تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816748716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي/داستان تكراري تغيير نام كهگيلويه وبويراحمد/ اسم استان مانع توسعه نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي/داستان تكراري تغيير نام كهگيلويه وبويراحمد/ اسم استان مانع توسعه نيست
داستان تكراري تغيير نام كهگيلويه وبويراحمد/ اسم استان مانع توسعه نيست
ياسوج - خبرگزاري مهر: طي سالهاي گذشته افراد حقيقي و حقوقي فراواني موضوع تغيير نام كهگيلويه و بويراحمد را مطرح و حتي پارافراتر نهاده و براي آن نام نيز انتخاب كردند اما نام كنوني استان مانع توسعه آن نيست كه با تغيير اسم مشكلات نيز حل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تغيير نام كهگيلويه و بويراحمد هر از گاهي نقل محافل رسمي و غير رسمي مي شود و موافقان، سختي تلفظ و طولاني بودن آن را دليلي براي تغيير نام مطرح مي كنند و مخالفان نيز پيوند نام كهگيلويه و بويراحمد با هويت تاريخي و فرهنگي مردمان آن را علت مخالفت خود بيان مي دارند.

با اين حال مباحث مربوط به تغيير نام اين استان تنها در صفحات رسانه ها مي ماند و پس از مخالفتها از سوي نخبگان استان اين بحث به فراموشي سپرده مي شد.

در آخرين مورد در مرداد ماه گذشته پس از آنكه مباحثي در برخي سايتها و نشريات استان در اين خصوص منتشر شد، آيت الله ملك حسيني نماينده ولي فقيه و نماينده مردم استان در مجلس خبرگان رهبري مخالفت خود را با تغيير نام كهگيلويه و بويراحمد اعلام كرد.

تغيير نام مشكل استان را حل نمي كند

آيت الله ملك حسيني گفته بود: تغيير نام كهگيلويه و بويراحمد هيچ مشكلي از مشكلات استان حل نخواهد كرد.

وي بيان كرد: اسم كهگيلويه و بويراحمد با هويت منطقه و مردم آن ارتباط دارد و تغيير نام جز اينكه مردم سابقه و هويت خود را فراموش خواهند كرد، نتيجه ديگري ندارد.

عضو خبرگان رهبري با بيان اينكه هيچ انسان عاقلي نبايد هويت خودش را فراموش كند، اظهار داشت: تلفظ برخي شهرها و كشورهاي خارجي نيز ممكن است براي آنها سخت باشد اما آنها هيچگاه به دنبال تغيير نام خود نيستند.

وي خطاب به كساني كه به دنبال تغيير نام كهگيلويه و بويراحمد بودند، گفت: برخي آقايان اگر وقت زيادي دارند، وقتشان را براي رفع مشكلات مردم صرف كنند نه تغيير نام كهگيلويه و بويراحمد.

پس از آن اين سخنان آيت الله ملك حسيني كه از محبوبيت بسيار بالايي در بين مردم استان برخوردار است، مباحث پيرامون تغيير نام استان در فضاي مجازي و رسانه اي استان فروكش كرد تا اينكه هفته گذشته اين موضوع از سوي عالي ترين مقام دولت در استان مطرح شد و او پس از شش ماه از حضورش در كهگيلويه و بويراحمد، از تغيير نام استان خبر داد.

استاندار: نامي درخور شان براي استان انتخاب شود

استاندار اردبيلي كهگيلويه وبويراحمد در همايش مهندسي فرهنگ نام و نام نويسي در ياسوج گفته بود: با بهره گيري از نظرات كارشناسان، اساتيد، مراكز فرهنگي و عوامل مربوطه، نام كهگيلويه وبوير احمد تغيير پيدا خواهد كرد.

اكبر نيكزاد بيان داشت: با توجه به دشواري تلفظ و زياد بودن حروف نام اين استان، تلاش مي شود تا با بهره گيري از نظرات عمومي و نخبگان، نامي شايسته و در خور و شان مردم با فرهنگ استان، انتخاب شود.

مصائب يك نام

طي سالهاي گذشته موارد بسياري وجود داشته كه برخي از مسئولان رده بالاي كشوري يا قادر به تلفظ صحيح اين نام نبوده اند و يا كهگيلويه و بويراحمد را با ساير استانها از جمله چهارمحال و بختياري، كردستان و ... اشتباه گرفته اند.

همين سال گذشته بود كه وزير كشور در نشست شوراي اداري استان كهگيلويه و بويراحمد نام اين استان را به اشتباه چهارمحال و بختياري عنوان كرد و يا مسئولي ديگر در مقابل دوربين خبرنگار صدا وسيما در ياسوج، ابراز خوشحالي كرده بود كه به شهركرد سفر كرده است.

همچنين علاوه براين مي توان خيل عظيم نامه هاي اين استان را كه به اشتباه به استان چهارمحال و بختياري مي رود و برعكس و يا مكاتبات اداري پايتخت نشينان كه گاهي اين استان را چهارمحال و كهگيلويه و بويراحمد و بختياري مي نامند، مشاهده كرد.

با اين حال به نظر نمي رسد مشكل از تلفظ نام اين استان باشد چه بسا اسامي سختتر و پيچيده تري در ساير مناطق كشور وجود دارد كه به راحتي تلفظ مي شوند.

همچنين استانهاي ديگري نيز با اسامي طولاني همچون سيستان و بلوچستان، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي و ... وجود دارند كه مردم و دولتمردان اين استانها هيچگاه در صدد تغيير اين نامها بر نيامدند.

به گفته پژوهشگران فرهنگ بومي، نام كهگيلويه و بويراحمد پيوندي عميق با هويت تاريخي، فرهنگي، ايلي و عشيره اي اين استان دارد.

وجود اماكن باستاني مربوط به سده هاي مختلف تاريخي همچون "تل خسرو" مربوط به دوره "كي خسرو كياني"، "بلاد شاپور" و پل پاتاوه مربوط به دوره ساسانيان، "دوگوردوپا" مربوط به دوره هخامنشي و كشف قبرستانهاي باستاني "لما" و "ياسوج" مربوط به 3500 سال پيش از ميلاد و ... همه نشان از قدمت كهن اين سرزمين زيبا دارد.

آريوبرزن يادگار باستاني دفاع از ميهن

همچنين در تاريخ گذشته ايران زمين، كهگيلويه و بويراحمد مهد دلاور مرداني گمنام بوده است كه همواره در پاسداري از استقلال ايران بزرگ، نقشي چشمگير داشته اند.

آريو برزن سردار بزرگ هخامنشي يكي از اين مردمان بود كه در سال 331 پيش از ميلاد مسيح، در "دروازه پارس" محلي در "كهگيلويه وبويراحمد، بي باكانه در مقابل لشكر اسكندر مقدوني ايستاد و خود و خواهرش "يوتاب" و سپاهيانش چنان جنگيدند كه همگي كشته شدند و نموداري از شجاعت و از جان گذشتگي در راه ميهن را براي آيندگان به يادگار گذاشتند.

همچنين بويراحمديها در جنگي "تيمور گوركاني" را در اين منطقه به وحشت و اضطراب انداخته و شكست دادند.

در تاريخ معاصر نيز بودند دلاورمرداني كه در مقابل ظلم و جور حكام مستبد و تهاجم بيگانگان ايستاندند.

كي لهراسب و شكستن هيمنه ارتش رضاخاني

نمونه ديگري از ظلم ستيزي و وطن پرستي مردان اين سرزمين را مي توانيم در سال 1308و مبارزات "كي لهراسب باتولي" عشاير زاده دلير و آزادي خواه كهگيلويه و بويراحمدي عليه نيروهاي استعمارگر انگليس و حكومت دست نشانده رضاخان جستجو كرد كه به غارت چاه هاي نفت جنوب كشور مشغول بودند.

"كي لهراسب" به همراه يارانش در جنگ "تنگ تامرادي" قشون دولتي را به فرماندهي سرلشكر شيباني شكست داد و خواب را برچشم رضاشاه حرام كرد تاجايي كه شاه سرلشكر شيباني را به دليل اين شكست بركنار و سپس در يك دادگاه نظامي كه رياست آن را "امير احمدي" بر عهده داشت، محاكمه و به خلع درجه و دو سال زندان محكوم مي كند.

شكايت كنسول انگليس از بويراحمديها

بويراحمدي ها به هنگام تجاوز انگليسيها به جنوب ايران چنان منافع آنها را به خطر انداخته و عرصه را بر آنان تنگ كردند كه در 15 دسامبر 1909كنسول انگليس در شيراز ناچار شد به طور رسمي از بويراحمدي ها به "سر جرج باركلي" سفيرشان در تهران شكايت كرده و سفير هم متن شكايت را به لندن مخابره مي كند.

همچنين عشاير كهگيلويه و بويراحمد در سال 1341و همزمان با آغاز مبارزات رهبر كبير انقلاب، عليه رژيم پهلوي شورش كردند و در فروردين 42 در جنگ "گجستان" قواي دولتي را به فرماندهي سرلشكر "آريانا" شكست مي دهند براين اساس دولت مركزي نيز كمر به سركوب عشاير مي بندد به طوري كه از ارديبهشت تا خرداد همان سال به صورت روزانه و در چند نوبت، منطقه بويراحمد را توسط هواپيماهاي خود بمباران مي كند.

با پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز جنگ تحميلي نيز عشاير دين دار و غيور كهگيلويه و بويراحمد جزء اولين گروه هايي بودند كه لباس رزم پوشيدند و با تفنگهاي "برنو" خود به دفاع از شرف و كيان ايران اسلامي پرداختند.

محروميت استان معلول عملكردهاست نه نام آن

با اين حال اگرچه پروسه تغيير نام اين استان بازهم به دليل مخالفتهاي مردمي و نخبگان استان به نتيجه نمي رسد اما مسئولان بايد به تجربيات شكست خورده گذشته در اين خصوص نيز توجه كنند. همانگونه كه نام باختران پايدار نماند و ديديم كه پس از چندي به نام اوليه يعني كرمانشاه برگردانده شد.

اگرچه برخي محروميت اين استان را به نامش گره مي زنند اما اين استاني خفته برگنج، براي توسعه نياز به همراهي و همدلي مردم و مسئولان و توجه ويژه دولت دارد و گرنه هيچ مكاني با تغيير نام، رنگ عوض نمي كند.

شايسته است مسئولان به جاي اين گونه مباحث كه دردي از دردهاي اين مردم دوا نمي كند به فكر معرفي توانمنديهاي بي نظير اين استان كه اتفاقا كم هم نيست، به مسئولان كشوري باشند و اگر مسئولي توان تلفظ نام كهگيلويه و بويراحمد را ندارد، مردم اين استان چه گناهي كرده اند كه بايد هويت تاريخي و فرهنگي خود را فراموش كنند.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن