تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806584580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر/كنفرانس فلسطين،پلي استراتژيك به آرمان آزادي/ تلاش غرب براي انزواي حماس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر/كنفرانس فلسطين،پلي استراتژيك به آرمان آزادي/ تلاش غرب براي انزواي حماس
خبرگزاري مهر-گروه سياسي:اينك بعد از پايان جنگ غزه، غرب انتظار مي كشد كه با توجه به موج عظيم خرابي ها و كشتار در غره، حماس يكي از دو بال اصلي خود، يعني حمايت و راي مردم فلسطين را از دست بدهد تا دوباره جريان سازشكار عربي بتواند ابتكار عمل را در صحنه فلسطين به دست بگيرد، بدين ترتيب استمرار موج "بين المللي شدن موضوع فلسطين" و حمايت همه جانبه از آرمان آن، ضرورتي حياتي محسوب مي شود.

شايد مهمترين پيامد جنگ سي و سه روزه(2006 لبنان) و جنگ بيست و دو روزه(2009-غزه) به غير از شكست مفتضحانه نظامي-امنيتي رژيم اسرائيل، "بين المللي شدن موضوع فلسطين" بوده است.

بايد توجه كرد كه مسئله فلسطين در طول 60 سال اخير، همواره در قالب چالش " اعراب-اسرائيل" و يك بحران منطقه اي كه اعراب و اسرائيل هركدام سهمي در آتش اين بحران دارند، جلوه مي كرد اما اين معادله سنتي، امروز ديگر از ميان رفته است و مسئله فلسطين به دليل جنايات جنگي غيرقابل انكار اسرائيل در طول سه سال اخير از يك چالش دو سويه خارج شده است.

به گزارش مهر، در واقع درگير شدن مستقيم افكار عمومي جهان با جنايات بي سابقه رژيم صهيونيستي درفلسطين به خصوص در غزه را مي توان " پسا پيامد" تحولات اخير خاورميانه توصيف كرد، پديده اي كه برخلاف خواست غرب، "رسانه ها" و قدرت نرم افكار عمومي جهان آن را آفريدند.

مفهوم حمايت از آرمان فلسطين از سوي كشورهاي عربي و اسلامي در طول شش دهه گذشته، در چندين قالب مختلف آزموده شد:

1-جنگ هاي سراسري اعراب و اسرائيل(جنگ شش روزه، جنگ رمضان و ...) كه همه اين جنگها با شكست سريع و خفت بار كشورهاي عربي پايان يافت،

2- بعد از ناكامي در حمايت نظامي از آرمان فلسطين، حمايت هاي مالي كشورهاي عربي از سازمان هاي مبارز فلسطيني مورد توجه قرار گرفت، كشورهايي چون عربستان سعودي، كويت، ليبي، مصر، سوريه پرچمدار اين كمك ها بودند،

3-مرحله اخير حمايت از آرمان فلسطين، بعد از قرارداد سازش اسلو (1995) بود كه كشورهاي عربي ترجيح دادند كه "حمايت سياسي" از مذاكره كنندگان فلسطيني را در دستور كار قرار دهند تا در چانه زني هاي سياسي، مقامات دولت خودگردان(چريك هاي سابق الفتح) بتوانند چند كيلومتر مربع بيشتر از اسرائيلي ها دريافت كنند.

بعد از بن بست تئوري صلح بين اعراب واسرائيل و شكل گيري انتفاضه دوم (2000)جنبش حماس وارد عرصه معادلات فلسطين شد. حماس توانست با استفاده از استراتژي مقاومت و نبرد مسلحانه با اسرائيلي ها از يك سو و جلب نظر آراي مردم فلسطين، تبديل به دشمن سرسخت وخاص صهيونيستها شود و قدرت دموكراتيك و نظامي حماس نهايتا باعث انشقاق حماس از تشكيلات خودگردان شد و در نهايت اسرائيل با محاصره غزه، جنگ 22 روزه را عليه مردم غزه شكل داد.

اما اينك بعد از پايان جنگ غزه، غرب انتظار مي كشد كه با توجه به موج عظيم خرابي ها و كشتار در غره، حماس يكي از دو بال اصلي خود، يعني حمايت و راي مردم فلسطين را از دست بدهد تا دوباره جريان سازشكار عربي بتواند ابتكار عمل را در صحنه فلسطين به دست بگيرد، بدين ترتيب استمرارموج "بين المللي شدن موضوع فلسطين" وحمايت همه جانبه از آرمان فلسطين، ضرورتي حياتي محسوب مي شود.

بطورمثال اگر كشورهاي عربي و اسلامي وچهره هاي حقوقي مستقل و رسانه هاي آزاد جهان، متفقا بر روي لزوم محاكمه سران نظامي و سياسي اسرائيل به عنوان "جنايتكار جنگي" تاكيد كنند، بي شك نبايد عملي شدن اين ايده را صرفا يك آرمان دور از دسترس تلقي كرد.

هرچند تا كنون سه دوره از كنفرانس بين المللي حمايت از مردم فلسطين با اهتمام جمهوري اسلامي ايران برگزار شده است ، اما مختصات وشرايط خاص برگزاري اين دوره از كنفرانس آن را بطور كل متفاوت از ادوار قبلي مي نمايد، حضور700 شخصيت برجسته بين‌المللي از 50 كشور جهان و حاضر شدن بيش از 20 رئيس مجلس از كشورهاي عربي، اسلامي و غيرمتعهدها در كنار چهره هاي شاخص مبارز فلسطيني، وجهه اي خاص به كنفرانس چهارم بخشيده و چشم محافل سياسي بين‌الملل و رسانه‌هاي جهان را به برگزاري موفقيت‌آميز و سطح تعاملات و توافقات آن خيره كرده است. از اين رو مي‌توان كنفرانس چهارم تهران را پلي به سوي انتفاضه سوم - كه همانا بين‌المللي شدن موضوع فلسطين است- تلقي كرد.

از اين رو ايجاد يك موج عظيم سياسي-مالي براي بازسازي غره و رفع محاصره از اين پاره تن خونين جهان اسلام در كنار تلاش حقوقي و سياسي براي محاكمه جنايتكاران جنگي اسرائيلي و تقويت پشتوانه سياسي جنبش حماس مي تواند يكي از اصلي ترين كاركردهاي كنفرانس بين المللي حمايت از فلسطين باشد.

جمهوري اسلامي ايران نيز با درك اين شرايط خاص، تمام ظرفيت ديپلماسي پارلماني خود به ميدان آورده است تا مرحله اي جديد در تاريخ فلسطين شكل گيرد، چرا كه اگر فلسطين از اين گذرگاه تاريخي هم عبور كند، آرمان آزادي كامل سرزمين هاي اشغالي و فروپاشي اسرائيل، چنان نزديك و قابل باور خواهد شد كه هيچ قدرتي در جهان، قادر به جلوگيري از تحقق آن نخواهد بود.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن