واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اكران مستند در جشنواره فجر/محمدعلي كشاورز از همكاري با آنتوني كويين ميگويد
محمدعلي كشاورز از همكاري با آنتوني كويين ميگويد
كارگردان مستند "دستم، پر تنهاييست" كه زندگي محمد علي كشاورز را مورد بررسي قرار داده است گفت: از نكات جالب در اين فيلم بررسي فيلم "كاروان" به كارگرداني جيمز فارگو است كه در اين فيلم محمدعلي كشاورز با آنتوني كوئين همبازي بود.
رحيم صدر كارگردان مستند "دستم ، پر تنهايي ست" با اعلام تكميل فرم حضور اين فيلم در بخش مستند جشنواره فيلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: استاد محمدعلي كشاورز يكي از افتخارات سينما و تئاتر كشور است و انگيزه اصلي من براي ساخت اين اثر ارادتي بود كه به ايشان داشتم.
وي افزود: معتقدم استاد محمدعلي كشاورز هنرمندي است كه هيچگاه به اندازه بزرگياش در سينماي ايران تقدير نشده است؛ البته ناگفته نماند كه در اين مستند سعي كردم طبق توافقي كه با استاد كشاورز داشتم به نوعي هم اداي دين به زنده ياد علي حاتمي كرده باشيم.
وي در ادامه با اشاره به مراحل توليد اين مستند افزود: استاد كشاورز هيچ شناختي از من نداشت و زماني كه من گفتم كه ميخواهم درباره او فيلم بسازم بسيار سختگيري كرد اما در ادامه ملاقاتهاي بسياري با يكديگر داشتيم و من همه جزئيات برنامه را براي او توضيح دادم.
صدر افزود: در نهايت موافقت خودش را اعلام كرد و در ارديبهشت سال 89 مجوز آغاز فليمبرداري را گرفتيم اما در همان زمان استاد كشاورز حال مساعدي نداشت و عملا فيلمبرداري ميسر نشد اما پس از مدتي آغاز اين مستند را از تماشاخانه سنگلچ به عنوان مكاني نوستالژي آغار كرديم و پس از آن به تئاتر پارس در لالهزار رفتيم مكاني كه در حال حاضر در آن قفل است و مخروبهاي بيش نيست. اين تئاتر در حال حاضر در اختيار سازمان اموال و املاك ستاد اجرايي فرمان حضرت امام خميني(ره) است و زماني كه به اين سازمان براي مجور فيلمبرداري در اين تئاتر مراجعه كرديم با رويي گشاده استقبال كردند.
وي ادامه داد: در نهايت به همراه آقاي كشاورز به تئاتر پارس رفتيم جايي كه استاد نخستين تئاتر زندگي خود با نام "هياهو براي هيچ" را به كارگرداني مصطفي اسكويي در سال 1337 بازي كرد.
كارگردان مستند "دستم ، پر تنهايي ست" در ادامه صحبتهاي خود با اشاره به اختصاص بخشي از اين فيلم به ارتباط محمدعلي كشاورز با علي حاتمي گفت: استاد كشاورز رابطه نزديكي به علي حاتمي داشت و در تمام فيلمهاي اين كارگردان به غير از فيلم "حاجي واشنگن" بازي كردهاست دراين فصل از فيلم به شهرك سينمايي رفتيم و در لوكيشن هزاردستان قدم زديم و ايشان از دوستي و رفاقت خود با علي حاتمي گفت.
اين كارگردان مستند در ادامه افزود: يكي ديگر از نكات جالب در اين فيلم بررسي فيلم كاروان است كه در سال 1357 به كارگرداني جيمز فارگو ساخته شد. در اين فيلم محمد علي كشاورز با آنتوني كوئين همبازي بود و اين هنرمند بزرگ از خاطرات خود در بازي در اين فيلم ميگويد.
وي افزود: بخشي از اين خاطرات به توليد اين فيلم برميگردد به اين ترتيب كه استاد كشاورز تعريف ميكند هنگام فيلمبرداري براي بازيگران خارجي اين فيلم ماشين آفيش ميكردند كه بازيگران را از محل اقامت به صحنه فيلمبرداري بياورند اما براي بازيگران ايراني چنين امكاني فراهم نبود و خوب محمدعلي كشاورز نسبت به اين تبعيض و بياحترامي معترض ميشود. از فرداي آن روز سر كار نميآيد؛ خبر به گوش آنتوني كوئين ميرسد و او هم اعلامي ميكند كه ديگر سرصحنه نميآيد و خلاصه خبر به تهيه كننده ميرسد و از آن روز به بعد ماشين براي همه بازيگران آفيش ميشود.
رحيم صدر در ادامه افزود: بخش ديگري از اين مستند 70 دقيقهاي به بررسي فيلمهايي است كه استاد محمدعلي كشاورز در آن بازي كرده بود و نكته جالب اينكه اغلب اين فيلمها آثار اول كارگردانها بود به عنوان مثال فيلمهاي "خشت و آيينه" ابراهيم گلستان ،"آقاي هالو" داريوش مهرجويي،"صادق كرده" به كارگرداني ناصر تقوايي و فيلم رگبار به كارگرداني بهرام بيضايي از اين دست فيلمها هستند.
وي در پايان افزود: نوع نگاهم در ساخت فيلم "دستم، پر تنهايي ست" از انتخاب موضوع و موسيقي گرفته تا لوكيشنهاي فيلمبرداري، داراي فضا و ساختارهاي سنتي ايراني است و در اين راه قطعا مشكلاتي در ساخت اين فيلم داشتيم ولي آنچه كه در اين راه قوت قلب ما بود همكاري و سعه صدر استاد كشاورز بود كه عليرغم اينكه بيش از 3 برابر گروه ما سن دارد در تمام مراحل كار تا حد امكان همراهي ميكرد كه اين چيزي به جز عشق و علاقه ايشان را نشان نميداد؛ ايشان در تمام طول كار با حداقل امكانات موجود مرا همراهي كرد.
© 2003 Mehr News Agency .
يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]