تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804757867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي دهد22 مؤسسه حسابرسي از فهرست سازمان بورس حذف شدند //// 12 شب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي دهد22 مؤسسه حسابرسي از فهرست سازمان بورس حذف شدند //// 12 شب
خبرگزاري فارس: تاييد4درخواست پذيرش، بررسي12 گزارش تخلف و حذف 22 مؤسسه حسابرسي ، ايرادهاي عمده گزارش‌هاي حسابرسي، تعيين چالش هاي پيش رو و تشريح برنامه‌هاي آتي 20 گانه ازجمله موارد مهم گزارش عملكرد يكساله كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس واوراق بهادار است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، گزارش عملكرد كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس و اوراق بهاداردر حالي براي دوره 22 آبان سال گذشته تا 22 آبان سال 87 منتشر شده كه درپايان سال جاري گزارش ديگري ( از 22 آبان 87 تا پايان سال ) تهيه خواهد شد تا در سالهاي بعد انطباق دوره عملكرد كميته با سال مالي سازمان بورس از نظر دوره گزارشگري تسهيل شود.

*تشكيل كميته و وظايف آن

براساس اين گزارش ، تشكيل كميته درحالي براساس اجراي ماده 3 دستورالعمل مؤسسات حسابرسي معتمدسازمان بورس و اوراق بهادار(مصوب 8 مرداد 86 شوراي عالي بورس) صورت گرفته كه در اجرايي دستورالعمل مزبور، اعضاي كميته انتخاب شدند و اين كميته اولين جلسه خود را در 22 آبان 86 برگزار كردند و آئين‌نامه اجرايي نيز تهيه و در تاريخ 14 اسفند 86 به تصويب هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار رسيد.
اعضاي كميته در حالي براي انجام وظايف خود ‌بايد از صفات و ويژگي‌هاي خاص تعريف شده ايي بهره‌مند باشند كه وظايف كميته بطور كلي انجام مسئوليت‌هاي محوله در دستورالعمل مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس بوده اما وظايف اصلي و سه گانه كميته شامل پذيرش مؤسسات حسابرسي متقاضي، نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس و طراحي و بكارگيري نظام‌مند فرم‌ها، روش‌ها و ساختار سازماني مناسب جهت اجراي وظايف پذيرش حسابرسان معتمد و نظارت برعملكرد آنها است.

* جهت‌گيري و استراتژي كلي كميته

بر پايه اين گزارش ، كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار كوشيده است درجهت‌گيري‌هاي كلي خود وظايف محوله را رعايت كرده و ضمن رعايت نظم و انضباط در برگزاري جلسات و شيوه بررسي مطالب، اقدام به طراحي فرم‌‌ها و روش‌هاي مناسب جهت جمع‌آوري اطلاعات و تدوين گزارشات و نتايج بررسي‌ها كرده و برخورد علمي و نظام‌مند با موضوعات مورد بررسي حفظ استقلال كميته در ارائه نظرات داشته باشد.
از سوي ديگرضمن اجنتاب از رسانه‌اي شدن و تبليغات براي خود و اعضاي كميته، ازموضوعاتي كه سبب بروز حواشي و جنبه‌هاي غيرعلمي مي‌شود پرهيز كند. اين كميته در برقراري روابط مناسب و مطلوب با اعضاي جامعه حرفه‌اي و بويژه جامعه حسابداران رسمي ايران و سازمان حسابرسي تلاش كرده است.

* تاييد 4 درخواست پذيرش ، بررسي 12 گزارش تخلف و حذف 22 مؤسسه حسابرسي

به گزارش فارس ، اين كميته درطول برگزاري 24 جلسه و 342 نفرساعت ، 10 درخواست پذيرش را بررسي كرده و 18گزارش حسابرسي بررسي شده جهت قضاوت در مورد كيفيت آنها براي تسهيل امر پذيرش تهيه كرده است.
اين درحالي است كه از6 درخواست مؤسسات حسابرسي كه شركاي آنها جهت امر پذيرش در جلسات كميته حضور يافته‌اند 4 درخواست‌ پذيرش تأييد شد.
از سوي ديگراز 12 گزارش تخلف ارجاع شده به كميته جهت بررسي ، 4 گزارش منتهي به تذكرشد و 6 گزارش تخلف به جامعه حسابداران رسمي ايران و2 گزارش به سازمان حسابرسي ارسال شده اما تعداد گزارشات بررسي شده توسط جامعه كه منتج به صدور رأي هيئت بدوي يا قطعي ناشي از ارجاع موضوع از سازمان بورس شده است، به دليل عدم ارائه اطلاعات تفكيكي از سوي جامعه حسابداران رسمي مشخص نيست.
براساس اين گزارش ، كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس و اوراق بهاداردرحالي اقدام به حذف 22 موسسه حسابرسي كرده كه 17 موسسه به دليل عدم كسب حد نصاب امتياز كنترل وضعيت، 5 موسسه به علت عدم ارسال پرسشنامه و يك موسسه نيزبه دليل دارا بودن كمتراز سه شريك حذف شدند.

* موارد 12 گانه بررسي شده

براساس اين گزارش ، همچنين كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس واوراق بهادار در طول فعاليت خود اقدام به بررسي و تهيه 12 مورد كرده است كه شامل بررسي دستورالعمل موسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، تهيه دستورالعمل اجرايي كميته پذيرش و نظارت، استاندارد كردن فرم دستور جلسات و صورتجلسات و همچنين استاندارد كردن شيوه تهيه گزارشات مربوط به اشكالات گزارشات حسابرسي، تهيه پرسشنامه پذيرش مؤسسات حسابرسي و تعيين شرايط پذيرش، تهيه پرسشنامه شركاي مؤسسات حسابرسي، بررسي گزارشات تهيه شده در مورد اشكالات گزارشات حسابرسي انتخاب شده و استماع توضيحات شركاي و بحث و مذاكره درباره موارد، بررسي گزارشات تهيه شده جهت پذيرش مؤسسات حسابرسي و مصاحبه با شركاي آنها، بررسي موضوع حد نصاب و تعيين حدنصاب جهت پذيرش مؤسسات حسابرسي، تعيين اصول و روش انتخاب گزارشات حسابرسي و انتخاب شركتها جهت بررسي در سال 1387 و تعيين ويژگي‌هاي سيستم مكانيزه اطلاعات جهت تسهيل امر پذيرش و نظارت بر حسابرسان معتمد هستند.

*ايرادهاي عمده در گزارش‌هاي حسابرسي

اين كميته در بررسي هاي خود ايرادهاي عمده ايي را در گزارش‌هاي حسابرسي مورد رسيدگي و عدم موضع‌گيري مناسب حسابرس مستقل نسبت به آنها عنوان كرده كه اين اشكالات مربوط به مواردي چون صورت‌هاي مالي تلفيقي، عدم تلفيق صورت‌هاي مالي برخي از شركت‌هاي فرعي و يا عدم تهيه صورت‌هاي مالي تلفيقي، عدم حذف آثار مالي ناشي از معاملات درون‌گروهي، محاسبه و شناسايي نادرست سود حاصل از سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي وابسته، عدم بكارگيري روش ارزش ويژه در خصوص سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي وابسته، محاسبه نادرست سرقفلي و عدم احتساب صحيح اسهلاك ذيربط، محاسبه نادرست سهم اقليت از خالص دارايي‌هاي گروه، سرمايه‌گذاري‌ها، عدم احتساب ذخيره كاهش ارزش سرمايه‌گذاري‌هاي كوتاه مدت، عدم احتساب ذخيره كاهش ارزش دائمي سرمايه‌‌گذاري‌هاي بلندمدت و عدم شناسايي زيان ناشي از كاهش ارزش سرمايه‌گذاري‌ها در هنگام تغيير طبقه‌بندي آنها از كوتاه‌مدت به بلندمدت است.
از سوي ديگر در ارتباط با شناسايي درآمد ، ايرادهايي چون شناسايي نادرست سود حاصل از واگذاري دارايي هاي ثابت مشهود و شناسايي سود حاصل از معاملات چرخشي سهام، عليرغم عدم تحقق آن و در ارتباط با تهيه و تنظيم صورت‌هاي مالي و افشا و طبقه‌بندي اطلاعات، تهيه‌ و تنظيم نادرست صورت جريان وجوه نقد، عدم افشاي مناسب رويه‌‌هاي حسابداري، عدم افشاي اطلاعات كافي و مناسب در صورت‌هاي مالي از جمله اطلاعات مربوط به سرمايه‌گذاري‌ها و ساير سرفصل‌هاي صورت‌هاي مالي، عدم افشاي مناسب اطلاعات مربوط به معاملات با اشخاص وابسته، تهاتر نادرست تسهيلات مالي دريافتي با مطالبات شركت‌هاي عضو گروه، انعكاس تخصيص سود سهام تحت سرفصل تعديلات سنواتي،
عدم اعمال مراقبت‌ حرفه‌اي در صدور گزارش بررسي اجمالي صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي و عدم رعايت استانداردهاي حسابرسي (بخش 340) در رسيدگي به پيش‌بيني سود نيز از ديگر ايرادات وارده كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس واوراق بهادار در گزارش‌هاي حسابرسي است.

* چالش‌هاي پيش‌رو

اين ايرادات عديده در حالي مطرح شده كه به گزارش فارس يكي از مهمترين دشواري ها كميته و همچنين در ادامه فعاليت آن در آينده ، فرهنگ تحمل اندك در قبال نقد و "فقدان ظرفيت كافي جهت پاسخگويي است كه متأسفانه اشكال مزبور در همه شركت‌ها، مؤسسات و سازمان‌ها در كشور كم و بيش وجود دارد.
براين اساس هرچند در حرفه حسابرسي، حسابرسان همواره در مقام پرسش‌گر قرار داشته‌اند و بخوبي با آثار ناشي از پرسشگري در مقام بازرس يا حسابرس آشنا هستند، اما قبل از تأسيس جامعه حسابداران رسمي ايران، رويه پرسشگري و انتقاد از مؤسسات حسابرسي اساساً مرسوم نبوده و به همين سبب نيز مانند ساير نقاط جهان حسابرسان از اين نظر مورد سؤال يا احتمالاً مجازات (اعم از نقدي يا غيرنقدي) قرار نگرفته‌اند.
استقرار سيستم مكانيزه بانك اطلاعات مؤسسات حسابرسي و حسابرسان از اولين جلسه كميته مورد تأكيد قرار گرفته است. اساساًَ انجام نظارت بدون بهره‌مندي از ابزار اطلاعات، نظارت هدفمندي نخواهد بود. پس از سپري شدن يك سال از عملكرد كميته، انجام اين امر مهم اخيراً‌ آغاز شده است.
كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس واوراق بهادار در آغاز فعاليت خود و جهت فراهم كردن مقدمات امر، طراحي پرسش‌نامه‌هاي ذيربط را به انجام رساند و پرسش‌نامه‌هاي مزبور جهت مؤسسات حسابرسي نيز ارسال شد و با تعيين مهلت براي مؤسسات حسابرسي و تمديد مهلت مزبور اكثريت پرسشنامه‌ها نيز توسط سازمان بورس دريافت گرديد، كه اطلاعات آنها در حال ورود به سيستم مكانيزه است.
ابزار ديگري كه مي‌تواند كميته را در انجام وظايف خود ياري دهد، بهره‌مندي از دبيرخانه‌اي است كه كارشناسان متخصص و كافي را در اختيار داشته باشد، كارشناسان اين بخش لازمست با بهره‌مندي از تحصيلات مناسب و تجربه كافي در رشته حسابرسي، گزارشات مورد لزوم را در فرصت زماني مناسب مورد بررسي قرار دهند.
تعداد كاركنان دبيرخانه شامل دبير كميته در حال حاضر جمعاً‌3 نفر است كه طبيعتاً به سبب محدوديت زماني نمي‌توانند نيازهاي كميته را در مهلت زماني مناسب پاسخگو باشند و كافي نيست كه بطور مستمر به نقد گزارشات حسابرسي نشست و گروهي از مؤسسات حسابرسي را به سبب عملكرد ضعيف خود مورد ارزيابي قرار داد . در غياب روش آموزشي نظام‌مند كه مشكلات مشاهده شده را طبقه‌بندي كرده و روش آموزشي مناسب با آن را طراحي، تدوين و اجرا كند ، همواره انتشار گزارشات ضعيف تكرار خواهد شد.
مسئوليت تهيه صورتهاي مالي هر شركت در حالي با مديران آن كه گروهي از مديران شركت‌ها با حساب آرائي به آرايش عملكرد خود مي‌پردازند. نتيجه عملكرد آنان معمولاً در افزايش سود واحد متجلي مي‌شود. حسابرسان در صورت برخورد ابهام‌آميز با اينگونه موارد معمولاً مورد پرسش قرار مي‌گيرند، در حالي كه برقراري عدالت ايجاب مي‌كند پي‌گيري‌ها در هر دوبخش مسئوليت مديران و حسابرسان به طور جدي دنبال شود.

* برنامه‌هاي آتي 20 گانه كميته

براساس اين گزارش ، كميته پذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس واوراق بهادار در حالي موارد فوق را عنوان كرده كه براي آينده 20 مورد را به عنوان برنامه هاي آتي خود تعريف كرده است.
براين اساس ، تعيين و طراحي گزارش‌هاي نظارتي سودمند، تكميل بانك اطلاعاتي مربوط به حسابرسان معتمد، ارزيابي سيستم بانك اطلاعات از نظر ميزان اطلاعات و محتواي اطلاعات، ارزيابي سيستم اطلاع‌رساني و سايت ويژه كميته و ساير روش‌هاي اطلاع‌رساني، تحقيق در مورد شيوه‌هاي نظارتي و گزينش حسابرسان در ساير كشورها، تحقيق در مورد شيوه تعيين مجازات و چگونگي مجازات‌ها در ساير كشورها، تحقيق در مورد تناسب مجازات‌ها با جرائم در حرفه حسابرسي در كشور، تدوين دستورالعمل اجرايي پذيرش، تدوين دستورالعمل اجرايي نظارت، تدوين دستورالعمل روش بررسي گزارشات مربوط به بودجه شركت‌ها و سود پيش‌بيني شده آنها، بازنگري دستورالعمل مؤسسات حسابرسي معتمد (مصوب شوراي بورس)، بازنگري دستورالعمل اجرايي كميته پذيرش و نظارت، ارائه رهنمود در مورد صورتهاي مالي نمونه هر يك از صنايع و همچنين گزارش پذيرش آنها، برگزاري جلسات با جامعه حسابداران رسمي ايران، سازمان حسابرسي و ساير جوامع حرفه‌‌اي، برگزاري جلسات با شركاي مؤسسات حسابرسي معتمد، تعيين اصول و چارچوب برنامه‌هاي آموزشي مورد نياز، برگزاري همايش سالانه در مورد موضوع پذيرش و نظارت بر حسابرسان معتمد،بررسي نيروي انساني مورد نياز و نمودار سازماني مناسب جهت ارتقاي فعاليت دبيرخانه ، تعيين اصول و شيوه‌هاي ارزيابي عملكرد دبيرخانه و نظرسنجي در مورد عملكرد كميته و تجزيه و تحليل نتايج آن از برنامه‌هاي آتي 20 گانه كميته ذيرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس واوراق بهادار است.

گزارش از علي رضايي زاده
انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن