تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819487220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميز خبر


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: ميز خبر
بررسي نحوه تعامل با ايران در سناي آمريكا

گروه سياسي: سناي ايالات متحده از روز سه شنبه جلسه اي به منظور بحث و بررسي درباره راهكارهاي دولت آمريكا در قبال برنامه اتمي ايران ترتيب داده است. به گزارش عصر ايران، در اين جلسه يك هفته اي كه براي استماع نظرات سناتورها و كارشناسان آگاه به امور ايران از سوي كميته روابط خارجي سنا و به رياست جان كري رييس كميته روابط خارجي سناي آمريكا ترتيب داده شده است،كارشناسان و سناتورهاي ايالات متحده نظرات خود را درباره چگونگي اعمال ديپلماسي واشنگتن در گفتگو و مذاكره با ايران مطرح مي كنند. سناتور جان كري در اين جلسه با اشاره به اينكه هر گونه مذاكره احتمالي با ايران بر سر برنامه اتمي اين كشور بايد محدود و با چارچوب زماني مشخص انجام شود و با تنبيه هايي چون تشديد تحريم هاي سياسي و اقتصادي همراه باشد، افزود:" ايران بايد بداند كه مذاكرات آمريكا با اين كشور به درازا نخواهد كشيد. " وي افزود:" مذاكرات طولاني همان چيزي است كه ايراني ها مي خواهند چرا كه در اين صورت آنها مي توانند زير پوشش مذاكره بخش هايي از برنامه اتمي مخفي !خود را به پيش ببرند و در آن پيشرفت حاصل كنند ". اما در اين جلسه ريچارد هاس رييس شوراي روابط خارجي آمريكا نيز با ايراد سخناني از حق غني سازي اورانيوم از سوي ايران دفاع كرد و واشنگتن را به پذيرش اين حق فراخواند. هاس در اين باره گفت:" من معنقدم مذاكرات ما با ايراني ها بايد بر اين نقطه متمركز باشد كه آيا آنها اختيار برخورداري از تكنولوژي غني سازي رادارند ؟ و يا اينكه ما اين حق غني سازي را چگونه تعريف كنيم. يعني سطح غني سازي ،ميزان شفافيت و ميزان دست رسي بازرسان آژانس به مراكز غني سازي هسته اي ايران را در چه سطحي تعريف كنيم ". اما در اين جلسه سناتور جيمز ريچ سناتور جمهورخواه از ايالت "آيداهو" در سخنان خود با هشدار تلويحي به ايران نسبت به حمله اسراييل به تاسيسات هسته اي ، گفت:" اين بسيار ساده انگارانه خواهد بود كه فرض كنيم اسراييل در گوشه اي خواهد نشست و فقط نظاره گر اتمي شدن ايران خواهد بود. ما بايد در مباحثات خود موضوع رويكرد اسراييل نسبت به برنامه اتمي ايران را نيز مورد بررسي قرار دهيم. چرا كه اسراييل قبلا نيز با حملات پيشگيرانه خود به تاسيسات هسته اي عراق و سوريه مانع اتمي شدن اين دو كشور شده است ". سخنان ريچ با تاييد يكي ديگر از سخنرانان با نام " فرانك ويسنر" كه يكي از ديپلمات هاي سابق آمريكا است ، مواجه شد. وي در اين باره گفت:" اگر ايراني ها امكان يا احتمال حمله اسراييل به تاسيسات هسته اي شان را جدي نمي گيرند بايد بگويم كه در تحليل و ارزيابي منافع حياتي اسراييل دچار اشتباه شده اند. " اما در عين حال اين ديپلمات سابق امريكا اذعان كرد كه هر گونه حمله اسراييل به تاسيسات هسته اي ايران موضوع اتمي ايران را بسيار پيچيده تر خواهد ساخت و تبعات جدي براي امنيت منطقه خواهد داشت. ايران به صراحت اعلام كرده است كه بر خلاف عراق و سوريه كه توانايي پاسخ نظامي به اسرائيل را نداشتند، هر گونه حمله اسرائيل به تاسيسات اتمي اش را فورا و با تمام قدرت پاسخ خواهد داد.

قدرداني مصر از همكاري ايران با آژانس

گروه سياسي:سفير مصر در آژانس بين المللي انرژي اتمي در بيانيه اي كه در شوراي حكام قرائت شد از همكاري ايران با آژانس تشكر كرد. "ايهاب فوزي" در عين حال خواستار آن شد كه همكاري ايران با آژانس بگونه اي باشد كه مسايل باقي مانده مورد اشاره گزارش البرادعي حل و فصل گردد. مصر همچنين با استقبال از بيانيه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد "نم" در حمايت از فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران گفت: مواضع اصولي ما همچون بيانيه نم است. سفير مصر در بخش ديگري از اين بيانيه خواستار آن شد كه فعاليتهاي هسته اي اسراييل زير نظر پادمان جامع آژانس قرار گيرد. موضوع هسته اي ايران برمبناي گزارش تازه البرادعي در آخرين ساعات نشست روز سه شنبه در دستور جلسه شوراي حكام قرار گرفت و در نشست صبح ديروزاين شورا نيز ادامه يافت.به هنگام طرح يك موضوع در جلسات شوراي حكام كشورهاي مختلف در بيانيه هايي به تشريح ديدگاه هاي خود درباره موضوع مورد بحث مي پردازند.

11 شركت مرتبط با بانك ملي تحريم شدند

گروه سياسي:وزارت خزانه داري آمريكا 11 شركت وابسته به بانك ملي ايران كه به ادعاي واشنگتن به آنچه برنامه هسته اي و موشك بالستيك ايران ناميده شده، مرتبط هستند را تحريم كرد. به گزارش"ايلنا" به نقل از خبرگزاري شين هوا، "استوارت لوي"، معاون وزير خزانه داري آمريكا در امور تروريسم و اطلاعات مالي، با تكرار برخي ادعاهاي بي اساس گفت: "جامعه بين الملل خطرات اشاعه اي كه از جانب بانك ملي ايران مطرح مي شود را تشخيص داده است."وي در ادامه ادعاهاي خود افزود: "همچنان به تلاش خود براي حمايت از درستي و بي نقصي سيستم بين المللي مالي با افشا كردن بانك ها، شركت ها و اشخاص حقيقي كه از برنامه هسته اي و موشكي ايران حمايت مي كنند، ادامه مي دهيم."بنا بر اين گزارش ادعايي، بانك ملي ايران به فراهم آوردن خدمات مالي از جمله گشايش نامه هاي اعتباري و نگهداري حساب ها براي شركت هايي كه در جبهه ايران قرار دارند و موسساتي كه در فعاليت هاي مربوط به اشاعه دخيل هستند، متهم شده است.در ادامه ادعا شده است كه بانك ملي ايران بستري را براي خريد تجهيزات حساسي كه در آنچه صنعت موشكي و برنامه هسته اي ايران ناميده شده، كاربرد داشته اند فراهم كرده است.بر مبناي قانون آمريكا تمامي حساب هاي بانكي يا دارايي هايي مربوط به نهادهاي تحريم شده، مسدود مي شود.بنا بر اين قانون آمريكايي ها از هر گونه معامله با اين نهادها نيز منع مي شوند. آمريكا به صورت يكجانبه تا كنون علاوه بر بانك ملي تحريم هايي عليه بانك صادرات ، سپه و ملت ايران اعمال كرده است . شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز تا كنون سه دور تحريم ضد ايران اعمال كرده است تا از اين طريق بتواند مانع ادامه غني سازي اورانيوم در ايران شود . آمريكا ، اسرائيل و متحدان اروپايي شان - انگليس ، فرانسه و آلمان - ايران را به تلاش براي دستيابي به تسليحات اتمي متهم مي كنند . اين در حالي است كه مقامات ايراني بارها اين ادعاها را تكذيب كرده اند و تنها هدف برنامه هاي اتمي ايران را استفاده صلح آميز از آن معرفي مي كنند .

180 نماينده: امنيت زائران خانه خدا تامين شود

گروه سياسي: 180 نماينده مجلس شوراي اسلامي ديروز با انتشار بيانيه اي خواستار تامين امنيت زائران خانه خدا شدند.در اين بيانيه آمده است : در سال هاي اخير تفكر سلفي گري وهابيت بدون توجه به حقوق عامه مسلمين با گرايش متحجرانه روش اهانت آميز و تعرض به ديگران به ويژه پيروان اهل بيت پيامبر اكرم (ص) را پيش گرفته و به بهانه امر به معروف و نهي از منكر با برخوردهاي نامناسب، ناامني و نگراني ميهمانان خدا را فراهم ساخته كه انتظار است دولت سعودي با مسئوليت ويژه خود در تامين امنيت زائران به اين فرقه افراطي مجال ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان و اهانت به ديگران را ندهد و امنيت همه جانبه زائران مدينه و مكه را فراهم آورد. اين بيانيه مي افزايد: متاسفانه در سال هاي اخير چنين خواسته اي محقق نشده است و اخيرا خبر از ضرب وشتم زائران و كشته شدن تعدادي از شيعيان كشور و عربستان مي رسد ، چنين شرايطي براي جمهوري اسلامي ايران قابل تحمل نيست و با آغاز سفر زائران و اعزام صدها هزار ايراني به عمره مفرده بايد براي پيشگيري از برخوردهاي نامناسب اقدام جدي صورت پذيرد و دولت عربستان امنيت كامل زائران را بر عهده گيرد و از اعمال ايذايي گروه متحجر ممناعت به عمل آورد. در غير اين صورت همان گونه كه مراجع عظام اعلام فرمودند توقف اعزام زائران ايراني بايد در دستور كار قرار گيرد.در ادامه اين بيانيه آمده است: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از نمايندگي مقام معظم رهبري و دست اندركاران حج و زيارت و وزارت امور خارجه مي خواهند به پيگيري موضوع و گفتگو با مقامات عربستان براي تامين امنيت كامل زائران بپردازند و چنانچه تفاهمي تحقق نپذيرد در اعزام به عمره مفرده تجديد نظر كنند.

ابراز تمايل 1+5 براي مذاكره مستقيم با ايران

گروه سياسي:موضوع ايران ديروزدر حالي در نشست جاري شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين مطرح شد كه هيات نمايندگي آمريكا و تروئيكاي اروپا-فرانسه، انگليس و آلمان- براي اولين بار بيانيه اي درباره ايران منتشر نكرده و در عضو در قالب گروه 1+5 خواستار پيوستن ايران به مذاكرات مستقيم با اين گروه شدند.روال جلسات شوراي حكام طي سالهاي اخير حاكي از آن بود كه بر مبناي برداشتهايي كه اين كشورها از جنبه هاي مختلف گزارش البرادعي داشتند، بيانيه هايي را عليه ايران صادر و آنچه را كه عدم همكاري با آژانس مي ناميدند، محكوم مي كردند. حجم بيانيه هايي كه در اين مواقع عليه ايران صادر مي شد و نيز لحن آنها به گونه اي بود كه خواه ناخواه به جدال در شوراي حكام دامن مي زد و اين موضوع را به مهمترين موضوع شوراي حكام تبديل مي كرد. در حاليكه در نشست جاري شوراي حكام نه تنها خبري از چنين بيانيه هاي جداگانه و تحريك آميز نبود، بلكه براي اولين بار، بيانيه اي مستقل با نام گروه 1 +5 صادر شده است. چنين رويكردي از دو منظر قابل توجه است. اول آنكه امضاي همه كشورهاي عضو اين گروه در زير اين بيانيه تاكيدي عملي بر فضايي است كه در بيرون از آژانس درباره برنامه هسته اي ايران دنبال مي شود و اميد مي رود كه چنين حركتي گشايشي در اين فضا ايجاد نمايد; فضايي كه تا پيش از اين به دليل خواسته غيرمنطقي آمريكا درباره پيش شرط تعليق غني سازي اورانيوم براي هر نوع گفت و گو عملا با بن بست مواجه شده بود.
نكته دوم اينكه، دعوت اين گروه از ايران براي پيوستن به ميز مذاكره مستقيم تنها يك روز پس از آن مطرح شد كه "گريگوري شولتي" سفير آمريكا در آژانس از آمادگي واشنگتن براي تعامل مستقيم با ايران خبر داد و به نظر مي رسد پيوستن عملي آمريكا به بيانيه اين گروه، زمينه اي براي نشان دادن چنين آمادگي اي باشد. با چنين رويكردي، نقش صرفا نظاره گر و مخرب كه آمريكا براي خود ايجاد كرده بود، عملا از بين رفته است و دولت واشنگتن مي بايست به عنوان بخشي از بازي پا به پاي گروه 1+5، همراهي خود را در روند مذاكرات نشان دهد و از نقش مخرب سالهاي اخير خود فاصله بگيرد.
گروه 1+5 شامل پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان در بيانيه اي كه شامگاه سه شنبه در نشست شوراي حكام در وين قرائت شد، از ايران خواست براي گفت وگوي مستقيم به اين گروه بپيوندد. در بخشي از بيانيه گروه 1+5 آمده است: ما تعهد خود را به راه حلهاي جامع ديپلماتيك از جمله گفت وگوي مستقيم يادآور مي شويم و از ايران مي خواهيم كه از اين فرصت استفاده كرده و به ما بپيوندد و راه حداكثرسازي فرصتها براي مذاكرات رو به جلو را بگشايد. با اين بيانيه به نظر مي رسد كه گروه 1 + 5 با فاصله گرفتن از مواضع تند قبلي فقط در انتظار شريك خود هستند كه صندلي خالي دور اين ميز را پركند، اما لازم است كه با ارايه پيشنهادهايي مشخص زمينه اشغال اين صندلي را فراهم آورند، به ويژه آنكه در بيانيه هاي قبلي تروييكاي "نم" و آمريكا طي سالهاي اخير، همواره مشوقهاي بسته پيشنهادي ارايه شده در سال 2005 يادآوري مي شد در حاليكه بيانيه فعلي با مسكوت گذاشتن چنين پيشنهادي كه پيش از اين از سوي ايران رد شده بود، جايگزيني ارايه نداده است. با اين وضع به نظر مي رسد روزها و هفته هاي آتي روزهاي پركاري براي دولتمردان و نمايندگان گروه 1+5 باشد كه طي آن با واقع بيني و پذيرش يك ايران هسته اي به سمت معقول شدن خواسته ها و پيشنهادهاي خود حركت كنند. جمهوري اسلامي ايران همواره تاكيد كرده است كه آماده مذاكره بدون هيچ گونه پيش شرطي است و اين بار1+5 هيچ پيش شرطي را ارايه نكرده است. تعديل موضع 1+5 در قبال موضوع هسته اي ايران در حالي صورت گرفته است كه نمايندگان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بين المللي انرژي اتمي نيزروز شه شنبه با صدور بيانيه اي در شوراي حكام آژانس درباره اجراي موافقتنامه پادمان NPT در ايران تاكيد كردند كه ديپلماسي و گفتگو از طريق ابزارهاي مسالمت آميز جهت يافتن يك راه حل جامع و دراز مدت براي مساله هسته اي ايران بايد ادامه يابد. آنها تنها راه حل و فصل اين مساله را ادامه مذاكرات محتوايي بدون هيچ گونه قيد و شرط از پيش تعيين شده در ميان همه طرفهاي مربوطه دانستند.

خاتمي امروزبه شاهچراغ مي رود
گروه سياسي:استاندار سابق فارس گفت: آقاي خاتمي صرفا براي زيارت و ديدار با مردم در شاهچراغ حاضر خواهند شد. به گزار ش ايلنا، ابراهيم انصاري لاري ديروزدر گفت وگو با خبرنگاران در مورد مشكلاتي كه براي سخنراني سيد محمد خاتمي در شاهچراغ پيش آمده است، با بيان اينكه مساله خيلي روشن است، اظهار داشت: آقاي خاتمي به دعوت جمعي از مردم شيراز، خاندان بزرگ دستغيب و بويژه توليت آستان مقدس احمدي براي سخنراني به شاهچراغ مي رود.وي افزود: تاكنون هرگز سابقه نداشته است چه در مشهد، چه در قم و چه در شيراز، توليت آستان هاي مقدس براي سخنراني شخصيت هاي سياسي و مذهبي از مقامات استان و شهر اجازه بگيرند و صرف اطلاع به مسوولان مربوطه كفايت مي كرده است .در اين موارد مسوولان به اقتضاي مكان و زمان و شخصيت سخنران تدابير لازم امنيتي و انتظامي را معمول مي داشتند.انصاري لاري خاطرنشان كرد: با توجه به دو نكته پيش گفته هرچند براي حضور و سخنراني خاتمي در شاهچراغ كسب اجازه از هيچ مرجع ديگري لازم نيست اما با ملاحظه جميع جهات براي اثبات نهايت حقانيت و همكاري با مسوولين امنيتي و انتظامي استان آقاي خاتمي صرفا براي زيارت و ديدار با مردم در شاهچراغ حاضر خواهند شد.وي با تاكيد بر اينكه شانه خالي كردن از تامين امنيت و نظم مراسم سخنراني خاتمي به هيچ عنوان قابل توجيه نيست،اظهار داشت: اميدوارم به فضل بي منتهاي حضرت حق و تدابيري كه دست اندركاران انديشيده اند و نيز با حضور پرشور مردم چه در مراسم استقبال فرودگاه شيراز و چه درهنگام حضور خاتمي در صحن مطهر احمد بن موسي(ع) همه چيز در حال امنيت ، آرامش و نظم برگزار شود. خاتمي عصر امروز قرار است به زيارت شاهچراغ برود.رئيس جمهور دولت اصلاحات، همچنين در ادامه سفرهاي استامي خود روز جمعه به ياسوج رفته و درمصلاي اين شهر بامردم سخن مي گويد. وي سپس در يك نشست مطبوعاتي به سوالات خبرنگاران پاسخ مي دهد.نشست با نخبگان كهگيلويه و بويراحمد، آخرين نشست خاتمي در اين سفر خواهد بود كه جمعه شب انجام مي شود.
راي مجلس به فوريت طرح ضوابط تقسيمات كشوري
گروه سياسي:نمايندگان مجلس ديروز يك فوريت طرح اصلاح قانون تعاريف و ضوابط تقسيمات كشوري را با 139 راي موافق در برابر 32 مخالف و 10 ممتنع تصويب كردند.35 نماينده طراح اين طرح در مقدمه توجيهي ارائه آن، اعلام كرده اند: قانون فعلي تقسيمات كشوري با گذشت 24 سال و به دليل رشد شهرها و روستاها و بخش هاي كشور در بخشي از امور جوابگوي نيازهاي مناطق كشور به ويژه مناطق محروم و توسعه نيافته نيست. در ادامه اين مقدمه آمده است: بنا براين ضرورت دارد براي حضور موثر نهادها و موسسات دولتي در مناطق محروم و توسعه نيافته توجه ويژه اي مبذول شود و به همين دليل، اين طرح با قيد يك فوريت تقديم مي شود. در صورت تصويب نهايي اين طرح در مواد 6 و 7 قانون تعاريف و ضوابط تقسيمات كشوري مصوب 15 / 4 / 1362 عبارت "نقاطي محروم و توسعه نيافته" بعد از كلمه كويري اضافه مي شود.
طلايي نيك:انتخابات دو قطبي نمي شود
گروه سياسي:دبير كل حزب توسعه و عدالت ايران اسلامي گفت: احتمال دوقطبي شدن انتخابات رياست جمهوري دهم بسيار ضعيف است زيرا تحولات درون جناحي، جو سياسي، مطالبات اجتماعي و ملي فضاي نبرد دو قطبي را ايجاب نمي كند.رضا طلايي نيك در گفت وگو با آريا، در مورد علل رد فضاي دو قطبي تصريح كرد: دوقطبي شدن انتخابات، علاوه بر شكل گيري نوعي انحصار، امكان مشاركت كيفي و كمي مردم را كاهش مي دهد.وي در مورد آرايش سياسي دو جناح در انتخابات خاطر نشان كرد: هنوز خيلي زود است كه در مورد آرايش نهايي انتخابات نظر داده شود. اما در مجموع در روز انتخابات 3 يا چهار كانديدا در صحنه حضور خواهند داشت.وي اذعان داشت: به احتمال زياد 2 كانديدا از هر جريان پا به عرصه خواهند گذاشت كه در جناح اصلاحات كروبي و در جريان اصولگرا احمدي نژاد حضورشان قطعي است. ولي دو چهره ديگر هنوز مشخص نشده است.وي در پايان در مورد ميزان تحت تاثير قرار گرفتن سبد راي احمدي نژاد و خاتمي توسط مير حسين موسوي و كروبي اظهار داشت: طبيعتا به لحاظ سياسي راي آقاي خاتمي و به لحاظ مديريتي و موقعيت قومي و مشي اجتماعي راي احمدي نژاد را تحت تاثير قرار خواهند داد.
ناطق نوري:اظهاراتم درباره بحرين تحريف شد
گروه سياسي: علي اكبر ناطق نوري در خصوص واكنش ها به اظهاراتش درباره بحرين، تاكيد كرد كه در رابطه با اظهاراتش با هدف انحراف افكار عمومي از موضوع غزه ، فرافكني شده است. ناطق نوري كه ديروز در حاشيه كنفرانس "فلسطين مظهر مقاومت، غزه قرباني جنايت" با خبرنگاران گفتگو مي كرد، يادآور شد: از اظهاراتم در رابطه با بحرين سو» برداشت شد و در اين مورد فرافكني صورت گرفت. وي گفت: من يك واقعه تاريخي را بيان كردم و در اظهارات من يك بازخواني تاريخي صورت گرفته بود.ناطق نوري اضافه كرد: تاريخ قابل تحريف نيست و دفاع از آن وظيفه همه است. وي ادامه داد : اگر تاريخ كشورمان را بررسي كنيم ، مي بينيم كه در زمان قاجار و در زمان پهلوي به دليل بي عرضگي اين حكومت ها بخش هايي از ايران جدا شد; اما در زمان جنگ تحميلي با وجود اينكه همه ابرقدرت ها در مقابل ايران ايستاده بودند حتي يك وجب از خاك ايران جدا نشد.وي همچنين گفت : جو سازي ها در رابطه با اظهاراتم پيرامون بحرين به منظور اين صورت گرفت كه در مسئله غزه انحراف بوجود بيايد و بحث غزه مطرح نشود و به همين دليل بحرين را علم كردند و اظهارات مرا تحريف كردند.
متكي: نيروگاه بوشهر تابستان 88 راه اندازي مي شود
گروه سياسي: وزيرامورخارجه ايران با بيان اينكه راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهرازاولويت هاي اصلي در روابط دولت نهم با روسيه قرار دارد، گفت: راه اندازي اين نيروگاه را قطعا تا تابستان اعلام مي كنيم.منوچهر متكي كه ديروزبراي پاسخگويي به سوال مصطفي كواكبيان نماينده سمنان درباره علل تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر در صحن علني مجلس حضور يافته بود، تصريح كرد: دولت نهم تكليف خود مي داند اين طرح را نهايي كند و انشا» الله با راه اندازي آن تا تابستان شاهد يك موفقيت سياسي به رغم همه فشارهاي وارده خواهيم بود. وي گفت: ورود 500 مگاوات برق در تابستان سال 88 به مدار برق كشور از طريق راه اندازي نيروگاه بوشهر در دستور كاري ما قرار دارد. وزير خارجه با اشاره به حضور پوتين در تهران و صراحت وي مبني بر ارسال سوخت به نيروگاه گفت: دولت نهم در پيگيري هاي خود در اواخر سال گذشته و اوايل سال جاري مقدمات ارسال محموله سوخت را آماده كرد و اين سوخت ها ارسال شد. وي گفت: هفته گذشته نيز كرينكو مسئول حوزه انرژي اتمي روسيه در سفر به تهران پيش راه اندازي اين طرح را با تزريق مجازي آغاز كرد. متكي با اشاره به تاريخچه اي از انعقاد قرارداد با روس ها براي راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر از سال 1371 گفت: يكي از دلايل تاخير راه اندازي نيروگاه، قراردادهاي مختلف و اجراي آنها مانند اعلام فهرست همه تجهيزات و ساختمان ها به طرف روسي براي استفاده حداكثري از سامانه هاي به جا مانده بود. وزيرخارجه گفت: چالش ديگر امتناع اوكراين از تامين توربين نيروگاه پس از موافقت اوليه است. وي افزود: چالش ديگر امتناع سازندگان خارجي از تجهيزات نيروگاه اتمي به رغم موافقت نامه هاي منعقده است. متكي خصوصي شدن ودوباره دولتي شدن پيمانكار روسي مسئول راه اندازي را از ديگر دلايل تاخير دانست و گفت: بعد از روي كار آمدن دولت نهم راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر در اولويت جدي قرار گرفت. وي با بيان اينكه طبيعتا نبايد از من توقع داشته باشيد دلايل تاخير از سال هاي 71 تا 84 را توضيح دهم، گفت: با اين حال هر جا در پيگيري ها با مشكل تراشي مواجه شويم طبيعي است كه موضع مناسب اتخاذ مي كنيم. پس از اين توضيحات، گرچه كواكبيان پس از توضيحات وزير امور خارجه در خصوص علت تاخير مكرر در راه اندازي نيروگاه بوشهر و روابط گسترده تهران با مسكو به رغم بدقولي مسئولان روسي در راه اندازي اين نيروگاه قانع نشد اما نمايندگان با 136 راي موافق در برابر 27 راي منفي و 9 راي ممتنع توضيحات وزير را قانع كننده تشخيص دادند.
كروبي: اداره كشور با تنگ نظري امكان پذير نيست
گروه سياسي: دبيركل حزب اعتمادملي تاكيد كرد كه اداره كشور با تنگ نظري امكان پذير نيست.به گزارش ايلنا، مهدي كروبي سه شنبه شب در سخناني در جمع فعالين سياسي ، نخبگان ، دانشجويان و فرهنگيان همدان با اشاره به انتخابات رياست جمهوري آينده ، گفت: هرگونه گلايه و نارضايتي ،تبعيض و بي مهري ، تورم و گراني كه وجود داشته باشد. گرچه بايد نسبت به آن اعتراض كرد اما نبايد اين مسايل موجب شود تا ما نسبت به شركت در انتخابات غافل شويم.كروبي در ادامه با بيان اينكه انتخابات عرصه تعيين سرنوشت است، اظهار داشت: حضور گسترده در انتخابات است كه موجب مي شود تا نقشه گروهي اندك براي جدا كردن نظام از انتخابات و راي مردم به هم بريزد. وي افزود:خوشبختانه برخي گروه ها كه در انتخابات گذشته به سمت تحريم رفته بودند، امروز معتقدند كه بايد حضوري جدي در انتخابات داشته باشند و اين امري است مثبت كه بايد از آن استقبال شود. شيخ اصلاحات با اشاره به برخي سخنان در داخل و خارج از كشورگفت: تبليغات مسمومي از سوي دشمنان نظام در جريان است كه مي خواهد القا كند شركت در انتخابات سودي ندارد.از سوي ديگر در داخل كشور نيز مجموعه اي حضور دارد كه در پي كاهش ميزان مشاركت مردم در انتخابات براي رسيدن به اهداف خود هستند.كروبي به برخي از نارسايي ها، محدوديت ها و فشارهاي اقتصادي بر مردم اشاره كرد و گفت: در چنين شرايطي كه براي غلبه بر مشكلات كشور نياز بيشتري به رابطه مستحكم با مردم داريم، اتفاق هايي همچون حادثه اصفهان رخ مي دهد . در حالي كه نبايد برخوردهايي صورت گيرد كه موجب دلسردي مردم و كمرنگ شدن حضور آنان در انتخابات شود. دبير كل حزب اعتماد ملي در ادامه اظهار داشت: خود را ملزم مي دانيم كه از آن حكومت اسلامي كه در نهايت رفعت و رعايت حقوق همگان در چهارچوب قانون باشد،حمايت كنيم و همچنين از حقوق شهرونداني كه به قانون اساسي پايبند هستند، دفاع كنيم.وي تاكيد كرد: با تنگ نظري، كوته بيني و انحصارطلبي نمي توانيم كشوررا مديريت كنيم بلكه بايد راه دور انديشي و سعه صدر را در پيش بگيريم البته متاسفانه اكنون تنگ نظري هايي را شاهد هستيم. كروبي سپس در پاسخ به سوال دانشجويي كه با اشاره به ممانعت مسئولان دانشگاه بوعلي همدان از سخنراني وي خواستار واكنش وي در اين زمينه شد ،گفت : مي خواهم انتخابات با شور و نشاط دركشورداشته باشيم. بايد مباحث و فعاليت هاي انتخاباتي نيز از ماه ها پيش آغاز شود.وي افزود: طبيعي است كه با چنين اقدامي از نشاط انتخاباتي كاسته مي شود و اينكه از سخنراني ما در دانشگاه جلوگيري به عمل آمد داستان عجيبي است.كروبي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص آينده اصلاحات در كشور گفت: اصلاحات در درون نظام و انقلاب است و معتقدم كه امام (ره) در برابر نظام فاسد سلطنتي و قدرت هاي بيگانه انقلابي در درون كشور و دفاع از حقوق مردم همواره يك اصلاح طلب بود.

پنجشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن