تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817240051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيروگاه بوشهر پيش راه‌اندازي شديك قدم تا برق اتمي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نيروگاه بوشهر پيش راه‌اندازي شديك قدم تا برق اتمي
عكس: خبرگزاري فارس، حسين فاطمي


نيروگاه بوشهر پيش راه‌اندازي شد
يك قدم تا برق هسته‌اي
دنياي اقتصاد – پيش راه‌اندازي نيروگاه بوشهر، واكنش متفاوت مقام‌هاي آمريكايي و اسرائيلي را برانگيخته است.
مقام‌هاي تل‌آويو، آزمايش مقدماتي رآكتور اتمي بوشهر را خبر بدي توصيف كرده‌اند، حال اينكه آمريكا در واكنشي متفاوت گفته است كه همكاري مشترك تهران و مسكو در نيروگاه بوشهر كاملا صلح‌آميز است. روز چهارشنبه فرآيند راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر با سوخت مجازي با حضور سرگئي كرينكو، رييس شركت روس اتم، پيمانكار اين پروژه و غلامرضا آقازاده رييس سازمان انرژي اتمي ايران آغاز شد. در مرحله پيش راه‌اندازي كه مرحله تست سرد نيز خوانده مي‌شود، با قرار گرفتن ميله‌هاي سوختي بدلي در رآكتور، نيروگاه اتمي بوشهر براي آغاز فعاليت خود آماده خواهد شد. آقازاده در حاشيه مراسم پيش راه‌اندازي اين نيروگاه خبر داده است كه ايران در حال حاضر 6هزار سانتريفيوژ دارد. وي همچنين تصريح كرده است كه نگراني‌اي براي راه‌اندازي كامل اين نيروگاه ندارد و اين كار در موعد مقرر انجام خواهد شد.
در اين ميان، آمريكا واكنش مثبتي به همكاري ايران و روسيه در نيروگاه بوشهر نشان داده است.
خبرگزاري ايلنا، به نقل از پرس‌تي‌وي، خبر داده است كه در پي پيش‌راه‌اندازي نيروگاه بوشهر رابرت وود، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا تاكيد كرد: همكاري‌هاي مشترك تهران و مسكو در اين نيروگاه كاملا صلح‌آميز است. به‌رغم اينكه وود در سخنان خود از پيش‌راه‌اندازي نيروگاه بوشهر انتقاد نكرد، ولي موضع‌گيري وي حاكي از آن بود كه موافقت واشنگتن با راه‌اندازي اين نيروگاه به دليل توليد سوخت موردنياز آن با همكاري روسيه بوده است. وي همچنين تلاش كرد تا توافق ايران و روسيه براي تهيه سوخت موردنياز اين نيروگاه توسط مسكو را به منزله عدم‌نياز ايران براي ادامه برنامه غني‌سازي خود جلوه دهد.
وود در اين‌باره مدعي شد: معتقديم كه آنچه روسيه در زمينه تامين ذخيره سوختي انجام مي‌دهد و همچنين طرح‌ريزي‌هاي انجام شده در زمينه سوخت مصرفي، مكانيزم مناسبي براي ايران است تا طي آن به مزاياي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي واقف شود. اين در حالي است كه نخست‌وزير مستعفي رژيم‌صهيونيستي در واكنش به پيش‌راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر، بار ديگر عليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز تهران موضع گرفت. به گزارش ديلي‌تايمز، ايهود اولمرت، در گفت‌وگو با راديو اين رژيم مدعي شد: ما كشوري بسيار قدرتمند هستيم و قابليت‌هاي نظامي گسترده‌اي داريم كه غيرقابل تصور است. وي افزود: اسرائيل در تمامي شرايط قادر به دفاع از خود در برابر تهديدها و دشمنان است. نمي‌توانم چيز بيشتري بگويم، ولي باور كنيد كه مي‌دانم درباره چه چيزي صحبت مي‌كنم.بنابر اين گزارش، به‌رغم اينكه اولمرت به‌وضوح به نام ايران اشاره نكرده است، اما كاملا مشخص است كه هدف اين سخنان كشوري به‌غير از ايران كه اسرائيل آن را بزرگ‌ترين تهديد براي موجوديت خود به حساب مي‌آورد، نيست.
در مراسم پيش‌ راه‌اندازي نيروگاه بوشهر غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: نيروگاه اتمي بوشهر بعد از تلاش‌هاي زياد به مرحله بهره‌برداري نزديك شده است.
آقازاده در آغاز مذاكرات خود با سرگئي كرينكو، رييس روس اتم اظهار كرد: در طول بازديد متوجه شدم كه همه كارها به ويژه در زمينه سوخت‌گذاري مجازي انجام شده است. وي افزود: با سوالاتي كه از متخصصين ايراني و روسي پرسيده‌ام همه آنها به ما اطمينان داده‌اند كه براي راه‌اندازي نهايي مشكلي ندارند، البته بايد اذعان كرد كه تغيير يك تكنولوژي غربي به روسي از پيچيدگي خاصي برخوردار است. رييس سازمان انرژي اتمي ايران تصريح كرد: امروز از روزهاي مهم براي مردم ايران است و بايد اطمينان دهم كه در ماه‌هاي اخير كار بسيار خوب پيش رفته است. رييس روس اتم نيز گفت: عمده كارهاي نيروگاه اتمي بوشهر به اتمام رسيده و ما به مرحله نصب و راه‌اندازي رسيديم كه يك مرحله جدي و مسوولانه است.
كرينكو اظهار كرد: پروژه نيروگاه اتمي بوشهر يك پروژه منحصربه‌فرد است كه توانستيم آن ‌را تا امروز به اين جايگاه برسانيم و بايد از مرحله آزمايشات به شكل مسوولانه عبور كنيم.
وي افزود: با آقاي آقازاده تفاهم كرديم كه اين اقدامات را ثابت نگه داريم، چرا كه اطمينان و امنيت نيروگاه براي ما در اولويت اول است و ما خودمان را براي مرحله بعدي آماده مي‌كنيم. امروز شاهد نحوه آموزش پرسنل ايراني بوديم كه كارشناسان ماهري هستند و اين مرحله را با توجه به اينكه نيازمند زمان است با موفقيت ادامه مي‌دهند.رييس روس اتم با اشاره به اينكه تضمين يك سال اول اين پروژه به عهده پيمانكار اصلي است، اظهار كرد: ايران و روسيه با كمك همديگر خود را به مرحله نهايي نزديك مي‌كند و بايد تلاش كرد كه پرسنل ايراني بتواند در نيروگاه كار كند. با اينكه در مرحله نهايي هستيم، ولي معتقدم كه زود است سست شويم و بايد اين روند را همچنان ادامه دهيم. رييس «روس اتم» ضمن تقدير از كمك همتاي ايراني و همكارانش در ماه‌هاي اخير گفت كه پيشرفت‌هاي قابل‌ملاحظه‌اي انجام شده و ما از آن‌چه كه امروز در سايت ديديم راضي هستيم.
آقازاده همچنين در كنفرانس خبري مشترك خود با همتاي روسي‌اش اعلام كرد كه ايران در تاسيسات نطنز در حال حاضر 6‌هزار سانتريفيوژ در حال كار دارد كه از سال آينده نيز اين ميزان را افزايش خواهد داد. رييس سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ به پرسشي مبني‌بر اينكه محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده است كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران سياسي است، اظهار كرد: كاري به گزارش آژانس و سخنان البرادعي ندارم، چرا كه وي به سياق خودش مي‌خواهد گاهي دنيا را آرام كند و گاهي پرتنش، اما ما كار خودمان را در نطنز انجام مي‌دهيم و براساس برنامه زمانبندي خود 6 هزار ماشين سانتريفيوژ در حال كار داريم كه سال آينده نيز ادامه مي‌يابد.
وي افزود: نصب دستگاه‌ها بايد در طول زمان انجام شود و اينكه برخي مي‌گويند ايران هنوز نيروگاه ندارد، چرا غني‌سازي مي‌كند بايد به آنها بگويم كه اگر به طور مثال ظرفيت نصب ماشين ما در سال 10‌هزار ماشين باشد، براي نصب 50‌هزار ماشين سانتريفيوژ به 5 سال زمان احتياج داريم. ضمن آن‌كه به موازات آن نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين بايد به موازات آن پيش برود و اگر ما نصب ماشين را در نطنز به تاخير بيندازيم در حقيقت راه‌اندازي نيروگاه را به تاخير انداخته‌ايم.
آقازاده تاكيد كرد: ما هيچ تغيير برنامه‌اي چه در جهت تعديل و چه در راستاي سرعت‌بخشيدن به برنامه خود در نطنز نداريم.
رييس سازمان انرژي اتمي ايران توضيح داد: برنامه اين است كه در برنامه پنج‌ساله كشور همه 50‌هزار ماشين نصب شود، البته از يك مقطع زماني جديد، ماشين‌هايي با تكنولوژي به‌روز جايگزين آنها خواهد شد كه در زمان مقرر اعلام مي‌كنيم.
برنامه نصب ماشين‌هاي سانتريفيوژ تابع هيچ شرايط سياسي نيست، بلكه تابع زمان‌بندي مدون است. آقازاده همچنين گفت: بخش اعظم تجهيزات موردنياز در نيروگاه بوشهر در همان سال‌هاي آغازين در بنادر آلمان و ايتاليا باقي ماند و حجم قابل‌توجهي از آن به ايران منتقل نشد، لذا تجهيزات اتمي اين نيروگاه به ما نرسيد و در حال حاضر 24درصد تجهيزات استفاده شده در نيروگاه بوشهر آلماني است، 36درصد ايراني و 40درصد نيز روسي است. وي با اشاره به بخشي از قرارداد ايران و روسيه اظهار كرد: طبق اين قرارداد راه‌اندازي و بهره‌برداري نيروگاه بوشهر به مدت يك سال توسط همكاران روسي انجام مي‌شود و در طول اين مدت تجربيات موردنياز به طرف ايراني منتقل خواهد شد.
رييس سازمان انرژي اتمي ايران پس از پايان سخنان كرينكو در توضيحاتي، علت حساسيت خبرنگاران ايراني را نسبت به راه‌اندازي نيروگاه بوشهر، حساسيت افكار عمومي در ايران دانست و افزود: امروز براي راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر نگراني ندارم و معتقدم در موعد مقرر انجام خواهد شد. وي با بيان اينكه زمان‌بندي پيش راه‌اندازي و تست دستگاه‌ها معمولا بين 4 تا 7 ماه طول مي‌كشد، گفت: اگر تست دستگاه‌ها زودتر انجام شود نيروگاه هسته‌اي راه‌اندازي خواهد شد، البته ما هم نمي‌توانيم در اين مورد ريسك كنيم و حتي اگر روسيه بخواهد كه سريع نيروگاه را تحويل دهد ما تا زماني كه همه‌تست‌ها و ‌آزمايشات انجام نشود چنين اجازه‌اي به آنها نمي‌دهيم، البته اگر طرف روسي بخواهد تعديل كند، ايران قبول نمي‌كند و ايران بايد از تمام زواياي صحت كار مطمئن باشد به همين خاطر خواهش مي‌كنم ديگر اين سوال را تكرار نكنيد.
عكس: ايسنا

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن