واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «تنوع رنگ را نميتوان ناديده گرفت» گزارشي از نمايشگاه آبرنگ و اكريليك سياوش مظلوميپور
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي
گالري «شكوه» اين روزها ميزبان نقاشيهاي تازه سياوش مظلوميپور است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در اين نمايشگاه 21 اثر آبرنگ و اكريليك بر روي بوم و كاغذ ارائه شده است كه نمايي از طبيعت، مردم عشاير و آداب و رسوم آنها را به تصوير ميكشد.
طبق اعلام برگزاركنندگان اين نمايشگاه، «سياوش مظلوميپور تا به حال روال كارش بر اين بوده است كه با آبرنگ بر روي كاغذهاي مخصوص اثري را به تصوير درآورد. اما در اين نمايشگاه او به خاطر نياز به وسعت بيشتر براي بيان مفهوم دلخواهش و به تصوير در آوردن بعضي موضوعاتي كه احتياج به فضاي بزرگتري دارند از بوم در كنار كاغذ آبرنگ بهره گرفته به همين دليل در اين نمايشگاه از لحاظ تكنيكي تفاوتهايي را نسبت به نمايشگاههاي قبل او شاهد هستيم.»
مظلوميپور در مورد آثار تازهاش كه در گالري «شكوه» به نمايش در آمده، ميگويد: «اين آثار علاوه بر تغييراتي كه از لحاظ تكنيكي داشتهاند، تفاوتهايي هم از لحاظ مفهوم و موضوع با نمايشگاههاي قبل دارند. آثارم در اين نمايشگاه دو تم موضوعي را دنبال ميكنند كه يكي آبرنگهايي است كه بر روي كاغذ اند و بر اساس روال كار هميشگيام ارائه شدهاند و ديگري شامل آثاري ميشود كه در آن به مفهوم حركت، رقص و آداب و رسوم اشاره داشتهام.»
وي در اين آثار، بوم را مانند كاغذ آبرنگ در نظر گرفته و با آبرنگ نقوش را بر روي آن نقش زده است،مظلوميپور در اين زمينه توضيح ميدهد: «از نظر من تفاوتهاي زيادي بين كاغذ و بوم نيست بايد حس و حال آن را كشف كرد. وقتي به يك كاغذ عادت كنيد با عوض شدن آن كاغذ شرايط جديدي ايجاد ميشود كه بايد با آن آشنا شد، بوم هم ميتواند همانند چنين كاغذي باشد. در اين بين مسائلي است كه باعث ميشود بوم با كاغذ متفاوت باشد اما بايد بر روي آن تسلط پيدا كرد و بر آن چيره شد.»
مظلوميپور با اشاره به رنگهاي شادي كه در اقليم و زندگي عشاير ايران وجود دارد، مطرح ميكند: «اين تنوع رنگي را نميتوان ناديده گرفت. براي به تصوير درآوردن مراسمهاي آنها بايد از رنگها كمك گرفت. براي مثال در مراسمهاي شادي و سرور آنها ، هنگام حركت و رقصهايشان ميتوان موجي از حركات رنگها را ديد و در اين بين آنقدر وفور رنگ زياد است كه نميتوانيد به چهره افراد دقت كنيد به همين دليل حقيقتي كه وجود دارد را در كار منعكس ساختهام.»
اين هنرمند در بخش ديگري از سخنانش ميگويد: «دستور كلي كه بر آبرنگ حاكم است براساس خلاصهسازي و كمگويي است. ممكن است در بسياري از نقاشيهايي كه كشيده است بتوان عوامل ديگر را هم در كنار موضوعات اصلي بيان كرد تا اثر گوياتر شود اما اينها جزو مسائلي محسوب ميشود كه با حذف آن ميتوان به خلاصهسازي اثر كمك كرد.»
نمايشگاهي كه اين روزها در گالري «شكوه» برگزار ميشود، پنجاهمين نمايشگاه انفرادي مظلوميپور است كه آثارش علاوه بر ايران، پيشتر در فرانسه، آلمان، آمريكا، كانادا، مالزي ... به نمايش درآمده است.
انتهاي پيام
يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]