تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816662276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جدل احمدي نژاد با رئيس سازمان بازرسي كل كشور سياست ايجاد بنگاه هاي كوچك و زود بازده بايد ادامه يابد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جدل احمدي نژاد با رئيس سازمان بازرسي كل كشور سياست ايجاد بنگاه هاي كوچك و زود بازده بايد ادامه يابد
درست يك روز پس از آنكه مصطفي پور محمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور از نداشتن نتايج مطلوب بنگاه هاي زود بازده براي اقتصاد ملي بر اساس گزارش هاي كارشناسي اين سازمان خبر داد، محمود احمدي نژاد در پاسخي غيرمستقيم به پور محمدي خواستار جدي گرفتن ايجاد بنگاه هاي زود بازده شد.

احمدي نژاد به همراه محمد جهرمي وزير كار و رقيب احتمالي او در انتخابات رياست جمهوري (البته در روزهاي اخير اين احتمال كمرنگ شده است) و حبيب الله عسگر اولادي دبيركل سابق حزب موتلفه در جشنواره «كار آفرينان برتر و امدادگران پر تلاش» كه كميته امداد آن را برگزار كرده بود، اظهار كرد؛ در چند سال اخير بحث بنگاه هاي زود بازده مطرح شده كه كار خوبي بوده است. مجموع تسهيلاتي كه به بنگاه هاي كوچك اختصاص يافت در سه سال گذشته از 200 هزار ميليارد تومان تسهيلات كشور، 15 هزار ميليارد تومان بوده است؛ به عبارتي ما از 5/7 درصد از كل تسهيلات، 75 درصد اشتغال در كشور ايجاد كرده ايم. جالب است كه بدانيد در رقم معوقات بانكي نيز اين بنگاه ها كمتر از ساير بنگاه ها معوقه دارند و معوقه هاي آنها كمتر از يك درصد است.

وي افزود؛ من هنوز متوجه نشده ام چرا برخي با اين بنگاه ها مخالفت مي كنند و مي گويند اين بنگاه ها باعث از بين رفتن منابع مي شود. اگر چنين است پس آن 5/92 درصد منابع چه مي شود؟ چرا بايد با كار به اين خوبي مقابله كنيم؟ با اين كارهاست كه حلقه هاي توليد جلو مي رود.

رئيس جمهور همچنين با تاكيد بر ادامه سياست ايجاد بنگاه هاي كوچك و زود بازده تلويحاً هر گونه اختلاف ميان بانك مركزي و وزارت كار را بر سر ايجاد بنگاه هاي زود بازده رد كرد و گفت؛ رئيس كل بانك مركزي و وزير كار مصمم هستند در اين زمينه با سرعت به كار خود ادامه دهند.

وي ادامه داد؛ امروز طبق آمار بيش از دو ميليون نيروي فعال و آماده به كار داريم كه فرصت شغلي مناسبي ندارند و تا چند سال آينده نيز هر سال يك ميليون يا 900 هزار نفر به اين رقم اضافه مي شود.

وي با بيان اينكه «اگر بخواهيم رقم بيكاري را به صفر نزديك و همه استعدادها را فعال كنيم، سالانه بايد بيش از يك ميليون شغل ايجاد كنيم»، اظهار كرد؛ تحقق چنين هدفي نيازمند زمينه مناسب و منابع كافي است، اما سوال اين است كه منابعي كه بتواند چنين كاري را انجام دهد و زير ساخت هاي لازم را براي آن فراهم كند و از سوي ديگر مديريتي كه بتواند منابع را به بهترين وجه در اين مسير حركت بدهد، از كجا بياوريم. (احمدي نژاد در ابتداي رياست جمهوري وعده داده بود با صرفه جويي يك درصد از هزينه هاي جاري دولت مي تواند هم شغل ايجاد كند و هم مشكل مسكن جوانان را حل كند.) رئيس جمهور افزود؛ با قيمت امروز هزينه ايجاد اشتغال براي هر نفر100 ميليون تومان است و اگر بخواهيم دو ميليون شغل ايجاد كنيم نيازمند منابعي بالغ بر 200 هزار ميليارد تومان هستيم. چنين منابعي را از كجا بياوريم؟ در حالي كه چنين منابعي وجود ندارد و هيچ كشوري نيز نمي تواند چنين ظرفيتي براي خود داشته باشد، از اين رو به نظر من براي ايجاد اشتغال بايد نقشه راه را عوض و به شكل ديگري به اشتغال و توليد نگاه كرد.

وي افزود؛ اگر همه منابع كشور را در صنايع بزرگ سرمايه گذاري كنيم آن وقت همه مردم مي شوند كارگر و همه چرخش اقتصادي ما نيز بايد به بيرون از مرزها متصل شود و اين مي شود همان نظام سرمايه داري رايج. هم اكنون در كشورهاي بزرگ اكثر مردم كارگران كارخانه ها و بنگاه هاي اقتصادي بزرگ هستند و يك عده كم هم كارفرما، و زنجيره يي درست شده كه اگر يكي از حلقه هايش آسيب ببيند، اين آسيب به تمام بخش ها منتقل مي شود. همين طور كه هم اكنون مي بينيد بحران اقتصادي جهان را فرا گرفته است. در اين صورت است كه مردم هزينه تصميماتي را مي دهند كه در آن هيچ دخالتي ندارند.

احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه «بايد در الگوي توسعه و سرمايه گذاري تجديدنظر كنيم»، اظهار كرد؛ برخي فكر مي كنند توسعه را بايد سرمايه گذاران بزرگ انجام دهند، در حالي كه چنين نيست. اين سخن من به مفهوم مخالفت با سرمايه گذاري و سرمايه دار نيست اما اگر خواهان كاهش نرخ بيكاري هستيم بايد به سراغ بنگاه هاي كوچك برويم.

رئيس جمهور در ادامه اظهار كرد؛ من مخالف بنگاه هاي بزرگ نيستم، اما بنگاه هاي كوچك حداكثر طي دو سال راه مي افتند و بنگاه هاي بزرگ بين پنج تا 10 سال طول مي كشد تا به نتيجه برسند. ما بايد بنگاه هاي كوچك را ايجاد و حلقه هاي توليد را تكميل كنيم.

وي گفت؛ به عنوان مثال هم اكنون ما شمش مس توليد و آن را به كشورهاي ديگر صادر مي كنيم در صورتي كه اگر اين شمش ها در بنگاه هاي كوچك به كالا تبديل مي شد، هم اشتغال بيشتري ايجاد كرده بوديم و هم ارزش افزوده آن زياد مي شد چنان كه در پتروشيمي اين كار را كرديم. امروز بحث ايجاد بنگاه هاي كوچك و زود بازده در جهان جدي است و خيلي ها از ما مي خواهند تجربيات مان را در اين زمينه در اختيارشان بگذاريم.

احمدي نژاد در ادامه درباره مفهوم كار آفريني نيز گفت؛ كار آفريني يعني شكوفايي فرصت ها. آيا كار آفريني يك چيز وارداتي است يا اينكه بايد از درون ملت بجوشد؟ كار آفريني بايد از درون يك چرخه طبيعي و با حركت يك ملت شكل بگيرد. ما در گذشته خود كار آفريني داشتيم و مردم كار آفرينان فعالي بودند اما هم اكنون اين روابط قطع شده و به دنبال روش هاي مصنوعي هستيم در حالي كه در گذشته روابط استاد و شاگردي در جامعه ما رواج داشت.

وي افزود؛ برخي خيال مي كنند روابط بين كارفرما و كارگر بايد همان باشد كه از آن طرف مي آيد در حالي كه در گذشته ما روابط بين كارگر و كارفرما بر اساس تزاحم و دشمني نبود و آنها مكمل هم بودند، اما روابط كاري فعلي ما اقتباسي و وارداتي است و انگيزه را از دو طرف مي گيرد و ايجاد دشمني مي كند، همچنين اجازه شكوفايي در عرصه اشتغال را نمي دهد كه بايد اين روابط را تغيير داد.

رئيس جمهور همچنين گفت؛ روابط كار در كشور ما مختل شده است در حالي كه بايد بين كارگر و كارفرما روابطي انساني برقرار باشد.

احمدي نژاد در ادامه با انتقاد از لطمه يي كه كارخانه هاي توليد فرش ماشيني به قاليبافي سنتي زدند، گفت؛ در كارگاه هاي قاليبافي سنتي چندين ميليون شغل وجود داشت و فرش هايي كه برآمده از هنر و زيبايي بود توليد مي شد اما هم اكنون كارخانه يي ساخته ايم كه عده زيادي را بيكار كرده و كيفيت فرش ها نيز از دست رفته و در كلان ضرر كرده ايم زيرا صنعتي كه عظيم بود، خود كفا و بالنده بود و از درون مردم جوشيده بود. صنعت قاليبافي سنتي بود پس اگر چنين صنايعي را كنار بگذاريم و از اين نظر به اشتغال زايي توجه نكنيم، حتي اگر 200 هزار ميليارد هم خرج كنيم، باز به نتيجه نخواهيم رسيد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از فرهنگ مصرفي اظهار كرد؛ فرهنگ مصرفي ضد انسانيت است. روابط بين انسان ها نبايد بر اساس مصرف زياد باشد، بلكه بايد بر اساس انسانيت باشد.

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن