تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816843324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/آغاز به كار گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز/ آيت‌الله جزايري: بايد خود را به اهداف سند چشم‌انداز در زمينه كتابخانه‌ها نزديك سازيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /آغاز به كار گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز/ آيت‌الله جزايري: بايد خود را به اهداف سند چشم‌انداز در زمينه كتابخانه‌ها نزديك سازيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب

سيزدهمين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور امروز با حضور 30 استان در سالن جلسات هتل پارس اهواز آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از خوزستان در اين همايش آيت‌الله سيد محمدعلي موسوي جزايري، نماينده ولي فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز، ضمن تشكر از مسؤولان و برپاكنندگان اين همايش گفت: ما از شوراي كتاب و مديريت آن، آقاي عبدالرحيم فضيلت‌پور (مديركل كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان)، بسيار متشكريم كه با تدبير و كارداني كه به كار برده امور را به درستي انجام داده است.

او افزود: تنظيم سند چشم‌انداز در زمينه كتابخانه‌ها تكليف ما را بسيار دشوار ساخته اما بايد خودمان را به اهداف و تكاليف آن نزديك بسازيم.

وي يادآوري كرد: در زمان طاغوت تعداد كتابخانه‌هاي استان حدود سه كتابخانه بود ولي هم‌اكنون به 18 كتابخانه رسيده است. البته اين در حالي است كه حواشي اهواز از امكانات در زمينه‌هاي مختلف از جمله احداث كتابخانه بي‌بهره بوده است. تمامي اين عقب‌افتادگي و تقسيم ناعادلانه‌ امكانات نتيجه جنگ تحميلي و اثرات آن مي‌باشد.

امام جمعه اهواز تاكيد كرد: در حواشي شهرها نيز كتابخانه‌هايي ايجاد شود تا اين موضوع از حدود كاغذ خارج شده و به عينيت تبديل شود. همچنين اميدواريم هر چه زودتر شاهد تاسيس كتابخانه‌ها باشيم و به تبديل شدن آنها به مرجعي براي استفاده‌ خانواده‌هاي محروم با ميزان بالاي جمعيت كه امكان مطالعه در بين آنها وجود ندارد، كمك شود.

در ادامه دكتر سيد جعفر حجازي، استاندار خوزستان، گفت: اهواز زمينه و پتانسيل‌هاي لازم را براي رشد و توسعه كتابخانه‌ها داراست.

او يادآوري كرد: استان خوزستان نيز فقط در چند موضوع ثروتمند بوده و به نوعي در اقتصاد و معنويت و ديگر بخش‌ها براي كشور مفيد بوده است. اين در حالي است كه در بخش آموزش و پرورش و ظرفيت دانشگاه‌ها داراي چالش اصلي هستيم.

وي عمده عقب‌ماندگي‌هاي خوزستان را در بخش آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: مطلع شده‌ايم كه بعضي استانها با چند هزار معلم بيش از حد نياز مواجه هستند اين در حالي است كه ما با كمبود 11 هزار معلم مواجه هستيم.

او همچنين از مجاب ساختن شهرداري براي ايجاد قرائت‌خانه‌هايي در محلات گوناگون و پارك‌ها در محدوده‌اي حدود 100 متر مربع خبر داد و گفت: سرعت آن نه چنان زياد ولي روند آن مطلوب است.

استاندار خوزستان قدم‌هاي برداشته شده در بخش كتابخانه‌ها را اوليه دانست و بيان كرد: هدف ما كميت و رشد در بخش كتابخانه‌اي و پرورش نيروي متخصص است كه با برنامه‌ريزي‌هاي درست اميدواريم از رتبه 21 در آموزش و پرورش به رتبه 20 دست پيدا كرده و وضعيت مطلوب‌تري را در كنكور به دست آوريم. اگر جوانان فرصت و مكان مناسب براي مطالعه را پيدا كنند به پيشرفت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و غيره رسيده و همچنين در زمينه كنكور رتبه‌هاي بهتري را به خود اختصاص مي‌دهند.

حجازي خواهان اختصاص اعتبار هر ساله و افزايش آن در اين بخش شد و گفت: از آقاي واعظي خواستار كمك رساني، به اين بخش هستيم. البته كمك‌هاي بخش مردمي نيز وجود دارد كه در حدود سه ميليارد و صد ميليون تومان بوده كه مي‌تواند در سال‌هاي آينده افزايش پيدا كند. البته برخي استانها داراي محروميتي در اين زمينه بوده كه با تلاش و رسيدگي‌هاي دولت هم‌اكنون رشد خوبي دارند.

وي كمك خيرين شهرستان در سال گذشته را در زمينه مدرسه‌سازي 39 ميليون تومان و امسال را 82 ميليون تومان بيان كرد و گفت: جاي اميدواري است كشور ما در زمينه سند چشم‌انداز به رتبه اول دست پيدا كند كه اين رتبه را مي‌توان با همكاري دانشگاه‌ها، كتابخانه‌ها و آموزش و پرورش محقق ساخت و اميدواريم با تدبير آقاي واعظي به آن چشم‌انداز مطلوب دست پيدا كرد.

در ادامه مهندس واعظي، دبير شوراي فرهنگ عمومي و مدير كل نهادها كتابخانه‌هاي عمومي كشور، اظهار كرد: مطالب همايش در دو بخش سند چشم‌انداز و كارهاي لازم براي تحقق آن است كه به تصويب اعضاي همايش رسيده و همه تلاش‌ها در راستاي تحقق آن انجام مي‌شود. بخش ديگر، بحث مقايسه‌اي است كه بنا داريم هر ساله مقايسه‌اي بين وضعيت‌ها در شهرهاي مختلف انجام شود.

وي از مقايسه و تحليل وضعيت فعاليت‌هاي مديران كتابخانه‌ها در 9 ماه نخست امسال و سال گذشته، بررسي تغييرات به تفكيك استان و اندازه‌گيري ميزان پيشرفت در استان‌ها و نيز اعلام‌ بهترين و عقب‌ترين استان خبر داد و افزود: معمولا در سند‌هاي چشم‌انداز يك هدف كمي بقيه مباحث را در راستاي يكي الي 2 هدف كمي ديگر بيان مي‌كند و در همين حد باقي مي‌ماند.

دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور گفت: با توجه به اين كه نظام برنامه ريزي، برنامه‌هاي بلند مدت طراحي نمي‌كند اين برنامه هر چقدر بلندتر باشد امكان تدوين آن را مشكل‌تر مي‌سازد كه در اين زمينه برنامه‌هاي يك ساله تا پنج ساله معمول است و برنامه‌هاي بلند مدت كمتر انجام مي‌شود .اين برنامه در چهار نقشه راه تدوين شده است كه اولين نقشه‌ آن ايجاد كتابخانه‌هاي عمومي تا مقطع سال 1444 مي‌باشد.

او به چشم‌انداز كتابخانه‌هاي عمومي غيردولتي در سال 1444 به عنوان نهادي فرهنگي با هويت اسلامي - ايراني ‌نافذ و اثر گذار اشاره كرد و افزود: اين كتابخانه‌ها داراي كاركردهاي آموزشي، اطلاع‌رساني، آگاهي بخشي، ارشادي و زمينه ساز ارتقاي مطالعه مفيد و نيروي انساني متعهد است.

دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در زمينه سرانه فضاي كتابخانه‌ها خاطرنشان كرد: درصدد هستيم كتابخانه‌هايمان جايگاه اول را كسب كند و جزو 15 كشور برتر جهان شويم كه در زمينه سرانه فضا با ارزيابي وضعيت كتابخانه‌ها حدود 50 زمينه ارزيابي شده است كه مهمترين آنها همين چهار زمينه است و در نتيجه فضاي عمومي هر فرد را بايد تا پايان برنامه توسعه پنجم به سه متر برسانيم.

واعظي ميزان افراد عضو در كتابخانه‌ها را از حدود يك ميليون نفر در سال گذشته به يك ميليون و 130 نفر در سال جاري عنوان كرد و گفت: هدف گذاري‌هاي ما در 13 زمينه ملي و كمي است كه با برنامه‌ريزي هر ساله درصدد رسيدن به كميت پيش بيني شده هستيم كه ويژگي اين اهداف را به طور اختصار مي‌توان ارتقاء دهنده آگاهي عمومي در دسترسي سريع با توجه به ويژگي‌هاي جغرافيايي جسمي و اجتماعي بيان كرد.

او از هدف‌گذاري براي دستيابي به رتبه 10 كشور اول خبر داد و گفت: در تدوين اين سند چشم انداز بحث بلند مدت مطرح شده كه در اين زمينه پيشرفت خوبي اتفاق افتاده است و ما جزو معدود دستگاههايي هستيم كه سند چشم انداز تدوين كرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، همچنين عبدالرحيم فضيلت‌پور، مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان، از وجود 107 باب كتابخانه و 158 متر زير بنا در حال حاضر در استان خبر داد و اظهار كرد: در سال 86 حدود 89 باب با 41 هزار متر، رتبه 22 را در كشور داشتيم كه در حال حاضر داراي رتبه 21 مي‌باشيم و اميدواريم طي سال‌هاي آينده رتبه‌هاي بهتري را به خود اختصاص دهيم. تعداد كتاب‌ها نيز در كتابخانه عمومي حدود 973 هزار و 496 جلد است كه به ازاي هر چهار نفر يك جلد كتاب موجود است و اين روند مطلوب نيست.

وي افزود: به طور معمول در سال 2200 نفر مراجعه كننده وجود دارد و 1800 كتاب به امانت گرفته مي‌شود. اقتصاد استان اقتضا مي‌كند كه محروميت‌ها در شهرهاي ديگر استان به سرعت جبران شود.

او به وجود حدود 600 نفر از شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي در تشكيل نهاداشاره كرد و ادامه داد: جمعيت ما نسبت به سال گذشته حدود 21 درصد افزايش پيدا كرده است. وضعيت وصولي ما نيز از شهرداري علي رغم عدم انتظار ما به مشاركت آنها به تاكيد استاندار به وارد شدن و مشاركت آنها امسال بالاي يك ميليارد ريال بوده و طي سه سال گذشته به نسبت جمعيت و برخي شهرداري‌ها داراي رتبه نخست هستيم.

مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان گفت: امسال 151 هزار جلد كتاب تهيه و به كتابخانه‌هاي تازه تاسيس تحويل داده شده است. در بحث مكانيزه شدن كتابخانه‌ها نيز حدود 333 دستگاه رايانه قرار داده شده است كه در حال حاضر وضعيت خيلي‌ بتر شده و هر ساله اعتباري به كتابخانه‌ها اختصاص داده مي‌شود.

فضيلت‌پور با اشاره به كمك‌هاي مردمي گفت: ظرف سه سال گذشته حدود شش ميليارد و سيصد ميليون تومان در اين بخش هزينه شده كه امسال نيز به دستور استاندار يك ميليارد تومان به ما اعتبار داده مي‌شود. البته ما براي حفظ وضع موجود كتابخانه‌ها نيازمند پنج ميليارد تومان اعتبار مي‌باشيم كه همين مقدار تعيين شده از سوي استاندار نيز شروع خوبي مي‌باشد.

طي اين نشست خوانساري، دبير سيزدهمين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور، نيز گفت: در اين سمينار 2 بخش عمده‌ گردهمايي مديران، افتتاحيه و اختتاميه و ديگر برنامه‌ها وجود دارد. بخش ديگر شامل كارگروهان است كه شايد قدم اول براي پيگيري نهاد است.

او اضافه كرد: اين همايش داراي شش كار گروه است كه عبارتند از كار گروه مطالعه مفيد، خدمات كتابخانه‌ها، مشاركت و منابع ملي، انجمن‌ها، آموزش و فن‌آوري اطلاعات.

همچنين روان‌دوخت، مدير تهيه نقشه راه و توسعه عمراني كتابخانه‌هاي عمومي، گفت: ما تقريبا طي هشت ماه ابتداي سال دو نقشه عمراني با هماهنگي مديران تهيه كرده‌ايم. ايجاد كتابخانه‌هاي مورد نياز به لحاظ استاندارد يكي از طرح‌هاي ما بوده. همچنين بر اساس جمعيت شهري در هر شهر بايد به ازاي هر 25 هزار نفر يك كتابخانه وجود داشته باشد كه بر اساس آمار جمعيتي و برآورد و سند چشم‌انداز برنامه‌هاي آن را به تفكيك مشخص كرده‌ايم.

وي افزود: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي مشخص شده كه حداقل تا پايان برنامه چشم انداز به 89 كتابخانه استاندارد نيازمنديم. در جريان كتابخانه‌ها متاسفانه معيار و برنامه مدوني براي ساخت و ساز وجود نداشته است. استاندارد نبودن كتابخانه‌ها باعث شده استقبال و بازدهي لازم را نداشته باشند.

رواندوخت گفت: در برخي از شهرها تعداد حد نصاب جمعيتي 25 هزار نفر نيست و امكان ايجاد كتابخانه استاندارد در برنامه پنجم وجود ندارد.

مدير تهيه نقشه راه و توسعه عمراني كتابخانه‌هاي عمومي افزود:‌ در حال حاضر مديران ما مضرب 2200 با 500 را برنامه‌ريزي كرده‌اند يعني نيمي از توسعه انجام شده ولي بايد در سال‌هاي آينده قابل افزايش باشد. هدف عمده از تهيه تيپ كتابخانه‌ها ايجاد آنها در فضاهاي باز و پارك‌ها مي‌باشد ولي چون به لحاظ عرض و سطح اشغال امكان ساخت شهري آن مهيا نبوده بنابراين با همان عرض 20 و 25 متر ساخته مي‌شود. اين در حالي است كه از لحاظ استاندارد حداقل سطح اشغال 20 متر است.

گفتني است گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور از سه تا پنج اسفند 87 در اهواز برپا است.

انتهاي پيام

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن