بانوان در نظام اسلامي را ممتاز و بي بديل دانستند و خاطرنشان كردند : نقش بانوان در دوران مبارزه ، پيروزي انقلاب اسلامي ، بعد از انقلاب ، به ويژه دوره بسيار سخت دفاع مقدس ، و در عرصه هاي مختلف ؛ نقشي مؤثر ، ممتاز و بي جايگزين است كه با هيچ معياري قابل اندازه گيري نيست .

رهبر انقلاب اسلامي افزودند : اولين كسي كه نقش و جايگاه ممتاز بانوان را درك كرد و زمينه ساز نقش آفريني برجسته زنان در عرصه هاي مختلف شد ، امام بزرگوار بود ، همچنان كه آن امام ، اولين كسي بود كه جايگاه مردم و تأثير حضور آنان را درك كرد .

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند : امام (ره) قدر مردم را دانست ، توانايي هاي آنان را شناخت و با تكيه بر همين شناخت ، به آنان اعتماد كرد و مردم نيز به فراخوان امام (ره) در عرصه هاي مختلف پاسخ دادند و همه قشرها ، در هر عرصه اي كه نياز بود ، جانانه وارد شدند كه اين حضور آگاهانه و ضروري ، همچنان ادامه دارد .

ايشان با تاكيد بر اينكه كشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملي ، نيازمند است ، خاطرنشان كردند : بر همين اساس بايد براي حفظ ظرفيت بانوان در جامعه و نقش آفريني آنان ، تلاش شود .

رهبر انقلاب اسلامي ، دومين علت مهم ضرورت توجه به موضوع زن را ، نقش اساسي و محوري زن در خانواده دانستند .

ايشان خاطرنشان كردند : در نگاه اسلام ، خانواده پايه بسيار مهم و سلول اصلي جامعه است ، به گونه اي كه بدون بهره مندي از خانواده هاي " سالم ، سرزنده و با نشاط " ، امكان پيشرفت جامعه ، به خصوص پيشرفت فرهنگي وجود ندارد و اين گونه خانواده ها نيز بدون حضور زنان مؤمن و فهيم ، شكل نمي گيرند و استمرار نمي يابند .

رهبر انقلاب ، تمركز دشمنان بر مقوله زن به عنوان يكي از مباني هجوم سياسي – تبليغاتي به نظام اسلامي را سومين علت ضرورت توجه كامل به مقوله زن خواندند و افزودند : بايد با روشنگري در افكار عمومي مردم جهان ، اجازه ندهيم اهداف سياست گذاران و برنامه ريزان غربي در « حمله به مباني اسلام در قبال زن » ، محقق شود .

ايشان در همين زمينه ؛ به فرار زيركانه غرب از ورود به مقوله خانواده اشاره و خاطرنشان كردند : غربي ها ، بحث زن را با شدت مطرح مي كنند ، اما اسمي از خانواده نمي آورند ، چرا كه بحث خانواده ، از نقاط ضعف بارز آنهاست .

حضرت آيت الله خامنه اي ، با اشاره به كارهاي فراوان بر زمين مانده در موضوع زن و خانواده ، تاكيد كردند : نظريه پردازي و گفتمان سازي در اين زمينه ، نيازي حقيقي است كه بايد مورد توجه روحانيون و انديشمندان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه قرار گيرد كه البته نقش رسانه ها نيز در زمينه گفتمان سازي ، بسيار مهم است .

حضرت آيت الله خامنه اي ، سرمايه گذاري پژوهشي و پرهيز از انفعال در " بررسي و نقد نظريات رايج دنيا در باب زن و خانواده " را دو پيش شرط نظريه پردازي در اين زمينه دانستند و افزودند : بايد با اتكاي به دارايي هاي فراوان علمي ، در ميان مدت و درازمدت ؛ ده ها نظريه و الگوي مترقي از اسلام استخراج و ارائه كرد .

ايشان ، نگاه غرب به زن را گمراهي و ضلالتي عميق و بزرگ ترين اهانت و ضربه به كرامت زن برشمردند و افزودند : حتي افراطي ترين فمينيست ها نيز برخلاف تصورشان ، در حال زدن ضربه اي اساسي به " زن " هستند ، چرا كه با ضايع كردن زن ، او را به ابزاري براي شهوت راني مرد تبديل كرده اند و متاسفانه اين مسئله ، در افكار عمومي غرب نيز پديده اي عادي و پذيرفته شده است .

رهبر انقلاب اسلامي ؛ نگاه اسلام به زن را فوق العاده متعالي خواندند و تاكيد كردند : در نگاه اساسي اسلام ، زن از حيث انسان بودن هيچ فرقي با مرد ندارد و به استناد آيات قرآني ، زن و مرد در مسير تعالي و قرب الهي ، كاملاً يكسانند .

ايشان ، نگاه اسلام به خانواده را بسيار متعالي و جذاب برشمردند و خاطرنشان كردند : خيلي از مشكلات زنان ، مربوط به مسائل خانواده است كه در اين زمينه خلاء هاي قانوني و خلاء هاي سنتي عجيب و فراواني داريم كه اگر اين مسائل حل شود ، مشكلات براي زنان در اجتماع كاهش مي يابد و قابل تحمل مي شود .

رهبر انقلاب ، جنسيت را در نگاه اسلام ، امري ثانوي و عارضي خواندند و افزودند : مسئله جنسيت در كاركردهاي زندگي معنا و مفهوم مي يابد و در جايگاه زن و مرد در اسلام ، هيچ تاثيري ندارد .

ايشان " نقش همسري و مادري " را فوق العاده مهم توصيف و خاطرنشان كردند : همسر خوب مي تواند مرد را در جامعه به عنصري مفيد و مؤثر تبديل كند .

حضرت آيت الله خامنه اي ، مسئله اشتغال زنان در جامعه را ، امري قابل قبول و بدون اشكال خواندند ، اما تاكيد كردند : در اين زمينه بايد 2 شرط اساسي را كاملاً رعايت كرد ؛ نخست اينكه اشتغال ، كار اساسي زن در خانه و خانواده و مسئوليت مهم همسري و مادري را تحت الشعاع قرار ندهد و دوم اينكه مسئله محرم و نامحرم به خوبي رعايت شود .

ايشان با توصيه به دولت براي كمك به زنان شاغل افزودند : دولت به گونه اي برنامه ريزي كند كه زنان شاغل بتوانند به كار اصلي خود ، يعني رسيدگي به خانه و خانواده نيز بپردازند .

رهبر انقلاب اسلامي ، ازدواج را يك موضوع مقدس در اديان مختلف ، به ويژه دين اسلام دانستند و خاطرنشان كردند : نبايد با برخي كارهاي زشت همچون مهريه هاي سنگين ، و يا تشريفات و هزينه هاي زائد ، جنبه قدسي ازدواج را در جامعه از بين برد .

حضرت آيت الله خامنه اي ، با تاكيد بر اينكه ترويج ازدواج هاي ساده ، كم خرج و با مهرالسُنّه نيازمند گفتمان سازي در جامعه است ، افزودند : افراد تأثيرگذار جامعه ، اساتيد حوزه و دانشگاه و رسانه ها به ويژه صدا و سيما نقش مهمي در شكل گيري اين گفتمان دارند .

ايشان همچنين نقش مردان را در حفظ كيان خانواده بسيار مؤثر ارزيابي و خاطرنشان كردند : يكي از وظايف مهم مردان ، قدرشناسي دائم از نقش و زحمات زنان در خانه است ، به ويژه بانواني كه زمينه حضور در خارج از خانه را دارند اما براي ايفاي كامل نقش مادري ، اشتغال خارج از خانه را انتخاب نكرده اند .

رهبر انقلاب اسلامي ، لزوم قدرشناسي از اين بانوان ، به ويژه تامين امنيت اقتصادي و بيمه آنان را مورد تاكيد قرار دادند .

حضرت آيت الله خامنه اي در پايان با اشاره به نقش فرزندان در خانواده ، يكي از مهم ترين وظايف آنان را احترام به پدر و مادر دانستند .

در اين ديدار ، قبل از سخنان رهبر معظّم انقلاب ؛ آقايان و خانم ها :
- خانم دكتر نوابي نژاد ، استاد دانشگاه تربيت معلم ؛
- آقاي دكتر بانكي پور فرد ، استاديار دانشگاه اصفهان ؛
- خانم علاسوند ، استاد حوزه و دانشگاه ؛
- حجت الاسلام پيروزمند ، محقق حوزه و دانشگاه ؛
- خانم دكتر ميرخاني ، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس ؛
- خانم دكتر عظيم زاده ، عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق (ع)؛
- خانم دكتر علم الهدي ، دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي ؛
- خانم زعفران چي ، سرپرست گروه بررسي مسائل زنان در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي ؛
- خانم صابري محقق دانشگاه
- و حجت الاسلام زيبايي نژاد ، مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان در حوزه علميه قم ؛ در سخنان خود بر اين محورها تمركز و تاكيد كردند :
• ضرورت آسيب شناسي وضع موجود و ارائه الگوي مطلوب خانواده ؛
• رابطه معنادار دين و معنويت با سلامت رواني فردي ، خانوادگي و اجتماعي ؛
• تفاوت مقوله خانواده در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و " الگوي توسعه غربي " ؛
• ضرورت بررسي علل افزايش نسبي سن ازدواج ؛
• توجه به ريشه هاي اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي موانع ازدواج ؛
• لزوم وضع و اجراي قوانين تسهيل كننده ازدواج ؛
• ارائه الگوي مطلوب براي تعامل صحيح خانواده و دولت در نظام اسلامي ؛
• انتخاب نظريه برتر در كاركرد اجتماعي زنان ؛
• حمايت هاي قانوني از فرصت هاي شغلي مناسب با ويژگي هاي طبيعي زن و مرد ؛
• تلاش منسجم و برنامه ريزي شده براي تحقق رسالت عظيم مادر و نهاد خانواده ؛
• روشنگري در زمينه تقابل فمينيسم با كاركردهاي حقيقي خانواده ؛
• تغيير اصول سياست گذاري در حوزه آموزش زنان ؛
• شيوه هاي تاثيرگذاري زنان مسلمان در نظام هاي حقوقي زنان در جامعه بين المللي ؛
• ارائه گفتمان جذاب اسلامي براي جلب افكار زنان جهان ؛
• آسيب شناسي وضعيت امنيت اقتصادي زنان و چاره جويي براي آن ؛
• استفاده از ظرفيت فقه حكومتي براي الگوسازي در عرصه زن و خانواده .

پنجشنبه|ا|15|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن