تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819921607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گشت‌هاي عملياتي بسيج؛ تامين امنيت در زير پوست شهر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گشت‌هاي عملياتي بسيج؛ تامين امنيت در زير پوست شهر
خبرگزاري فارس: گذشت 6 ماه از آغاز گشت‌هاي عملياتي بسيج، تاثير اين طرح را بر امنيت پايتخت و ديگر شهرهاي كشور به خوبي مشخص مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج، امنيت از جمله مقوله‌هايي است كه كوچكترين كاهش آن، بيشترين بار رواني را بر جامعه به جا مي گذارد. شايد تاكيداتي كه بر ضرورت پاسداشت امنيت و سلامت از سوي ائمه شده است، گواه قابل توجهي بر اين موضوع باشد. شايد در نگاهي وسيع‌تر به مفهوم سلامت، بتوان تاثير امنيت بر سلامت رواني جامعه را نيز مورد توجه و بررسي قرار داد.
يكي از وظايف و انتظارات مردم از حكومت اسلامي نيز همين تامين امنيت بوده و جمهوري اسلامي نيز براي رسيدن به چنين امنيتي، هزينه هاي مادي و انساني بسياري را متحمل شده است.
از آنچه كه مردم توقع دارند بدنه فعال ملت در قالب بسيج، همواره و در هر عرصه، ياري دهنده كشور و نهادهاي آن باشد، حضور در تامين امنيت پايدار را نيز علاوه بر وظايف نيروي انتظامي، از بسيج نيز توقع دارند و دوست دارند بسيج بر آرامش رواني آنها بيفزايد.
با آنكه وظايف و فعاليت‌هايي كه در قالب ايست و بازرسي‌هاي بسيج و عمدتا در ساعات پاياني شب در تهران و ديگر شهرهاي كشور انجام مي‌گرفت، عمدتا به مواقع خاص محدود شد، اما ضرورت استفاده از نيروهاي مردمي و آموزش ديده در تامين امنيت محلات و مناطق مختلف كشور همچنان مورد تاكيد مردم و نيروهاي امنيتي و انتظامي كشور بود.
درست است كه هرگاه به دلايل مختلف همچون دوران‌هاي منتهي به انتخابات كه فضاي جامعه نيازمند آرامش و امنيت بسيار بالايي بود، همواره اين بسيج بود كه با استفاده از نيروهاي مجرب و آموزش ديده خود، به كمك ديگر دستگاه‌هاي مجري امنيت كشور مي‌شتافت اما تدوين برنامه‌اي منسجم، مدت دار و قانوني براي همكاري بسيج در اين خصوص كاملا احساس مي‌شد.
پس از بررسي‌ها و هماهنگي‌هايي كه فرماندهان عالي‌رتبه سپاه و فرمانده نيروي مقاومت بسيج با مسئولان ذي‌ربط از جمله فرماندهان نيروي انتظامي در ماههاي منتهي به سال 87 و اوايل امسال داشتند، بالاخره شرايط و نحوه فعاليت نيروهاي بسيج در قالب طرحي با عنوان «گشت‌هاي عملياتي بسيج» تدوين شد.
اولين اعلام رسمي اين خبر را حجت‌الاسلام حسين طائب فرمانده نيروي مقاومت بسيج به خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در فروردين سال جاري بيان داشته و تاكيد مي‌كند كه مهمترين اهداف راه‌اندازي گشت‌هاي امنيتي بسيج، حفاظت از كوي و برزن و تامين امنيت مردم در مناطق شهري و همچنين افزايش ضريب امنيتي شهرها و مقابله قاطع با شرارتهاي احتمالي اراذل و اوباش است.»
نكته‌اي كه پس از اعلام اين خبر، قابل توجه است، بازتاب‌هاي آن از سوي برخي رسانه‌ها و افراد خارج از كشور است.
در حالي‌كه اين گشت‌ها بر اساس اعلام فرمانده نيروي مقاومت بسيج در ساعات پاياني شب يعني ساعت 24 تا 6 صبح انجام مي‌شد، اما عده‌اي از اين رسانه‌ها، گشت‌هاي عملياتي بسيج را مقابله با جوانان و محدود كردن آنها عنوان مي‌كردند.
اما آنچنان اين نكته و تفسير دور از ذهن و بدون مبنا بود كه با بي تفاوتي مردم مواجه شد و آغاز آن نيز با استقبال بسيار قابل توجه مواجه بود.
اولين گام در اجرايي كردن اين طرح‌ها، همچون هر طرح مهم و گسترده ديگر، اجراي آزمايشي آن بود. براي اجراي آزمايشي گشت‌هاي عملياتي، معاونت عمليات نيروي مقاومت بسيج از نواحي مقاومت خواست تا هر كدام در يكي از حوزه‌هاي زير مجموعه خود اين طرح را با حضور بسيجيان زبده و آموزش ديده اجرا كرده و سپس نقطه نظرات خود را براي اجراي هرچه بهتر اين موضوع، به رده‌هاي بالاتر ابلاغ كنند.
اجراي آزمايشي اين طرح با نتايج بسيار خوب همراه بود. هم اينكه مردم حضور نيروهاي ملبس به لباس بسيجي و با تجهيزات لازم را موجب ارتقاء امنيت محله خود مي ديدند و هم نيروي انتظامي از اثرات و هم افزايي حضور بسيجيان كاملا راضي بود و آنرا به انحاء مختلف اعلام مي كرد.
طي 3 ماهي كه از مردادماه سال 87 تا آبان ماه، گشت هاي عملياتي بسيج در گروههاي 2 نفره و 4 نفره به گشت زني شبانه در محلات مي پرداختند، آمارها و نوع عملكرد بسيجيان، همه مديران انتظامي و امنيتي را مشتاق كرد تا هر چه زودتر اجراي رسمي اين طرح عملي شود. چراكه در همين 3 ماه نيز بهتر از قبل مشخص شده بود كه حضور بسيجيان در مناطق مختلف شهري چه بازتاب ها و فوايدي را براي امنيت جامعه را به همراه دارد.
سردار عراقي فرمانده سپاه تهران بزرگ با اشاره به واكنش مثبت و استقبال مسئولان مختلف از گشت‌هاي عملياتي بسيج، اين‌چنين مي‌گويد: وقتي كه همگان مي‌بينند اين گشت‌ها از انجام سرقت، ناامني‌هاي اجتماعي، مسايل اخلاقي، مفاسد اجتماعي، توزيع مواد مخدر و همه مسايلي كه خانواده‌ها از آن نگران هستند، توسط فرزندان همين خانواده‌ها جلوگيري مي‌كند، بسيار بيشتر از آن استقبال مي‌كنند.
پس از جمع بندي نظرات متخصصان و بسيجيان با تجربه، دستورالعمل نهايي و نحوه اجراي گشت‌هاي عملياتي بسيج ابلاغ شد و ضوابط و آموزشهاي لازم براي حضور بسيجيان علاقمند و توانمند در اين طرح نيز تعيين گرديد.
بسيجيان حاضر در اين گشت‌ها عمدتا متعلق به همان منطقه بوده و ضمن آشنايي با مختصات و شرايط جغرافيايي، لوازم و تجهيزات و همچنين ويژگي هاي لازم براي حضور در اين طرح گسترده را نيز دارا بودند.
نكته‌اي كه بعضا مورد استفاده مخالفان حضور بسيج در تامين و ارتقاء امنيت شهرها و محله‌ها قرار مي‌گرفت، انتشار اين شبهه بود كه اين گشت‌هاي عملياتي بسيج داراي مجوز قضائي نبوده و همچنين تداخل در كار نيروي انتظامي محسوب مي‌شود.
سردار عراقي فرمانده سپاه تهران در اين خصوص يادآور مي‌شود كه نيروهاي بسيجي در اين طرح با ‏همكاري نيروي انتظامي، سركلانتري‌ها و مقامات قضايي، امنيت را در محله هاي شهر تهران ارتقا خواهند داد.
از سوي ديگر معاون عمليات نيروي مقاومت بسيج نيز تاكيد مي كند كه بر اساس بخشنامه صادره، تمامي بسيجيان حاضر در اين گشت‌ها بايد داراي حكم ماموريت رسمي و با درج اسامي بسيجيان باشند.
آبان‌ماه، زمان اجراي رسمي گشت‌هاي عملياتي بسيج در تهران است. با آغاز گسترده اين طرح، بسيجيان حضور خود را در عرصه‌اي كه كاملا ملموس و مورد توجه مردم است، به نمايش گذاشتند.
از هفته اول آبان ماه و با اجراي گسترده‌تر گشت‌هاي عملياتي بسيج، شهرهاي بزرگ و كوچك بويژه پايتخت، شاهد جواناني بود كه حاضر بودند از خواب شيرين خود به خاطر تامين امنيت مردم بگذرند و بدون هيچ مزد و منتي، ساعات متمادي را به گشت زني و حضور سرزده در محلات مختلف بپردازند.
آذرماه و هفته بسيج فرا رسيد. حجت الاسلام طائب فرمانده نيروي مقاومت بسيج در نشست خبري خود با تشريح ابعاد و چگونگي اجراي اين گشت‌ها، آغاز رسمي اين طرح را هفته بسيج اعلام كرد و افزود: اين طرح، از روز هفتم آذر با هماهنگي نيروي انتظامي و قوه قضاييه سراسري مي‌شود.
وي شائبه موازي كاري اين گشت‌ها با اقدامات نيروي انتظامي را رد كرد و گفت: متناسب با ماموريت‌ها و نقاط مورد نظر، گشت‌هاي بسيج را تجهيز كرده‌ايم و در صورت احتياج به اقدام، از نيروي انتظامي كمك خواهيم گرفت.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج در خصوص نحوه همكاري بسيجيان در اين گشت‌ها با نيروي انتظامي نيز گفت: اگر بسيجيان موارد مشكوكي را ديدند با هماهنگي نيروي انتظامي اين موارد را به پايگاه هاي انتظامي ارجاع مي‌دهند وخودشان كار اجرايي انجام نخواهند داد.
شروع اين گشت‌ها، با پخش شيريني در ميان مردم و جوانان بود تا نشان دهد قطعا اين شيريني، آغاز شيريني بزرگتر امنيت بهتر براي جامعه خواهد بود.
اكنون كه 3 ماه از اجراي رسمي اين گشت‌ها مي گذرد، احساس اينكه شب‌ها در محله‌ها گشت‌هاي عملياتي بسيج پاسدار آرامش و امنيت خانواده‌ها هستند، قطعا شيريني و رضايت بيشتري را نصيب مردم خواهد كرد.
درست است كه نمي‌توان انتظار داشت در تمامي محلات يك كلان‌شهر يا همه نقاط كشور، بسيجيان در تمام ساعات شبانه روز به گشت‌زني بپردازند اما تاثيرات و ثمراتي كه اين حضور فعال گشت‌هاي عملياتي آنهم در مهمترين ساعات يعني 24 تا 6 صبح، نشان از تلاش بسيج براي افزايش امنيت پايدار در كنار ديگر خدمات آن دارد.
سردار رادان جانشين فرمانده نيروي انتظامي نيز با تقدير از رعايت قانون توسط گشت هاي عملياتي بسيج، حضور آنها را بسيار موثر و موجب رشد شاخصه‌هاي امنيتي كشور دانست و از اين تلاش خالصانه آنها تقدير كرد.
سال 88 نزديك است و آنچه كه بسيجيان را راغب‌تر از گذشته خواهد كرد، تقدير از اين تلاش‌ها و مروري بر فعاليت‌هاي صورت گرفته در بخش‌هاي مختلف بويژه در موضوعات مهمي چون تامين امنيت است.
همانگونه كه بايد براي ارتقاء اين اقدامات كوشيد، تحسين و توجه به آن نيز قطعا ضروري است.
انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن