تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816435481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مختارنامه در رقابت با شبكه هاي ماهواره اي، آگاهي مردم را افزايش داد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "مختارنامه" در رقابت با شبكه هاي ماهواره اي، آگاهي مردم را افزايش داد
تهران-مسوولان، صاخب نظران و هنرمنداني كه در برنامه تقدير از عوامل توليد مجموعه تلويزيوني "مختار نامه" حضور داشتند،بصيرت افزايي و آگاهي بخشي به مردم درباره قيام عاشورا را ويژگي اصلي اين مجموعه عنوان كردند.


به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا،اين مراسم كه شنبه شب در تالار آفتار مركز همايش هاي صدا و سيما با حضور حدود پنجاه تن از عوامل توليد اين مجموعه، رييس و مسوولان سازمان صدا و سيما، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.

** ضرغامي:مختارنامه رقباي گردن كلفتي داشت

رييس سازمان صدا و سيما در اين مراسم گفت: مختارنامه قابليت هاي نمايشي جمهوري اسلامي ايران را به نمايش گذاشت و 104 پيام اعتقادي، فرهنگي و سياسي را به مخاطبان خود عرضه كرد.

"عزت اله ضرغامي" با بيان اينكه مختارنامه از ظرفيت و توان دراماتيك بالايي برخوردار بود، گفت: اگر در آثار تاريخي قصه از پردازش خوبي برخوردار نباشد، با وجود خلق تصاوير برجسته و پروداكشن - عظيم تصويري- بالا و به كارگيري بازيگران مطرح نمي تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

وي مقايسه "مختارنامه" با مجموعه تلويزيوني "امام علي (ع)" را صحيح ندانست و گفت: سريال امام علي (ع) زماني از سيما پخش شد كه كل تلويزيون در مجموع 5/1 شبكه بود و از رقبايي چون ماهواره، سي دي و رسانه هاي ديگر خبري نبود.

ضرغامي ادامه داد: "مختارنامه" زماني پخش شد كه رقباي گردن كلفتي داشت و علاوه بر سريال هاي تلويزيوني با ماهواره ها و بازار كالاهاي نمايشي رقابت مي كرد و در چنين شرايطي مختار توانست خيابان ها را خلوت كند و حداقل 70 درصد مردم خود را مقيد به پيگيري اين سريال كنند.

رييس سازمان صداو سيما، متن و ديالوگ بسيار قوي و شخصيت پردازي كم نظير را از ديگر شاخصه هاي اين مجموعه تلويزيوني برشمرد و گفت: اين سريال شخصيت هايي را به مردم معرفي كرد كه تا پيش از اين سريال بسياري از مردم و حتي برخي علما آگاهي كاملي از آنان نداشتند.

ضرغامي يادآورشد: با وجود حضور بازيگران برجسته در اين سريال، هيچ كدام از آنان بر ديگري اثر نگذاشتند و از اين حيث مي توان مختارنامه را با آثار مرحوم علي حاتمي مقايسه كرد.

وي گفت كه تا پيش از پخش اين سريال نگراني هايي را درباره دو زنه بودن مختار داشت اما شخصيت پردازي خوب زنان مختار سبب شد تا اين مساله چندان جلب توجه نكند و "فريبا كوثري" الگويي از زن مسلمان و انقلابي و "نسرين مقانلو" به عنوان زني كه مي خواهد زندگي خود را حفظ كند، به مخاطب ارايه شدند.

وي تاكيد كرد: شايد مهمترين پيام مختار، بالا بردن آگاهي عمومي مردم بود و توانست فرآيند انحراف را در تاريخ به مردم نشان دهد.

ضرغامي از دست اندركاران سيما خواست تا سكانس هاي ماندگار اين مجموعه را گردآوري و در اختيار بخش هاي مختلف توليد قرار دهند تا در توليد ديگر آثار تلويزيوني مورد توجه قرار گيرد.

وي يادآور شد: اين مجموعه تلويزيوني گرفتار حاشيه نشد و تنها مساله، ممنوعيت نمايش چهره حضرت عباس(ع) بود كه توسط يكي از مراجع بزرگوار مطرح شد و من در پيامي به ايشان موضوع را تبيين كردم.

** وزير ارشاد: مختارنامه هديه ايران به جهان اسلام است

"سيدمحمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز مختارنامه را اثري ماندگار و بي بديل در كشور دانست كه بهترين هديه ايران به جهان اسلام است.

وي افزود: با آغاز پخش اين سريال، برخي افراطيون هجمه هايي را درباره موضوعات صدر اسلام به آن وارد كردند كه به همين خاطر وزارت ارشاد در تقدير از عوامل توليد آن پيش قدم شد.

حسيني با بيان اينكه هرچه عظمت كار بيشتر باشد دشواري آن نيز بيشتر است، ادامه داد: در توليد آثار تاريخي مشكلاتي از جمله وجود اختلاف نظرها و ابهامات، ترسيم اوضاع و شرايط زمانه و معضل طولاني شدن توليد وجود دارد.

وي گفت:مختارنامه علاوه بر جاذبه هاي ظاهري،از غناي محتوايي نيز برخوردار بود،و توانست در سير تاريخي، مظلوميت و حقانيت اهل بيت (ع) و نقش ايرانيان در پيشبرد مكتب ايشان را ترسيم كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: امروز ايران دست برتر را در حوزه فيلم و سريال در جهان اسلام دارد و ديگران مي توانند از تجارب ايران بهره گيرند.

** هنرمندان در تدوين سند سينما همكاري كنند

"محمدرضا مخبر دزفولي" دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به نمايندگي از اعضاي اين شورا در جلسه حضور يافته بود،با تشكر از عوامل توليد اين سريال گفت: آثار تاريخي اين قابيلت را دارند كه زنگارها و غبارها را كنار بزند و راه درست را پيش روي مردم بگذارند.

وي با بيان اينكه صاحب نظران حوزه فرهنگ، هنر و انديشه در زمان پخش سريال روي آن متمركز شده بودند،گفت:ايران اسلامي ظرفيت هاي بسيار بزرگي در عرصه فيلمسازي دارد و انسان هايي دارد كه مي توانند تاثيرآفرين باشند.

مخبر دزفولي،جلوه هاي ويژه استفاده شده در اين سريال را از ويژگي هاي آن ياد كرد و گفت: به عقيده كارشناسان هنري، اين نوع جلوه هاي ويژه در فيلمسازي نو بود و حتي در سكانس هاي جنگ آوري نيز لطافت هاي هنري وجود داشت.

وي گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تازگي به سياست گذاري در عرصه فرهنگ و هنر ورود كرده و آماده است تا مشاركت هنرمندان را در زمينه تدوين سند كلان سينما و آثار نمايشي داشته باشد.

** معاون سيما: مختارنامه سبب بصيرت افزايي مردم شد

"علي دارابي" معاون امور سيما رييس سازمان صدا و سيما نيز با يادآوري اينكه توليد و پخش اين سريال نزديك به يك دهه زمان برد و هزاران نفر براي خلق آن همكاري داشتند، گفت: مختارنامه در شرايط امروز سبب بصيرت افزايي در بين مردم شد.

وي ادامه داد: اين مجموعه نمايشي ترجمان "لبيك يا حسين" به معناي درست آن بود يعني اگر به موقع تصميم بگيريم مي توانيم در صف ياران امام قرار بگيريم

دارابي از برنامه "هنگام درنگ" به عنوان مكمل مختارنامه ياد كرد كه سبب شد تا مردم براي نخستين بار با مسايل و شخصيت هاي مرتبط با قيام مختار و واقعه عاشورا آشنا شوند.

وي آموزش تولي و تبري و اطاعت از رهبري را از ديگر ويژگي هاي اين مجموعه ياد كرد و گفت: "داود ميرباقري" امروز در عرصه كارهاي ديني يك مبدع و نظريه پرداز است كه روز به روز به بلوغ خود مي رسد.

وي ميرباقري را هنرمندي بزرگ دانست كه توليداتش بر مبناي يك مكتب فكري شكل گرفته اند و ابراز اميدواري كرد كه بزودي توليد مجموعه سلمان فارسي را نيز كليد بزند.

"حسن اسلامي مهر" رييس مركز سيما فيلم نيز گفت: نگاه دين مدارانه مختارنامه سبب بصيرت افزايي مردم شد و محصول اين اثر بصيرتي بود كه خود را در دل حوادث تاريخي نشان داد.

وي افزود: اين سريال نشان داد در زمينه ظرفيت فرهنگي و هنري كشور قالب هاي جديدي وجود دارد كه صدا و سيما مي تواند در ابعاد بين المللي آن را به جهان عرضه كند.

** ميرباقري: گره خوردن مختار به واقعه عاشورا كار را سخت مي كرد

"داود ميرباقري" كارگردان مختارنامه نيز اين نشست را فرصتي مغتنم براي تازه شدن ديدارش با عوامل ساخت مجموعه دانست و گفت: اگر صبر و استقامت آنان نبود نمي توانستيم كار را به شكل مطلوب مديريت كنيم.

وي افزود: ورود به مجموعه مختارنامه كار دشواري بود زيرا هركاري كه پيرامون نهضت عاشورا شكل مي گيرد، كار را پيچيده مي كند چراكه بايد بتوان به لحاظ فني و هنري حق مطلب را ادا كرد.

ميرباقري با بيان اينكه براي توليد اين مجموعه مي بايست 50 تا 60 دقيقه از صحنه هاي عاشورا بازسازي مي شد، افزود: اين صحنه ها حساسيت كار را دو چندان كرد كه در طول كار و تا زمان پخش سريال همواره اين نگراني را داشتيم كه مبادا اين اثر كمكي به تبيين نهضت عاشورا نكند بلكه به آن نيز ضربه بزند.

وي در عين حال تاكيد كرد: اگر اطلاعات و توانايي امروز را داشتيم چه بسا بسياري از صحنه هاي مختارنامه بهتر از اين خلق مي شد و هنوز بر اين باورم كه مي شد برخي از لحظات و سكانس ها را موثرتر توليد كرد.

ميرباقري مجموعه مختارنامه را متعلق به همه كساني دانست كه ياريگر او در روند ساخت بودند و افزود: مختارنامه به حوزه هايي در توليد آثار نمايشي ورود كرد كه تا پيش از آن در كشور وجود نداشت و براي نمونه برخي از صحنه هاي جنگي، آن جزو كارهايي بود كه براي نخستين بار در كشور رخ داد.

وي علت طولاني شدن روند توليداينگونه آثار را تجربه كم فيلمسازان دانست وگفت: در مدت شش سال فيلمبرداري، حدود 16 ماه توقف توليد داشتيم كه اجتناب ناپذير بود.

اين كارگردان سينما و تلويزيون ادامه داد: مختار نامه ظرفيت بالايي از هنرمندان كشور را درگير خود كرد و اميد مي رود كه با اين پشتوانه تجربي بتوان در آينده در زمان كمتر و با كيفيت بالاتر كارهاي هنري را ساخت.

ميرباقري افزود: در شرايطي كه اين همه شبكه هاي تلويزيوني و هياهو در جهان وجود دارد، خوشحالم كه در كاري مذهبي ورود كرديم و اينكه در چنين شرايطي يك سريال مذهبي توسط مخاطب انتخاب شود، موفقيتي بزرگ محسوب مي شود.

وي تاكيد كرد: هنرمندان به عنوان زبان گوياي انقلاب اسلامي در عرصه هنر بايد حساسيت بالايي را براي كار خودمان قايل شوند و اميدوار باشند كه حرف هاي آنان براي مردم جهان اثرگذار خواهد شد.

ميرباقري افزود: نيروي خلاقي كه در كشور وجود دارد، قادر است حرف هاي ما را در جهان ترجمه كند تا اگر كاري اين همه زحمت و هزينه مي برد ماحصل آن براي مردم بيشتري از جهان اثرگذار باشد.

"محمود فلاح" تهيه كننده سريال مختارنامه نيز توليد اين سريال را مرهون توجه مالي و معنوي رييس سازمان صدا و سيما و ديگر مسوولان اين سازمان دانست.

وي از كساني كه در ساخت اين سريال ياري گر عوامل توليد بودند اما حتي نامي از آنان به ميان نيامد و به ويژه سربازان وظيفه درپادگان هاي شاهرود، خوزستان و پرندك كه در گرما و سرما با لباس هاي سنگين همكاري كردند، تشكر كرد.

"فريبرز عرب نيا" بازيگر نقش " مختار" نيز گفت: حضور در اين نقش براي من افتخاري است كه به قوت خود باقي خواهد ماند .

وي با تقدير از كساني كه به او و ديگر بازيگران براي ايفاي نقش ياري رساندند، ادامه داد: كار طاقت فرسا، ظرفيت زيادي مي خواهد كه توان گروه را مستهلك مي كند. ما به فراخور سهمي كه در پروژه داشتيم متوجه عظمت كار كه مسوولان سازمان انجام دادند هستيم و اگر حمايت آنان نبود مختار با اين كيفيت به نمايش در نمي آمد.اين سريال استانداردهاي سريال سازي تاريخي و مذهبي را در كشور بالا برده است.

عرب نيا با بيان اينكه سياست گذاري كلان كشور در حوزه فرهنگي بايد به گونه اي باشد كه با تغيير مديران سياست ها دستخوش تغيير نشوند، گفت: در اين صورت مي توان اميدوار بود كه استانداردهايي كه مختارنامه به دست آمد در آينده فراموش نشود.

"محمدحسن رجبي دواني" مورخ و پژوهشگر تاريخ اسلام همچنين گفت: اين سريال علاوه بر آنكه مردم را از سرنوشت جانيان كربلا آگاه كرد، سبب زدودن غبار مظلوميت از چهره مختار شد.

وي افزود: مختار به سبب ترور شخصيتي كه عليه او انجام شد، در طول تاريخ مظلوم واقع شده بود و حتي قبر او زاير نداشت اما اين سريال جايگاه مختار را به شيعه بازگرداند.

اين مجموعه از سوي ديگر قدرت سينماي ديني ايران را به رخ جهان بخصوص متعصباني كشيد كه با آثاري چون " الاسباط" مي خواستند به جنگ سينماي ديني ايران بيايند.

رجبي ابراز اميدواري كرد كه سينماي ايران به ارزش هاي ديني و الهي به گونه اي نزديك شود كه سينماگران بتوانند ذات مقدسه اهل بيت(ع) و بزرگان دين را به تصوير بكشند تا منع شرعي كه علماي اسلامي در اين زمينه دارند، برطرف شود.

فراهنگ ** 2025

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30743139

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن