تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812684318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داوود حيدرى نقاش و خوشنويس:انقلاب روح تازه اى در هنر دميد


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: داوود حيدرى نقاش و خوشنويس:انقلاب روح تازه اى در هنر دميد
داوود حيدري بر اين باور است كه هشمپاي انقلاب اسلامي و متأثر از آن، هنر هاي تجسمي كشورمان، دچار دگرگوني عميقي در ساختار و محتوا شد.

انقلاب در كالبد هنر روحي تازه دميد و دفاع مقدس، ميداني براي ساخت و ارائه «هنر مفهومي» را فراهم كرد.

حيدري اگرچه در زمينه هنرهاي تجسمي خاصه نقاشي فعال است اما به طور جدي در عرصه هايي چون موسيقي حضور دارد.

با اين هنرمند در كوران جشنواره هنرهاي تجسمي فجر درباره وضعيت هنرهاي تجسمي گفت وگويي كرده ايم.

¤ هنرهاي تجسمي در پيش از پيروزي انقلاب اسلامي چه تصويري داشت؟

- براي گفتن از وضعيت هنرهاي تجسمي در گذشته (قبل از انقلاب) به زمان زيادي نياز است تا بتوان به تمامي جوانب و زواياي آن پرداخت. اما به طور مختصر مي توانم بگويم؛ در حيطأ هنري، استفاده از مضامين و طرحهايي حكمفرما بود كه بيشتر در نقش معرفي هنر غربي عمل مي كرد تا هنر شرقي و بالاخص هنر اصيل ايراني! نظري به بولتن ها و برخي مجلات هنري آن زمان گوياي اين واقعيت است كه عموما هنرمنداني به جشنواره ها و بي ينال هايي پرطمطراق راه پيدا مي كردند كه جدا از مسئله «رابطه» نگاهشان به ساحت هنر غرب بود و بيشتر كميت در نظر بود نه كيفيت مفهومي! ناگفته نماند كه تعدادي انگشت شمار بودند هنرمنداني كه سعي بر اثبات و ارائه هنر شرقي و اساسا هنر ايراني داشتند، اما هيچ گاه آثارشان ديده نمي شد و تنها محل ارائه و نمايش چنين آثاري ديوار نگارخانه هائي بود كه تعدادشان از چهار يا پنج عنوان تجاوز نمي كرد.

¤ با پيروزي انقلاب اسلامي، در عرصه هنرهاي تجسمي چه روي داد؟

- تغيير ناگهاني و چشمگير هنر در همأ زمينه ها بعد از انقلاب بر هيچ كس پوشيده نيست. به نظر من، دگرگوني «هنر» از ابتداي انقلاب شكل گرفت و ريشه اين دگرگوني با شعارنويسي روي ديوارها و نقاشي هايي كه روي پلاكاردهاي بزرگ در راهپيمائي ها به كار گرفته مي شد رشد كرد.

انقلاب در كالبد هنر روحي تازه دميد و هنرمنداني كه منزوي بودند جان تازه اي گرفتند. جنگ و هشت سال دفاع مقدس ميداني شد براي ساخت و ارائه هنر مفهومي. ديوار شهرها به خصوص شهرهاي جنگ زده گوياي اين اتفاق مبارك اند. هنرمنداني كه خود را متعهد مي دانستند و فرزندان همين آب و خاك بودند به كمك اراده و ايمان دست به كار شدند و آنجا بود كه نقاشيهاي خياباني شكل گرفت.

جبهه و جنگ نيز باعث بروز استعدادهايي شد كه امروزه مي درخشند. بايد نكته اي را بگويم!

آنهايي كه با تاريخ و تاريخ هنر آشنا هستند مي دانند دوران فرمانروايي ايلخانان مغول در ايران يكي از شگفت انگيز ترين و پرتحرك ترين مقاطع كشور ما به حساب مي آيد. چرا كه در طول حكومت ايلخاني پيوسته تلاش متقابل و خستگي ناپذيري از طرف حكومت و مردم ديده مي شود. تلاش حكومت براي محكم كردن پايه هاي قدرت و قبولاندن آن به ايراني ها از يك سو، و تلاش مردم براي تجديد حيات ملي و فرهنگي خود كه با قلم به جنگ شمشير مي رفتند و درصدد بازآفريني نقش هاي گذشته خود بودند از طرف ديگر.

از اين رو ايرانيان سعي كردند در بطن حكومت رسوخ كنند و چون ادارأ ملك از مغولان ساخته نبود خيلي زود عنصر ايراني موفق شد كه در گردانندگي امور شركت كند. آن گاه بود كه قدرت در برابر قدرت و فرهنگ در برابر فرهنگ قرار گرفت و از طرف ديگر سلاح هايي اثرگذار و برنده مثل دين و ايمان به كار گرفته شد و سرانجام به پيروزي فرهنگ و ايمان انجاميد-در اين ميان هنر هم مثل ديگر مظاهر جامعه دگرگون شد. مظاهر هنري گذشته كه ريشه در كفر داشت نابود شد و هنر معماري به جلوه درآمد. در نگارگري نگاره هاي انساني به نقش هاي گل و گياه و پرنده نمودار طبيعت شد و بتكده ها-نگارخانه ها و كليساها-تبديل به مساجد شد و هنرهاي تزئيني خاص خود را به خدمت گرفت. در اين تغيير، هنر نقاشي-كاشيكاري-خوشنويسي و گچ بري به اوج شكوفايي رسيد.

البته نبايد از نظر دور داشت كه پس از انقلاب نگارخانه ها-نمايشگاهها و فرهنگسراها بسيار فعال شدند و اين اتفاق زمينه اي شد براي بروز استعدادهاي بيشتر و آثاري ارزشمند و ظهور هنرمندان شاخص.

¤ پس از انقلاب، شاهديم كه برخي جشنواره هاي خارجي، نسبت به آن گونه آثار ايراني، اعتناي جدي مي كنند كه نه تنها از ارزش هنري برخوردار نيستند بلكه در زمينه محتوا نيز داراي مغايرت با فرهنگ ايراني و اسلامي اند. آيا شما هم به نگاه عنادآميز برخي جشنواره هاي خارجي باور داريد؟

- در زمانه اي كه بعضي دولت ها مي كوشند تا در عرصه هاي مختلف اجتماعي فرهنگي-هنري و حتي ورزشي براي ما مانع ايجاد كنند و از هر كاهي كوهي براي تحقير و جريحه دار كردن غرور ملي و هويت تاريخي ما بسازند و وقيحانه هرگونه سند ملي و آثار فرهنگي تاريخي و حتي بزرگان و نام آوران سده هاي گذشته ايراني را به نام خود، كشور خود و فرهنگ خود مصادره مي كنند تعجب برانگيز نخواهد بود كه در جشنواره هاي رنگارنگ و پر زرق و برق كه در شرق و غرب هر روزه شاهد برگزاري آن ها هستيم آثاري را كه پيرو مكتب «پوچي» هستند به عنوان هنر پويا و نوگرا معرفي مي كنند. اما هنرمند مسلمان با آثاري كه ريشه در فرهنگ و اصالت هاي ارزشي و ايماني جامعه اش دارد ديده نمي شود.

جاي ترديد نيست كه معاندان، دنياي هنر را نيز با معيارهاي سياسي خود مي سنجند. در گوشه اي از جهان نقاشي كودكانأ يك نقاش تازه كار از چهرأ يك رئيس جمهور تيتر اول مجلات و روزنامه ها مي شود.

اما اثر يك نقاش يا عكاس مسلمان كه درد بچه هاي غزه را با تمامي معيارهاي استاندارد هنري به تصوير كشيده است غريب مي ماند.

¤ و حرف پاياني؟

- خلق را چون آب دان صاف و زلال

اندرو پيدا جمال ذوالجلال

شد مبدل آب اين جو چند بار

عكس ماه و عكس اختر برقرار

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 502]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن