تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799028221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: گزارش همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي
ايران- همشهري‌آنلاين:
نخستين همايش عملي - پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران به مدت دو روز در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ايرنا، همايش درآمدي بر كارنامه نظام با در برگيري طيف گسترده‌اي از مسئولان ارشد نظام، صاحبنظران و انديشمندان، كارنامه 30 سال نظام جمهوري اسلامي ايران در فضايي مبتني بر مولفه‌هاي علمي و پژوهشي بررسي و كنكاش كردند. [همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي برگزار مي‌شود]

تكرار و تاكيد بر اجماع ملي درباره كارآمدي نظام، تبيين جهت گيري‌ها و در عين حال برشمردن برخي آفات و آسيب‌ها فضايي را ايجاد كرد كه ذهن‌ها و فكرها با سليقه‌هاي متفاوت را به كليت نظام سوق مي‌داد و نه چيزي ديگري.

اين همايش كه از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران و با همكاري ساير قوا و دستگاه‌ها برگزار شد، با بازتاب گسترده رسانه‌ها همراه بود. مطالبي كه در اين همايش عنوان مي‌شد گاه نو و بديع به نظر مي‌رسيد و گاهي در عين نقد و نظر، راه حل‌ها و راهكارها نيز ارايه مي‌شد.

رييس قوه قضاييه: نظام جمهوري اسلامي مبارزه با استكبار جهاني را به فرهنگ تبديل كرد

رييس قوه قضاييه با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي نقطه عطف وتحول بزرگ در تاريخ بشريت بوده و دستاوردهاي عظيمي را براي بشريت و جهان اسلام داشته است،گفت: انقلاب اسلامي مبارزه با استكبار جهاني را به فرهنگ تبديل كرد.

آيت‌الله سيد محمود هاشمي شاهرودي در نخستين همايش علمي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي، گفت: كارنامه نظام بايد در دو بخش كارنامه كلان برپايي نظام اسلامي و كارنامه تمامي دستگاههاي اجرايي مورد بررسي قرار گيرد.

رييس قوه قضاييه گفت:در بخش كارنامه كلان نظام بحث استراتژيك وعميق تاريخي است ونظام تحول بزرگي را در تاريخ جهان شكل داد و مي‌توان گفت احياي مجدد اسلام و آرمانها وارزشهاي الهي در تاريخ بشريت و دين اسلام وديگر اديان اسلامي بود.

هاشمي شاهرودي افزود: نظام جمهوري اسلامي بشريت را بيدار كرد و معادلات پنج، شش قرن گذشته را به هم ريخت و شعائر وايده‌هاي ديگر اديان الهي را به سوي اسلام وارزشهاي اسلامي سوق داد.

وي با بيان اينكه يكي از آثار بخشهاي كارنامه نظام جمهوري اسلامي فروپاشي نظام كمونيسيتي بود ،گفت: توجه دين به توسعه اجتماعي وانساني و اصالت دادن به رموز ديني وشاخص هاي اديان از خواسته هاي جوامع بشري بود.

وي ادامه داد: تجزيه و تحليل كارنامه نظام اسلامي در بخش كلان نظام نيازمند ابزار وتحليل دقيق است وبايد جريانات قبل از پيروزي انقلاب ،كل منطقه وجهان را رصد كرد و مسايل و وضعيت موجود را نيز رصد كرد و تطبيق داد تا مشاهده شود نظام جمهوري اسلامي چه تحولي ايجاد كرده است.

رييس قوه قضاييه همچنين در بخش دوم درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي گفت: در بخشهاي اجرايي با همت مسئولان كارهاي مهمي صورت گرفته و به رغم نواقص در هر بخش موانع مختلفي نيز در اجرا وجود داشته است.
هاشمي شاهرودي افزود:كمبود مادي ، نيروي انساني، موانع خارجي‌، جنگ تحميلي ، تحريمها و مسايل اقتصادي موانعي است كه ممكن است در عرصه اجرا براي برنامه‌ريزي و طراحي در دستگاههاي اجرايي مشكلاتي را بوجود آورد.

وي در خصوص تحولات در بخش قضايي گفت: توجه به نظام قضايي در قانون اساسي از دستاوردهاي ارزنده نظام جمهوري اسلامي بوده كه با حفظ اصول اسلامي ومباني فقهي است.

رييس قوه قضاييه گفت با بيان اينكه استقلال قوا در نظام جمهوري دستاورد بزرگي است، گفت :استقلال قوه قضاييه از ديگر قوا در ديگر كشورهاي اسلامي وجود ندارد‌. اين استقلال هم به قوه قضاييه وهم براي قاضي در نظر گرفته شده است.
هاشمي شاهرودي با بيان اينكه رسيدن به عدالت مطلوب قضايي بدون ابزار نظارتي عملي نيست ، گفت : قراردادن اين ابزار در اختيار قوه مجريه شائبه هايي را ايجاد مي كرد كه در آن زمان قانونگذار بسيار دقيق عمل كرده است.

وي گفت: در نظام قضايي جمهوري اسلامي اجراي مجازاتها، استقلال لوايح قضايي و ارسال لوايح به دولت و مجلس از امتيازات دستگاه قضايي است كه كشورهايي كه مدعي دارابودن نظام اسلامي چنين قوانيني قضايي ندارند.

رييس قوه قضاييه همچنين تشكيل محاكم تخصصي بدوي، تجديد نظر واجراي برخي سياست‌هاي حبس زدايي و قضازدايي را از ديگر اقدامات دستگاه قضايي عنوان كردوگفت: هرگاه فقه غني اسلامي با ديدگاه علمي دقيق احيا شود بركات واثرات زيادي را در برخواهد داشت.

هاشمي شاهرودي همچنين راه اندازي سيستم الكترونيكي مديريت پرونده و استفاده از آي‌تي در دستگاه قضايي را از ديگر اقدامات قوه قضاييه برشمرد و تاكيد كرد: نظام جمهوري اسلامي دستاوردها و بركات زيادي براي كشور و جهانيان داشته و اين دستاوردها تحولات عظيمي را براي جهانيان بودجو آورده است والبته تحولات هنوز در راه است.

عميد زنجاني: مباني نظري نظام هيچ نقطه ضعفي ندارد

يك استاد دانشگاه گفت: مباني نظري نظام جمهوري اسلامي كه عمدتا فقاهتي است، هيچ نقطه ضعفي ندارد.

آيت الله عميد زنجاني در حاشيه نخستين همايش علمي پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي در، اظهار داشت: كارنامه جمهوري اسلامي ايران در طول سالهاي بعد از انقلاب به لطف وجود امام خميني (ره) به لحاظ فقه سياسي رشد زيادي كرده است.
وي تأكيد كرد: ما از لحاظ فقه سياسي هيچ نقطه ضعفي نداريم و رشد ما در اين زمينه بسيار چشمگير است.

او با اشاره به اين كه مردم و مسئولان براي رسيدن به هدف هاي آرماني انقلاب نقش مهمي را ايفا مي كنند، اظهار داشت: نقش مردم در دو جهت در نظام جمهوري اسلامي كاملا مشهود است، يكي در انتخاب مسئولان و ديگري حضورشان در صحنه‌هاي انقلاب.
استاد دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران اظهار داشت: نقش مردم در انتخاب مسئولين كارآمد نظام بسيار مشهود است زيرا كه آنان مسئولان كارآمد و صالح را بايد انتخاب كنند.

وي در ادامه گفت: حضور مردم در صحنه هاي انقلاب در پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي كاملا مشخص و بارز است زيرا آنان با حضورشان هم به مسئولان مي گويند كه بايد به وظايف خود عمل كنند و هم به عوامل بيروني كه نظام را تهديد مي‌كند هشدار مي‌دهند.

عميد زنجاني در پايان اظهار داشت: مسئولان در صورتي كه به وظايف خود عمل كنند نظام پيش مي رود ولي اگر قصوري داشته باشند در نظام اثر منفي مي گذرد پس بايد مراقب باشند.

الهام: افراد به اعتبار نسبت خود با حقيقت انقلاب عزت يافته‌اند

سخنگوي دولت گفت: افراد به اعتبار نسبت شان با حقيقت انقلاب اسلامي عزت گرفته‌اند و هر زمان از اين حقيقت فاصله گرفته اند، دفع شده‌اند.

غلامحسين الهام در حاشيه نخستين همايش علمي و پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران در تالار علامه اميني دانشگاه تهران افزود: مردم هيچ گاه تحت تأثير شعاع شخصيت افراد قرار نگرفته‌اند.

وي در عين حال اظهار داشت: نسل جديدي كه روي كار آمده، احساس وجود، هويت و نقش آفريني كرد لذا مديريت‌ها از نظر اشخاص تغييرات طبيعي انقلاب ها را داشته، اما رويش ها فراتر از تغييرات است.

سخنگوي دولت با بيان اين كه اين رويش هاي طبيعي نسل نو را تثبيت مي‌كند، گفت: اعتقاد ما اين است كه ارزش‌هايي چون پايداري نسل به نسل منتقل مي‌شود.
الهام در پاسخ به اين پرسش كه نقطه آرماني كشور كجاست، آن را مكاني خواند كه عدالت نام دارد و نماد مظهر علوي است.

وزير دادگستري نقطه آرماني را شكوفايي بسترهاي عدالت برشمرد كه در آن آحاد جامعه به كمال و رشد مي‌رسند، فطرت پاك انساني متجلي مي‌شود و حكومت تام حق متبلور مي‌شود.

سخنگوي دولت خاطر نشان كرد: تلاش در اين زمينه آن قدر ايده آل است كه هر قدر جامعه به سمت آن حركت كند باز هم فضاي جديد براي حركت وجود دارد. وي رويكرد قانون اساسي را نيز تعالي خواند و گفت: تعالي نقطه ايده آل است.

كدخدايي:قانون اساسي مجموعه مدون از اصول حقوق شهروندي است

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: قانون اساسي مجموعه مدون از اصول حقوق شهروندي است كه تنها اختصاص به يك اصل و بخش ندارد بلكه در تمام بخشهاي اين حقوق ذكر شده است.

عباسعلي كدخدايي طي سخناني در نخستين همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران، با موضوع حقوق شهروندي در كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اميدواريم در سال هاي آتي شاهد اجراي مؤثرتر حقوق شهروندي باشيم.

وي با اشاره به اين كه نگاه حقوق به انسان حضور در جامعه است و آن را به عنوان يك فرد اجتماعي در نظر مي‌گيرد، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد نمي‌توانيم شهروند را فقط انساني بدانيم كه در يك جامعه سياسي زندگي كرده و بهره مند از حقوقي است كه مسئوليتي ندارد.

سخنگوي شوراي نگهبان اضافه كرد: هنگامي كه انسان را داراي حقوق سياسي و اجتماعي مي دانيم و آن را بهره مند از حقوق و مزايا بايد احساس تعهد و مسئوليت را نيز براي آن در نظر بگيريم.

كدخدايي با بيان اين كه قانون اساسي به استناد اصل دوم مبتني بر آموزه‌هاي اسلام است، تصريح كرد: در اسلام اگر مبناي قانون اساسي را آموزه هاي ديني بدانيم چنين نگاهي يعني شهروند بهره مند از حقوق و مزايا همراه با احساس تعهد و مسئوليت است.

وي قانون اساسي را به عنوان يك ميثاق مشترك شهروندان جمهوري اسلامي ايران در آغاز راه پس از پيروزي انقلاب اسلامي دانست و گفت: قانون اساسي برترين قانون نوشته شده مردم يك كشور و يك قرارداد بين شهروندان يك جامعه است.
سخنگوي شوراي نگهبان تصريح كرد كه در تمام قوانين ما از جمله قوانين عادي، قوانين خاص و قوانين بنيادي حقوق شهروندي مطرح شده است.

سخنگوي شوراي نگهبان به نهادهايي كه تضمين كننده حقوق شهروندان در نظام جمهوري اسلامي هستند اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري در قانون اساسي ما يك مقام تشريفاتي نيست بلكه بالاترين مقام و تضمين كننده حقوق شهروندي در جمهوري اسلامي ايران است.

وي ادامه داد: پس از مقام رهبري در كشور ما رياست جمهوري داراي دومين مقام است و مقامات عالي كشور ما تضمين كننده حقوق مردم و اجراي قانون اساسي هستند.
سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: قوه مقننه و مجلس نيز از ديگر نهادهاي تضمين كننده حقوق مردم هستند كه سرآمد آن كميسيون اصل 90 مجلس مي‌باشد.

كدخدايي اضافه كرد: در قوه قضائيه نيز كه مرجع تظلم خواهي و اجراي عدالت است علاوه بر امور جاري دادگستري دو نهاد اصلي ديگر شامل ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي كل كشور هم تشكيل شده كه مجري حقوق شهروندي هستند.

وزير دادگستري: امام با اتخاذ سياست‌هاي مناسب آسيب‌ها را به حداقل رساند

وزير دادگستري گفت: امام با اتخاذ سياست هاي مناسب حداكثر آسيب ها را به حداقل و در برخي موارد به صفر رساند.

غلامحسين الهام كه در نخستين همايش علمي و پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران در تالار علامه امنيتي دانشگاه تهران سخن مي‌گفت خاطر نشان كرد: امام با اتكا به نظام شريعت مباني فقه و مشاركت مردم شرايط پرالتهاب آن دوران را به خوبي مديريت كرد.

وزير دادگستري با ارزيابي شاخص هاي اجتماعي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، به دوره فترت ناشي از انقلاب اشاره كرد و گفت: در اين دوره مجلس يا نهاد قانونگذاري نداريم و در عرصه هاي مختلف انتظار هرج و مرج مي رود.

الهام نبود اعتماد معنوي مردم نسبت به قوانين به علت دوران طولاني حكومت سكولاري و تغيير مسير از اسلام به نهادهاي غير عرفي غير ديني را يادآور شد و گفت: اگرچه قوانين از نظر حقوقي معتبر بودند اما كاركرد موثر قانون را نداشتند.

وي تصريح كرد: اعتماد مردم به قوانين و نهادهاي قانوني از جمله دادگستري سلب شده بود البته نه اينكه همه قضات نگاه غير اسلامي داشتند. سخنگوي دولت همچنين بخش ديگر سخنان خود را به ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل مبتني بر بنيان‌هاي انقلاب اسلامي اختصاص داد و گفت: جامعه از نظام حقوقي منسجم روشمند و ماقبل نظام مدون قانون يعني شريعت برخوردار است.

الهام، از اين نظام با متدولوژي كاملا علمي به عنوان اصول فقه تعبير كرد كه مهمترين نظام حقوقي قبل از نظام مدون قانون است. وي گفت: امام با تكيه بر بنيان شريعت و در پي بي‌اعتباري معنوي قوانين حقوقي توانست جامعه را مديريت كند و اين هنر بزرگي است.

وزير دادگستري ويژگي ديگر را جامعه مدني نظام شيعي بيان كرد و كاركرد اين نظام را حفظ انسجام اجتماعي آن بر اساس نهادهاي درون تفكري اش خواند.
وي خاطر نشان كرد: تشيع روابط درون سازماني قويي دارد و در عين انفصال از حكومت مي تواند يك حكومت سايه تشكيل دهد.
وي اظهار داشت: اين نهاد با مرجعيت، رهبري و با فقه اداره مي شود و با مباني دين همگرايي و هميابي مي‌يابد.

الهام تعيين حاكم شرع براي جبران خلاء هاي ناشي از نظام هاي رسمي و تشكيل نهاد امر به معروف و نهي از منكر را از ديگر ابتكارات و ابداعات امام راحل برشمرد و افزود: بر اين اساس هيچ امر اجتماعي بلاتكليف نمي ماند و مشاركت مردم سازمان يافته و مبتني بر نظام حقوقي تعريف مي شود.

وي با اشاره به بسيج فقها در سراسر كشور از سوي امام (ره) از آن به عنوان يك شبكه عالمانه و دقيق ياد كرد و با اشاره به تشكيل نهاد نمازجمعه گفت: اين نهاد نقطه تماس ، هدايت و ارتباطات اجتماعي شد كه مبتني بر كاركرد حاكم شرع و روحانيت بود.
وزير دادگستري از تشكيل هيات منصفه اتهاميه به عنوان يكي ديگر از ابتكارات امام نام برد كه در اوايل سال 58 تشكيل شد.

الهام مجازات اعدام را يك شاخص ديگر برشمرد و تصريح كرد: امام (ره) در مورد مجازات اعدام مديريت فقهي و اجرايي را عملي كرد. به گفته الهام امام در حكم خود به دادستان انقلاب و دادستان كل كشور اعلام كرد كه مجازات اعدام بجز مواردي كه متهم آدم كشته است،فرمان كشتار عمومي داده است و يا شكنجه منجر به مرگ شده است ممنوع مي باشد و اگر كسي غير از اين مبادرت كند خود محكوم به قصاص است.

وي اين گونه نتيجه گيري كرد كه امام (ره) شرايط پر التهاب آن زمان را به خوبي مديريت كرد و اين زماني است كه جريان ها مي توانست به سمت برخي انحرافات و اقدامات كنترل نشده حركت كند.

وزير دادگستري دستور عفو امام (ره)، تثبيت مالكيت مشروع، منع تعرض به اموال مردم را از ديگر دستورالعمل هاي اجرايي امام(ره) بيان كرد و گفت: بر اساس اسناد متعددي كه موجود است امام همواره تاكيد كرده است كه اموال مشروع مردم نبايد بي جهت مصادره شود.

الهام مجازات بازدارنده را محصول تفكر امام(ره) برشمرد كه با رويكرد و هدفي مبتني بر مجازات تعزيراتي شكل گرفت. وي با اشاره به توجه امام به تربيت زندانيان، تعبير ايشان از تبديل زندان به دانشگاه را نمونه اي از اين اهتمام دانست. وي اضافه كرد: امام اگر نسبت به اجراي حدود شرعيه پس از رسيدگي ، توقف مشاهده مي كردند، منع و سرزنش شديدي داشتند.

وزير دادگستري همچنين از تاسيس نهادهاي انقلاب اسلامي از جمله بنيادهاي مسكن، شهيد، مستضعفان و جهاد سازندگي به عنوان نهادهاي حمايتي و پيش گيرانه ياد كرد.

نادران: واگذاري‌ها به بخش خصوصي در دولت نهم بيش از 16 سال گذشته است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به انتقادات محمدباقر نوبخت از وضعيت اقتصادي 3 سال گذشته گفت: اگر موضوع عدد و رقم مطرح باشد بايد بگويم واگذاري‌ها به بخش خصوصي در 2 سال اخير بيش از 16 سال گذشته بوده است.

الياس نادران نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در همايش درآمدي بر كارنامه 30 ساله نظام جمهوري اسلامي ايران، در پاسخ به انتقادات محمدباقر نوبخت از وضعيت اقتصادي 3 سال گذشته گفت: همايش به‌منظور بررسي كارنامه 30 سال است و نقد 3 سال دولت نوپا كه رويكردي متفاوت از دولت‌هاي گذشته داشته است، منصفانه نيست.

وي با تاكيد بر اينكه نگاه‌ به عملكردها بايد فرآيندي باشد، اظهار داشت: زماني كه دولت نهم مسئوليت را تحويل گرفت شرايط اقتصادي 16 سال قبل از آن، شرايط بين‌المللي و شرايط ما در حوزه اقتصادي و اجتماعي چگونه بود؟

وي كه در پاسخ به اظهارات نوبخت درباره ضريب جيني فاصله دهك‌ها، درآمد نفتي و تحقق رشد اقتصادي سخن مي گفت، افزود: نمي‌گويم دولت نهم هيچ‌گونه ضعفي نداشته است اما نگاه برشي درباره يك دهم از كارنامه نظام بحث را به انحراف مي‌برد.

نماينده تهران تاكيد كرد: بايد سندهاي بالادستي نظير سند چشم‌انداز 20 ساله و سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي افق مطالبات دانشگاهيان، مردم، نهادهاي نظارتي و مجلس باشد اما فراموش نكنيم بايد بستر اجرا و تحقق اين اسناد فراهم باشد.
نادران گفت كه بدون توجه به محيط اقتصادي، اجتماعي و بين‌المللي مباحث به انحراف مي‌رود.

وي افزود: زماني كه صحبت از دستاوردهاي علمي و فناوري مي‌شود مي‌گويند اين دستاوردها زاييده تلاش هاي سي سال اخير دانشمندان و پژوهشگران است و به مقطع خاصي بستگي ندارد، اين درست اما آيا مي‌توان ضعف‌ها و كاستي‌ها را به محدوده زماني خاصي نسبت داد؟

نماينده تهران توجه حاضران را به بسترها و زمينه‌هاي شكل‌گيري ضعف و كاستي‌ها جلب كرد و گفت: آيا همه كاستي‌ها محصول اين دولت است و يا مربوط به يك دوره طولاني است؟

عضو كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: ما با يك عدم تعادل در بازار انرژي و نيروي كار روبرو بوديم كه اين عدم تعادل به زمان حاضر رسيده است. نادران با بيان اينكه انباشتي از تجارب مديريتي مختلف را به فراروي خود داريم تاكيد كرد: ملاك ما گفتمان امام، ولايت فقيه و قانون اساسي است و بر اين مبنا همه كاركردها و رفتارها را ديروز، امروز و فردا نقد مي‌كنيم.

نادران بار ديگر بر نقد و تحليل فرآيندي تاكيد كرد و گفت: بايد ببنيم از چه نقطه‌اي به نطقه ديگر رسيده‌ايم.

وي شناخت محدوديت‌هاي بيروني، مشكلات داخلي و تصميمات مديريتي را ضروري دانست و تعيين سهم هر كدام را در اين نقد و تحليل خواستار شد. نماينده تهران گفت: بر اساس فرموده مقام معظم رهبري بايد آنچه را اجتناب‌ناپذير است از آنچه اجتناب‌پذير است تفكيك كنيم.

نماينده تهران در مجلس گفت: ما انتظار نداريم دولت از پلكان دوم قدم بردارد. وي در عين حال خاطرنشان كرد: شرايط رقابتي كردن فعاليت‌هاي اقتصادي و امنيت‌بخشيدن به فضاي كسب و كار تدوين شده است كه آيين‌نامه اجرايي آن بايد نوشته و نهادهاي حقوقي مربوط به آن تشكيل شود.

نادران در مورد سهام عدالت نيز گفت: حكم كرده‌ايم كه در فصل سهام عدالت مديريت دولتي قطع شود و بحثي در آن نيست. عضو كميسيون اقتصادي مجلس با دفاع از عملكرد دولت در توزيع سهام عدالت گفت: دولت توزيع سهام عدالت را به استناد نامه مقام معظم رهبري پيش از ابلاغ قانون اجرا كرد و در شرايط جديد با قانون جديد تطبيق داده مي‌شود.

نادران در بخش ديگري از اين ميزگرد اقتصادي نظام توسعه جمهوري اسلامي ايران را مبتني بر نظام توسعه عدالت‌محور دانست و گفت: اين نظام به دنبال رشد اقتصادي با شاخص‌هاي تعريف‌ شده خود و همزمان به دنبال تحقق عدالت اجتماعي است.

نماينده تهران خاطرنشان كرد: سند چشم‌انداز بيست ساله و سياست‌هاي كلي اصل 44 ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري مسير توسعه را روشن و مدل‌هاي توسعه را تعريف كرده است.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس از اين سياست‌ها به عنوان راهبردهاي ميان مدت نيز نام برد و گفت: شاخص‌هاي پيشرفت و عدالت بايد در چارچوب سياست‌هاي ابلاغي ادامه يابد.
وي تاكيد كرد: تلاش نهادهاي مختلف حكومتي بايد در اين مسير متمركز شود و ارزيابي‌ها در قواي مقننه و مجريه و نهادهاي نظارتي از جمله مجمع تشخيص مصلحت نظام و قوه قضاييه با اين شاخص‌ها انجام گيرد.

نادران از قانون اساسي به‌عنوان دستاورد اساسي انقلاب اسلامي و منشور ملي در تفاهمات فكري و نظري ياد كرد و گفت: مدل‌هاي توسعه اقتصادي مبتني بر متن مكتوب وفاق ملي بايد مبنا قرار گيرد.

وي يادآور شد كه گفتمان انقلاب اسلامي در عين حال كه متمايز از شاخص‌هاي توسعه كشورهاي سرمايه‌داري است اما براي فرار از نظام سلطه به دامن نظام سوسياليسم پناه نبرد و با ارايه الگوي حكومتي جديد در قالب جمهوري و محتواي اسلامي به كشورهاي مختلف جهان به‌ويژه ملت‌هاي مستضعف بشارت داد.

فرهاد رهبر: با عزت و اقتدار وارد دهه چهارم انقلاب اسلامي شده‌ايم

رئيس دانشگاه تهران گفت: در دهه چهارم انقلاب با گذشته‌اي روشن، شفاف، عزتمند و با اقتدار وارد شده‌ايم و بايد از سه دهه گذشته براي حركت پرشتاب و برنامه ريزي درس بگيريم.

فرهاد رهبر در نخستين همايش علمي ـ پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران افزود: در اين همايش با بررسي نقادانه نقاط قوت و ضعف خود را بشناسيم و با درسي از گذشته، آينده خود را ترسيم كنيم. [فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران شد]

وي با بيان اين كه مي‌توان از اين همايش نتايج خوبي اتخاذ كرد، اظهار داشت: ما وارد دهه چهارم انقلاب شده‌ايم، دهه‌اي كه رهبر معظم انقلاب آن را دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري كرده‌اند.

رئيس دانشگاه تهران ادامه داد: انشاء‌الله بتوانيم اقتدار و عزتي كه طي سه دهه نظام جمهوري اسلامي توانسته آن را كسب كند استمرار يابد و ما بتوانيم مملكت جمهوري اسلامي ايران، اين پايگاه اسلام در جهان را گسترش داده و به دست صاحب آن يعني امام زمان (عج) برسانيم.

قرائتي: جامعه جوان به تبليغ چهره به چهره نياز دارد

نماينده ولي فقيه در نهضت سواد آموزي تبليغ چهره به چهره را از تبليغ عمومي بهتر خواند و گفت: امروز جامعه جوان به تبليغ چهره به چهره نياز دارد.

حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي كه در نخستين همايش علمي و پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران در تالار علامه اميني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، عملكرد نظام در بخش سوادآموزي و اقامه نماز را موفق ارزيابي كرد و با بيان اين كه در بخش زكات موفقيت‌ها آغاز شده است، گفت: هنوز قرآن در جامعه ما غريب است.

رئيس ستاد اقامه نماز با ارايه دسته بندي خاصي از جوانان گفت كه هر كسي يك آهنگي دارد و دانشگاه براي نجات جوانان مسأله دار بايد كارهاي رسمي را كنار بگذارد و تبليغ چهره به چهره كند.

قرائتي با اشاره به اين كه براي برخي جوانان شبهه ايجاد شده است، افزود: اگر با برخي از آنان چند ساعت حرف بزنيم متحول مي شوند. نماينده ولي فقيه در نهضت سواد آموزي با ارايه گزارشي از عملكرد اين نهاد اظهار داشت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي 48 درصد جمعيت ايران باسواد بودند اما ميانگين جمعيت بي سواد اكنون 15 درصد است.

قرائتي كاركرد نهضت سوادآموزي را اجراي عدالت به معناي نزديك كردن روستا به شهر و زن به مرد از نظر علمي خواند و گفت: نهضت سوادآموزي رنگ و خط سياسي ندارد و ارزانترين خدمات را به فقيرترين قشرها ارايه مي‌كند.

وي افزود: نهضت سوادآموزي حتي جاهايي كه آموزش و پرورش امكان خدمات رساني نداشته است به ارايه خدمت پرداخته است.
رئيس ستاد اقامه نماز به موضوع نماز اشاره كرد و گفت: هم اكنون 40 هزار مراسم نماز جماعت در مدارس برگزار مي شود و 700 مسجد در جايگاه‌ها احداث شده است.
قرائتي تدوين بيش از يك صد كتاب با موضوع نماز و برگزاري اجلاس نماز را از ديگر اقدامات ذكر كرد و از آن به عنوان يك موج نام برد.

وي در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع زكات اظهار داشت كه از ابتداي امسال تا كنون 18 ميليارد تومان در بخش زكات جمع آوري شده است. قرائتي به مصوبه دولت نيز اشاره كرد كه براساس آن هر منطقه به ميزان زكاتي كه پرداخت مي‌كند به همان ميزان از كمك دولت نيز برخوردار مي‌شود و اين مبلغ به توسعه و عمران آن منطقه اختصاص مي‌يابد.

جمشيدي از الكترونيكي شدن امور قضايي در آينده نزديك خبر داد

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به اينكه راه‌اندازي نسخه سوم نرم‌افزار قوه قضاييه (CMS3) از چهار روز گذشته آغاز شده است، گفت: نصب و راه‌اندازي اين نسخه تا پايان تيرماه سال آينده پايان مي‌يابد.

عليرضا جمشيدي طي سخناني در نخستين همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي كه در تالار شماره 2 اين همايش برگزار شد ، افزود: از قابليت‌هاي اين نرم‌افزار مي‌توان به پيگيري پرونده از طريق سيستم‌هاي الكترونيك، امكان استفاده از سيستم ويديو كنفرانس و استماع شهادت شهود و پرسش و پاسخ از متهمين به‌وسيله سيستم الكترونيكي اشاره كرد.

وي به ديگر ويژگي‌هاي نرم‌افزار CMS3 اشاره كرد و اظهار داشت: تعيين وقت قبلي، انتقال دستوراتي كه قضات به زيرمجموعه‌هاي خود مي‌دهند و تجزيه شدن مواد قانوني از طريق اين سيستم از جمله اين ويژگي‌‌هاست كه درصد خطاها را كاهش مي‌دهد.

سخنگوي قوه قضاييه توضيح داد راهبردي كه براي دسترسي به عدالت و اعتمادسازي مردم نسبت به سيستم قضايي آغاز شده در قالب دو برنامه مدون و 5 ساله در حال انجام است كه يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي آن توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در قوه قضاييه است.

جمشيدي ادامه داد: تعاريف مختلفي براي فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش قضايي وجود دارد كه مبتني بر مديريت زمان و فرآيندها است. اين فناوري مي‌تواند به كاهش زمان دسترسي مديران پرونده و امكان دسترسي آسان قضات به آن سرعت‌دهي رسيدگي به پرونده‌ها را موجب شود.

به گفته وي در قوه قضاييه مطالعات گسترده‌اي در خصوص 28 كشور دنيا از سال 81 آغاز شده تا به دنبال آن مطالعات اصلاح قوه قضاييه انجام شود.

وي طرح مطالعات اصلاح قوه قضاييه را شامل محور تحليل و بررسي‌ فرآيندها ذكر كرد و گفت: مدل‌هاي فرآيندي با استفاده از شيوه‌هاي تحليل سيستمي از سال 81 در قوه قضاييه آغاز شده تا بتوانيم بر اساس آن مشكلات و راه‌حل‌هاي آن را پيدا كنيم.

سخنگوي قوه قضاييه نيمي از زمان را در قوه قضاييه مختص به رسيدگي استعلام‌ها دانست و گفت: حدود 15 درصد زمان رسيدگي صرف ابلاغ‌هاي رفع نقص و7/49 درصد مراجعين به قوه قضاييه در خصوص پيگيري‌ پرونده‌هايشان است.

به گفته وي يك نظام نرم‌افزاري جامع مي‌تواند بسياري از اين مشكلات را حل كند به‌همين دليل توليد نخستين نرم‌افزار از سال 81 آغاز و سال 83 به اتمام رسيد.
وي با اشاره به اينكه نسخه آزمايشي در 3 شعبه دادگاهي نصب شد، گفت: پس از طي دوره آزمايشي موفق شديم نسخه كامل را در سال 84 و در اولين مجتمع به نام عدالت كه همان دادگاه الكترونيك است نصب كنيم تا هزاران فرآيند قضايي از زمان ثبت تا صدور حكم به صورت الكترونيك انجام شود.

به گفته وي در سال 84 اولين بخش نرم‌افزار CMS1 نام گرفت كه در واقع فاز يك نسخه نرم‌افزاري نوعي فرهنگ‌سازي براي پرسنل قوه قضاييه بود.

جمشيدي به بخش دوم راه‌اندازي اين نرم‌افزار در استان‌هاي منتخب اشاره كرد و گفت: اكنون نصب و راه‌اندازي بخش دوم گسترش يافته و 5 هزار شعبه دادگستري اعم از دادسراها، دادگاه‌ها و غيره به اين نرم‌افزار متصل بوده و بهره‌برداري مي‌كنند.

سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: نظام‌هاي قضايي به‌دليل استقلال معمولا كمتر خود را مواجه با اين تكنولوژي‌ها كرده‌اند و چنين تصوري در بسياري از كشورها نيز وجود دارد به همين دليل در قبال نرم‌افزارهايي كه دادرسي را الكترونيك مي‌كنند مقاومت مي‌شود چرا كه محدوده اختيارات قضات را محدود مي‌كند.

به گفته وي در كشور ما طي 3 سال اخير رقابت در اجراي اين پروژه نرم‌افزاري قوه قضاييه در همه دادگستري‌ها آغاز شده و به‌سرعت ادامه دارد.

احمدي مقدم: نيروي انتظامي دربرنامه چهارم توسعه تمامي اهداف رامحقق كرده است

فرمانده نيروي انتظامي رويكرد اين نيرو را جامعه‌محور و نه تهديدمحور توصيف كرد و گفت: نيروي انتظامي در برنامه چهارم توسعه تمامي اهداف خود را محقق كرده و توانسته است نسبت به اهداف كمي فراتر از اهداف عمل ‌كند.

سردار سرتيپ اسماعيل احمدي‌مقدم در نخستين همايش علمي و پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي تا پايان برنامه پنجم توسعه با تكيه بر حركت منطبق بر برنامه نرم‌افزاري در نقطه مطلوبيت‌ها قرار مي‌گيرد.

فرمانده نيروي انتظامي حركت فرهنگي و اجتماعي، آموزش و پژوهش و كاربرد فناوري‌هاي نوين را چهار رويكرد اين نيرو برشمرد و گفت: نگاه سنت‌گراي گذشته به نگاه مدرن متكي بر ارزش‌هاي اخلاقي و ديني تبديل شده است.

سردار احمدي‌مقدم در تبيين رويكردها اساس تغيير بينشي و نگرشي را در ماهيت سياسي نظام نهفته دانست و يادآور شد: اساسا استراتژي امنيتي رژيم گذشته تهديدمحور بود. فرمانده نيروي انتظامي اين استراتژي را مبتني بر تهديد درون‌زا توصيف كرد و گفت: در آن زمان نيروهاي امنيتي در برابر مردم محافظ حاكميت بودند اما امروز آن نگاه به رويكرد جامعه‌محور تبديل شده است. وي خاطرنشان كرد: امروز مردم زير چتر حمايتي نيروي انتظامي قرار دارند.

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينكه در رژيم گذشته شاخص‌هاي كاهش جرايم مهم نبود، گفت: باندهاي كلان مواد مخدر درون رژيم فعاليت مي‌كردند و اراذل و اوباش تا زماني كه در راستاي منافع رژيم قرار داشتند يك فرصت محسوب مي‌شدند و مسئول امنيت محله بودند.

سرتيپ احمدي‌مقدم با يادآوري اينكه امروز آن نگاه قدرت‌مدار در اين نيرو به اقتدارگراي مبتني بر مشروعيت تبديل شده است، افزود: اين قدرت بر گرفته از قانون و اعتمادسازي بين مردم و نه مرعوب كننده جامعه است.

احمدي مقدم تاكيد كرد: نيروي انتظامي در زمان حاضر مدافع حقوق جامعه، آزادي‌ها و حقوق شهروندي است و تلاش اين نيرو در حوزه بايدها و نبايدها بر محور و مدار قانون است.

فرمانده نيروي انتظامي در بخش ديگري از سخنانش بررسي كاركرد امنيتي را بدون توجه به تهديدات پيراموني امكان‌پذير ندانست و برخي از اين تهديدات را برشمرد. وي در حوزه مسايل داخلي رشد سريع جمعيت، جواني جمعيت، تغيير الگوي شهرنشيني، پيامدهاي توسعه را نامبرد و در حوزه عوامل خارجي از تهاجم فرهنگي، مداخلات سوءامنيتي، افزايش فشارها به منظور تغيير رفتار يا ساختار نظام، مساله تروريسم و مواد مخدر، بكارگيري فضاي مجازي براي براندازي نرم و ورود اتباع بيگانه را ذكر كرد.

وي همچنين با تشريح چگونگي ادغام شهرباني، ژاندارمري و كميته انقلاب اسلامي، به دوران گذار اين ادغام اشاره كرد و گفت: برنامه سوم توسعه اولين برنامه مدون نيروي انتظامي و آغاز تحولات اين نيرو است كه شيب جرايم سير نزولي يافت.

وي افزود: از آغاز ادغام نيروي انتظامي تا كنون به جمعيت اين نيرو 10 درصد اضافه شده و در شرايطي كه در حالي كه تمامي شاخص‌هاي توسعه رشد يافته خدمات ناجا تا بيست برابر افزايش يافته است.

وزير راه: حمل ونقل هوايي كشوربه رغم تحريم ها رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است

وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه حمل و نقل هوايي درجمهوري اسلامي ايران از وضعيت ويژه اي برخوردار است، گفت: به رغم تحريم هاي مختلف و آسيب پذيري دوران جنگ، حمل و نقل هوايي كشور رشد و توسعه قابل ملاحظه اي داشته است.

‌حميد بهبهاني در نخستين همايش درآمدي بركارنامه نظام جمهوري اسلامي كه در سالن شماره 2 اين همايش در دانشگاه تهران، برگزار شد، افزود: طي مقايسه آماري دراين زمينه درسال‌هاي 57 و 87 ناوگان هوايي كشورمان نسبت به سي سال قبل هفت برابر شده است. [افزايش 4500 صندلي در ناوگان هوايي]

وي در سخنراني خود با موضوع كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران در حوزه حمل و نقل گفت: درسال 57 كل فرود‌گاه‌هاي كشورمان 31 فرودگاه بود و بعد از انقلاب تا سال 87، ‌39 فرودگاه به اين تعداد اضافه شده و در واقع كل فرودگاه‌ها طي 30 سال اخير 3/1 برابر شده است.

وي در ادامه به مقايسه آمار جابجايي مسافر هوايي درقبل از انقلاب و سي سال بعد از آن پرداخت و گفت: كل مسافر جابجا شده طي اين سي سال 5/5 برابر، جابجايي ‌مسافر داخلي 5 برابر و جابجايي مسافر بين المللي 7 برابر شده است.

وزير راه درخصوص تعداد پروازها قبل از انقلاب و هم اكنون اظهار داشت: تعداد كل پروازها دركارنامه نظام جمهوري اسلامي 4 برابر‌، پروازهاي داخلي 3 برابر‌، پروازهاي بين‌المللي 3 برابر و پروازهاي عبوري 5 برابر شده است.

وي درخصوص احداث راه ها طي سي سال گذشته نيز گفت: در سي سال گذشته تعداد آزاد راه ها 31 برابر،‌ بزرگراه ها 34 برابر، راه هاي روستايي شوسه 12 برابر و راه هاي روستايي آسفالته 361 برابر شده است.

وزير راه و ترابري در ادامه افزود: پس از انقلاب تعداد پايانه هاي جاده‌اي 37 برابر و نقاط پرحادثه اصلاح شده 2315 برابر شده است. بهبهاني حمل كالا به صورت جاده اي را در سي سال گذشته نسبت به سال 57 ده برابر و جابجايي مسافر را 20 برابر ذكر كرد.

وي حمل ونقل ريلي را از اولويت هاي وزارت راه ذكر كرد و گفت: حمل و نقل ريلي به دليل ايمني داراي اهميت بسياري است و تا سال 1404 بايد تمام مراكز شهرها به وسيله راه آهن به يك ديگر متصل شوند.

وزير راه افزايش خطوط ريلي را تا سال 87 نسبت به سال 57 بيش از 2 برابر ذكركرد و گفت: جابجايي مسافر از طريق راه آهن حدود 5 برابر و حمل بار بيش از 4 برابر شده است.
وي به آمار صادرات و واردات دريايي درقبل از انقلاب وسي سال پس از انقلاب اشاره كرد و گفت: صادرات كالاهاي نفتي وغيرنفتي از اين طريق 33 برابر و واردات كالاهاي نفتي و غير نفتي از اين طريق 3 برابر شده است.

وزير راه و ترابري گفت: پس از انقلاب اسلامي تعداد كل بنادر 2 برابر، ‌اسكله هاي بندري 4 برابر، طول اسكله‌هاي بندري 6 برابر ،‌طول محوطه بندري 9 برابر و طول انبارهاي بندري 3 برابر شده است.

شريعتمداري: جرقه مردمي شدن مطبوعات بعدازانقلاب با انتشاركيهان آغاز شد

مدير مسئول روزنامه كيهان گفت: اولين جرقه‌هاي مردمي شدن مطبوعات در كشور با انتشار يك صفحه‌اي روزنامه كيهان آغاز شد كه اين اقدام با استقبال حضرت امام(ره) روبرو شد و روزنامه اطلاعات نيز چنين روندي را دنبال كرد.

حسين شريعتمداري در نخستين همايش علمي - پژوهشي درآمدي بر كارنامه 30 ساله نظام جمهوري اسلامي ايران كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اين كه آمريكا قصد داشت با استفاده از مطبوعات، رهبري انقلاب را به نام ديگران رقم بزند، گفت: آمريكايي‌ها و دشمنان انقلاب اسلامي قصد داشتند با اقدامات رسانه‌اي، رهبري انقلاب را از امام خميني(ره) به گروه‌هاي خاص آن زمان انتقال دهند.

نماينده ولي فقيه در مؤسسه كيهان با بيان اين كه رسانه هاي رسمي در زمان پهلوي در اختيار رژيم طاغوت بودند، ادامه داد: اين رسانه‌ها براي تعامل با افكار عمومي نيامده بودند، بلكه قصد كنترل افكار عمومي را داشتند.

شريعتمداري به بي اعتمادي مردم به روزنامه هاي قبل از انقلاب اشاره كرد و اظهار داشت: طبق اسنادي كه در فروردين سال 42 وجود دارد، اين احساس در رژيم پهلوي پيش مي‌آيد كه بايد اخبار كاناليزه شود و بعد از آن در سال 58 دولت شريف امامي با تابلوي دولت آشتي ملي بر سر كار مي‌آيد و 57 نشريه كه اجازه فعاليت خود از دست داده بودند با دستور العملي كه ساواك معين كرده بود، دوباره منتشر مي‌كنند.

مدير مسوول روزنامه كيهان به سير تحول نشريات در زمان پهلوي اشاره كرد و گفت: در جريان انقلاب نشريات محافظه‌كار مي‌شوند و سعي مي كنند، رهبري انقلاب را از امام خميني(ره) به گروه‌هاي خاص آن زمان انتقال دهند.

شريعتمداري به نامه سليوان در تاريخ 11 دسامبر 1379 به وزارت خارجه آمريكا اشاره كرد و اظهار داشت: در اين نامه آمده است كه امريكا قصد دارد با استفاده از مطبوعات در ايران از بعضي چهره‌ها قهرمان ملي بسازد و در همين جهت نشريات شعارهاي انقلابي افراد ديگري غير از امام خميني(ره) را منتشر مي‌كند.

مدير مسئول روزنامه كيهان گفت: در جريان انقلاب اسلامي عدم اعتماد مردم به رسانه‌ها باعث شد، اتفاقي مانند لغو حكومت نظامي شاه توسط امام راحل و صرفاً از طريق مردم و با بلندگوي دستي اعلام شود.

شريعتمداري با بيان اين كه رد پاي برخي از سران رژيم گذشته در نشريات انقلاب اسلامي مشاهده مي شود، افزود: گرچه طبق قانون مطبوعات كه در سال 1358 مصوب شد، سران رژيم گذشته حق داشتن مطبوعات را نداشتند ولي رد پاي برخي از اين افراد در رسانه‌هاي مشاهده مي‌شود.

احمدي مقدم: ناجا تسليم قانون است

فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اين كه ناجا تسليم قانون است، گفت: لازم است همه افراد بخصوص حقوقدانان بدانند كه ناجا بعد از قوه قضاييه پايبندترين دستگاه به موازين حقوقي بوده و هر اقدام ناجا از پشتوانه‌هاي قانوني و حقوقي لازم برخوردار است.

سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدي مقدم كه در نخستين جشنواره سراسري تقدير از 197 پليس خدمتگزار سخن مي گفت، در مورد شكايت حقوقدانان از طرح امنيت اجتماعي افزود: ‌‌شكايت آزاد است و اين نشان دهنده پاسخگو بودن پليس و باز بودن فضا براي مطالبه كردن مطالبات است.

احمدي مقدم گفت: اگر در صحنه اجراي وظايف، ماموري خللي را به وجود آورد؛ متفاوت از تصميمات كلي در ناجا است. فرمانده ناجا گفت: طرح امنيت اجتماعي با روش هاي به روز و بهينه شده در سال آينده ادامه خواهد داشت.

وي افزود: در سال آينده ارتقاي امنيت اجتماعي از برنامه‌هاي ناجا است و قدرت واكنش پليس در برابر مجرمان ارتقا خواهد يافت و همچنين در كشفيات به سمت علمي شدن حركت مي‌كنيم.

وي شش در صد از مجموع تماس هاي گرفته شده مردم را شكايت اعلام كرد و گفت: "25 در صد از مجموع تماس هاي مردم تقدير از ماموران و نيمي از تماس‌ها با مركز 197 انتقاد از پليس بوده است.

احمدي مقدم بخش عمده‌اي از شكايت‌ها را مربوط به رفتار پليس اعلام كرد و گفت: البته بيشترين شكايات از پليس، به افزايش انتظارات مردم از پليس مربوط است.

وي برخورد سرد، كمبود احساس مسئوليت، تندي در برخورد و ضرب و شتم را جزو شكايت‌هاي مردم از ناجا اعلام كرد و گفت: البته در ابتداي تصدي من در ناجا، اين ميزان ماهانه 17 در صد بود كه با توجه به آمار شش در صدي كنوني مي توان ادعا كرد كه با كمبود (كاهش) ناراضايتي مواجه هستيم.

احمدي مقدم تاكيد كرد لازم است اين احساس به وجود آيد كه اگر پليس ظلمي به فردي روا داشت، مكاني براي تظلم خواهي وجود دارد.

وي گفت: سيستم‌هاي ناجا دچار خلل است و اشكال از مامور نيست و لازم است با انتقاداتي كه مي‌شود، اقدامات لازم براي رفع اين اشكالات صورت گيرد. وي براي مثال به ترافيك اشاره كرد و گفت: ترافيك معضلي نيست كه تنها مربوط به ناجا باشد و سازمان‌هاي ديگر نيز در اين ارتباط مسئولند؛ اما به محض ايجاد ترافيك، مردم، پليس را در سيبل انتقادات خود قرار مي‌دهند و نقش ساير سازمان‌ها در نظر گرفته نمي‌شود.

فرمانده نيروي انتظامي گفت: در جامعه بدون امنيت، توسعه، آباداني و آموزش ممكن نيست و پيشرفت و عدالت در سايه امنيت تحقق پيدا مي‌كند.

وي پليس خوب را پليس وظيفه شناس اعلام كرد و گفت: اصل، تفاهم با مردم است و پليس خوب، با اجراي قانون، براي جامعه دلگرمي به وجود مي‌آورد.

فرمانده ناجا تاكيد كرد لازم است پليس خوب در هر مكاني كه ظاهر شد، موجب امنيت خاطر شود و تنها مجرمان از حضور او هراسان شوند.

احمدي مقدم گفت: به دنبال آن هستيم كه در مسير حرفه اي گرايي، توانمندي‌هاي لازم را براي ايفاي وظايف ويژه هر پليس به وجود آوريم و همچنين توانمندي‌هاي اجتماعي و روانشناختي را نيز بين آحاد پليس به يك توانمندي عمومي تبديل كنيم.

حائري شيرازي: اسلام جنبه جهاني انقلاب اسلامي را معنا بخشيد

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه جنبه جهاني انقلاب اسلامي به دليل وجود اسلام اهميت ويژه اي دارد، افزود ‌: اسلام و جهاني شدن از هم قابل تفكيك نيستند و اسلام آمد تا جهاني شود.

آيت ا...حائري شيرازي در مراسم اختتاميه همايش علمي پژوهشي درآمدي بركارنامه جمهوري اسلامي با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي ايران همه چيز را احيا كرد، افزود: درقبل از پيروزي انقلاب اسلامي مردم ايران از فساد و عقب ماندگي رنجهاي بسياري كشيده و ضربه هاي زيادي خورده بودند.

او اظهار داشت: درگذشته رژيم طاغوت فساد و تحجر را آزاد انديشي مي ناميد و فساد را طوري در جامعه ترويج مي كرد كه تلقي كننده آزادي باشد.

امام جمعه سابق شيراز زمان طاغوت را مقطعي عنوان كرد كه در آن بسياري اززشتي ها و بدي ها تحت عنوان تعالي و آزادي به انسان ها نشان داده مي‌شد.

حائري شيرازي با اشاره به اينكه ما بايد تجاربي كه غرب به دست آورده با تئوري انسان شناسانه خود تحليل كنيم، تاكيد كرد: تجربه بدون تئوري قابل تغيير نيست.

وي اظهار داشت: بيچارگي دشمنان دراين است كه اسلام و انسانيت را نشناخته اند و اين باعث شده انسان شناسي اسلام برانسان شناسي غرب پيروز شده است.
حائري شيرازي گفت: امروز بايد كارهايمان برمبناي فطرت انساني باشد تا پيروزي حاصل شود.

يك سينماگر: تلويزيون بايد به معناي واقعي منتقد و مدرن باشد

يك سينماگر و مستندساز اصلاح‌گري و انتقاد را دو ويژگي يك رسانه مطلوب برشمرد و گفت: تلويزيون بايد به معناي واقعي منتقد و مدرن باشد اما به‌رغم تلاش‌هاي دلسوزانه همكارانم رسانه‌ها در شان كشور نيست.

نادر طالب‌زاده كه عصر دوشنبه در نخستين همايش علمي و پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران در تالار علامه اميني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، پس از آنكه ويژگي‌ مطلوب سينما را جهاني شدن و نه سينماي جشنواره‌اي بيان كرد، اظهار داشت: 8 سال پيش در گفت‌وگو با رييس سازمان صدا و سيما پيشنهاد برنامه زنده گفت‌وگو را ارايه كردم بر اين اساس كه هر شب با متخصصان، مردم، نمايندگان و وزرا گفت‌وگو شود.

اين كارشناس امور رسانه اي، ايران را كشوري پيشتاز و پويا توصيف كرد و گفت: كشوري كه يك چالش بزرگ و دول فرهنگي ايجاد كرده هر شب بايد گفت‌وگو داشته باشد، حرف‌ها در داخل پالايش شود نه اينكه حرف‌ها بماند، بميرد و بگندد.

طالب‌زاده افزود: نبايد ترسيد ممكن است فردي حرفي نامربوط و ناعادلانه بزند بايد حرف‌ها را شنيد و پاسخ داد.

وي كاركرد اصلي رسانه را اصلاح‌گري دانست و گفت: 20 درصد رسانه سرگرمي است.
اين سينماگر مستندساز تاكيد كرد: رسانه بايد نبض مردم را بگيرد و دلسوز باشد كسي كه مشكل دارد بايد در رسانه ديده شود و نبايد او را پنهان كرد.

طالب‌زاده با بيان اينكه ما با رسانه تنفس مي‌كنيم اظهار داشت: ما اين تنفس را گرفته‌ايم تلويزيون را كه روشن مي‌كنيم يا سريال مي‌بينيم يا سخنراني. وي جوان نگاه داشتن جامعه را مهم خواند و گفت: ايران كشوري است كه نياز به ابتكار عمل و رسانه هوشيار دارد. اين كارشناس رسانه ابراز عقيده كرد: يك سردبير كه هر روز سرمقاله‌ مي‌نويسد مي‌تواند سوال كند و چه اشكالي وجود دارد كه دو سردبير از دو جناح مختلف با هم چالش كنند.

محورهاي نخستين همايش علمي ـ پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران شامل كارنامه سياسي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و قضايي نظام جمهوري اسلامي ايران است.

اين همايش از 11 اسفند توسط نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در تالار علامه اميني دانشگاه تهران آغاز به كار كرده و 12 اسفند با حضور و سخنراني مسئولان كشورمان به كار خود پايان داد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن