تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817603422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي اقامه نماز در محيط‌هاي دانشگاهي/ 30رئيس دانشگاه پيام ‌‌نور قم: اقامه نماز در دانشگاه‌ها را بايد به متولي خاصي واگذار كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي اقامه نماز در محيط‌هاي دانشگاهي/ 30رئيس دانشگاه پيام ‌‌نور قم: اقامه نماز در دانشگاه‌ها را بايد به متولي خاصي واگذار كرد
گروه اجتماعي: مصطفي عباسي‌مقدم بر اين عقيده است كه نبود متصدي و مسئول خاص براي اقامه نماز در محيط‌هاي دانشگاهي از جمله آسيب‌هايي است كه اين مقوله را تهديد مي‌كند لذا اگر اين مسئله به بخش خاصي محول شود مي‌توان رونق آن را انتظار داشت.
«مصطفي عباسي‌مقدم» رئيس دانشگاه پيام‌‌نور استان قم و مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با اشاره به نقاط قوت و ضعف موجود در محيط‌هاي دانشگاهي براي اقامه نماز جماعت گفت: دانشگاه از جمله محيط‌هاي تأثيرگذار است كه افراد جامعه تأثيرپذيري بسيار زيادي از آن دارند چرا كه فعالان آن در امور فردي و اجتماعي خود از تعقل بهره‌مند مي‌شوند.

وي معنويت را فصل مشترك همه انسان‌ها عنوان كرد و افزود: گرايش به معنويت بر اساس فطرت در همه انسان‌ها وجود دارد كه برخي از آنها با توجه به اعمال و رفتار ديني اين حس را تقويت مي‌كنند و دسته‌اي ديگر نيز بر اثر اشتغال به موضوعات منفي سعي در كتمان اين گرايش خود دارند.

عباسي‌مقدم نماز را از مهم‌ترين كانون‌هاي معنوي دانست و در تشريح اين سخن خود تصريح كرد: در حال حاضر برنامه‌ها و كارگاه‌هاي متعددي براي گسترش دين‌باوري در دانشگاه‌ها برگزار مي‌شود اما به جرئت مي‌توان ادعا كرد هيچكدام از آنها تأثير نماز را نمي‌تواند به‌جا بگذارد چراكه اقامه نماز كانون معنوي فراگيري است كه همه گرايش‌ها را در خود جمع مي‌كند و با اندكي تأمل مي‌توان آن را براي همگان جذاب كرد.

رئيس دانشگاه پيام نور قم برخورداري دانشگاه‌ها از امكانات فيزيكي مطلوب را يكي از دلايل مهم افزايش رغبت دانشجويان ذكر و اظهار كرد: آراستگي محيط‌هاي نماز و نمازگزاران از موضوعات مهمي است كه در تعاليم قرآني به آن اشاره شده است كه از جمله آنها مي‌توان به آيه 31 سوره مباركه «اعراف» كه مي‌فرمايد «يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ و ...؛ اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگيريد و ... » اشاره كرد.

نبود متصدي و مسئول خاص براي اقامه نماز از ديگر آسيب‌هايي بود كه مشاور معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري ضمن اشاره به آن گفت: اگر اقامه نماز و امكانات مادي و معنوي آن از قبيل آراستگي نمازخانه، دعوت از مكبر، پخش اذان و ... در دانشگاه‌ها به بخش خاصي محول شود مي‌توان بر جذابيت اين مراسم عبادي افزود.

وي افزود: متوليان فرهنگي دانشگاه‌ها بايد با درايت خود و تدوين برنامه‌هاي متنوع زمينه حضور همه قشرها را در نماز جماعت فراهم كنند به عنوان مثال مي‌توان با برپايي برنامه‌هاي جنبي از قبيل تفسير كوتاه آيات قرآن، ارائه سخنان كوتاه در باب مشكلات دانشجويان و طرح راهكار براي رفع آنها جذابيت مضاعفي را براي اقامه اين فريضه در دانشگاه‌ها ايجاد كرد.

عباسي مقدم برگزاري جلسات سخنراني‌هاي طولاني، ارائه پيام‌هاي كم‌محتوا و بي‌دقتي در برپايي نظم را نيز از جمله موضوعاتي ذكر كرد كه براي حضور در نماز جماعت ضد تبليغ است و دانشجويان را وادار به دافعه در برابر آن مي‌كند.

رئيس دانشگاه پيام نور قم با طرح اين موضوع كه برخي از افراد و گروه‌ها تحت هر شرايطي در نماز جماعت حاضر مي‌شوند، تصريح كرد: مزيت حضور متولي خاص در اين عرصه اينجا جلوه‌گر مي‌شود زيرا به اين نتيجه مي‌رسيم كه در تدوين برنامه‌ها بايد نظر سايران را نيز جويا شد و اين گروه‌ها را ميزان گزارش‌هاي خود ندانيم.

وي در پايان بخش نخست گفت‌وگوي خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر وجود آسيب‌هاي معرفتي كه فريضه نماز را تهديد مي‌كند بر توجه به اين حوزه تأكيد كرد و گفت: به عقيده من ارتقاي معرفت دانشحويان نسبت به نماز جماعت در گرو تجهيزات فيزيكي نمازخانه و مساجد دانشگاهي است.

نقش امكانات فيزيكي در جلب نمازگزاران، ارزيابي وضعيت كنوني دانشگاه‌ها در زمينه اقامه نماز، تصميمات نهادهاي مؤثر همچون شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گسترش اين فرهنگ و ... از ديگر موضوعات اين گفت‌وگو بود كه در بخش دوم به آن پرداخته مي‌شود.

ادامه دارد ...

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن