تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820710301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خرازي درگفتگو بامهر عنوان كرد:تدوين سند علوم شناختي / برنامه پنجم دولت تصميمات فوري نمي‌خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خرازي درگفتگو بامهر عنوان كرد:تدوين سند علوم شناختي / برنامه پنجم دولت تصميمات فوري نمي‌خواهد
دكتر كمال خرازي از تهيه سند علوم شناختي در كميسيون تخصصي نوآوري و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داد و گفت: اگر سند علوم شناختي تصويب شود پايه هاي لازم براي سرمايه گذاري و توسعه اين علم در ايران فراهم خواهد شد.

كمال خرازي در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: توسعه دانش و فناوري همواره جزو برنامه هاي دولتها از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون بوده و پيشرفتهاي خيلي خوبي نيز حاصل شده است. البته ميزان پيشرفت در علوم به ميزان حمايت دولت و ارزشي كه دولت براي دانشهاي نو قائل است بستگي دارد لذا اميدواريم دولت در همه دانشهاي نو سرمايه گذاري بيشتري انجام دهد و بخش خصوصي نيز براي سرمايه گذاري در زمينه دانشهاي نو ترغيب شود تا استعدادهاي عظيم ايران فرصت توسعه پيدا كنند و ايران نيز پا به پاي ساير كشورها در زمينه علوم نو پيش رود.

اين متخصص، تاثير علوم شناختي در حل مسائل اجتماعي را خيلي زياد دانست و گفت: درك درست از پديده هاي اجتماعي مي تواند راه حل درستي نيز درباره آنها به مسئولان ارائه دهد. علوم شناختي اين درك درست را ارائه مي كند كه ريشه گرايشات، تصميمات و اشتباهات چيست و اصلا چگونه مي توان ذهن را تغيير داد. موضوع تغيير ذهن خود يا ديگران مقوله اي است كه بسيار بر روي آن كار مي شود. مسئله تغيير ذهن در زمينه تاثير بر حوزه هايي نظير رسانه، سياست و مسائل اجتماعي و ... مي تواند صادق باشد بنابراين اگر سرمايه گذاري بيشتري در اين رشته نوين صورت گيرد در حل و فصل مسائل اجتماعي نيز مي توانيم موفق باشيم.

وي درباره تهيه سند علوم شناختي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مهر گفت: سند علوم شناختي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دست تهيه است. همان طور كه اسناد فناوري اطلاعات، بايو تكنولوژي و تكنولوژيهاي ديگر به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است حوزه علوم شناختي نيز سند دار مي شود و سند علوم شناختي مبناي سرمايه گذاري و توسعه اين رشته خواهد بود.

خرازي درباره جايگاه علوم شناختي در نقشه جامع علمي كشور به مهر گفت: علوم شناختي به عنوان يكي از حوزه هاي جديد در نقشه جامع علمي كشور ديده شده است. نقشه جامع علمي كشور مي تواند زمينه رشد علوم نو مانند علوم شناختي را فراهم كند و از طرفي نيز برنامه پنجم توسعه بر روي حوزه علم و فناوري نگاه ويژه دارد. دانش و فناوري شناختي در حوزه هاي مختلف تاثير گذاشته بطوريكه آموزش و پرورش شناختي، روانشناسي شناختي، اقتصاد شناختي، علوم دفاعي شناختي و ... مطرح هستند لذا علوم شناختي بر همه زمينه ها در حال تاثيرگذاري است. لذا در راهكارهاي اجرايي شدن اهداف برنامه پنجم توسعه بايد به حوزه هاي مختلف و كاركردهاي علوم شناختي توجه شود.

رئيس شوراي راهبردي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران درباره مهمترين ويژگي دولتي كه مي خواهد الزامات و اهداف برنامه پنجم توسعه را محقق كند به مهر گفت: دولتها نمايندگان مردم هستند و بايد از همه ظرفيتهايي كه در بين مردم است استفاده كنند. دولت بايد در مباحث علمي متكي به فرهيختگان، دانشمندان و صاحبان علم و دانش باشد و يكي از الزامات هر دولتي اين است كه از قوه فكري و ذهني انديشمندان جامعه اش استفاده كند تا بتواند شناخت بهتري را كسب كند.

خرازي افزود: همه ما انسان هستيم و تجاربمان محدود است. آنچه مي تواند پاسخگوي رفع نيازها باشد تجارب جمع است بنابراين حتما بايد ارتباط قوي بين موسسات تحقيقاتي، دانشگاهها و مراكز فكري و دولت وجود داشته باشد تا دولت بتواند به حل و فصل مشكلات اجتماعي كشور نائل آيد در غير اين صورت اگر تصميمات عميق نباشد و دولت بخواهد تصميمات فوري بگيرد، طبيعي است كه اشتباه نيز خيلي زياد مي شود بنابراين استفاده از تجارب جمع و تصميمات عميق يكي از الزامات بسيار مهم توفيق هر دولت است.

وي در تشريح وضعيت فعلي علوم شناختي در ايران گفت: پيشرفتهاي خيلي خوبي در زمينه علوم شناختي چه در زمينه دست مصنوعي، چه درباره كار با رايانه و چه امور خيلي پيچيده تر حاصل شده است. در ايران، مقدماتي در زمينه علوم شناختي در حال چيدن است منتها هنوز توسعه زيادي پيدا نكرده است. البته علوم شناختي اصولا رشته جديدي است و هنوز چندان در ايران مطرح نشده است اما چند موسسه و دانشگاه در اين زمينه كار مي كنند منتها ايران نيازمند سرمايه گذاريها و تامين امكانات بيشتري در اين حوزه است.

خرازي با بيان اينكه كشورهاي پيشرفته سرمايه گذاري زيادي در بخش علوم شناختي مي كنند، يادآو شد: علوم شناختي متشكل از چند رشته است. يعني حوزه اي بين رشته اي شامل علوم اعصاب، روانشناسي، زبانشناسي، علوم كامپيوتر، هوش مصنوعي و فلسفه ذهن است.

وي اضافه كرد: پيشرفتهاي كشورهاي پيشرفته در زمينه علوم شناختي نيز متناسب با سرمايه گذاريهايشان بوده است. علوم شناختي كه مسئله يادگيري، حافظه، احتراز از اشتباهات در داوريها و تصميم گيريها را نشانه مي رود در توسعه اجتماعي نقش بسزايي دارد. علوم شناختي كه با كاركردهاي مغز و چگونگي تقويت و استفاده بهتر از مغز سر و كار دارد خيلي مي تواند در زندگي بشر بخصوص در زمينه آموزش و پرورش تاثيرگذار باشد.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن