تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816695982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‎دهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‎دهد
خبرگزاري فارس: وجود كارخانه­هاي صنعتي در اطراف منطقه شكار ممنوع "تنگ صياد" از مهم‌ترين معضلات زيست محيطي منطقه است كه سبب آلودگي هواي منطقه و مسموم سازي گياهان و آب به عنوان منابع غذايي جانوران اين منطقه شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از شهركرد، يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي مناطق شكار ممنوع و حفاظت شده در سطح كشور، بكر بودن و تنوع گياهي و جانوري است كه اين مناطق را تبديل به يكي از منحصرترين نواحي در سطح كشور كرده است.
مناطق شكار ممنوع در سطح كشور فراوان‎اند و دولت با اقداماتي كه در قالب آيين نامه و قانون وضع شده است، از طريق سازمان حفاظت محيط زيست كشور در حال اجرا و حفاظت از اين مناطق است.
به راستي براي رسيدن به يك توسعه پايدار و حفاظت از زيست بوم اين مناطق چه اقداماتي انديشيده شده است، با وجود روند سريع صنعتي شدن شهرها و اطراف آنان، خشكسالي‌ها متمادي و پي در پي و ساير موارد روز به روز عرصه زندگي براي حيات وحش تنگ­تر شده و لذا اين جانوران به پناهگاه خود بيش از پيش نياز دارند.

* تنگ صياد نگين زاگرس
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهركرد، اظهار داشت: پارك ملي و منطقه شكار ممنوع تنگ صياد بزرگترين منطقه حفاظت شده در استان چهار محال و بختياري و يكي از منحصر به فردترين مناطق حفاظت شده در سطح كشور است.
سعيد يوسف‌پور افزود: اين منطقه داراي مساحتي به وسعت حدود ۲۷ هزار هكتار است كه حدود 21 هزار و 600 هكتار آن منطقهٔ حفاظت‌شده و 5 هزار و 400 هكتار آن پارك ملي است.
وي خاطرنشان كرد: تنگ صياد به‌واسطه دارا بودن تعداد زيادي تپه ماهور زيستگاه مناسبي براي گونه قوچ و ميش وحشي است، كوهستان‌هاي جنوبي منطقه داراي صخره‌هاي سخت‌گذر است كه زيستگاه پلنگ، كل و بز با جمعيتي قابل توجه ‌است.
يوسف‌پور ادامه داد: از ديگر جانواران اين منطقه مي‎توان گرگ، روياه، شغال، كفتار و پرندگاني همچون كبك دري، كبك چيل، تيهو و عقاب را نام برد.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري با بيان اينكه اين منطقه در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه شكار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفت، گفت: اين منطقه در سال ۱۳۵۲ به منطقه حفاظت شده ارتقا يافت و در سال ۱۳۷۴ بخشي از آن به پارك ملي تنگ صياد تبديل شد و تنگ صياد را به دو منطقه پارك ملي و منطقه حفاظت شده تقسيم كرد.
وي افزود: تنگ صياد يك اثر طبيعي و ذخيره گاهي منحصر بفرد در چهارمحال و بختياري است كه به همراه اثر طبيعي دنا در كهكيلويه و بويراحمد در سال 1389 توسط شوراي بين المللي انسان و كره مسكوني در فهرست جهاني ثبت شده تا تعداد ذخيره‌گاه هاي زيست كره در كشور به عدد 11 برسد.
يوسف‌پور بيان داشت: ذخيره‌گاه‌هاي زيست كره، مناطق حفاظت شده‌اي هستند كه از طرف يونسكو تحت پوشش دفتر شوراي هماهنگي بين‌المللي برنامه انسان و كره مسكون (MAB) قرار دارند و هدف اصلي از تعيين اين ذخيره‌گاه‌ها، ايجاد زمينه علمي مناسب به منظور هماهنگي بين كشورها و تبادل دانش علمي براي جلوگيري از كاهش روند رو به نابودي تنوع‌ زيستي جهان است.
وي يادآور شد: بر مبناي ماده هشت آيين نامه اجرايي قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست، هرگونه تخريب و تجاوز به اين گونه محيط‌هاي ارزشمند حفاظت شده و پارك‌هاي ملّي مطلقا ممنوع و جرم بوده و سازمان حفاظت محيط زيست بايد از هر جا كه متوجه اين جرم و بي قانوني آشكار شد، مانع از ادامه تجاوز و تخريب شود.

*يوزپلنگ آسيايي منحصر به‎فردترين جانور تنگ صياد
كارشناس محيط زيست اداره‌كل حفاظت از محيط زيست چهارمحال و بختياري نيز در ادامه اين گفت‌وگو بيان داشت: منطقۀ شكار ممنوع تنگ صياد يكي از مناطق حفاظت شده و كوهستاني اين استان است كه با توجه به سردسير بودن از گونه‌هاي خاص گياهي و جانوري برخوردار است.
كيارش محمدي خاطرنشان كرد: وجود گونه‌‎هاي متعدد جانوري و گياهي در اين منطقه يكي از موارد قابل بحث و تأمل در دانش زيست شناسي است، چرا كه وجود گونه‎‌هاي مختلف پستانداران، جوندگان، خزندگان و انواع پرندگان به علاوه حشرات در يك منطقه پارك ملي تنگ صياد را جز مناطق تراز اول حفاظت شده در سطح كشور قرار داده است.
محمدي با بيان اينكه اين منطقه در سال 1352 از سوي سازمان ملي شكارباني مورد حفاظت قرار گرفت، گفت: ولي هيچگاه از پديده شوم شكار غيرمجاز در امان نبوده است و همچنان شكارچيان غيرقانوني به شكار گونه‌هاي مختلف جانوري اين منطقه پرداخته‌اند.
اين كارشناس محيط زيست وجود يوزپلنگ آسيايي را منحصر به‎فردترين جانور اين منطقه برشمرد و گفت: با مجموعه تلاش‌هاي صورت گرفته و انجام اقدامات حفاظتي مناسب در چند دهه اخير اين جانور كم­نظير تكثر و در حال حاضر از جمعيت خوبي برخوردار است.
وي ادامه داد: از ديگر پستانداران اين منطقه مي‌توان كل و بز، قوچ و ميش، خرگوش، تنشي(جوجه تيغي بزرگ) و خارپشت(جوجه تيغي كوچك)، گرگ، روباه، شغال، كفتار و پرندگاني از جمله تيهو، بلدرچين، كبك چيل، انواع سهره، انواع پرندگان شكاري مانند قرقي، شاهين، دليجه و عقاب طلايي را نام برد.
محمدي اضافه كرد: خزندگاني نظير افعي شاخدار ايراني و انواع مار، آگاماي پوست شني، لاك پشت خاكزي و انواع مارمولك از ديگر موجودات و جانواران تحت حفاظت در اين منطقه به‎شمار مي‎روند.

*خشكسالي جدي‌ ترين تهديد حيات جانوري و گياهي در تنگ صياد
اين كارشناس محيط زيست چهارمحال و بختياري با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي حفاظت از اين منطقه، گفت: احداث و ايجاد پاسگاه‌هاي شكارباني در روستاي ايرانچه و مناطق مركزي اين منطقه از جمله اقداماتي است كه سازمان حفاظت محيط زيست در راستاي حمايت از جانوران اين منطقه انجام داده است.
محمدي بروز خشكسالي در چند سال اخير را موجب بروز آسيب‌هاس بسيار به اين منطقه برشمرد و گفت: برهم خوردن زيست بوم منطقه و از بين رفتن پوشش گياهي زنده و در نتيجه نبودن غذا بري جانوران گياه خوار از جمله پيامدهاي بروز خشكسالي چند سال اخير است كه گريبان­گير اين منطقه شده است.
وي افزود: هرچند سازمان حفاظت محيط زيست با احداث آبشخورهايي در سطح منطقه و پركردن آنان به وسيله تانكرهاي آب رساني جانوران را از خطرات تشنگي نجات داده ولي پوشش گياهي بر اثر خشكسالي به شدت آسيب ديده است.
محمدي ادامه داد: اين مسئله سبب هجوم حيوانات به مزارع و باغات اطراف اين منطقه شده است كه اين امر مشكلات بسياري را براي باغداران و مزرعه داران فراهم كرده است.

*كمبود غذا حيوانات را به باغ‌ها و مزارع كشاند
يكي از كشاورزان و باغداران منطقه نصرت آباد فرخ شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بيان داشت: در تابستان سال گذشته گله‌هاي بز كوهي با ورود با باغات اين منطقه سعي داشتند با خوردن علوفه‌ها و برگ درختان رفع گرسنگي كنند كه اين اقدام نه تنها به محصولات ما آسيب مي‌زند بلكه خارج شدن اين حويانات از منطقه حفاظت شده سبب آن مي‌شود كه شديداً در معرض خطر قرار بگيرند.
رحمن جوانبخت ادامه داد: اين مسئله فرصت را براي شكارچيان غيرقانوني بيش از پيش فراهم كرده است تا با شكار اين حيوانات نسل آنان را نيز در معرض خطر انقراض قرار دهند.
وي افزود: اداره حفاظت محيط زيست بايد همان گونه كه آبشخورهايي را در اين منطقه احداث كرده با ايجاد مكان‌هايي علوفه مورد نياز اين حيوانات را نيز در خود منطقه حفاظت شده فراهم كند.

*وجود 5 چشمه آب در تنگ صياد
يكي از شكاربانان تنگ صياد نيز در ادامه اين گفت‌وگو اضافه كرد: در حال حاضر چشمه‌هاي متعددي از جمله چشمه آب شرشر، كاسه چي، چشمه تنگ صياد، چشمه سنگ سفيد و چشمه چاله سرد در اين منطقه وجود دارد كه در اوايل بهار بسيار جوشان هستند و از منابع غني تأمين كنند آب مورد نياز حيوانات اين منطقه به‎شمار مي‏روند.
حسين اسدپور با اشاره به پوشش گياهي اين منطقه، گفت: پوشش گياهي اين منطقه شامل انواع بوته‌ها از جمله گون كوهي، شكر تيغال، گل اورونه، و انواع گياهان برگ سوزني است.

*كارخانجات صنعتي بلاي نازل شده بر آرامش تنگ صياد
كارشناس منابع طبيعي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس وجود كارخانجات صنعتي اطراف اين منطقه را تهديدكننده سلامت محيط زيست منطقه برشمرد و گفت: وجود كارخانه­هاي صنعتي در اطراف منطقه شكار ممنوع تنگ صياد از مهم‌ترين معضلات زيست محيطي منطقه است كه سبب آلودگي هواي منطقه و مسموم سازي گياهان به عنوان منابع غذايي جانواران اين منطقه شده است.
فرزاد پوراني افزود: وجود كارخانه‌هايي نظير فولاد چهارمحال، ورق فولاد فرخشهر و چندين كارگاه بزرگ و كوچك منطقه سبب يك سري تغييرات آب و هوايي در منطقه شده است كه از جمله آن مي‌توان به بارش باران‌هاي اسيدي كه سبب خشك شدن پوشش گياهي و مسموم شدن جانوران منطقه مي‌شود اشاره كرد.
وي بر ضرورت ايجاد و احداث تصفيه كننده‌هاي هوا به‌منظور دفع گازهاي سمي و دود ناشي از فعاليت اين كارخانه‌ها تأكيد كرد و گفت: عدم صدور مجوز از سوي سازمان صنايع و معادن و منابع طبيعي به‌منظور جلوگيري از احداث كارخانه‌ها در اطراف مناطق شكار ممنوع و حفاظت شده از ديگر راهكارهاي حفاظتي اين مناطق است.
پوراني ادامه داد: جلوگيري از احداث راه‌هاي آسفالته، عدم عبور خط ريل از اين منطقه، عدم نصب دكل‌هاي برق در منطقه حفاظت شده تنگ صياد از ديگر اين ضرورت‌ها به‌شمار مي‎رود.
اين كارشناس منابع طبيعي ادامه داد: متأسفانه به‌واسطه بي‌توجهي و كم توجهي مسئولان محيط زيست اين استان دكل‌هاي برق فشار قوي از اين منطقه عبور داده شده است كه اين مسئله حيات پرندگان شكاري اين منطقه را مورد تهديد جدي قرار داده است.

*تحقق توسعه پايدار در گروه حفاظت از محيط زيست است
مسئولان دولتي بايد با تخصيص هزينه‌ها و اعتبارات لازم و اتخاذ رويكردها و برنامه‌هاي كارشناسي شده اين مناطق را از گزند حوادث طبيعي و انساني در امان نگاه دارند، چراكه لزوم توسعه پايدار در گروه حفاظت از محيط زيست است.
در اين بستر هر گونه اهمال كاري و سوء مديريت ضربات جبران ناپذيري را بر پيكره حيات در مناطق حفاظت شده وارد مي‌كند كه ناگزير حيات انسان‌ها در شهرها و روستاها را نيز تحت تأثير خود قرار مي‌دهد.
گزارش از وحيد احمدي

انتهاي پيام/خ۱۰

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 396]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن