تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815500490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حقوق بين‌الملل و پخش مستقيم برنامه‌هاي ماهواره‌اي / قسمت پاياني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حقوق بين‌الملل و پخش مستقيم برنامه‌هاي ماهواره‌اي / قسمت پاياني
خبرگزاري فارس: از جمله مواردي كه در خصوص ارسال برنامه­هاي ماهواره­اي از سوي حقوقدانان به آن استناد مي‌شود تا بدان وسيله دول ارسال كننده اين گونه برنامه‌ها را مسئوول قلمداد كند، اصل مسئووليت دولت است.


مسئووليت دولت ها و اصل منع سوء استفاده

از جمله مواردي كه در خصوص ارسال برنامه­هاي ماهواره­اي از سوي حقوقدانان به آن استناد مي‌شود تا بدان وسيله دول ارسال كننده اين گونه برنامه‌ها را مسئوول قلمداد كند، اصل مسئووليت دولت است.

اما تفاسير و تعابير متفاوتي در خصوص مسئووليت دولت­ها وجود دارد چنانچه دولت­هاي ارسال كننده به قصد تخريب و ايجاد ضرر اقدام به ارسال برنامه‌هاي ماهواره‌اي كنند، موضوع قدري پيچيده مي‌شود: اولاً دولت­هاي ارسال­كننده اظهار مي دارند كه هيچ گونه قصد براندازي يا تشويق به جنگ نداشته و برنامه‌هاي ارسالي آنان نيز هيچ نشانه ظاهري دالّ براين قصد ندارد؛ ثانياً آنها مدعي اند كه اين گونه برنامه‌ها براي كشور يا منطقه خاصي ارسال نمي‌شود بلكه بطور كلي آنها را در فضا رها كرده تا چناچه كسي مايل به استفاده از آن باشد، به استناد اصل 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر، براي وي دست يافتني باشد. با اين دو استدلال آنها خود را مبرّا از مسئووليت مي دانند.

در پاسخ مي توان گفت كه امروزه گذشت زمان معني جنگ و تخاصم را تغيير داده و در پوشش تعاملات فرهنگي قصد تخريب و براندازي ديگر ملل مي­رود.

علاوه بر آن محدوديت­ها، محدوديت ذاتي به نام اصل عدم سوء استفاده از حق وجود دارد كه عبارت است از رعايت حقوق ديگران يا ضرر نرساندن به آنان كه در حقوق اسلام درباره آن تحت عنوان قاعده لا ضرر بحث شده است.

نظريه ديگري در اين باب با عنوان نظريه «وظيفه تعادل منافع» مطرح شده است كه بر اساس آن بايد بين آزادي عمل يك دولت در محدوده قلمرو خود و حقوق و منافع ديگر دولت­ها، نوعي تعادل ايجاد شود (شريف، 1380).

صرف نظر از اصل حاكميت، معمولاً دولت­ها داراي حقي به عنوان «حق تصميم گيري» هستند كه اگر اعمال ديگر دولت­ها، حتي بدون نقض اصل حاكميت، آن را محدود كرده يا موجب جلوگيري از آن شود، ممنوع است (شريف، 1380).

بنا براين، ارسال برنامه‌هاي ماهواره­اي اگر چه به موجب مقررات بين‌المللي حق اشخاص و دولت هاست، ليكن بايد توجه داشت كه اين برنامه­ها چه تاًثيري روي ملل ديگر خواهد داشت و آنها حق دارند كه نسبت به تعيين نوع فرهنگ خود مطابق با مقررات اعلاميه حقوق بشر تصميم گيري كنند.

همچنين ماده آخر قطعنامه مصوب يونسكو، سال 1966، مقرر مي دارد كه دولت­ها بايد از مداخله در امور فرهنگي يكديگر خودداري كنند.

با توجه به موارد فوق الذكر، مي توان چنين تصميم گيري كرد كه هرگونه ارسال امواج راديويي يا تلويزيوني، علي رغم صحت آن بر اساس اصل آزادي، نمي تواند بدون محدوديت باشد و چنانچه اين برنامه­ها به نحوي از انحاء روي مردم كشور دريافت كننده تاًثير بگذارد، اين امر مشمول اصل سوء استفاده از حق بوده و چه بسا در اين رابطه بتوان ادعاي خسارت و درخواست توقف ارسال آن برنامه‌ها را مطرح كرد.

با استناد به اصول ذكر شده (اصول حاكميت، آزادي اطلاعات، مسئووليت دولت­ها و منع سوء استفاده از حق) و ضمن تاًكيد بر استقلال دولت­ها مي توان از كشورهاي ارسال كننده درخواست كرد تا قبل از ارسال اين گونه برنامه­ها با ديگران مشورت كرده و به توافق برسند. در اين صورت از يك طرف اصل حاكميت دولت­ها محترم شمرده شده و از طرف ديگر نسبت به اصل آزادي اطلاعات اقدام شده است (شريف، 1380).

نكته قابل ذكر در اين جا اين است كه از لحاظ اعتبار حقوقي و بين‌المللي، اصل آزادي اطلاعات توانايي رويارويي با اصل حاكميت و عدم مداخله را ندارد؛ چرا كه اصل حاكميت از جمله قديمي­ترين اصول حاكم در روابط بين‌المللي بوده و به جز محدوديتهاي اخير، اعتراضي به آن نشده است.

اما سرعت پيشرفت علوم و فناوري فضايي از سال 1957 به بعد آن چنان شگفت انگيز بود كه حقوق بين‌الملل عرفي كلاسيك توان همراهي با آن را نداشت. رويه بين‌المللي در هم در عرض اين دو دهه نسبت به آزادي نفس پخش مستقيم برنامه­هاي ماهواره­اي نسبتاً همسان و متحدالشكل بوده است. دولت­هاي دخيل در پخش و دريافت برنامه­هاي ماهواره­اي اعتقاد خود را به لزوم تمكين از اصل آزادي پخش نمايان ساخته­اند. هيچ دولتي براي پخش مستقيم برنامه­هاي ماهواره­اي خود را مكلف به كسب رضايت قبلي يا بعدي دولت­هاي محل دريافت برنامه­ها تلقي نكرده است؛ حتي دولت­هايي كه پيشتر، سرسختانه از اصل حاكميت و لزوم كسب رضايت جانبداري مي كردند. رويه بين‌المللي گوياي اين حقيقت است كه از سال 1984 به بعد در مورد نفس پخش مستقيم برنامه­هاي ماهواره­اي هيچ اعتراض صريح و مؤثري در اسناد و مكاتبات ديپلماتيك دو جانبه و چند جانبه به ثبت نرسيده و جامعه بين‌المللي در مقابل اين واقعيت تمكين كرده است. دولت­هاي محل دريافت حتي با اتكا به اقدامات يك جانبه­اي چون تحريم­هاي اقتصادي، انسداد اموال و يا ارسال پارازيت به مقابلع با جريان آزاد برنامه‌هاي ماهواره‌اي برنخواسته اند (زماني، 1381).

كوپيوس

در سال 1958 و در همان ماهي كه اسپوتنيك، وارد فضاي ماوراي جو شد و ماًموريت خود را با موفقيت انجام داد، بسياري از كشورهاي عضو سازمان ملل متحد با ارائه پيش نويس سندي به مجمع عمومي سازمان ملل متحد، مهمترين قطعنامه استفاده از فضاي ماوراي جو را به شماره 1148، در آن مجمع به تصويب رساندند. در اين قطعنامه تاًكيد شد كه «ارسال هر شيئي به فضاي ماوراي جو بايد منحصراً با اهداف صلح جويانه و علمي باشد».

در دسامبر همان سال مجمع عمومي سازمان ملل متحد قطعنامه جديدي را به شماره 1348 كه به طور كامل درباره فضاي ماوراي جو بود، به تصويب رساند و فضاي ماورا ي جو را به عنوان ميراث مشترك بشريت اعلام كرد. در اين قطعنامه بود كه تشكيل «كميته استفاده صلح جويانه از فضاي ماوراي جو» يا «كوپيوس» را با دو كميت? فرعي تحت عنوان «كميت? فرعي علمي و فني» و «كميت? فرعي حقوقي» به عنوان يكي از زير مجموعه­هاي سازمان ملل متحد اعلام و ماًموريت آن را انجام بررسي­هاي علمي، فني و حقوقي مسائل مربوط با بهره برداري از فضا و ارايه گزارش بررسي­ها و نتايج حاصله به اجلاس ساليانه مجمع عمومي جهت اتخاذ تصميم در مورد حقوق فضا تعيين كرد.

در حقيقت كميته فرعي حقوقي كوپيوس در چارچوب اقدامات انجام شده، منشاً توسعه حقوق بين‌الملل فضايي شد و همين كميته فرعي بود كه با ارائه پيشنهاداتي منشاً وضع اصول و قواعد حقوقي بين الملي حاكم بر حقوق فضا در قالب اسنادي مكتوب شد كه از ميان آنها مي­توان به قطعنامه­هاي شماره 92/37، 1721،1962، 2222 و 2601 مجمع عمومي سازمان ملل متحد، به عنوان مهمترين اسناد موجود در زمين? حقوق فضا اشاره كرد (رفيعي، 1380).

در عرض سيزده سال (1979-1967) پنج معاهده مذكور بين‌المللي در مورد فعاليت­هاي دولت­ها در فضاي ماوراي جو و اجرام سماوي منعقد شد. اما اين عصر طلايي قانونمندي فعاليت­هاي فضايي كه كوپيوس پيشرو آن بود پس از سال 1979 اصولاً متوقف شد. يا به سطح اتخاذ قطعنامه­ها و اعلاميه­هاي توصيه آميز و ترغيبي تنزل پيدا كرد (زماني، 1381).

پخش مستقيم برنامه­هاي ماهواره­اي كه دير زماني محل نزاع اعضاي جامعه بين‌المللي بوده و هست، به طور رسمي در 20 دسامبر 1968 و بر اساس قطعنامه 2453 مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي مطالعه و بررسي به كوپيوس داده شد. يعني زماني كه هنوز پخش مستقيم برنامه­هاي تلويزيوني با ماهواره عملاً امكان پذير نبود (زماني، 1381).

اگرچه در سال 1972 مجمع عمومي به اتفاق آراء در مقابل ايالات متحده تصميم گرفت كه مسئله پخش مستقيم ماهواره­اي با معاهدات بين­المللي به نظم كشيده شود (قطعنامه 2916) اما مشخص شده كه عقد عهدنامه اي بين‌المللي در اين مورد در آينده­اي نزديك ممكن نيست. بر همين اساس در نظام­بندي حقوق و تعهدات ناظر بر پخش مستقيم ماهواره­اي فعلاً چاره­اي جز توسل به حقوق بين‌الملل عرفي نيست (زماني، 1381).

لازم به ذكر است كه كوپيوس از ابتداي تاًسيس تاكنون، همه ساله گزارش كار ساليانه خود را شامل گزارش كار كميته هاي فرعي علمي، فني و حقوقي به مجمع عمومي سازمان ملل متحد تسليم مي‌كند.

اعضاي كوپيوس

اعضاي كوپيوس طي قطعنامه 1348 مجمع عمومي سال 1958، شامل 18 كشور آرژانتين، استراليا، بلژيك، برزيل، كانادا، چكسلواكي، فرانسه، هند، ايران، ايتاليا، ژاپن، مكزيك، لهستان، سوئد، شوروي، مصر، انگلستان و آمريكا بود.

در سال 1959 طي قطعنامه1472 مجمع عمومي با پيوستن كشورهاي آلباني، اتريش، بلغارستان، مجارستان، لبنان و روماني به 24 عضو رسيد.

در سال 1961 طي قطعنامه 1721 كشورهاي چاد، مغولستان، مراكش وسيرالئون، در سال 1973 با قطعنامه 3182 جهوري فدرال آلمان، جمهوري دموكراتيك آلمان، اندونزي، نيجريه، پاكستان، سودان و ونزوئلا، در سال 1977 طي قطعنامه 196/32 با پيوستن كشورهاي بنين، كلمبيا، اكوادور، عراق، هلند، نيجر، فيليپين، تركيه و يوگسلاوي به 42 عضو رسيد.

در سال 1980 با قطعنامه 16/35 يونان، اسپانيا، سوريه، بوركينافاسو، اروگوئه و ويتنام، در سال 1994 باقطعنامه 33/49 كشورهاي كوبا، مالزي، پرو، جهوري كره، سنگال، افريقاي جنوبي، قزاقستان، نيكاراگوئه و اكراين به 61 عضو ارتقا يافت.

در سال 2001 با قطعنامه 51/56 عربستان سعودي و اسلواكي، سال 2002 با قطعنامه 116/57 الجزاير و در سال 2004 باقطعنامه 59116 جمهوري عربي ليبي و تايلندبه عضويت كوپيوس در آمدند كه هم اكنون كوپيوس داراي 67 عضو است كه نشان از اهميت آن دارد. به نقل از(www.unoosa.org/oosa/en/copuos ).

افزون بر اين اعضا 16 كشور بر اساس درخواست خودشان، بدون اينكه عضو كوپيوس باشند، به اجلاس آن دعوت مي شوند. آنچه مهم است حضور و مشاركت فعال سازمان­هاي بين‌المللي و سازمان­هاي منطقه­اي، ملي و خصوصي در اجلاس­هاي «كوپيوس» است (رفيعي، 1380).

ديدگاه­هاي حقوقي دولت­هاي عضو كوپيوس در خصوص محتواي برنامه­هاي ماهواره­اي

پس از آنكه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در 1970 قطعنامه 2733 را در خصوص مسئووليت بين­المللي دولت­ها در قبال پخش مستقيم ماهواره­اي تصويب كرد، مرحله جديدي از فعاليتهاي كوپيوس آغاز شد. به اين نحو كه بسياري از دولت­هاي حامي ممنوعيت كامل پخش برنامه­هاي ماهواره­اي، ضمن عدول از نظري? قبلي خود، عمده ترين تمركز خود را بر محتواي برنامه­ها استوار نموده و با قبول اصل جريان آزاد اطلاعات در صدد اعمال محدوديت­هاي خاصي بر اين اصل آمدند. يكي از اين كشورها، فرانسه بود كه ضمن ارائه طرح ديدي خواستار پذيرش و تصويب آن شدند. نكته مهم در طرح فرانسوي­ها عبارت بود از تمركز بخشيدن به مباحث حقوقي روي محتواي برنامه‌هاي پخش مستقيم ماهواره‌اي؛ كه موارد زير را جزء برنامه­هاي ممنوعه و غير قانوني اعلام مي كرد:

- برنامه­هايي كه پخش آنها دخالت در امور داخلي و سياست خارجي كشور گيرنده برنامه تلقي مي‌شود.

- تبليغاتي كه پخش آنها مضر به صلح و امنيت ملي و بين‌المللي باشد.

- برنامه‌هايي كه به شرافت و حيثيت فردي افراد حمله مي‌كند.

- برنامه­هايي كه در صدد تخريب مباني مدني، فرهنگي، مذهبي و سنتي كشور گيرنده برآمده باشد.

- برنامه­هاي تبليغاتي و پخش آگهي­هاي بازرگاني كه بر اساس واقعيت يا متضمن منفعت هنري، علمي و آموزشي نبوده باشد (رفيعي، 1380).

اين طرح اگرچه تا حدود زيادي خواست بسياري از كشورهاي جهان بود اما با مخالفت ايلات متحده آمريكا روبرو شد.

طرح فرانسه بدليل شكاف بين ديدگاه­هاي عضو كوپيوس تصويب نشد.

چند سال بعد در 1972 اتحاد جماهير شوروي سابق طرح پيش نويس كنوانسيوني بين‌المللي را در زمينه پخش مستقيم ماهواره‌اي تقديم كوپيوس كرد كه از نكات مهم آن مي توان به «نابودي و خنثي كردن برنامه‌هاي ناخواسته پخش مستقيم ماهواره‌اي » اشاره كرد كه اين امر فقط از طريق نابودي و خنثي كردن ابزارهاي پخش مستقيم برنامه‌هاي ماهواره‌اي، حتي نابود كردن ماهواره فرستنده در داخل يا خارج از قلمرو كشور گيرنده، انجام شدني بود. علاوه بر ايالات متحده، كشور هاي زياد ديگري نيز با اين ماده پيشنهادي شوروي مخالفت كردند .در نهايت شوروي پس از تغيير مواد حساس برانگيز، ازجمله ماده 9 آن، طرح جديدي تحت عنوان «اعلامي? اصول» تقديم كوپيوس كرد. طرح پيشنهادي شوروي، به خصوص اعلاميه اصول در حد وسيعي در قطعنامه 2916 مجمع عمومي سازمان ملل متحد پذيرفته شد.

نكته مهمي كه در اين قطعنامه وجود دارد، حمايت دولت هاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل (102 كشور از 103 كشورحاضردر مجمع عمومي به جزء ايالات متحده امريكا) از حاكميت ملي دولت ها در مقابل هر شكل و نوع دخالت در امور داخلي دولت هاي ديگر، و لو در قالب پخش برنامه تلويزيوني باشد. بنابراين تاًكيد عمده قطعنامه مذكور نيز بر محتواي برنامه‌هاي ارسالي از كشور فرستنده استوار است؛ زيرا صرف پخش مستقيم برنامه‌هاي ماهواره‌اي در مقدمه قطعنامه مذكور رد نشده است.

بحث اختلافي «تحصيل رضايت قبلي»، «حاكميت ملي دولت ها و رابطه پخش مستقيم ماهواره‌اي با آن» و «جريان آزاد اطلاعات »، همچنان به عنوان يكي از موارد مهم دستور كار كوپيوس ادامه يافت، تا اينكه بعدها به جاي دو نظريه مطرح در آن روز، چهارنظريه عمده در كوپيوس راجع به آنها مطرح شد.

نظريه اول: در صورتي كشوري مي تواند از طريق پخش مستقيم ماهواره‌اي در كشور ديگر برنامه پخش كند كه قبلاً موافقت آن كشور را جلب، يا قراردادي در اين خصوص منعقد كرده باشد.

نظريه دوم: وضع هرگونه قاعده و مقرراتي در خصوص پخش مستقيم برنامه‌هاي ماهواره‌اي، باعث ناديده گرفتن جريان آزاد اطلاعات مي‌شود، در حالي كه اصل مذكور مبتني بر توافقات بين‌المللي بوده و در قانون اساسي بسياري از كشورها به رسميت شناخته شده است.

نظريه سوم: اين نظريه ابراز مي دارد كه تكليف تحصيل رضايت قبلي دولت هاي گيرنده برنامه‌هاي پخش مستقيم هيچ منافات و مخالفتي با جريان آزاد اطلاعات نداشته و بالعكس، باعث تقويت آن و جلوگيري از هرگونه سوء استفاده از اصل مذكور خواهد شد.

نظريه چهارم: بر اساس اين نظريه، اصل بر آزادي پخش برنامه‌هاي ماهواره‌اي است، مگر در موارد خاصي همچون موردي كه پخش برنامه اي از طريق پخش مستقيم ماهواره‌اي باعث سوء تفاهم دولت ها و افزايش تنشهاي بين‌المللي مي‌شود (رفيعي، 1380).

با ناكام ماندن كوپيوس در 1982 در تدوين اصول حاكم بر پخش مستقيم ماهواره‌اي، مجمع عمومي سازمان ملل متحد قطعنامه 92/37 را تحت عنوان «اصول حاكم بر استفاده دولت ها از ماهواره‌ها براي پخش مستقيم و بين‌المللي برنامه‌هاي تلويزيوني» اختصاص داد وآن را با اكثريت آرا تصويب كرد؛ 107 كشور رأي مثبت، 13 كشور رأي مخالف و 13 كشور رأي ممتنع داده بودند.

در قطعنامه مذكور، تحصيل رضايت قبلي دولت هاي گيرنده برنامه پخش مستقيم ماهواره‌اي ضروري شناخته شد، اما از آنجايي كه در مورد قطعنامه مذكور اجماع بين‌المللي حاصل نشد چندين سال اين موضوع در دستور كار كوپيوس قرار نگرفت.با ناكامي كوپيوس در رسيدن به يك اجماع ، مجمع عمومي سازمان ملل متحد رأساً قطعنامه پر سر و صداي 92/37 را تصويب كرد و سرانجام موضعي را كه مجمع عمومي سازمان ملل متحد از ميان ديدگاههاي رايج در كوپيوس و كنفرانسهاي حقوق فضاي راجع به مسئووليت بين‌المللي دولت ها در قبال پخش مستقيم ماهواره‌اي اتخاذ كرد اين است كه دولت ها بايد مسئووليت بين‌المللي خود را در قبال فعاليتهايي كه در زمينه پخش مستقيم تلويزيوني از طريق به كارگيري ماهواره‌ها انجام مي دهند، اعم از اينكه اين فعاليتها را خودشان انجام دهند يا تحت صلاحيت آنها صورت گيرد، به خاطر داشته و چنين فعاليتهايي را با اصول وضع شده در اين قطعنامه منطبق كنند (رفيعي، 1380).

اركان مسئووليت بين­الملي دولت به لحاظ پخش فرامرزي برنامه­هاي غير مجاز

الف. مشروعيت پخش مستقيم فرامرزي برنامه­هاي راديو و تلويزيوني: يكي از مهمترين مسائل مربوط به پخش برنامه­هاي فرامرزي قانوني يا غير قانوني بودن پخش اين گونه برنامه­هاست .در اين خصوص، اگرچه نظريات متعددي ارائه شده است ولي هر كشوري با توجه به سياست ملي خود، سعي در ارائه و تقويت نظريه­اي مي‌كند كه منافعش را بيشتر تضمين كند و بيشتر دولت­ها مفهوم آزادي اطلاعات و عقايد را در قوانين اساسي و ديگر قوانين موضوعه خود به نحوي منعكس كرده اند؛ اما آنچه باعث اختلاف نظر بين دولت­ها شده است حدود و كيفيت آزادي اطلاعات است. دليل اين امر اين است كه مصالح و منافع ملي هر كشوري با كشور ديگر در مورد تعيين حدود و كيفيت «آزادي اطلاعات» متفاوت است.

از آنجا كه معيارهاي مربوط به قانوني و غير قانوني بودن محتواي برنامه­ها از كشوري به كشور ديگر فرق دارد، امكان ارائه تعريف واحدي از قانوني يا غير قانوني بودن محتواي يك برنامه كه مقبول همه كشورها باشد، وجود ندارد؛ زيرا ممكن است محتواي برنامه­اي تلويزيوني در يك كشور، از نظر اخلاق حسنه يا مباني نظم عمومي حاكم بر آن كشور قبيح و مضر و در نتيجه غير قانوني شناخته شود، ولي در عين حال، همان برنامه در كشور يا كشورهاي ديگر امري كاملاً معمولي و قانوني شناخته شود (رفيعي، 1380).

ب- انتساب عمل پخش برنامه­هاي فرامرزي به دولت:

در اين خصوص بايد گفت كه، چون دولت داراي شخصيت حقيقي نيست، اعمال منتسب به نمايندگان يا شخصيت­هاي دولتي و ارگان­هاي منتسب به حساب افعال آن دولت گذاشته مي‌شود. در اين فرض پخش فرامرزي برنامه­هاي راديو و تلويزيون ملي و بخش خصوصي آن كشور كه طبق قواعد و مقررات موجود در حقوق بين‌الملل ارتباطات از راه دور تحت كنترل دولت آن كشور است، با استناد به قاعده «كنترل»، عمل پخش برنامه‌هاي مذكور قابل انتساب به دولت آن كشور است.

از نظر مقررات حقوق بين‌الملل ارتبا طات از راه دور نيز با توجه به اينكه به موجب مقررات اتحاديه بين‌المللي ارتباطات از راه دور، هر ايستگاه پخش، اعم از دولتي يا خصوصي كه در قلمرو يك دولت مبادرت به پخش برنامه‌هاي راديويي وتلويزيوني براي عموم مي‌كند، بايد اجازه دولت متبوع خود را براي اين كار تحصيل كرده باشد و فقط روي طول موجي كه اتحاديه بين‌الملل مخابرات براي آن دولت اختصاص داده است، فعاليت كند. بعلاوه دولت مذكور نيز بايد ايستگاه­هاي پخش خود را نزد دفتر ثبت بين­المللي فركانس­ها ثبت كند؛ لذا چنانچه در اثر پخش فرامرزي برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني كه از قلمرو يك كشور از سوي بخش دولتي يا خصوصي آن كشور ارسال مي‌شود، ضرر و زياني متوجه كشورهاي ديگر گردد، جبران ضرر و زيان وارده بر عهده دولت پخش كننده برنامه‌هاست.

پ. اثبات ضرر و زيان ناشي از پخش برنامه كشور گيرنده:

در مورد اثبات مسئووليت بين­المللي يك دولت قاعده اين است كه صرفاً نقض يكي از الزامات و تعهدات بين­المللي از سوي يك دولت، براي اثبات مسئووليت وي كافي است. زيرا فرض بر اين است كه نقض در تعهد و الزام بين‌المللي منجر به ايراد خساراتي مادي يا معنوي نيز مي‌شود. اگرچه ممكن است در تمامي موارد ايراد خسارت به يك دولت، نتيجه ارتكاب عمل غير قانوني دولتي ديگر نباشد.

به نظر مي رسد ضرر وزيانهاي ناشي از پخش برنامه‌هاي ماهواره‌اي بيشتر معنوي هستند تا مادي، و بديهي است جبران هريك از آن دو متفاوت است.

پخش مستقيم ماهواره­اي و اقدامات متقابل در حقوق بين­الملل

انسداد اموال دولت خاطي و عدم اجراي تعهدات قراردادي از موارد شايع اقدامات متقابل در حقوق بين‌الملل است كه بارها به آن استناد شده است، ليكن امكان­پذير بودن پخش پارازيت در برنامه­هاي ارسالي از ماهواره­هاي پخش مستقيم تلويزيوني، به لحاظ فني تأمل پذير است. حق ايجاد اختلال در برنامه­هاي ماهواره‌اي تلويزيوني در دكتريني به رسميت شناخته شده است. در پنجاه ودومين جلس? انجمن حقوق بين‌الملل در هلسينكي، دكتر«شوكوف» (نماينده شوروي سابق) حق دولت­ها به ايجاد اختلال و پخش پارازيت در آن دسته از برنامه‌هاي ماهواره‌اي را به رسميت شناخت كه به لحاظ مضمونشان، روابط دوستانه ملت­ها را به مخاطره مي افكنند. اخيراً نيز حق ايجاد اختلال در برنامه­هاي پخش مستقيم ماهواره­اي به عنوان اقدام متقابل مورد تأييد ديگر نويسندگان قرار گرفته است. گو اينكه به لحاظ فني چنين امري مستلزم صرف هزينه سنگين است. علاوه بر اين دولت كوبا هنگام امضاي كنوانسيون 1982 اتحاديه بين­المللي مخابرات، حق پخش پارازيت در برنامه­هاي ارسالي ايلات متحده آمريكا در قلمرو آن كشور را براي خود محفوظ داشت (زماني، 1380).

اقدام متقابل به طور ذاتي عملي است نامشروع، زيرا به منزله نقض تعهد از سوي دولت متضرر است (ماده 47 بند يك طرح پيش نويس كميسيون حقوق بين‌الملل درباره مسئووليت دولت­ها)، منتها در شرايطي خاص، وصف نامشروع از عمل زيان ديده سلب مي‌شود.

بنابر اين دو فرض در اينجا مطرح مي‌شود:

فرض اول: مقابله با برنامه­هاي ارسالي از ماهواره­هاي پخش مستقيم (پخش پارازيت و تحريم­هاي تجاري) به لحاظ اصل حاكميت دولت­ها به منزله تخلفي بين‌المللي نيست. در اين حالت، همان طور كه خاطر نشان شد، اطلاق عنوان متقابل به اعمال فوق، به مفهوم دقيق كلمه خالي از اشكال نخواهد بود.

فرض دوم: واكنش در برابر برنامه­هاي ماهواره­اي پخش مستقيم تلويزيوني ناقض اصل جريان آزاد اطلاعات است. در اين حالت دولت متضرر از برنامه­هاي ماهواره­اي مي­تواند با ايجاد اختلال در برنامه­هاي ارسالي يا توسل به ديگر اقدامات متقابل، از مصالح ملي و خود حفاظت كند و دولت ارسال كننده را وادار به توقف ارسال برنامه­ها و جبران خسارت كند. اين به شرطي است كه اول دولت متضرر اثبات كند كه دولت فرستنده برنامه­هاي ماهواره­اي با اين اقدام تعهدات بين‌المللي خويش را ناديده گرفته است. دوم اقدام متقابل وي نبايد در زمره اقدامات ممنوعه باشد. سوم از رفتار متناقض به طور جدي احتراز ورزد.

گفتني است كه اقدامات متقابل تا جايي دفاع­پذير است كه متوجه دولت خاطي باشد. بر همين اساس، بند 3 ماده 47 طرح پيش نويس كميسيون حقوق بين‌الملل به دولت متضرر اجازه نداده است كه با دست يازيدن به اقدامات متقابل، به نقض تعهد در قبال دولت ثالث بپردازد.

در تهيه و پخش برنامه­هاي ماهواره­اي ممكن است دولت­هاي مختلفي دخالت داشته باشند: دولت پرتاب كننده و ثبت كننده ماهواره ذي­ربط، دولتي كه ايستگاه زميني تهيه برنامه‌هاي در قلمرو وي قرار گرفته است و... در اين راستا، مي توان به ماده 6 معاهده فضا استناد جست كه با الهام از فرضيه كنترل مؤثر درانتساب مسئوليت، دولت پرتاب كننده ماهواره را مسئول قلمداد كرده است.

توسل به اقدامات متقابل درحقوق بين‌الملل جنبه استثنايي و موقتي دارد و به لحاظ آثار و تبعاتي كه مي­تواند در روابط دولت هاي ذي ربط، و نيز در سطح جامعه بين‌المللي ايجاد كند، بايد به عنوان آخرين حربه مورد توجه قرار گيرد.

لازم به ذكر است كه اگر پخش پارازيت در امواج ماهواره­اي تنها باعث دريافت نشدن برنامه­هاي ارسالي در قلمرو دولت ذي­ربط شود، ولي مي تواند رأساً و بدون مذاكره با دولت فرستنده برنامه­ها، به چنين اقدامي مبادرت ورزد. لزوم درخواست توقف ارسال برنامه­هاي ماهواره­اي و دعوت به مذاكره زماني توجيه بيشتري مي يابد كه يك كانال ماهواره­اي به طور اختصاصي براي كشوري معين برنامه‌هاي غير قانوني پخش كند (زماني، 1380).

تناسب اقدامات متقابل با عمل ارسال مستقيم برنامه‌هاي ماهواره‌اي

در نظام بين‌الملل براي اقدامات متقابل مشروع نيز نوعي محدوديت وضع شده است تا مبادا به لحاظ نابرابري دولت­ها از حيث توان اقتصادي، نظامي، سياسي و... اقدام متقابل به حربه­اي مناسب براي سوء استفاده دولت­هاي قدرتمند و پايمال كردن حقوق دولت­هاي ضعيف تر مبدل شود. در اين نقطه است كه اصل تناسب با اقدامات متقابل پيوند مي­خورد. حق دفاع مشروع در حقوق بين‌الملل عرفي مبتني بر اين پيش فرض است كه زور بكار رفته د رمقام دفاع بايد متناسب با حمله اي باشد كه منجر به استفاده از آن شده است.

اقدامات متقابل مي تواند تا جايي شدت يابد كه دولت خاطي را ناچار سازد تا به رفتار متخلفانه خود پايان دهد. بنابراين دولت متضرر از برنامه­هاي ماهواره‌اي مي تواند علاوه بر پخش پارازيت، انسداد اموال دولت خاطي و تعليق برخي از تعهدات خود را در قبال وي مورد توجه قرار دهد.

عكس العمل دولت­هاي آسيايي در مقابل پخش مستقيم ماهواره­اي برنامه­هاي تلويزيوني:

عكس العمل دولت­هاي آسيايي كه در مقابل پخش مستقيم ماهواره­اي برنامه‌هاي تلويزيوني با ورود شبكه استار STAR شروع شد، به شش دسته تقسيم مي شوند:

1- گروه اول: كشورهايي كه نه تنها آنتن­ها را مجاز دانسته اند بلكه تسهيلاتي نيز براي دريافت برنامه­ها توسط مردم فراهم آوردند؛ مثل كشورهاي اسرائيل، كويت و هنگ كنگ.

2- گروه دوم: كشورهايي كه مانعي ايجاد نكردند، اما براي نصب آنتن، ماليات و عوارض در نظر گرفتند و در ضمن به اقدامات رقابتي نيز دست زدند؛ مثل پاكستان.

3- گروه سوم: كشورهايي كه برنامه‌هاي ماهواره‌اي را مجاز دانستند اما به جستجو و اجراي طرحهاي رقابتي نيز دست زدند؛ مثل هند، اندونزي و كره جنوبي.

4- گروه چهارم: كشورهايي كه ضمن ايجاد ممنوعيت­هاي قانوني به راه حل­هاي رقابتي نيز دست زدند؛ مثل عربستان سعودي، بحرين، قطر، شارجه، دوبي و مالزي.

5- گروه پنجم: كشورهايي كه به پشتوانه امكانات غني نرم­افزاري و سخت افزاري خود، ممنوعيت هاي قانوني ايجاد كردند؛ مثل كشور ژاپن.

6- گروه ششم: كشورهايي كه تا آن تاريخ تصميم رسمي و قانوني آنان مشخص نشده بود و اقدامات اساسي براي رقابت به عمل نياورده بودند؛ كشورهاي تازه استقال يافته از شوروي.

7- تنها كشور گروه هفتم؛ ايران (محسنيان راد، 1381).

مشاركت ايران در پخش مستقيم برنامه­هاي ماهواره­اي

از سال 1981 كه تلويزيون "ان.اچ.كي " كشور ژاپن پخش مستقيم ماهواره­اي را شروع كرد شايد امروزه كمتر كشوري در جهان هست كه امكانات فني يا مالي ساخت يا اجاره كانال­هاي ماهواره­اي را داشته و از اين امكانات بهره­مند نشده باشد. علاوه بر كشورهاي توسعه يافته، كشورهاي در حال توسعه نيز اقدامات وسيعي را انجام داده اند.

از همين رو پخش برنامه­هاي شبكه­هاي جهاني جام جم و سحر كه از طريق ماهواره ارسال مي‌شود در 25 آذر 1376 از طرف صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. رييس سازمان صدا و سيما راه اندازي آنها را دستور مقام رهبري و هدف از پخش اين برنامه­ها را بيان ارزش­ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي ذكر كرد. با راه اندازي اين شبكه ها، ايران به جرگه كشورهايي پيوست كه برنامه‌هاي تلويزيوني را به قصد انتقال به مخاطباني كه در قلمرو كشورهاي ديگر سكونت يا تابعيت دارند، پخش مي‌كنند (پيوست اشرافي،1381).

اخيرا با راه اندازي سايت فني سازمان، اطلاعات گسترده اي در مورد سيستم پوشش ماهواره‌اي شبكه هاي سازمان، بارگذاري شده كه درنشاني اينترنتي:www.irib.ir/tech/frequency قابل دسترسي است.

ماهواره‌هاي عرب ست، آسيا ست، يوتل ست، تل استار، اينتل ست و هات برد، نام قمرهاي مصنوعي در اختيار IRIB در فضاي لايتناهي است. از شمال آفريقا تا جنوب شرق آسيا و سراسر آمريكاي شمالي و حتي در شمال قفقاز، دسترسي تقريبا با كيفيتي به مجموعه شبكه هاي تلويزيوني صدا و سيما وجود دارد (زماني، 1384).

قاعده استاپل و پخش مستقيم برنامه­هاي ماهواره­اي ايران

استاپل كه در اصطلاح فارسي به «منع تناقض­گويي به زبان ديگري» يا «ممنوعيت اقامه دعوي به واسطه يك اقدام قبلي كه خود صاحب دعوي به عمل آورده است» ترجمه شده است.

در فرهنگ حقوقي بلك استاپل به اين شرح تعريف شده است: دكتريني كه به موجب آن، ممكن است شخص به وسيله اقدام يا رفتار يا سكوت خود در جايي كه وظيفه بيان دارد، از ادعاي حقي كه وي در غير اين صورت از آن برخوردار بود، ممنوع شود. در حقوق انگلوساكسون نيز در مورد قاعده استاپل چنين آمده است: "هرگاه شخصي با اظهار يا رفتار خود، به عمد سبب باور شخص ديگر به وجود وضعيت معين شود، و وي را وادار كند تا بر اساس آن باور عمل كند يا وضعيت خود را تغيير دهد، شخص اول از ادعاي وضعيتي متفاوت در همان زمان عليه شخص اخير ممنوع خواهد بود ".

طبق قاعده استاپل اگر پخش مستقيم برنامه­هاي تلويزيوني از طريق ماهواره براي مخاطبان واقع در كشورهاي ديگر طبق مقررات حقوق بين‌الملل ممنوع باشد، طبيعي است كه چنانچه كشوري اقدام به پخش مستقيم ماهواره­اي به منظور دريافت آن امواج در كشور يا كشورهاي ديگر كند، مستوجب مسئووليت بين‌المللي براي آن خواهد بود، لكن اگر كشوري كه قلمرو آن مورد هجوم امواج تلويزيوني ماهواره‌اي قرار گرفته است، خود نيز قبلاً به اقدام مشابهي دست زده باشد، نمي تواند به اقدام آن كشور اعتراض كند.

بنابراين از منظر قاعده استاپل كشورهاي داراي پخش مستقيم نمي­توانند به جمهوري اسلامي ايران براي پخش برنامه‌هاي ماهواره­اي اعتراض كنند و همچنين ايران نيز مجاز به اعتراض عليه كشورها يا دارندگان شبكه­هاي ماهواره‌اي بابت نفس پخش مستقيم ماهواره­اي نخواهد بود (زماني، 1384).

اما در سال 2004 ميلادي پخش شبكه تلويزيوني ماهواره‌اي سحر ايران، توسط يك شركت فرانسوي كه پوشش اروپايي اين شبكه را بر عهده داشت، بر اساس حكم دادگاهي در فرانسه، به طور كامل قطع شد.

علت قطع برنامه‌هاي سحر، لابي صهيونيسم فعال در دولت فرانسه بود كه از اين كشور خواسته بودند تا پخش برنامه‌هاي ضدصهيونيستي شبكه ماهواره­اي سحر ايران را در ماهواره و كانال­هاي تلويزيوني فرانسه قطع كند (افراسيابي، 1385).

ايران و قانون ممنوعيت بكار گيري تجهيزات دريافت از ماهواره

قوه مقننه ايران در راستاي اقدامات پيشگيرانه، در اواخر 1373، اقدام به تنظيم و تصويب قانون ممنوعيت به­كارگيري تجهيزات دريافت از ماهواره كرد. اين اقدام بازدارنده از جمله اقدامات داخلي حاكميت بوده كه در چارچوب و قلمرو كشور صورت گرفته و هدف نهايي از تصويب آن، حفظ ارزش­هاي انساني - اسلامي است كه از طريق اين ابزار نوين اطلاع­رساني مور هجمه قرا ر گرفته است. قانونگذار عمل دريافت برنامه از طريق ماهواره را جرم تلقي كرده و اشخاص را از ارتكاب چنين فعلي منع كرده است (كدخدايي،1380).

با ورود برنامه­هاي ماهواره­اي به كشور، نگرش­هاي مختلفي راجع به آن در جامعه پديدار شد.

گروه اول اذعان داشتند كه برنامه­هاي ماهواره­اي به طور عمومي مخرب و مبتذل هستند، اما نمي­توان از طريق وضع قوانين و مقررات با آثاراين پديده برخورد كرد، چرا كه دانش فني ماهواره آنچنان رو به رشد است كه وضع هرگونه قانون يا در نظر گرفتن مجازات براي آن، هيچ­گونه فايده عملي در بر ندارد. به علاوه، ممكن است اعمال اين گونه ممنوعيت­ها نتيجه عكس داشته و خسارت فرهنگي جبران ناپذيري را دربر داشته باشد.

در مقابل گروه ديگري بر اين نظر هستند كه علي رغم رشد سريع دانش فني و وجود مشكلات عديده جهت مقابله فني با اين پديده، ضمن آنكه دستگاه­هاي مسئول فرهنگي كشور بايد اقدامات شايسته و لازم را در اين خصوص معمول دارند، اما اين امر نبايد موجب فراموش شدن ديگر اقدامات شود. از اين رو تا آماده شدن دستگاه­هاي فرهنگي ذيربط مي­توان با وضع قوانين و اعمال ممنوعيت استفاده از برنامه­هاي ماهواره­اي از تأثير آنها در مقياس وسيع كاست. به عبارت ديگر، وضع اين گونه قوانين به منزله اقدامي موقتي دانسته شده كه براي آماده شدن نيروها جهت مقابله اصلي به عمل مي آيد و به يقين اين برخورد و دفاع اصلي و مؤثر نيست.

مدتي بعد نمايندگان مجلش ششم طرح جديدي ارائه دادند؛ مضمون طرح چنين بود كه يك تيم كارشناسي متشكل از وزارت اطلاعات، پست و تلگراف و صدا و سيما كميته­اي تشكيل دهند تا پس از انتخابات برنامه­ها، شبكه­هايي كه براي مردم، مضر نيستند، در دسترس قرار بگيرند. طرح در مجلس تصويب شد اما شوراي نگهبان آن را مخالف موازين شرع دانست.

نگاهي به كانالهاي فارسي زبان خارج از كشور

تهيه و توليد برنامه­ها بر روي شبكه­هاي تلويزيوني ماهواره­اي، كه با استفاده از گيرنده­هاي ديجيتالي قابل دريافت هستند، از جمله ديگر تدابير جنگ­هاي ديجيتالي نوين امروزي در دكترين رفتار سازماني نبردهاي نامتقارن كشورهاي غربي قرار دارد. اين رويكرد رسانه اي، بسيار كارگشا است و از ضريب اثر بخشي بالايي برخورداراست.

هم اكنون، بيش از 20 شبكه تلويزيوني ماهواره­اي فارسي توسط گيرنده­هاي ديجيتالي به پخش برنامه مشغول هستند كه شماري از آن­ها، مستقيماً ايران و حكومت آن را به صورت هاي مختلف، مورد آماج ساختارهاي اطلاع رساني خبري خود قرار داده­اند. اگر چه خطوط فكري اكثر اين شبكه­ها و نوع هدايت و سازماندهي آن ها مشخص است، اما آن چه مشهود است، بسيج فراگير رسانه هاي ماهواره‌اي غرب به زبان بومي عليه كشور است (زماني ، 1384 ).

مبدأ حدود 21 كانال ماهواره­اي، آمريكا بوده و 4 كانال ديگر داراي مبدأهاي ديگر غير از آمريكا هستند.

براي ايجاد و حساسيت، لازم نيست اين شبكه­ها دست به كار خاصي بزنند. نفس وجود اين شبكه­ها با موضع سياسي مخالف، كافي است تا در مواقع بروز بحران يا ناهنجاري­هاي كوچك و بزرگ، به دغدغه­اي براي حافظان امنيت كشور تبديل شوند. نمونه آن عملكرد اين شبكه ها در شادي­هاي خياباني بعد از بازي فوتبال و يا تاثير­گذاري شخصيت هايي مانند هخا و سوراسرافيل در پديده هايي مانند 18 تير، كوي دانشگاه و تجمع پارك ملت هستند. در حالي كه همه به هدايت رفتار جمعي جوانان به سوي شيوه­هاي غير آسيب­زا و مناسب­تر مي انديشند، شبكه­هاي ماهواره­اي مردمي كه به هر حال از خانه­ها بيرون مي­آمدند در فلان ميدان شلوغ شهر قرار تجمع مي گذاشتند (سروش جوان، 1381).

بعدها آيت ا... هاشمي رفسنجاني، از تلويزيون­هاي فارسي­زبان ماهواره­اي انتقاد كرد و آنها را «دريچه هاي نحس»‌ خواند ( . (www.aftabnews.ir

بر اساس گزارش آفتاب نيوز، جمهوري اسلامي ايران اقدام به ارسال پارازيت بر روي اين شبكه ها كرد. اگر چنين باشد؛ اين اقدام درست و قانوني است.

مدتي كه گذشت، آرام آرام خبري به محافل راه يافت كه كشور كوبا منبع پارازيت بر روي شبكه­هاي فارسي­زبان است و اين شبكه­ها مدتي در ايران مشكل دسترسي داشتند.

پخش برنامه­ها دوباره شروع شد. اما اين بار آمريكا و شبكه­هاي فارسي زبان، يك مكان ديگر را براي خود در نظر گرفتند: «دوبي». بدين ترتيب آنان همزمان از دو نقطه برنامه­هاي خود را تغذيه و ارسال مي كردند. امارات متحده عربي و ايالات متحده آمريكا. لذا امكان ارسال پارازيت­ها، سخت­تر شد. ضمن آن كه مرتباً پزشكان، به لحاظ علمي، ارسال اين نوع امواج را براي شهروندان خطرناك و مضر تلقي مي كردند.

پس از انتخابات رياست جمهوري دوره نهم و انتخاب آقاي محمود احمدي نژاد، ‌آمريكا رفتارش را نسبت به ايران خصمانه تر كرد؛ از يك سو با پرونده هسته­اي ايران درگير بود و از ديگر سو، به تكاپو افتاد تا از طريق برخورد «نرم» با حكومت، تغييراتي را كه مدنظر مقامات آمريكايي بود، ايجادكند. به همين خاطر خانم كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا، لايحه­اي را به كنگره آمريكا برد و از نمايندگان اين كشور خواست تا در سال 2006، حدود 75 ميليون دلار براي آنچه كه او «حمايت از دموكراسي در ايران» مي ناميد، به وزارت خارجه آمريكا اختصاص دهند. اين مبلغ علاوه بر 10 ميليون دلاري بود كه پيش از آن كنگره آمريكا براي حمايت از دموكراسي در سال 2006 به آن اختصاص داده بود. رايس به صراحت اعلام كرد يكي از اهدافش «بهبود بخشيدن به برنامه‌هاي راديو و تلويزيون­هاي ماهواره­اي است».

نتايج حقوقي: در يك موازنه قدرت، قانون بين‌المللي نوعي آرايش قابليت­هاي تكنولوژيكي و منافع سياسي، اقتصادي و راهبردي كشور­ها را منعكس مي­كند. قانون بين‌الملل به اين خاطر وجود دارند كه ملت­ها آن را طبق منافع خودشان مي يابند و يا اينكه رويه جايگزين قابل قبول و كم هزينه جاي آن را نمي‌گيرد.

قوانين تا جايي تبعيت مي­شوند كه دولت­ها در توزيع قدرت برابر باشند و هر ملتي منافع خود را در آن ببيند. عهدنامه­ها و قوانين بين­المللي رايج فضاي بالاي مرزهاي قانوني يك كشور را به عنوان قلمرو يك ملت به رسميت شناخته است. در شروع عصر فضا كشورها ابزار آن را در اختيار نداشتند تا حق حاكميت خود را به فضاي نامكشوف عملي كنند يا توسعه دهند. هم شوروي سابق و هم ايالات متحده به گردش ماهواره­هاي ساير ملل برفراز قلمروشان اعتراض نكردند. با انجام چنين چيزي، قدرت­هاي فضايي يك قانون بين‌المللي مشروع و پيشين و رايج را برقرار كردند؛ فضاي ماوراء مثل يك قلمرو قانوني و مشخص همتراز با حقوق درياها به رسميت شناخته شد در واقع يك منطقه مشترك جهاني است. به هرحال اين امر مي­توانست دگرگون شود. توسعه سلاحهاي ضد ماهواره هم اكنون اين را ممكن ساخته كه ماهواره­ها را از زمين يا ايستگاههاي فضايي سرنگون كند. سؤالي كه پيش مي آيد اين است كه آيا منابع عرفي و مرسوم قانون بين‌المللي قادر است فضاي ماوراي جو را به عنوان مشتركات جهاني و قانوني حفاظت كند؟ و به همان اندازه ملتها ابزارهايي براي افزايش كنترل حاكميت­شان بر ماوراي حريم هوايي ملي شان بدست مي آورند؟

در اين خصوص ايالات متحده اكراه داشت تا يك مرزي بين حريم هوايي و فضاي ماوراي جو بنيان گذارده شود كه باعث كاهش حمايت قانوني ازماهواره­هايي مي شد كه مي خواستند درقلمرو نظام جهاني فضا قرار گيرند. در يك مفهوم ماكياولي­مآبانه، ايالات متحده اين امتياز را براي خود قائل مي­شد كه بتواند ماهواره‌هايي را كه بدون اينكه هزينه زيرپاگذاشتن معاهده فضاي باز را بپردازند، سرنگون كند.

فقدان مرز رسمي ممكن است باعث بي­ثباتي شود و گردش ماهواره­ها را در يك نوع برزخ قانوني از نظر وضعيت­هاي قانوني و حفاظتي قرار دهد ( Martinez,larry ,1985).

1- با چشم پوشي از آنكه جلوگيري از پخش برنامه­هاي ماهواره­اي ممكن و در بسياري موارد مفيد نيست. از نظر قواعد عرف حقوق بين الملي نيز نمي­توان مانع اصل اين اقدام شد.

2- برنامه­هاي ماهواره­اي ازنظر محتوا تابع مقررات و محدوديت­هايي هستند كه حفظ امنيت ملي، نظم عمومي و احترام به ارزش­هاي اعتقادي و فرهنگي هر ملت از جمله آنهاست.

3- دولت­ها در قبال پخش برنامه­هاي خارج از چارچوب­هاي قانوني داراي مسئوليت­هاي بين­المللي هستند و مي­توان در مراجع صالح خواستار رسيدگي و صدور حكم در اين خصوص شد.

4- همه كشورها حق بهره برداري يكسان و بدون تبعيض پخش ماهواره­اي را دارند (ماده 3 اعلاميه يونسكو). اين حقي است كه بايد از آن بهره برد. گرچه امكانات و توانايي فني و اقتصادي كشورها بهره برداري يكسان را در عمل ناممكن ساخته است.

5- بر اساس اصل تساوي و احترام به حاكميت دولت­ها، هر كشوري مي تواند قوانين و مقرراتي كه مناسب تشخيص دهد، در اين زمينه وضع كند (اسماعيلي،1381).

عدم تصويب يك معاهد حاكم بر پخش تلويزيوني ماهواره‌اي ناشي از مسائل زير است: (رفيعي، 1381).

1- مبحث سياسي 2- مبحث حقوقي 3- مبحث فرهنگي 4- مبحث فني.

1- مبحث سياسي:

الف. اختلافات سياسي: اختلافات سياسي چون دخالت در امور داخلي كشورهاي در حال توسعه و تبليغ نقض حقوق بشردر آن كشورها از طريق ماهواره‌ها از موانع مهم عدم پذيرش و تصويب معاهده اي فراگير در اين خصوص مي باشد.

ب. تفكر يا ايدئولوژي ضديت با كمونيسم: در گذشته بويژه در دوران جنگ سرد، كمونيسم به عنوان عنصر شيطاني و بزرگترين دشمن مالكيت خصوصي محسوب مي شد و همچنين شوروي و كشورهاي بلوك شرق در نقطه مقابل كشورهاي بلوك غرب به رهبري ايالات متحده، به مقابله بااصل جريان آزاد اطلاعات پرداخته بودند. از مهمترين مسائل سياسي در عدم توفيق جامعه جهاني در نيل به معاهده اي فراگير در خصوص پخش تلويزيوني ماهواره‌اي بوده است.

ج. دو گانگي در فعاليت هاي سازمان يافته تبليغاتي ماهواره‌اي: شبكه­هاي تلويزيوني ماهواره‌اي قدرتمند توانسته اند به سادگي فضا و برنامه‌هاي ماهواره‌اي رسانه هاي خبري را با مسائل مورد علاقه خود اشغال كنند. اين در حالي است كه دامنه اخباري كه توسط كانالهاي ماهواره‌اي چند كشور در حال توسعه از طريق اجاره، خريد و يا ساخت ماهواره‌اي مشترك پخش مي‌شود، به قدري محدود است كه هرگز همانند خبرهاي كانالهاي ماهواره‌اي متعلق به كشورهاي غربي به خبرهاي بزرگ روز تبديل نمي شوند.

2- مبحث حقوقي:

الف. فرايند تصميم گيري در خصوص پخش تلويزيوني ماهواره‌اي در مجامع بين‌المللي و تعدد مراجع ذي­صلاح مبناي تصميم­گيري كوپيوس به عنوان مهمترين متولي پخش تلويزيوني ماهواره‌اي در ميان نهادهاي بين‌المللي حاضر از ابتدا بر اساس وفاق عام بوده است كه از نظر حقوقي مهم­ترين عامل در عدم تهيه و تصويب يك معاهده جامع در اين خصوص بوده است. بر اساس وفاق عام تصويب يك امر يا اتخاذ يك تصميم در خصوص موضوع ولو با مخالفت تعداد اندكي از كشورها عقيم مانده و براي مدت زيادي در دستور كار قرار نمي‌گيرد مگر آنكه براي قرار گرفتن مجدد در دستور كار كوپيوس نيز وفاق عام حاصل شود.

از سوي ديگر تعدد مراجع ذي­صلاح بين­المللي در خصوص پخش تلويزيون ماهواره‌اي همانند كوپيوس، ITU، يونسكو و ... گرايش­هاي متفاوتي كه در هر يك از مراجع مذكور در خصوص آن وجود دارد، مانع انسجام لازم براي تصويب يك معاهده فراگير شده است.

ب. طرح نظم نوين اقتصادي بين­المللي: از يك سو كشورهاي داراي فناوري فضايي كه هزينه­هاي مالي و انساني زيادي براي نيل به اين فن­آوري شده بودند حاضر نبودند اين فناوري را به رايگان در اختيار ساير كشورها قرار دهند و از سويي اكثر كشورهاي فاقد اين فناوري بر ميراث مشترك و منافع آن تاًكيد مي كردند و خواهان انتقال فناوري فضايي بدون دادن امتياز و يا انجام هر گونه هزينه بودند و ترس از اينكه تدوين يك معاهده فراگير در مورد پخش تلويزيوني ماهواره­اي منجر به ايجاد انحصار و سلطه جديد اقتصادي كشورهاي داراي فناوري فضايي شود.

ج. اختلافات جدي دولت­ها بر سر مسائل حقوقي ماهوي: تضاد و تقابل شديد دولت­ها در خصوص تعبير و تفسير اصل جريان آزاد اطلاعات و شرايط اعمال و محدوديت­هاي آن، اصل حاكميت دولت­ها، لزوم تحصيل رضايت قبلي دولت­هاي گيرنده برنامه­هاي تلويزيوني ماهواره­اي و بالاًخره طرح موضوع­هاي مرتبط با حقوق بشر در مباحث پخش تلويزوني ماهواره­اي از مهمترين مباحث حقوق ماهوي بوده و هستند.

جالب توجه آنكه آثار اختلافات دولت­ها در مسائل حقوق ماهوي و فقدان يك سند الزام آور و يا يك مرجع مسئول بين‌المللي سبب شده است كه هر كشوري قرائت خاص خود را از مباحث اختلافي داشته و در خصوص مسائل و مشكلات احتمالي قائل به اعمال صلاحيت شخصي خود باشد .

د. ازدياد روزافزون كشورهاي فعال در زمينه پخش تلويزيوني ماهواره‌اي: در طول دهه­هاي اخير كشورهاي بسياري كه مخالف آزادي بي­حد و حصر پخش تلويزيوني ماهواره­اي بوده اند و بطور رسمي در مجامع بين‌المللي ضرورت اخذ رضايت قبلي كشورهاي گيرنده برنامه­هاي ماهواره­اي را مورد حمايت قرار داده اند. اما در اثر گذشت زمان بطورصريح يا ضمني از نظر خود عدول كرده اند.

3- مبحث فرهنگي:

الف. تنوع فرهنگها و تفاوت در قلمرو ارزش­هاي فرهنگي ملي: تنوع فرهنگ­ها و بعضاً تفاوت در قلمرو ارزش­هاي فرهنگي حاكم بر جوامع�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 496]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن