تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813375070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استقبال اعضاي گروه دي 8 از پيشرفت هاي علمي ايران در بخش كشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: استقبال اعضاي گروه دي 8 از پيشرفت هاي علمي ايران در بخش كشاورزي
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/12/13
نمايندگان كشورهاي شركت كننده در اجلاس دي - 8 بر تقويت همكاريهاي علمي و اقتصادي خود با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كردند.
به گزارش خبرنگار ما ، معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزيرجهادكشاورزي در نشست خبري تشريح دستاوردهاي وزيران كشاورزي گروه دي - 8 در مالزي گفت: پيشرفت هاي كشورمان در عرصه نانوتكنولوژي ، بيوتكنولوژي و استفاده از دانش صلح آميز هسته اي در بخش كشاورزي با استقبال چشمگير اعضاي گروه مواجه شد.
جعفر خلقاني با بيان اينكه نشست مالزي در پي اجلاس سران كشورهاي اسلامي و اجلاس فائو
درخصوص امنيت و بحران غذايي در دنيا تشكيل شد؛ گفت : رويكرد اصلي اين نشست تلاش براي ايجاد بانك بذر(ژن) ، توليد كودهاي كشاورزي و ارتقاء كيفي آن و تغذيه دام ،طيور و آبزيان بود.
وي با اشاره به اينكه شركت كنندگان در اين نشست ، تقويت ارتباط بخش دولتي و خصوصي را خواستار شدند افزود : امنيت غذايي و توسعه همكاريهاي علمي و تحقيقاتي و بنيانگذاري اقتصاد دانش بنيان از ديگر موضوعاتي بود كه در اين نشست به آن توجه كافي شد .
معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزيرجهادكشاورزي گفت : جمهوري اسلامي ايران در اين نشست اعلام كرد آمادگي دارد توانمنديهاي علمي و فني خود را در اختيار كشورهاي عضو گروه دي - 8 قرار دهد .
خلقاني ، كمك براي ارتقاء سطح آموزش و ظرفيت نيروي انساني شاغل در بخش كشاورزي و كمك براي ايجاد مزارع نمونه و ارائه نتايج طرحهاي تحقيقاتي با توجيه اقتصادي را از ديگر محورهاي آمادگي كشورمان براي ارائه به كشورهاي عضو برشمرد .
وي در ادامه به پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران در اين نشست اشاره كرد و گفت : تقويت ارتباط مشترك و جدي ميان كشورها ، ايجاد بازار مشترك و تجارت ترجيحي ميان اعضاي گروه و استانداردسازي شاخص هاي توليدات كشاورزي ،تشكيل كنسرسيوم علمي - تحقيقاتي و اجراي تحقيقات كاربردي با همكاري بخش خصوصي و با حمايت بانك توسعه اسلامي از جمله اين پيشنهادها بود كه با اقبال كشورهاي عضو روبرو شد.
معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزيرجهادكشاورزي گفت : در اين نشست توافقات خوبي ميان اعضاي گروه بدست آمد كه از آن جمله مي توان به ايجاد شعب سرم سازي رازي با هدف توليد واكسن هاي دامي و بهداشتي با همكاري علمي وزارت جهادكشاورزي ايران اشاره كرد كه در اين زمينه شعبه رازي به طور خاص در مالزي تعيين شد .
خلقاني گفت : مشاركت بخش خصوصي براي ايجاد كارخانه توليد كود، همكاري مشترك ( با استفاده از فناوري هاي موسسه خاك و آب ايران ) بين مراكز تحقيقاتي كشورهاي براي پايه ريزي توليد كودهاي بيولوژيك و ارگانيك و ظرفيت سازي نيروي انساني با پشتيباني تركيه و ايران و ايجاد مركز اطلاعات مشترك براي جمع آوري اطلاعات بين همه كشورها با محوريت ايران و اندونزي از ديگر مصوبات اين نشست بود .
وي تشكيل 5 كارگروه را از ديگر توافقات نشست اعضاي گروه دي- 8 اعلام كرد و گفت : كارگروه
استانداردسازي مسايل بازرگاني و تجاري كشورهاي عضو به طور عام با مسئوليت جمهوري اسلامي ايران و همكاري تركيه تشكيل شد.
معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزيرجهادكشاورزي تصريح كرد: اين كارگروه شاخص هاي فعاليت استاندارد و علمي ديگر كارگروهها را نيز تعيين مي كند .
خلقاني با بيان اينكه كارگروهها 6 ماه فرصت دارند تا وظايف خود را اجرايي كنند گفت : بانك بذر (ژن) با مسئوليت تركيه و همكاري ايران از ديگر كارگروه هايي است كه تشكيل شد.
وي افزود: ايران تاكيد كرد كه اين كارگروه بايد در چارچوب معاهدات بين المللي منابع ژنتيكي براي غذا (مصوب وزراي 106 كشور در اجلاس 2006 مادريد) فعاليت كند .
به گفته خلقاني ، كارگروه توليد و تامين كودهاي شيميايي با مسئوليت مصر و كارگروه توليد و تامين غذاي دام و طيور و آبزيان نيز با مسئوليت مالزي و همكاري اندونزي تشكيل شد.
گروه دي-8 به عنوان يك اتحاديه اقتصادي جهاني، متشكل از 8 كشور مسلمان در حال توسعه شامل كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، تركيه، پاكستان، بنگلادش، اندونزي، مالزي، مصر و نيجريه ، به طور رسمي در تاريخ 25 خرداد ماه 1376 با برگزاري اولين اجلاس سران در استانبول آغاز به كار كرد.
تقويت و ارتقاي جايگاه كشورهاي در حال توسعه در اقتصاد جهاني، متنوع ساختن و ايجاد فرصت هاي جديد در روابط تجاري،‌ افزايش مشاركت در تصميم گيري در سطح بين المللي، تأمين استانداردهاي زندگي بهتر (رفاه عمومي) براي مردم كشورهاي عضو ؛ از اهداف كلي گروه دي - 8
است.
همكاري و همفكري در قالب گروه دي-8 شامل همه زمينه ها ازجمله تجارت، صنعت، «ماليه، بانكداري، خصوصي سازي»، علوم و تكنولوژي، انرژي و گردشگري از زمينه هاي همكاري اين گروه است .
وجود مبادلات تجاري اعضاي گروه با دنيا با بيش از750 ميليارد دلار در سال 2007 (با قابليت افزايش 1/2 تريليون دلار در دهه آينده ) و مبادلات تجاري و مناسبات اقتصادي درون گروهي
افزون بر 45 ميليارد دلار ،بيانگر برخورداري اين مجموعه از ظرفيت هاي بالا براي تقويت عرصه همكاريهاي جمعي و گروهي و گسترش آن است.
اجلاس گروه دي 8 در روزهاي 7 ،‌8 و 9 اسفند امسال در كوالالامپور مالزي برگزار شد.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن