تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803969078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسلام در ايران//قسمت اول


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اسلام در ايران//قسمت اول
خبرگزاري فارس:بررسي فرايند نفوذ و گسترش اسلام در ايران بي گمان منوط است به ارائه طرحي كلي و موجز از نقشه سياسي منطقه و تحولاتي كه در سده 7 م بر اثر جنگهاي ايران و روم و سقوط آل منذر به سقوط ساسانيان و چيرگي مسلمانان انجاميد .


چيرگي تازيان مسلمان بر ايران و آغاز اسلامي شدن اين سرزمين كه بايد آن را يكي از مهم ترين حوادث تاريخ جهان و پايان عصر باستاني ايران خواند ، مولود عوامل مختلف سياسي و اجتماعي و اقتصادي است كه هنوز همه آنها به درستي موردبحث و تحقيق و تحليل همه جانبه قرار نگرفته ، و شايد هم نمي تواند قرار گيرد . چه‌، بايد گفت كه تقريباً تمام اطلاعات كنوني ما درباره فتوح و نفوذ اسلام درايران متكي بر منابعي است كه توسط مسلمانان ، اعم از عرب و ايراني ، از ديدگاهي غالباً جانبدارانه نسبت به فاتحان نوشته شده است . فقدان منابع مقابل ـ چه اصلاً نوشته نشده ، چه از ميان رفته باشد ـ مانع مقايسه روايات منابع اسلامي با اخبار و روايتي است كه حوادث فتوح و روند گسترش اسلام در ايران را از ديدگاهي مخالف مورخان عصر اسلامي گردآورده ، يا مي توانسته است گردآورد . هم از اين روست كه امروز تعيين ميزان درستي يا نادرستي انبوه رواياتي كه در اين ابواب ، وجود دارد ، بيشتر از راه مقايسه آنها در منابع مختلف عصر اسلامي ، دقت در جزئيات ظاهراً بي اهميتي كه در اين روايات آمده ، توجه به نتايج مسلم بعضي حوادث كه منابع درباره مقدمات و علل و عوامل آن مبالغه كرده ، يا سكوت در پيش گرفته اند و يا سخن برضد هم رانده اند ، و سرانجام اطلاع بر احوال كلي جهان آن روزگار ، دست مي دهد . با اينهمه ، امروز مي دانيم كه اوضاع سياسي و اجتماعي ايران در آخرين سالهاي دولت ساساني به گونه اي بود كه تحولي اساسي را اجتناب ناپذير مي كرد و بي گمان ايرانيان هم از هر تحول بنياديني استقبال مي كردند . جدايي و بيگانگي طبقات جامعه ايران از يكديگر ، اختلافهاي ديني و سركوب شديد مخالفان دين رسمي دولت ، حرص و فساد موبدان و مداخله آنها در همه شئون ، فرسودگي دولت 400 ساله ساساني خاصه پس از پيكارهاي دراز و پر خرج و بي حاصل با روم ، ضعف شديد دستگاه دولت كه پس از خسرو دوم در مدتي اندك بيش از 10 تن بر تخت نشستند، و اختلاف و نزاع امرا و اشراف ايراني ، و از آن سوي حمله هاي سريع تازيان تيزرو پرشور كه سختي معيشت در عربستان و وعده پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلّم) به چيرگي آنان بر خسروان و قيصران كه بي گفت و گو انگيزه هايي نيرومند براي تهاجم بود ، همه از جمله عواملي به شمار مي آيد كه راه مسلمانان را به سوي ايران و غلبه بر آن هموار كرد تا بخش اعظم قلمرو دولتي ديرپا را از غرب به شرق و از جنوب به شمال در طي حدود 3 دهه در نوردند . اما بررسي فرايند نفوذ و گسترش اسلام در ايران بي گمان منوط است به ارائه طرحي كلي و موجز از نقشه سياسي منطقه و تحولاتي كه در سده 7 م بر اثر جنگهاي ايران و روم و سقوط آل منذر به سقوط ساسانيان و چيرگي مسلمانان انجاميد . همچنين عرضه تصويري از گسترش اسلام درايران كه با لشكركشي تازيان مسلمان به اين سرزمين آغاز شد ، بدون نگاهي به تاريخ اين فتح كه از خلال آن نكات مهمي درباره چگونگي نفوذ اسلام و گروش بدان به دست مي آيد ، ميسر نخواهد بود.

در عصر ساساني از قرن 3 م به تدريج مهاجرنشينها و پادگانهاي ايراني كه غالباً توسط بعضي از خاندانهاي اشراف اداره مي شد ، در بين النهرين پديد آمد كه به ايجاد يك خط دفاعي ايراني به شكل پادگان شهرهايي چون عين التمر ، قادسيه ، حيره ، انبار ، سنجار، تكريت ، به اردشير و كسكر ، و نيز واحه هايي موسوم به عيون الطف انجاميد. اما مهم‌ترين عامل حفظ نفوذ و سلطه ساسانيان بر سواحل جنوبي فرات تا باديه الشام و شرق و شمال شرقي عربستان ، دولت عرب دست نشانده ايران در حيره ، يعني آل منذر و نيز بعضي قبايل تابع مانند شاخه هايي از بني تغلب و ربيعه و طي و اياد بود كه سد محكمي در برابر هجوم بدويان عرب و كوششهاي روميان براي نفوذ به قلمرو غربي ايران به شمار مي‌رفت . در جنوب ، غير از بحرين كه مستقيماً توسط ايرانيان اداره مي شد و قبايل عبدالقيس و بنوبكر آنجا تابع ايران بودند ، يمن نيز از مراكز عمده نفوذ ايران در شبه جزيره عربي بود و « ابناء » يا ايرانيان آن ديار در تاريخ اين منطقه از ايام چيرگي حبشيان تا اوايل عصر اسلامي و داستان رده و فتح ايران نقش مهمي داشتند.

در اواخر قرن 6 و آغاز قرن 7 م چند واقعه بزرگ ، اوضاع منطقه را دستخوش تغيير كرد. نخست در داخل ايران طغيانهايي بر ضد خسرو پرويز از سوي بهرام چوبين و بندويه و بسطام رخ داد و با آنكه سركوب شد و خسرو به ويژه به ياري روميان بر اوضاع تسلط يافت ، ولي جاه طلبي نابخردانه خسرو در حمله گسترده اي كه برضد روميان تدارك ديد و سوريه ، فلسطين ، مصر ، ارمنستان و آسياي صغير را تصرف كرد ، دولت ساساني را به سراشيب ضعف افكند . چه او به رغم اين پيروزيها بر د‌ولت مسيحي روم كه در همان ايام بر مسلمانان گران افتاد و انعكاس آن و پيش بيني تغيير اوضاع را در قرآن كريم ( روم /30/1 ـ (8 مي توان ديد ، در برابر هراكليتوس تاب نياورد و تا تيسفون عقب نشست. حادثه مهم ديگري كه در خلال اين احوال رخ داد ، انقراض دولت آل منذر در حيره، و حبس و قتل نعمان بن منذر آخرين فرمانرواي آن به دست خسروپرويز بود كه سرانجام به جنگ ايرانيان و بني شيبان در ذوقار انجاميد و اينان به كمك بعضي از قبايل عرب هم پيمان ايران ، سپاه ايرانيان را در هم شكستند . اين پيروزي كه بايد ميان سالهاي 604 تا 610م رخ داده باشد ، چنان تازيان را به وجد آورد و روح حماسه در آنها دميد كه در وصف آن افسانه ها سرودند و آن را از مهم ترين «‌ايام‌» خود دانستند.

اين واقعه همچنين افسانه قدرت و سطوت ايرانيان را در پيش عربها فرو ريخت و باعث تحريك و تشويق آنان به حملات پراكنده بعدي شد كه پس از انقراض آل منذر مانعي بر سر راه اين تهاجمات نمي ديدند . سپس روايتي هم از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلّم) آوردند كه فرمود عرب در ذوقار داد خود از ايرانيان ستاند. افزون بر آن هجوم اقوام نيمه وحشي شرق و شمال به ايران ، طاعون سال 628م و طغيان بزرگ دجله و خسارتهاي هنگفت آن از اسباب ضعف دولت ساساني در آخرين سالهاي آن بود .

در اين ايام چند سالي بود كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلّم) در مدينه مستقر شده ، و اسلام به تدريج بالهاي خود را بر شبه جزيره مي گسترانيد . پس از صلح حديبيه ، خسرو پرويز هم از جمله فرمانرواياني بود كه پيامبر به اسلام دعوتشان كرد ، اما خسرو پاسخي درشت داد و باذان امير ايراني يمن را گفت به حجاز برود و پيامبر را به نزد او فرستد ؛ اما چون پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلّم) خبر مرگ خسرو را به باذان فرستاد ، اين امير و ايرانيان يمن اسلام آوردند‌؛ اما ايرانيان بحرين به اطاعت و تأديه جزيه گردن نهادند. گفته اند كه پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلّم) باذان را بر حكومت يمن ابقا كرد و پس از مرگ او نيز ايرانياني چون عامربن شهر و شهربن باذان و فيروز ديلمي و دادويه حكومت يافتند.

به هر حال ، پس از مرگ خسرو ايران يكسره در ورطه آشوب افتاد ، نتايج شكستهاي نظامي خسرو و ناخشنوديهاي داخلي ناشي از تعقيب و سركوب و سخت گيري كه موبدان بر مردم خاصه مزدكيان و مانويان و مسيحيان اعمال مي كردند ، اينك آشكار مي شد ، قتل عام شاهزادگان توسط شيرويه نيز بر اين نابسامانيها افزود و كسي نمانده بود تا امور را به نظم آورد. در اين ميان بعضي از قبايل عرب در مرزهاي جنوب غربي و سواد به آباديهاي ايراني حمله مي بردند و به تدريج تهاجمات خود را گسترده مي كردند. جنگهاي ردّه و داستان خروج اسود و مسيلمه از همين ايام آغاز شد كه گذشته از مداخله نومسلمانان ايراني يمن در آن ، بدان سبب كه مقدمه توجه مسلمانان به مرزهاي جنوب و جنوب غربي ايران گرديد، در اين بررسي مهم مي نمايد . در خلال اين طغيانها و جنگها ، ايرانيان يمن وفاداري خود را نسبت به دين جديد نشان دادند و عامل مهم سركوب اسود و مرتدان طرفدار مسيلمه شدند. از آن سوي خالد بن وليد چون كار مرتدان يمامه را به پايان برد ، از طرف ابوبكر مأمور عراق شد . نيز گفته اند كه به مدينه رفت و از آنجا به دستور خليفه روانه عراق گرديد. اما به درستي دانسته نيست كه چرا خالد مأمور جنگ در اين ناحيه شد . شايد بتوان گفت از آنجا كه هدف پيشوايان دولت نوبنياد اسلامي متحد گردانيدن همه تازيان زيرپرچم اسلام ، و سركوب مخالفان و مرتدان بود كه تا حدود ايران كشيده شده بودند ، و اين معني به ناچار با منافع دولت ايران در اين منطقه برمي خورد ، خليفه با گسيل خالد بدانجا پيشدستي كرد . از آن سوي سركوب بعضي از قبايل طرفدار ايران چون بني حنيفه در ايام رده ، فرصت بيشتري به اعراب بني شيبان و بني عجل براي حمله به قلمرو ايران مي داد و در اين ميان مثني بن حارثه رئيس بني شيبان كاميابي و شهرت بيشتري يافت و همو بود كه از ابوبكر خواست كه به او رسماً اجازه دهد تا بر قلمرو ايران در سواد حمله كند . بدين گونه بود كه خليفه نيز خالد را بدانجا فرستاد و به مثني گفت از او اطاعت كند. درباره اين وقايع و نيز اولين نقاطي كه مورد هجوم خالد و مثني و ديگر فرماندهان عرب قرار گرفت ، روايات گوناگون و متناقضي وجود دارد . به هرحال ، خالد در قدم نخست با سران آباديهاي سواد چون بانقيا و باروسما و آليس صلح كرد . و قبيصه بن اياس طايي و اشراف حيره هم به صلح و پرداخت جزيه گردن نهادند. خالد از آن پس در پيكار ذات السلاسل مرزبان حقير را شكست داد و ابله را تصرف كرد ، اما براي تسخير همه حيره مجبور به جنگ شد و براي دستيابي بر آنجا در چند رويارويي ديگر ايرانيان و اعراب مسيحي هم پيمان آنان را شكست داد. فتح حيره و گريز آزادبه مرزبان آنجا ، و نيز شكست ايرانيان به فرماندهي فرخ بنداد كليد تصرف شهرهاي شمالي و غربي حيره بود. دهقان‌هاي اين مناطق به تدريج با خالد صلح كردند و جزيه بر گردن گرفتند ، بدان شرط كه بر املاك خود بمانند و املاك خسروان را به مسلمانان دهند‌‌.

پس از اين بود كه خالد مرزبانان و سران ايراني مداين را به اسلام خواند و در پي آن عين التمر را گرفت . اسيراني كه خالد پس از اين واقعه به مدينه فرستاد ، گويا اولين گروه ايرانياني بودند كه به حجاز برده شدند. پدران چند تن از مشاهير اسلام چون سيرين پدر محمدبن سيرين ، يسار نياي محمد بن اسحاق ، و نصير پدر موسي بن نصير هم در اينجا اسير شدند. به هر حال، چند جنگ ديگر رخ داد و تازيان همه جا پيش مي آمدند ، تا آنكه خالد به دستور عمر بن خطاب مأمور شام شد. اما در مدينه عمر به زحمت لشكري فراهم آورد و به فرماندهي ابوعبيد بن مسعود روانه حدود ايران كرد. در اين ميان رستم فرخزاد كه رشته كارهاي ايران را به نيابت از پوران در دست داشت ، لشكر آراست و دهقانان سواد را به شورش بر تازيان فراخواند . اما سپاه ايران و اين شورشها كاري از پيش نبرد و ابوعبيد و مثني همچنان پيش مي‌آمدند تا در ساحل شرقي فرات در محلي به نام قس الناطف ، طي پيكاري كه به نبرد جسر معروف شد ، تازيان به سختي شكست خوردند و ابوعبيد كشته شد
)‌رمضان 13 ق‌) و ايرانيان بيشتر متصرفات مسلمانان را بازستاندند ، اما بيش از اين نتوانستند از اين پيروزي بهره برداري كنند . از آن سوي عمر تا مدتها از عراق سخن نگفت تا سرانجام جريد بن عبداللـه بجلي را فرستاد و او همراه با مثني پس از جبران شكست پيشين در بويب ( يوم النضيله ) دوباره همه مناطق پيشين را گرفتند و در منطقه ميان حيره و كسكر به تاخت و تاز پرداختند. در اين زمان يزگرد در ايران به تخت نشسته‌، و كارها اندكي سامان يافته بود . عمر كه مي خواست به تن خويش به عراق آيد ، سرانجام سعد بن ابي وقاص را فرستاد . در اين ميان مثني درگذشت و سعد در قادسيه اردوزد و نمايندگاني به نزد يزدگرد و به روايتي به سوي رستم فرخزاد فرستاد كه لشكر آراسته بود. اين نمايندگان ، ايرانيان را به جنگ ،يا اسلام ، يا جزيه دعوت كردند ، اما كار به جنگ كشيد. گفته‌اند رستم مي كوشيد از فرماندهي كناره گيرد ، يا كار به گونه اي پيش رود كه به جنگ نيازي نيفتد، اما يزگرد اصرار بر جنگ كرد و رستم به ناچار در ساباط اردو زد. گفته اند كه او نسبت به سرانجام اين پيكار بدبين و نااميد بود . در جنگ قادسيه كه در شمار سپاهيان ايران و نيز در تاريخ وقوع آن ميان روايات اختلاف و تناقض هست ، ايرانيان به سختي شكست خوردند و رستم كشته شد و مسلمانان روي به مداين نهادند و در سرزمينهاي ميان دجله و فرات به تاخت و تاز پرداختند . جالب آنكه به دستور عمر دهقانان و اتباع ايشان در سواد امان يافتند و بر املاك خود ماندند و جزيه بر گردن گرفتند و اين معني از عوامل مهم گروش آنان به اسلام شد . به هر حال ، مسلمانان پس از تسخير بهرسير به داخل مداين راه يافتند و آنجا را تصرف كردند. از جمله عوامل شكست قادسيه ، گذشته از اختلافهاي داخلي ايرانيان و نااميدي رستم فرخزاد ، رعبي را كه تازيان در دلها افكنده بودند و خاصه خبر شكست روميان در برموك و كناره گيري غالب مردم و دهقانان سواد از جنگ با تازيان را بايد ذكر كرد كه به همين سبب املاكشان جزو غنايم محسوب نگرديد . سقوط مداين و گريز يزدگرد ، آغاز ورود اسلام به سرزمين اصلي ايران است كه بسياري مناطق آن به صلح و بسياري به جنگ گشوده شد و اسلام در ميان ايرانيان راه يافت . پس از قادسيه ، نبرد جلولا و تسخير حلوان پيش آمد . در تسخير حلوان ايرانيان نيز مداخله داشتند ، چه قعقاع بن عمر پس از تصرف آنجا ، قباد خراساني را كه از هويتش اطلاعي نداريم ، به امارت گماشت.

پس از اين وقايع اوضاع آرام گرفت ، زيرا عمر فتح سواد را كافي مي دانست و خواهان پيشروي نبود ؛ تا آنكه واقعه اي غير منتظره دوباره آتش جنگ را روشن كرد و به فتح سرزمين اصلي ايران انجاميد . علاء بن حضر‌مي كه به نام جويي و رقابت با سعد برخاسته بود ، بي اذن خليفه از بحرين آمد و برق آسا از راه خوزستان به اصطخر فارس رسيد . در اينجا ايرانيان بر او حمله برده ، و راه بازگشت را بريدند . عقبه بن غزوان به دستور عمر به نجات او آمد. هرمزان كه پس از قادسيه ،با عنوان حاكم فارس و خوزستان در آن ديار مشغول گردآوري مال و مرد بود ، حملاتي تدارك ديد ، ولي كاري از پيش نبرد و تازيان با تسخير رامهرمز و شوشتر ، هرمزان را نيز گرفته ، به مدينه فرستادند. اين واقعه در 17 يا 20 ق اتفاق افتاد. پس از آن فتح شوش و جنديشاپور و توج به جنگ و صلح دست داد تا آنكه شكست شهرك مرزبان فارس ، بخش مهمي از منطقه را به دست مسلمانان افكند. نيز گفته اند كه همين معني سبب شد ايرانيان در نهاوند گردآيند. اما اين جنگ نيز مؤثر نيفتاد و با آنكه نعمان بن مقرن فرمانده عرب كشته شد ، ايرانيان به سختي شكست خوردند.
........................................................................................................................
ادامه دارد ...

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن