تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805385659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغيير نظام آموزشي ، آري يا نه ؟ حرف و حديث‌ها براي تغيير نظام آموزشي ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي: تغيير نظام آموزشي ، آري يا نه ؟ حرف و حديث‌ها براي تغيير نظام آموزشي ادامه دارد
اين روزها بحث داغ معلمان و كادر مديريتي مدرسه در دبستان‌ها، حقوق و بالا و پايين رفتن آن و يا دريافت وجه غيرقانوني از دانش آموزان در مدارس دولتي نيست، بلكه حرف از اضافه شدن يك مقطع تحصيلي است كه هيچ كس نمي داند چيست. هر روز از آموزش و پرورش خبري دراين باره به بيرون درز مي‌كند، بدون اينكه اطلاع رساني مناسبي در اين ارتباط صورت بگيرد.


به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري خانه ملت، پس از يك سال تغيير و تحول و خبرهاي ضد و نقيض، حميد رضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در هنگام رونمايي از سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش از اجراي ۶-۳-۳ از سال تحصيلي ۹۱-۹۲ خبر داد؛ با اجراي ساختار جديد، ساختار تحصيلي مدارس به ۳ مقطع شامل ۶ سال ابتدايي، ۳ سال اول متوسطه و ۳ سال دوم متوسطه تقسيم مي‌شود.

تغيير نظام آموزشي موضوعي كه همواره بين مجلس و شخص حميد رضا حاجي بابايي مورد بحث و چالش بوده و با وجود اينكه وزير آموزش و پرورش هشتم آذر امسال به طور قاطع و مشخص اعلام كرد كه از سال تحصيلي ۹۲-۹۱ اين نظام آموزشي اجرا مي‌شود باز هم مجلس نسبت به اين طرح موضع گرفته است.

تغيير پر ابهام

اما تغيير ساختار نظام آموزشي هرچند كه اكنون از سوي شورايعالي انقلاب فرهنگي مصوب شده است و از ابتداي سال تحصيلي آينده اجرايي مي‌شود، هنوز در روش اجرا با ابهاماتي مواجه است، آموزش و پرورش تمام تلاشش را مي‌كند تا اين تغيير ساختاري-شكلي را در كمترين زمان ممكن و در مدت يك سال اجرايي كند. هرچند معاونان وزير مي‌گويند اصراري بر اجراي ناگهاني اين طرح نيست، اما خبرهايي كه از مدارس به گوش مي‌رسد، خلاف چنين اظهار نظرهايي را نشان مي‌دهد.

مخالفت مجلس با تغيير ناگهاني

مجلس اما با اين تغيير ناگهاني در نظام آموزشي به شدت مخالف است، پس سخنان وزير آموزش وپرورش درباره تغيير نظام‌ آموزشي، علي عباسپور تهراني‌فرد رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در حاشيه جلسه علني پارلمان، نشست خبري فوري تشكيل داد و اين تغيير و حرف‌هاي وزير آموزش و پرورش درباره قانوني بودن تغيير به ۶-۳-۳ را به انتقاد گرفت و حتي تاكيد به تغيير نظام آموزشي از سال آينده را خودسرانه دانست.

عباسپور معتقد است تغيير ساختار نظام آموزشي به ۶-۳-۳، هنوز در شورايعالي انقلاب فرهنگي مصوب نشده و البته مجلس هم بايد درباره آن تصميم بگيرد.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس دراين باره تصريح كرد: وزارت آموزش و پرورش و شورايعالي انقلاب فرهنگي توضيح قانع كننده‌اي نداده‌اند كه چرا و با چه مقصودي قصد تغيير سيستم موجود را دارند. نگراني ما اين است كه آموزش و پرورش كه در آستانه تحول بنيادين در اين وزارتخانه است با اجرا كردن اين طرح كه كار بزرگي است از اصل تحول باز بماند و نتواند آن را اجرا كند. قطعا با اجراي اين سيستم آموزشي، بايد تغييراتي در فضاهاي مدارس و استخدام معلمان انجام شود كه باز هم آموزش و پرورش را درگير چالش‌هاي جدي و امور روزمره مي‌كند.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه يكي از اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي نيز هست، در اين نشست اعلام كرد كه وزير آموزش و پرورش مرتب در رسانه‌ها از اجراي نظام ۶، ۳ ، ۳ از ابتداي مهرماه سال آينده سخن مي‌گويد، در حالي كه در سند تحول آموزش و پرورش كه به تصويب شورايعالي انقلاب فرهنگي رسيده به هيچ وجه نظام ۶، ۳، ۳ به تصويب نرسيده است، آنچه كه در شورايعالي انقلاب فرهنگي تصويب شده كليات اين طرح است كه بر اساس آن آموزش و پرورش موظف شده است ظرف دو ماه راهكارها و آيين نامه اجرايي تغيير نظام آموزش و پرورش را تهيه كرده و به شورايعالي انقلاب فرهنگي ارائه دهد.

اين عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه تعجيل‌هاي وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عميق كارشناسي اين وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندان‌مان باشيم، بيان كرد: اين موضوع از نظر ما شعاري و تبليغاتي است و هر گونه تغيير در نظام آموزش و پرورش بايد به تصويب شورايعالي انقلاب فرهنگي برسد اين اقدام آقاي حاجي بابايي خلاف قانون است و كميسيون اجازه چنين تخلفي را به وزارت آموزش و پرورش نمي دهد.

همچنين مركز پژوهش‌هاي مجلس پيش از اين مستند با اين تغيير ناگهاني مخالفت كرده است و پيشنهاد داده سيستم آموزش عمومي مانند ۲۰ سال پيش شود، اين مركز در گزارش خود پيشنهاد داده است؛ دوره آموزش و پرورش رسمي كشور با حذف دوره پيش‌دانشگاهي، يك‌سال به دوره متوسطه اضافه شده و ۱۲ سال تحصيلي مشتمل بر ۵ سال دوره ابتدايي، ۳ سال دوره راهنمايي و ۴ سال دوره متوسطه باشد. حذف دوره پيش‌دانشگاهي و افزودن به دوره متوسطه و تبديل دوره متوسطه به دوره‌اي ۴ساله، با عنايت به اينكه امكان توزيع نيروي انساني مجرب را در تمام سطوح دبيرستان متعادل مي‌كند از قوت‌هاي اين طرح است.

در همين ارتباط نظر ساير اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات و نمايندگان را جويا شديم كه در جدول زير اظهار نظرهاي آنها را مشاهده مي‌كنيد:

حاجي بابايي طرح‌هاي مختلفي در دست دارد كه نظام آموزشي را با تحولات بزرگي مواجه مي‌كند؛ تغيير ساختار نظام آموزشي از ۵-۳-۳-۱ به ۶-۳-۳، تعطيلي روز ۵ شنبه‌ها براي دبستاني‌ها و افزودن يك ساعت آموزشي به زمان‌هاي حضور كودكان ۶ تا ۱۲ سال در مدرسه، استخدام ۷۰ هزار نيروي تازه، راضي كردن معلمان حق التدريسي، احياي معاونت پرورشي، پروژه‌هاي ورزشي در مدارس و البته اجراي طرح درس ملي، اجراي قانون حذف كنكور و تغييرات عمده در كتاب‌هاي آموزشي از اين تغييرات هستند، تغييراتي كه به نظر مي‌رسد هركدام به انرژي مضاعفي براي اجرا نياز دارند اما وزير آموزش و پرورش دولت دهم، با سر و صداي فراوان ظاهرا قصد دارد آنها را اجرايي كند.

اين تغييرات كه برخي تكميلي طرح اوليه هستند و برخي هم طرحي نو، هنوز ادامه دارد و به نظر نمي‌رسد فعلا نقطه‌اي براي پايانش يا حداقل جايي كه بشود گفت، طرح براي اجرا كامل است، وجود داشته باشد. اكنون دوباره بحث دو تكه شدن شش سال دوره ابتدايي مطرح شده است و حتي برنامه‌هاي جديدي كه براي آن وجود دارد، به هر حال بايد منتظر خبرهاي جديدي در اين باره بود كه تغيير نظام آموزشي كي و چگونه اجرايي خواهد شد.

با اين توضيحات و توصيفات، نظام آموزشي جديد نه تنها به تاييد مجلس شوراي اسلامي به عنوان نهاد قانونگذار نرسيده بلكه شورايعالي انقلاب فرهنگي نيز هنوز آن را تصويب نكرده است و بدين ترتيب بازهم سردرگمي و استرس و اضطراب والدين و دانش‌آموزان به ويژه در دوره ابتدايي كه در سال تحصيلي آينده اين طرح شامل آنها مي‌شوند آغاز مي شود كه « بالاخره سال آينده چه اتفاقي براي ما رخ خواهد داد و آيا به ششم ابتدايي خواهيم رفت يا اول راهنمايي؟»

در پايان پرسشي كه در رسانه‌ها و افكار عمومي مطرح مي‌شود اين است كه نتيجه اين اطلاع رساني ناقص و متضاد چه خواهد بود؟ آيا بهتر نيست كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصميمات ملي همچون تغيير نظام آموزشي را ابتدا با دستگاه‌هاي قانون‌گذار هماهنگ كنند و سپس به اطلاع‌رساني بپزدارند تا مردم دچار سردرگمي و جامعه دچار التهاب اين اخبار متضاد نشود./

پايان پيام

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي]
[مشاهده در: www.icana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن