تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816441445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابوالفضل ساجدي:دين براي انسان شدن آدمي، هدف، راه و راهنما را مشخص كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ابوالفضل ساجدي:دين براي انسان شدن آدمي، هدف، راه و راهنما را مشخص كرده است
گروه انديشه: دين براي انسان شدن، هم هدف و مقصود كه سعادت ابدي انسان است را واضح كرده و هم راه و راهنما را مشخص كرده است، لذا بايد به كمك دين به غايت و مقصود انسانيت دست‌ يابيم كه همان سعادت در دنيا و آخرت است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نشست علمي با موضوع «نظام تعليم و تربيت در قرآن؛ علل دين‌گريزي و دين‌پذيري جوانان» شب گذشته 11 اسفند‌ماه در به همت انجمن علمي قرآن و حديث دانشگاه مذهب اسلامي برگزار شد.

در اين نشست، حجت‌الاسلام والمسلمين ابوالفضل ساجدي؛ دكتراي فلسفه دين و دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به بيان نظرات خويش در مورد علل دين‌پذيري و دين‌گريزي جوانان و مباحث نظري فلسفه دين‌پذيري در جامعه دين‌مدار را بيان كرد و در پايان اين نشست علمي، وي به پاسخ‌گويي به سؤالات و شبهات حاضرين در مورد دين‌مدار بودن در عصر جديد بيان كرد.

حجت‌الاسلام ساجدي در ابتداي سخن خود گفت: در مباحثي كه به نحوي با دين در ارتباط است، بايد در ابتدا «دين» تعريف شود لذا به نظر مي‌رسد كه در تعريف دين بايد گفت: دين ارائه دهنده آموزه‌هايي است كه به دو دسته هست‌ها و بايد‌ها تقسيم مي‌شود كه «هست‌هاي دين» به خداشناسي، راه و راهنماشناسي و آخرت‌شناسي مربوط مي‌شود و «بايدها و نبايدها» ناظر به راه نيل به اهدافي است كه در دين مطرح است.

وي در مورد تعريف دين‌گريزي افزود: دين‌گريزي دو معنا دارد، در معناي اول، فرد به هيچ مرتبه از دين؛ قلبي، ذهني و رفتاري پايبند نبوده ولي در دين‌گريزي به معناي دوم، فرد به مرتبه‌ يا مقامي از دين، اعتقاد ندارد و يا رفتار نمي‌كند و به درجه‌اي از دين خرسند است در حالي كه مراتب عالي دين برايش ارزش دارد ولي به سوي آن حركت نمي‌كند و ما در اين نشست، تعريف دوم از دين‌گريزي را مدنظر داريم.

مؤلف «زبان و دين‌ قرآن» اظهار كرد: در اين تعريف، بررسي مي‌شود كه چرا عده‌اي از جوانان از مظاهر اوليه دين‌داري خودداري مي‌كنند، به عبارت ديگر در اين تعريف از دين‌گريزي، بررسي مي‌شود كه چرا اجتناب در مظاهر اوليه دين‌داري در برخي از افراد رخ مي‌دهد.

وي در مورد عوامل دين‌گريزي در ميان افراد گفت: عوامل دين‌گريزي به دو دسته عوامل دروني و عوامل بروني تقسيم مي‌شود كه عوامل بروني كه شامل نهاد خانواده، همسالان و اجتماعي مي‌شود و نهاد اجتماعي شامل نهادهاي تعليم و تربيت رسمي و غير رسمي، سياسي، رسانه و نهاد اقتصادي مي‌شود.

ساجدي در مورد عوامل بروني تأثيرگذار بر روي دين‌پذيري و دين‌گريزي گفت: عوامل بروني شامل بعد شناختي، بعد احساسي و بعد رفتاري مي‌شود و تعامل ميان اين سه بعد شخصيت انسان را مي‌سازد، به عنوان مثال فردي علاقه به پول دارد واين در مرحله تصور و بعد شناختي است و در مرحله بعد بعد احساسي تقويت مي‌شود و در نهايت رفتار رخ مي‌دهد.

وي در بيان تعريف تربيت گفت: تربيت سير از حالت بالقوه به بالفعل است و مجوعه عوامل كه مي‌تواند در دين‌گريزي و يا دين‌پذيري تأثيرگذار باشد، 5 بخش دارد كه عبارتند از: 1. متون آموزشي كه منبع تغذيه افراد است، 2. ابزارهايي كه براي تعليم و تربيتن ديني به كار گرفته مي‌شود، 3. فضايي كه تربيت در آن شكل مي‌گيرد و 4. ويژگي‌هاي رواني كسي كه تربيت را محقق مي‌كند، 5. محتواي كتاب‌هاي كه مي‌خواهيم بيان كنيم.

اين مدرس حوزه و دانشگاه اظهار كرد: مهم‌ترين جايگاه براي تربيت ديني، خانواده محسوب مي‌شود چرا كه خانواده مهم‌ترين و اساسي‌ترين نهاد ايجاد علاقه و يا تنفر از دين هستند، چرا كه همان‌گونه كه رفتار ناشايست خانواده در علاقه و يا تنفر به علم و درس مؤثر است، رفتار خانواده در ايجاد رابطه افراد به دين مؤثر است و ديده شده برخي افراد به خاطر لج‌بازي با اعضاي خانواده از دين‌داري فاصله گرفته‌اند.

وي نهاد مدرسه را بعد از اجتماع خانواده مهم‌ترين نقش در علقه به دين و يا تنفر به دين دانست و گفت: رفتار معلم بسيار مؤثر در دين‌پذيري و دين‌گريزي افراد دارد چرا كه سخن معلم باعث مي‌شود در عمق رفتار فردي متعلم تأثيرگذار بوده است.

ساجدي در سخن خود تأكيد كرد: بايد علائق الهي در قلب ما تقويت شود و مشكل ما اين است كه قلوب جوانان به سمت قلوب مادي حركت مي‌كند و اين باعث شده است عطر الهي به مشام جوانان نرسد و البته بايد توجه كنيم كه صرف دوست‌داشتن كافي نيست بلكه بايد عاشق خدا و اعمال عبادي باشيم.

وي همچنين گفت: دين براي انسان شدن آدمي هم غايت و مقصود كه سعادت ابدي هم را واضح كرده است و هم راه و راهنما را مشخص كرده است لذا بايد به كمك دين به غايت و مقصود انسانيت دست‌يابيم كه همان سعادت در دنيا و آخرت است.

ساجدي در پايان اظهار كرد: انسان‌شناسي قرآني؛ يعني همان‌گونه كه در بيرون لشكريان كفر در مقابل هم صف كشيده‌اند در درون انسان هم چنين صحنه‌اي رخ مي‌دهد و نبايد بگذاريم لشكر يزد دروني بر لشكر حق دروني پيروز شود.

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن