تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812606822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
هفته را با شكوفه هاي بهاري و جوانه هاي شادي آغاز كرديم . روزهاي اين هفته همانگونه كه چهره گشايي به سوي سال جديد را تدارك مي بيند با ماه مبارك ربيع مقارن است و خود را براي برپايي ربيع الموعود و ميلاد خجسته پيامبر رحمت و صادق آل محمد(ص ) آماده مي كند. پنجره هاي ماه اسفند آغوش خود را هم به سوي بهار طبيعت و هم به روي ماه پر خير ربيع مي گشايد و دستهاي نيايش را براي درخواست بخشايش الهي و گشايش و تحول در احوال و خيرات بي نهايت به سوي آسمان بلند مي كند.
سومين ماه از ماههاي قمري از ماههاي فرخنده است . حادثه مهم و تاريخي ليله المبيت هجرت پيامبراكرم از مكه به مدينه ازدواج حضرت محمدمصطفي با حضرت خديجه عليهاسلام و آغاز امامت امام مهدي (عج ) از وقايع خجسته اين ماه به شمار مي آيد ولي فردا و در واپسين روز هفته جاري دل ها داغدار شهادت امام جواني است كه در نهايت مظلوميت شهيد شد و كروبيان نيز در عزاي او گريستند و قلب نازنين قطب عالم امكان را تا ابد داغدار كرد.
هفته جاري روابط ميان دو كشور ايران و عراق يك نقطه اوج و پر اهميتي را تجربه كرد. سفر سه روزه آقاي جلال طالباني رئيس جمهور عراق به تهران براي گسترش زيرساخت هاي روابط دو كشور و متعاقب آن سفر آيت الله هاشمي رفسنجاني به عراق نشان دهنده عزم دو كشور همسايه عليرغم تلاش بيگانگان براي مخدوش كردن اين روابط و گسترش بي ثباتي و ناامني در منطقه صورت مي گيرد. مهمترين مساله در اين سفر اقتدار و نفوذ معنوي جمهوري اسلامي ايران در عراق عليرغم توطئه هايي است كه در 30 سال اخير براي تخريب چهره ايران صورت گرفته و برغم تمامي فشارهايي است كه آمريكايي ها به دولتمردان عراقي براي كاهش روابط با تهران انجام مي دهند.
در اين هفته محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش دوره اي به اعضاي شوراي حكام بار ديگر با ذكر موارد دو پهلو انگشت ابهام به سوي فعاليتهاي هسته اي ايران نشانه گرفت و اثبات كرد حتي در روزهاي پاياني عمر فعاليت خود در اين سمت تحت فشار جدي آمريكائيهاست ولي آنچه از نظر جمهوري اسلامي ايران مهم تلقي مي شود اينست كه ما تا رسيدن به حقوق قانوني خود به فعاليتهاي هسته اي صلح آميز ادامه داده و تحت تاثير باج خواهي هاي زياده طلبان قرار نخواهيم گرفت و طبعا دير يا زود زمان آن فرا خواهد رسيد كه به بحث هاي تكراري درباره ايران خاتمه داده شود.
در هفته جاري بار ديگر جمهوري اسلامي ايران به عنوان مركز حمايت از ملت مظلوم فلسطين مورد توجه رسانه هاي بين المللي قرار داشت . 50 حقوقدان بين المللي موضوع مقدمات محاكمه سران جنايتكار رژيم صهيونيستي را مورد بررسي قرار داده و همچنين چهارمين كنفرانس بين المللي حمايت از فلسطين در تهران برگزار شد. اين اجلاس كه با سخنان حضرت آيت الله خامنه اي آغاز گرديد رهبر معظم انقلاب خطاب به مسلمانان سراسر جهان و نيز به همه وجدان هاي بيدار از هر كشور و ملت تصريح كردند : « همت كنيد و طلسم مصونيت جنايتكاران صهيونيست را بشكنيد و سران سياسي و نظامي رژيم غاصب را كه در فاجعه غزه نقش آفرين بودند به پاي ميز محاكمه بكشانيد و به مجازاتي كه عدل و عقل حكم مي كند برسانيد. »
ايشان تاكيد كردند : « اين اولين قدمي است كه بايد برداشته شود. سران سياسي و نظامي رژيم غاصب بايد محاكمه شوند. اگر جنايتكار مجازات شود راه جنايت براي آنان كه انگيزه و جنون آن را دارند ناهموار خواهد شد . اگر امت اسلامي پس از جنگ 33 روزه لبنان و آن فاجعه آفريني هاي دهشتناك مجازات صهيونيستهاي فاجعه آفرين را بجد مطالبه مي كرد اگر اين مطالبه بحق پس از به خاك و خون كشيدن كاروانهاي عروسي در افغانستان و پس از جنايات بلك واتر در عراق و پس از رسوائيهاي سربازان آمريكايي در ابوغريب و غير آن صورت مي گرفت . امروز ما شاهد كربلاي غزه نمي بوديم . ما دولتها و ملتهاي مسلمان در آن قضايا وظيفه اي را كه قانون عقل و عدل بدان حكم مي كرد انجام نداديم و نتيجه آن چيزي است كه امروز شاهد آنيم . »
ايشان افزودند : « جاي تاسف عميق است كه برخي از دولتها و سياستمداران جهاني از مقولات اخلاقي و قضات وجداني بشري سخت بيگانه اند . براي آنها قتل عام بيش از 1350 نفر و زخمي كردن حدود 5500 نفر مردم بي سلاح و بسياري كودك در ظرف 22 روز در غزه هيچ حساسيتي برنمي انگيزد قاتلان و مجرمان نه تنها مجازات نمي شوند كه پاداش هم مي گيرند. امنيت رژيم سفاك يك امر قدسي كه بايد در هر حال از آن دفاع كرد به شمار مي آيد و طرف مظلوم چه دولتي كه با راي قاطع مردم بر سر كار آمده و چه مردمي كه آن دولت را سر كار آورده اند متهم و محكوم مي شوند. اين است حكم ديوان سياستي كه با اخلاق و وجدان و فضيلت نسبتي ندارد و آبش با آن به يك جو نمي رود. اين دولتها هنگامي كه نفرت عميق افكار عمومي را از خود مشاهده مي كنند بي آنكه علت آشكار آن را ببينند به سراغ باز هم سياست ورزي مي روند و اين چرخه معيوب همچنان ادامه مي يابد. ولي امت بزرگ ما امروز به بركت بيداري اسلامي داراي قدرت عظيمي است . كليدحل مشكلات فراوان كشورهاي اسلامي دردست همت و يكپارچگي اين مجموعه شگرف است و مساله فلسطين فوري ترين مساله جهان اسلام است . »
در صحنه بين المللي نيز طي هفته جاري شاهد چند رخداد مهم بوديم . برگزاري اجلاس شرم الشيخ افزايش ناآرامي ها در افغانستان و پاكستان آغاز بررسي پرونده ترور حريري و موضوع محاكمه عمرالبشير در دادگاه لاهه هلند و تشديد بحران در اركان رژيم صهيونيستي از جمله رويدادهاي مهم يك هفته گذشته بودند.
در شرم الشيخ مصر رهبران و مسئولان 70 كشور جهان گردهم آمدند تا درباره آنچه كه « بازسازي غزه » عنوان شد بحث و تبادل نظر كنند. آنچه كه از جريان كار مشخص شد گردانندگان اصلي اين اجلاس رژيم مصر آمريكا و انگليس بودند. البته رژيم صهيونيستي هم در پشت صحنه و بوسيله متحدين خود يعني آمريكا انگليس از نزديك ناظر اجلاس بود. واقعيت اين است كه اين اجلاس يك توطئه از قبل برنامه ريزي شده و با اهداف سياسي بود تا به زعم گردانندگان آن ضمن تلاش براي نجات اسرائيل از مخمصه ابتكار عمل را از دست دولت حماس خارج ساخته و به موقعيت متزلزل رياست تشكيلات خودگردان اعتبار ببخشند. بيانيه پاياني اين اجلاس نيز روز سه شنبه منتشر شد كه حاوي چند نكته قابل تامل بود . آنچنانكه اعلام شده است كشورهاي شركت كننده متعهد شده اند حدود 5 ميليارد و دويست ميليون دلار به بازسازي غزه كمك كنند. اولا اينگونه برخورد با فاجعه غزه كه در جريان آن رژيم اسرائيل با كمال وحشيگري و بدون هيچ دليل موجهي يك منطقه بي دفاع را كه از مدت 2 5 سال قبل در محاصره كامل قرار دارد به خاك و خون كشيد براي جامعه بين المللي يك ننگ و رسوايي است . جامعه بين المللي با اين گونه رفتار در واقع به رژيم جنايتكار و متجاوز صهيونيستي پاداش مي دهد به اين مفهوم كه « تو حمله كن قتل عام كن و ويران بساز و ما تاوان آن را مي دهيم . »
در اين اجلاس هيچ اشاره به عامل اين ويراني ها يعني رژيم صهيونيستي مطرح نشد و كمترين انتقادي نيز از آن رژيم صهيونيستي مطرح نگرديد. نكته دوم آنست كه در اين اجلاس طرف مهم كه هدف اصلي تهاجم اسرائيل به غزه بود يعني حماس و دولت « اسماعيل هنيه » شركت داده نشده بود.
اين نكته نيز دليل محكمي است كه اين اجلاس سياسي و با اغراض و اهداف خاص تشكيل شده بود. در واقع بانيان اين اجلاس با وعده تحويل كمك ها به محمود عباس اين هدف را در نظر داشتند كه محمود عباس اگر متولي بازسازي ويراني هاي غزه و منازل و تاسيسات اين منطقه شود مشروعيت و اعتبارش كه هم اكنون بسيار ضعيف شده است افزايش خواهد يافت و متقابلا حماس به دليل اينكه پولي در اختيار ندارد منفعل خواهد شد. به عبارت ديگر به زعم برگزار كنندگان اجلاس در مردم غزه اين ذهنيت ايجاد خواهد شد كه حماس عامل كشتار و ويراني غزه است و محمود عباس عامل آباداني آن .
نكته ديگري كه وجود داشت فشار شديد از سوي اجلاس بود كه حماس پيمان هاي سازش و تعهدات تشكيلات خودگردان در برابر رژيم صهيونيستي را بپذيرد كه به مفهوم شناسايي موجوديت رژيم صهيونيستي از سوي حماس است كه تاكنون حماس آن را نپذيرفته است با توجه به اين مسائل كاملا مشخص است كه اجلاس شرم الشيخ با اهداف سياسي برگزار گرديد.
تشديد خشونت ها و ناآرامي ها در افغانستان و پاكستان موضوع ديگري بود كه هفته جاري بار ديگر نظر محافل سياسي و خبري را به خود جلب كرد . دولت اوباما اعلام كرد كه 30 هزار نيروي تازه نفس به افغانستان اعزام خواهد كرد و همزمان مقامات بيشتري در غرب به اين نكته اعتراف كردند كه برنامه ها و تلاش هاي انجام شده غرب در افغانستان شكست خورده است و چشم انداز ثبات در اين منطقه همچنان تيره است .
از سوي ديگر حملات آمريكا به مناطق شمال و شمال غربي خاك پاكستان به بهانه اينكه اين منطقه منشا تغذيه و تسليح شورشيان افغانستان است همچنان ادامه يافت . در اين حال گزارش هايي منتشر شده كه سه گروه اصلي طالبان در پاكستان در هفته جاري براي آنچه كه مقابله با خارجي ها در افغانستان خوانده شده است با هم متحد شدند.
مجموعه اين تحولات بيانگر آن است كه اوضاع در افغانستان همچنان بحراني است و اكنون پس از هفت و نيم سال كه از لشكركشي آمريكا به افغانستان به بهانه سركوب تروريسم مي گذرد همه چيز به نقطه اول بازگشته و غرب كاملا مستاصل مانده است .
تشديد بحران داخلي رژيم صهيونيستي موضوع ديگري بود كه در هفته جاري محافل خبري به آن پرداختند. پس از برگزاري انتخابات زودهنگام كه صهيونيستها بسيار اميد بسته بودند كه مي تواند گشايشي در بحران سياسي اين رژيم ايجاد كند اكنون هيچ نقطه روشني براي حل اين بحران به چشم نمي خورد. نتانياهو رهبر حزب ليكود كه پيش از انتخابات مدعي بود درصورتي كه وارد ميدان شود اوضاع را مهار خواهد كرد پس از گذشت دو هفته در تشكيل كابينه ناكام مانده و همچنان سردرگم و مستاصل است .
« ليوني » وزير خارجه رژيم صهيونيستي كه حزب تحت رهبري وي يعني « كاديما » اكثريت را در انتخابات به دست آورده است بار ديگر تاكيد كرد در دولتي كه نتانياهو نخست وزير آن باشد هرگز شركت نخواهد كرد و با اين سخن آب پاكي را روي دست نتانياهو صهيونيست كهنه كار اسرائيلي ريخت . اكنون با در نظر گرفتن تحولات جاري چنين به نظر مي رسد كه طي روزهاي آينده اوضاع حتي بحراني تر نيز خواهد شد كه البته نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت كه تبعات شكست در جنگ غزه و مقاومت مردم فلسطين نقش عمده اي در عميق تر شدن بحران در اركان رژيم صهيونيستي داشته است .
اين هفته همچنين در شهر لاهه هلند مقر دادگاه بين المللي اعلام شد كه بررسي پرونده ترور حريري نخست وزير اسبق لبنان و رسيدگي به موضوع دستگيري رئيس جمهوري سودان آغاز شده است . صرفنظر از محتواي دادرسي هاو موضوعات مورد بحث در دادگاه لاهه اين سئوال در اذهان عمومي مردم جهان مطرح است كه اگر اين دادگاه مدعي رعايت عدل و انصاف و استقرار عدالت در جهان است چگونه است رژيم صهيونيستي و سران جنايتكار آن با آن پرونده مجرمانه محرز و آشكار هيچ گاه به اين دادگاه احضار نمي شوند و جانياني كه در 22 روز حمله به غزه بيش از 1400 غيرنظامي و افراد عادي را كشته و هزاران نفر را مجروح و بي خانمان كرده اند مورد بازخواست قرار نمي گيرند.
متوليان اين دادگاه اگر انتظار دارند كه افكار بين المللي اعتباري براي آن و مصوباتش قائل باشند در كنار رسيدگي به پرونده هايي كه براي صلح و امنيت جهاني در درجه دوم اهميت قرار دارد يكبار هم كه شده به موضوع جنايات آشكار و گسترده رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين بپردازند و سران اين رژيم را كه مصداق بارز و روشن جنايتكار جنگي هستند به پاي ميز محاكمه بكشانند.

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن