تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813050574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

او از تهران تا غزه را نقد كرد اظهارنظر صريح ميرحسين در باره اوضاع كشور


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: او از تهران تا غزه را نقد كرد اظهارنظر صريح ميرحسين در باره اوضاع كشور
جام جم آنلاين: "ميرحسين موسوي" نخست‌وزير دوران دفاع مقدس كه اين روزها برخي از نامزدي احتمالي او در انتخابات آتي رياست جمهوري سخن مي گويند، امروز سه شنبه پس از 11 سال به بهانه شصت و ششمين سالگرد تاسيس انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در جمع دانشجويان حاضر شد تا از ديدگاهها و دغدغه هايش در باره كشور و انقلاب براي آنان سخن بگويد.


به گزارش خبرگزاريهاي ايسنا و ايلنا، ميرحسين موسوي در سخنان خود به نگاه همه جانبه مردم به ارزش ها و آزادي اشاره كرد و گفت:مردم هم مي توانند پايبند شهدا و ارزش ها و اعتقادات خود باشند و هم درعين حال اين مجوز را نمي دهند كه در اموري كه مربوط به مردم و سلايق آنهاست تجسس و دخالتي صورت بگيرد.

وي اصلاح طلبي و اصولگرايي را دو روي يك سكه خواند و بر ضرورت حفظ توامان آن براي رسيدن به آزادي و عدالت تاكيد كرد.

ميرحسين موسوي با ذكر خاطره‌اي از مسافرت خود به ايتاليا گفت: در اين مسافرت سياسي كه به ايتاليا داشتم, در موزه واتيكان از يك مجسمه كه بسيار شگرف بود, ديدن كردم. مجسمه‌اي كه داراي دو سر بود و وقتي از مسوولين موزه در مورد اين مجسمه سوال كردم, آن ‌را متعلق به يكي از اساتيد يونان به نان ژانوس خواندند و به نظر من دو سر اين مجسمه به اين معناست كه هم مي‌توان به گذشته نگاه كرد و هم به آينده.

وي انجمن اسلامي دانشجويان را داراي يك طبيعت دوگانه به مانند مجسمه ژانوس دانست و گفت: معجزه انجمن اسلامي اين است كه مسائل متضاد را در درون خود جمع كرده و هر كدام از اين مشخصات انجمن اسلامي كه از بين رود, باعث تضعيف اين تشكل دانشجويي مي‌شود.

ميرحسين موسوي, يك چهره انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان را به اسلام و دين و چهره ديگر را با رويكرد به سنت دانست و گفت: اگر تكيه به اعتقادات ديني كم شود, از اعتقاد مردم به اين نهاد كاسته مي‌شود و اگر نگاه نو به جهان نيز در اين تشكل از دست برود, انجمن‌ها تبديل به يك جو متحجر و بسته‌اي مي‌شوند كه نمي‌توانند تاثيري در جامعه داشته باشند.

چهره ژانوسي جناحهاي كشور

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود به فضاي كنوني جامعه اشاره كرد و گفت: در جامعه گاهي به جرياناتي برمي‌خوريم كه مقابل هم قرار مي‌گيرند و وقتي مساله را واكاوي مي‌كنيم, دليل آن در شكل و ساختار آن جريان است.

وي با بيان اينكه امروز در جامعه مباحثي مانند اصولگرايي و اصلاح‌طلبي مطرح است با تشبيه اين دو واژه به مجسمه ژانوسي، اين دو را نه در مقابل هم بلكه در كنار هم دانست و گفت: جامعه ما در ارتباط با شعارهاي اصلاح‌طلب و اصولگرا يك چهره ژانوسي دارد به اين معنا كه جامعه هم از عقل جمعي استفاده مي‌كند كه اصلاح‌طلب است و هم اصولگراست به آن معنا كه به ارزش‌ها پايبند است.

موسوي وي با بيان اينكه به نظر مي‌رسد براي درك آن‌چه كه در جامعه مي‌گذرد بايد به تبيين درست واژگاني به مانند اصلاح‌طلبي و اصولگرايي پرداخت, وظيفه گروه‌هاي سياسي را بسيار خطير و كارساز در جمع كردن اين دو مفهوم دانست و گفت: در جامعه ما مساله عدالت و آزادي از هم جدايي ندارد و در مشروطيت در مقابل استبداد شعار عدالت قرار مي‌گرفت و از عدالت مجلس و قانون زاييده شد و در دوراني از حكمراني افراد, رفتن به سمت عقلانيت و آزادي مورد توجه بود.

عدالت و آزادي جدايي ناپذيرند

ميرحسين موسوي تاكيد كرد: در جامعه ما اين دو شعار «عدالت و آزادي» اگر خوب به آن نگاه شود از هم جدايي ناپذيرند.

وي با بيان اينكه در جامعه‌اي كه سفره‌هاي آن دائما كوچك مي‌شود, آزادي, پديدار نمي‌شود, اظهار داشت: آزادي در شرايطي به وجود مي‌آيد كه افراد فرصتي براي انديشيدن براي سرنوشت خود داشته باشند. در نبود آزادي كه حق ذاتي مردم است و چيزي نيست كه به آن‌ها اعطا شود, به سمت عدالت رفتن حركت بسيار دشواري است.

رئيس فرهنگستان هنر خاطرنشان كرد: جامعه‌اي كه عدالت و آزادي را در كنار هم دارد, مدافع ارزش‌ها نيز هست و در عين حال اعتقاد به ارزش‌هاي مردم موجب نمي‌شود كه دستگاه‌هاي مختلف در امور شخصي مردم دخالت كنند و چنين مجوزي براي آن‌ها صادر نمي‌شود در چنين شرايطي جامعه هم اصلاح‌طلب است و هم اصولگرا.

وي يادآور شد: جامعه دوست ندارد كه به اعتقادات و ارزش‌ها توهين شود و حرمت اين اعتقادات ناديده گرفته شود. در عين حال مردم چنين جامعه‌اي علاقه‌مند نيستند كه به هر بهانه‌اي روزنامه و كتابي بسته شود.

ميرحسين موسوي با بيان اينكه كشوري كه مي‌خواهد متكي به مردم باشد بايد از جوانمردي و گذشت مردم درس بگيرد, گفت: جامعه در مجموع به روحانيت احترام مي‌گذارد و دوست دارد كه در كنار روحانيت باشد ولي در عين حال كه اعتماد به روحانيت كه از بركات كشور است, دليل نمي‌شود كه روحانيت دولتي شود و استقلال خود را از دست بدهد و تحت تاثير قرار بگيرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه جامعه موافق بهبود وضع كسب و كار است و از خصوصي‌سازي نيز دفاع مي‌كند,گفت: چنين جامعه‌اي موافق آن نيست كه ذيل اين فضا سوداگراني به وجود آيند كه همه چيز را در خريد و فروش مي‌بينند. مردم نمي‌خواهند ارزش‌هايي كه باعث عزت آن‌ها شد به مانند يك كالا خريد و فروش شود. در يك جامعه سوداگرانه همه كالا مي‌شوند و مورد خريد و فروش واقع مي‌شوند.

صدقه دادن، راه كاهش بحران نيست

وي با انتقاد از صدقه دادن به مردم گفت: اگر بخواهيم بحران‌ها را كاهش دهيم, راه آن نيست كه به مردم صدقه بدهيم و پول در كف دست آن‌ها بگذاريم زيرا مردم ما با يك مديريت صحيح مي‌توانند با مشكلات روبه‌رو شوند.

ميرحسين موسوي تاكيد كرد: حفظ صيانت از عزت مردم, بزرگترين ارزش است و اگر عزت مردم نبود, نه انقلابي شكل مي‌گرفت و نه مي‌توانستيم در طول 8 سال دفاع مقدس مقاومت كنيم. الان هم همين‌گونه است. اگر مشكلي داريم مي‌توانيم با حفظ حرمت و عزت مردم به سمت آن‌ها رجوع كنيم و از آنهايي كه در طول 8 سال دفاع مقدس فرزندان خود را به جبهه فرستادند, كمك بگيريم.

وي توجه به عزت مردم را در همه جهات و شرايط موردتاكيد قرار داد و اظهارداشت: كساني كه امور را مي‌گردانند و همه‌ نهادهاي برآمده از نظام جمهوري اسلامي كه براي كشور مقدسند و آرزوي ما اين است كه تربيت و قوي شوند، بايد توجه كنند كه نمي‌توانيم راجع به عزت مردم غزه و حزب‌الله لبنان صحبت كنيم ولي درباره عزت مردم خودمان صحبت نكنيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با تاكيد بر اينكه جامعه از باج ندادن به قدرت‌هاي بزرگ حمايت مي‌كند و اين همان اصولگرايي است، گفت: جامعه دوست ندارد وابستگي داشته باشيم، جامعه قويا از داشتن تكنولوژي هسته‌ اي حمايت مي‌كند. مردم جامعه ما سرخم كردن در مقابل قدرت‌هاي بزرگ و خواسته‌هايشان و اينكه پيشرفت ما در اين تكنولوژي‌ها را بگيرند رد مي‌كنند و آماده‌ هر نوع فداكاري براي ايستادگي در اين راه هستند و از دولتمردان نيز اين انتظار مي‌رود، اين ويژگي اصولگرايانه است.

وي افزود: درعين حال از آنجا كه در جامعه‌ ما عقل جمعي حاكم است، مردم ما از تحريك بيهوده جهان دل خوشي ندارند.

ميرحسين موسوي خاطرنشان كرد: دهها مساله ديگر كه به همين ترتيب به نظر مي‌آيد متضاد است و در داخل كليشه‌هايي محفوظ شده و در ميان جريانات سياسي مي‌گردند، مي‌توان پيدا كرد. در ميان مردم همه با هم حضور دارند و هيچ نوع تناقضي نيز بين آن‌ها نيست. مردم با هم دوست و آشنا هستند، تفاوت‌ها را تحمل مي‌كنند، دوست دارند به نظام و دولت و انقلاب كمك كنند و آن را به پيش ببرند، كشور را آباد كنند و همه‌ ويژگي‌ها را با هم داشته باشند.

وي با توصيه به همه گروه‌هاي سياسي مبني بر لزوم وحدت در جامعه گفت: يكي از وظايف گروه‌هاي سياسي كه براي مملكت دل مي‌سوزانند, اين است كه با تكيه بر همين مردم وحدت در جامعه را ايجاد كنند و نبايد اين سرمايه عظيم را تكه‌تكه كرد و آرزو مي‌كنم كه كشور ما به سمت وحدت بيشتر و پيشرفت پيش برود.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن