تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802772693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهد
خبرگزاري فارس: براي ارائه آمار دقيق و تعريف مشخص از كميت و كيفيت جامعه قرآني، به نظر مي‌رسد تأكيد بر اخذ مدرك توسط فعالان قرآني به تحقق ۱۰ ميليون حافظ قرآني كمك شاياني ‌كند.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، طرح ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن‌كريم از سال ۱۳۸۵ با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي آغاز شده و هم اكنون ششمين دوره خود را پشت سر مي‌گذارد. همچنين طرح اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن زمينه را براي برنامه‌ريزي‌هاي جامع‌تر فراهم مي‌سازد تا شايد قرآني كردن تمام اقشار جامعه دور از دسترس نباشد.
با دقت در آمار افراد شركت كننده در آزمون طرح ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن كريم و افرادي كه موفق به دريافت مدرك تخصصي حفظ مي‌شوند درمي‌يابيم كه شايد آموزش‌هاي حفظ و ميزان آگاهي حافظان از مفاهيم قرآني به اندازه‌اي نيست كه درصد بالايي از آنها نمي‌توانند موفق به دريافت مدرك تخصصي حفظ شوند.
اين موضوع به نوعي بيانگر عدم توجه و يا اهميت اندك مسئولان و فعالان قرآني به كيفيت آموزش‌هايي است كه افراد در كلاس‌هاي مختلف قرآني فرامي‌گيرند لذا با توجه به سفارش مقام معظم رهبري مبني انس با قرآن و تربيت ۱۰ ميليون حافظ قرآن، شايسته است كه اساتيد، فعالان و مسئولان عرصه قرآني كمي بيش از گذشته و با جديت به اين امر مهم توجه كنند.

*به واسطه انس با قرآن، افراد را به انديشمندان قرآني تبديل كنيم

حجت‌الاسلام والمسلمين «محمد حاج ابوالقاسم» از حافظ و داور بين‌المللي قرآن كريم عنوان كرد: چند سالي است كه موضوع اعطاي مدرك به حافظان قرآن، مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و روز به روز بر تعداد حافظان افزوده مي‌شود لذا بايد ابزارهاي تشويقي براي حافظان قرآن در نظر گرفته شود كه اين مسئله نيازمند مدركي است كه بتوان افراد حفاظ را از غير حافظ تشخيص داد.
وي با اشاره به ويژگي مدرك حفظ قرآن مبني بر شناخت حافظان و طبقه‌بندي آنها تصريح كرد: اصل مدرك چيز بدي نيست مدرك در هر جايي مي‌‌تواند مفيد فايده باشد اما نكته مهم آن است كه نبايد مدرك به عنوان يك اصل مطرح شود چرا كه ممكن است برخي از افراد مدرك نداشته اما از شايستگي‌هاي لازم برخوردار باشند از اين رو بايد آنها را شناسايي كرد تا در نظامي قانونمند بتوانند از مزاياي حفظ قرآن بهره‌مند شوند.
اين داور بين‌المللي قرآن كريم در خصوص ارائه راهكار براي جذب جوانان به سوي حفظ قرآن خاطرنشان كرد: اين يك مكانيزم خاصي دارد و بنده معتقدم بايد از تجربيات ساير كشورها بهره‌مند شد چراكه در برخي از كشورها تعداد حافظان قرآن به مراتب بيش از ايران است و مزايايي براي آنها در نظر گرفته مي‌شود حافظان قرآن از امتيازات خاصي در تصدي سمت‌هاي دولتي برخوردارند.
وي ادامه داد: از همه مهم‌تر جايگاه حفظ قرآن در اين كشورها شناخته شده و حافظ قرآن علاوه بر حفظ، محتواي آيات قرآن را نيز فرا مي‌گيرد و در واقع او به عنوان يك عالم قلمداد مي‌شود لذا اين بسيار مهم است كه ما نيز بتوانيم افرادي را به واسطه انس با قرآن و معارف بلند آن به انديشمندان و دانشمندان قرآني تبديل كرده و در مقاطع گوناگون از قلم و بيان آنها استفاده كنيم يعني حافظ قرآن بودن صرفا يك عمل مقدس تلقي نشود بلكه عملا در جامعه كارايي داشته باشد.
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم، حافظ قرآن را مبلّغ قرآن خواند و گفت: در اين صورت است كه اقبال به قرآن بيشتر شده و حفظ قرآن از يك عمل محبوب به عمل كاربردي تبديل مي‌شود لذا وقتي ثمره و فايده انس با قرآن در جامعه مورد توجه قرار گيرد مطمئنا اقبال جوانان را به دنبال خواهد داشت.
وي در پاسخ به اينكه با توجه به تبليغات گسترده دشمنان در عرصه‌هاي گوناگون آيا اقدامات خاصي در راستاي ترويج حفظ قرآن صورت گرفته است يا خير، اظهار داشت: طبيعتا هر كار فرهنگي در شروع مسير نيازمند فرهنگ‌سازي است و فرهنگ‌سازي هم بايد از رسانه‌هاي مختلف اعم از راديو، تلويزيون، سينما و جرايد و روزنامه‌ها آغاز شود از اين رو تنها چيزي كه ما در عرصه تبليغ و تشويق حفظ قرآن داريم بعضي از كتاب‌‌هايي است كه در اين زمينه به رشته تحرير در آمده و يا احيانا برخي از برنامه‌هاي راديويي است.
داور بين‌المللي قرآن كريم افزود: در برنامه‌هاي سيما جاي انيميشن‌هايي كه مي‌تواند كودكان را به حفظ قرآن تشويق كند خالي است لذا براي اينكه فضاي عمومي كشور قرآني باشد و ما 10 ميليون حافظ قرآن داشته باشيم بايد از تمام ابزارهاي هنري برا ي اين كار استفاده شود بنابراين در برنامه‌هاي كودك، مجريان بايد بچه‌ها را به خواندن قرآن تشويق كرده و شبكه دوم سيما كه به صورت تخصصي، توليد برنامه‌هاي كودك و نوجوان را بر عهده دارد لازم است بخش عمده‌اي از برنامه‌ها به حفظ قرآن اختصاص پيدا كند.
وي تصريح كرد: زيرساخت‌هاي حفظ قرآن بايد از مدارس به صورت جدي پي‌گيري شود و موضوع حفظ قرآن كه هم‌اكنون در آموزش و پرورش در حال اجراست اگر با يك كار كارشناسي همه جانبه مورد ارزيابي مستمر قرار گيرد موفقيت بيشتري را به همراه خواهد داشت لذا در تمامي زمينه‌ها فعاليت‌هاي تبليغي و ترويجي بايد به عنوان پايه و مبناي حفظ قرآن قرار گيرند.

*به طور متوسط ۱۰ درصد از حافظان شركت كننده در طرح ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي موفق به اخذ مدرك مي‌شوند

همچنين «محمد‌مهدي بحر‌العلوم» معاون ارتباطات و فناوري اطلاعات سازمان دارالقرآن الكريم در خصوص ارائه گزارشي از آمار اعطاي مدرك تخصصي حفظ بر حافظان قرآن كريم اظهار داشت: تاكنون در ۶ سالي كه اين طرح برگزار شده است حدود ۱۷ هزار نفر از حافظان قرآن كريم در طرح ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن شركت كرده‌اند كه از ميان اين تعداد هزار و ۷۰۰ نفر موفق به دريافت مدرك تخصصي حفظ شده‌اند.
وي ابراز داشت: مدارك در ۵ درجه به حافظان قرآن كريم اعطا مي‌شود مدرك درجه ۱ استاد حفظ قرآن، مدرك درجه ۲ حافظ ممتاز قرآن، مدرك درجه ۳ حافظ كل قرآن، مدرك درجه ۴ حافظ ۲۰ جزء و مدرك درجه ۵ حافظ ۱۰ جزء قرآن كريم است و براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي شوراي هفت نفره متشكل از اساتيد حفظ قرائت و تفسير، ضوابط اين آزمون‌ها را تعيين كرده و سازمان تبليغات اسلامي و به تبع آن سازمان دارالقرآن كريم مسئول برگزاري اين آزمون محسوب مي‌شوند.
معاون ارتباطات و فناوري اطلاعات سازمان دارالقرآن الكريم با اشاره به برگزاري ششمين دوره اعطاي مدرك به حافظان قرآن كريم، تصريح كرد: امسال علاوه بر حافظان كل، ۲۰ و ۱۰جزء، مرحله‌اي را در حاشيه اين آزمون‌ها براي حافظان ۵ جزء تعريف كرديم تا كساني كه مايل هستند در سال‌هاي آينده در آزمون اعطاي مدرك تخصصي حفظ شركت كنند آمادگي‌هاي لازم را به دست آورند.
وي با بيان اينكه امسال ۴ هزار و 715 نفر به طور مجموع در اين آزمون‌ها شركت كردند، گفت: 83 درصد خانم‌ها و حدودا ۱۰ درصد يعني 495 نفر از آقايان در اين آزمون موفق به اخذ مدرك شده‌اند و از اين تعداد نيز 24 نفر به مرحله سوم راه يافتند كه در صورت قبولي، مدرك درجه ۲ را دريافت خواهند كرد كه اين آزمون نيز در ۷ بهمن‌ماه در سازمان دارالقرآن برگزار خواهد شد.
بحرالعلوم خاطرنشان كرد: تا قبل از سال 85 مدرك رسمي كشوري به حافظان قرآن تعلق نمي‌گرفت و اغلب گواهي‌هاي حفظ هيچ ضمانت اجرايي در جامعه نداشت اما مدرك مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي با امضاء وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان تبليغات اسلامي به صورت همزمان صادر مي‌شود كه تمام دستگاه‌ها موظف به پذيرش آن هستند و اگر كسي اين مدرك را به يكي از اداره‌ها و ارگان‌ها ارائه دهد هيچ شخصي اجازه ندارد كه بخواهد دوباره از آنها آزمون حفظ بگيرد.
وي اضافه كرد: تمام مزاياي مربوط به حافظان قرآن در دستگاه‌هاي رسمي كشور منوط به ارائه اين مدارك است لذا اين مدرك‌ها مانند ساير مدرك‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد، محدوديت زماني ندارد و دائمي است.
معاون ارتباطات و فناوري اطلاعات سازمان دارالقرآن الكريم سازمان دارالقرآن الكريم در پاسخ به اين سؤال كه آيا دادن مدرك به حافظان قرآن، گامي مثبت در اين زمينه تلقي مي‌شود و آيا دريافت مدرك مي‌تواند در ميزان معنويت و انگيزه حافظان قرآن مؤثر باشد، اظهار داشت: اين مسئله به شخص حافظ قرآن بستگي دارد شايد ممكن باشد دريافت مدرك موجب تنزل انگيزه معنوي در يك شخص شود از اين رو دستگاه‌هاي دولتي و اجرايي و حافظان قرآن، هر كدام يك وظيفه‌اي دارند.
وي تصريح كرد: سيستم اجرايي موظف است براي ارتقاء سطح حفظ قرآن در جامعه تلاش كند و جايگاه حافظان قرآن را در نظام رسمي كشور مشخص كند اما حافظان قرآن نبايد براي رسيدن به مدرك، اقدام به حفظ قرآن كنند و از طرف ديگر مانعي هم براي دريافت مدرك وجود ندارد.
بحرالعلوم در ارتباط با اينكه آيا اقدامي در راستاي تشويق حافظان قرآن براي شركت در آزمون دريافت مدرك تخصصي صورت گرفته است يا خير، ابراز داشت: ما به عنوان دبيرخانه ارسال مدارك حافظان قرآن، وظيفه ارزيابي و اعطاي مدرك به حافظان قرآن را برعهده داريم اما سازمان دارالقرآن كريم به طور كلي، گام‌هايي در اين خصوص مبني بر راه‌اندازي شوراي تخصصي و طراحي دوره‌هاي مختلف آموزش حفظ برداشته است كه در برخي از استان‌ها در حال اجرا بوده و طرح‌هاي جديدي در دست پيگيري است اما مؤسسات قرآني بايد كيفيت آموزش به حافظان قرآن را ارتقاء داده و حافظاني را كه تربيت مي‌كنند داراي جنبه‌هاي مختلف بوده و بر مفاهيم قرآني نيز تسلط داشته باشند.
وي با بيان اينكه در سال نخست اجراي طرح ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن كريم هزار و ۸۰۰ نفر و در ۲ سال اخير بالاي ۴ هزار نفر شركت كننده دارد، يادآور شد: به طور متوسط ۱۰ درصد از حافظان شركت كننده در اين طرح، موفق به دريافت مدرك تخصصي حفظ مي‌شوند همچنين طرح ارزيابي و اعطاي مدرك به حافظان قرآن، مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 1384و از سال 85 به طور پي‌گير و منظم در هر سال يك دوره اجرا شده است.
انتهاي پيام/ك

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن