تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819608108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خشكسالي در بيش از نيمي از مساحت كشور


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: خشكسالي در بيش از نيمي از مساحت كشور
يك كارشناس محيط زيست گفت: پاييز امسال بيش از نيمي از مساحت كشور (6/55 درصد) از بارشي كمتر از ميانگين دراز مدت برخوردار بوده و به عبارتي خشكسالي خفيف تا بسيار شديد را تجربه كرده است.
هومان خاكپور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نتايج پايش و ديده باني خشكسالي در پايگاه مديريت خشكسالي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اصفهان در سه ماهه اول سال آبي 91-90 نشان مي‌دهد در شرايطي كه پاييز سال گذشته گستره ايران زمين يكي از خشك‌ترين فصول را در طول سالهاي گذشته سپري كرد، در سال آبي جاري طي سه ماهه گذشته شرايطي متفاوت براي كشور رقم خورد.
خاكپور اظهار داشت: به طور كلي وضعيت خشكسالي در بخش‌هاي غرب، جنوب و جنوب غرب كشور و ترسالي در شمال، شمال شرق، شمال غرب و مركز ايران ديده مي‌شود.
اين كارشناس محيط زيست تصريح كرد: در اين مدت خشكسالي بسيار شديد (كاهش بيش از 60 درصد از بارش نرمال) در مساحتي در حدود 3/5 درصد در بخشهايي از استانهاي كرمان (انار، رفسنجان، بافت، جيرفت و كهنوج)، يزد (بافق)، هرمزگان (جاسك)، سيستان و بلوچستان (زاهدان و زابل) و در گوشه جنوب غربي كشور (ماهشهر و آبادان) احاطه داشته است.
به گفته وي، خشكسالي شديد (كاهش 45 تا 60 درصد بارش نرمال) بالاترين مساحت (در حدود 29 درصد) از كشور را به خود اختصاص داده است. اين وضعيت به صورت نواري از قسمتهاي غربي كشور و از استان ايلام آغاز شده و پس از در برگرفتن بخش اعظم استان خوزستان و هرمزگان، كل استان بوشهر، شهرهاي كرمان و خراسان جنوبي تا استان سيستان و بلوچستان امتداد مي‌يابد.
خاكپور گفت: كاهش 20 تا 45 درصد بارش نرمال يا خشكسالي متوسط با در برگرفتن مساحتي در حدود 7/11 درصد، از غرب كشور (كرمانشاه) آغازشده و پس از عبور از استان‌هاي لرستان و خوزستان و در برگرفتن بخش‌هاي بسيار وسيعي از استان فارس (لار، داراب، فسا و شيراز) و با گذر از استان‌هاي كرمان و يزد به شرق كشور يعني استان خراسان جنوبي (بيرجند و قائن) مي‌رسد. همچنين اين كلاس خشكسالي در ايرانشهر نيز مشاهده مي‌شود.
وي افزود: خشكسالي خفيف (كاهش كمتر از 20 درصد نرمال) اين وضعيت خشكسالي مساحتي در حدود 6/9 درصد كشور را به خود اختصاص داده و از جنوب آذربايجان غربي و شرقي شروع و پس از عبور از استان‌هاي كردستان، كرمانشاه، لرستان، خوزستان، فارس و يزد به شرق كشور يعني جنوب استان خراسان رضوي (گنبد) و شمال خراسان جنوبي مي‌رسد. همچنين اين وضعيت در بخش‌هاي محدودي از استان‌هاي كرمان و سيستان و بلوچستان ديده مي‌شود.
به گفته خاكپور، ترسالي خفيف (افزايش كمتر از 20 درصد بارش نرمال) به صورت دو نوار در كشور ديده مي‌شود. يكي از استان‌هاي آذربايجان غربي (خوي) آغازشده و با در برگرفتن بخش‌هايي از استان‌هاي آذربايجان شرقي، زنجان، كردستان، كرمانشاه، لرستان، مركزي، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بوير احمد، شمال استان فارس، يزد (يزد و رباط پشت بادام)، به شرق كشور (تربت حيدريه و كاشمر) مي‌رسد. ديگري در شمال شرق كشور (بجنورد و مراوه تپه) ديده مي‌شود. اين وضعيت حدود 6/8 درصد از كشور را دربرگرفته است.
وي در ادامه گفت: افزايش 20 تا 45 درصد بارش نرمال (ترسالي متوسط) كه حدود 5/11 درصد از مساحت كشور را فراگرفته است به صورت نواري در امتداد ترسالي خفيف از استان‌هاي آذربايجان غربي، شرقي، اردبيل، مازنداران، گيلان، گرگان، زنجان، همدان، مركزي، لرستان، چهارمحال و بختياري و پس از عبور به به صورت نوار بسيار باريكي از جنوب استان اصفهان و يزد به استان خراسان رضوي مي‌رسد. همچنين اين وضعيت به صورت نوار نسبتا باريكي در جنوب استان سيستان و بلوچستان و نيز در هرمزگان (ميناب و بندر عباس) ديده مي‌شود.
اين كارشناس محيط زيست تصريح كرد: ترسالي شديد يا افزايش 45 تا 60 درصد بارش نرمال با دربرگرفتن مساحتي در حدود 9/6 درصد از كشور از خراسان رضوي شروع شده و به صورت يك نوار باريك از استان‌هاي سمنان، اصفهان، چهارمحال، لرستان، مركزي، همدان و قزوين گذشته و به استان گيلان مي‌رسد. همچنين اين وضعيت به صورت نوار كوچكي از خراسان شمالي شروع شده و به گرگان ختم مي‌شود.
خاكپورافزود: در نهايت ترسالي شديد (افزايش بيش از 60 درصد بارش نرمال) با اشغال مساحتي در حدود 5/17 درصد بخش‌هاي وسيعي از كشور از جمله شمال استان خراسان رضوي (مشهد، نيشابور، گلمكان، سبزوار و قوچان)، قسمت‌هاي بسيار وسيعي از استان‌هاي سمنان (بيارجمند، شاهرود، سمنان و گرمسار)، اصفهان (اصفهان، نايين، اردستان،ميمه و كاشان)، قم، كل استان تهران و جنوب استان‌هاي مازندران و گرگان را در بر مي‌گيرد.
وي اظهار داشت: به طور كلي مجموع بارندگي ايران تا پايان آذرماه در سال آبي جاري 4/69 ميليمتربوده در حالي كه مجموع بارندگي دراز مدت ايران در اين دوره 8/59 ميليمتربوده بنابراين درصد افزايش بارندگي نسبت به دوره آماري بلند مدت 05/16 درصد است.
خاكپور افزود: بالاترين درصد خشكسالي كشور در اين مدت مربوط به ايستگاه انار با 5/98درصد كاهش بارندگي نسبت به ميانگين درازمدت بوده استان تهران با حدود 3/148 درصد افزايش بارش نسبت به ميانگين درازمدت پرباران‌ترين استان و استان ايلام با حدود 8/63 درصد كاهش بارش نسبت به ميانگين درازمدت كم باران‌ترين استان بوده است.

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن