تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817190663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازي دشمنان قديمي با كارت هاي ناديده


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: بازي دشمنان قديمي با كارت هاي ناديده


كد خبر:5036

زمان انتشار:يكشنبه 18 اسفند 1387 - 21:31:40

Print نسخه چاپي

باراك به مذاكره با اسد مشتاق است

بين الملل > آسيا - روزي نيست كه يكي از نمايندگان كشورهاي اروپايي يا مقامي از ايالات متحده نامه‌اي روانه كاخ بشار اسد نكند.

رئيس‌جمهوري سوريه اين روزها دلايل بسياري براي شادي در چنته دارد. روزي نيست كه يكي از نمايندگان كشورهاي اروپايي يا مقامي از ايالات متحده، نامه‌اي روانه كاخ بشار اسد نكند. در ميان اروپايي‌ها اين نيكولا ساركوزي رئيس‌جمهوري فرانسه بود كه طلسم رابطه با سوريه را شكست. جورج بوش حالا ديگر در كاخ سفيد در قدرت نيست. نه از محور شرارت خبري هست و نه از تهديد‌هاي سفت و سخت.سوريه حالا مي‌تواند با تكيه بر همت ساركوزي فرانسوي و باراك اوباما كه وعده بهبود روابط داده‌است،گذشته را فراموش كند. بيست و چهار ساعت پيش بود كه خبرگزاري‌ها از سفر دو مقام عالي رتبه امريكايي به نماينده‌گي از اوباما به سوريه پرده برداشتند. اين بدين معناست كه سوريه اندك اندك ميزبان چهره‌هاي مهم‌تر مي‌شود.

هيلاري كلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده در ژنو بود كه خبر از سفر دو مقام از وزارت امور خارجه و شوراي امنيت ملي امريكا به سوريه داد . دمشق مدتها بود كه انتظار اين لحظه را مي‌كشيد. اين لحظه حتي از زماني كه دوربين خبرنگاران در شرم‌الشيخ و در حاشيه اجلاس كمك به غزه،دست دادن هيلاري با وليد معلم همتاي سوري‌اش را ثبت كرد،نيز مهم‌تر بود. ماراتن خروج سوريه از تاريكي و سرماي سياسي از مدتها پيش آغاز شده‌است. آغازي آرام و بي‌سر و صدا كه اين روزها سرعت بسياري يافته است.نخستين بار ترور رفيق حريري نخست‌وزير فقيد لبنان بود كه جرقه‌اي شد بر آغاز روند خروج سربازان سوري از خاك لبنان .مرگ حريري لبناني‌ها را به خيابانهاي بيروت و ساير شهرهاي اصلي لبنان كشاند. لبناني‌ها اعتراض كردند تا سربازان سوري را براي هميشه از كشور خود بيرون كنند. حركتي كه رابطه بيروت و دمشق را تا مدتي قبل به شدت متشنج كرد. همين حركت سوري‌ها به بن‌بست سياسي كه سالها بود سياستمداران لبناني را درگير كرده‌بود پايان داد. روابط بيروت و دمشق هم تا مدتي متشنج بود اما در نهايت دو كشور همسايه دست دوستي و آشتي به سمت هم دراز كردند. هر چند سوريه هنوز نتوانسته است سفير خود را راهي بيروت كند اما به هر حال از تشنج‌هاي قبلي هم خبري نيست.

البته سوريه هم چندان باب ميل ايالات متحده عمل نمي‌كند. دمشق همچنان رابطه مسالت‌آميز خود با حزب‌الله لبنان و حماس را حفظ كرده‌است . از سوي ديگر واشنگتن تا كنون بارها در زمان حضور بوش در قدرت تنها پيش‌شرط براي عادي‌سازي روابط با دمشق را در قطع رابطه دوستانه دولت اسد با ايران دانسته است. پيش‌شرطي كه بشار اسد تا كنون بارها اعلام كرده‌است كه حاضر به فكر كردن به آن هم نيست.

سوريه پس از گذشت چند سال از حمله ايالات متحده به عراق تنها براي مبرا نگاه داشتن خاك كشورش از فعاليت‌هاي تروريستي اقدام به بسته نگاه‌داشتن مرزها كرده‌است. در خصوص رابطه ايالات متحده با سوريه معمولا همه‌چيز در خفا نگاه داشته شده‌است.بسياري از منابع اطلاعاتي ادعا مي‌كنند كه سرويس‌هاي اطلاعاتي سوريه با همكاران خود در سازمان سياي امريكا و سرويس‌هاي جاسوسي بريتانيا همكاري نزديك دارند. البته هدف از اين همكاري‌ها هم پايان دادن به عمر القاعده و ساير گروه‌هاي تروريستي در منطقه است.
باراك اوباما رئيس‌جمهوري است كه با زيركي تمام درك كرده است كه باز كردن باب گفتگو با دشمن قديمي نبايد تنها هديه‌اي باشد براي عملكردي مثبت يا حركتي باب ميل از سوي او، بلكه مي‌تواند ابزاري باشد براي نفوذ كردن به ذهن طرف مقابل و البته تغيير حقايق.مي‌توان حركت‌هاي اوباما در خاورميانه را اميدوار كننده و البته مثبت ارزيابي كرد. به نظر مي‌رسد كه او نقشه‌اي براي برقراري صلح در خاورميانه در سر دارد. برنامه‌اي كه در راس آن تغيير رويكرد كاخ سفيد نسبت به دمشق قرار گرفته‌است . همين تغيير رويكرد مي‌تواند گامي باشد مثبت در برقراري صلحي كه اوباما وعده آن را داده‌است.
اوباما از نخستين روزهاي حضور در رقابتهاي انتخاباتي با شعار تغيير آمد. شعاري كه هم قلب اروپايي‌ها را لرزاند و اوباما را براي مدتي تبديل به رئيس‌جمهوري ايده‌آل آنها كرد و هم اعرابي را شاد كرد كه به مسلمان بودن پدر اوباما افتخار مي‌كنند.

در ميان اعراب، اوباما هنوز معجزه مي‌آفريند؛او هنوز رهبر تغييرات است. زماني كه باراك در ميان سربازان ارتش امريكا در يك پايگاه نظامي،جدول زمانبندي خروج از عراق را اعلام كرد،ذهن اعراب مملو شد از جرقه‌هاي جديد. پس باراك قرار است چهره‌اي جديد از ايالات متحده به تصوير بكشد. نخستين رئيس‌جمهوري سيه‌چرده امريكا پيش از اين هم در زمان رقابتهاي انتخاباتي اعلام كرده بود كه خواهان آغاز گفتگوها با ايران و سوريه است.
حالا دمشق منتظر حركت بعدي كاخ سفيد است: اعزام سفير امريكا به سوريه.واشنگتن پس از ترور رفيق حريري از آنجا كه سوريه نخستين مظنون بود سفير خود را از دمشق فراخواند.البته به نظر مي‌رسد كه تا پايان برگزاري انتخابات در لبنان در ماه ژوئن خبري از اعزام اين سفير نباشد. نتيجه اين انتخابات مي‌تواند يا منجر به تسهيل امور شود و يا شرايط را سخت‌تر كند. پيش بيني اين امر اما در اين برهه زماني ممكن نيست.

درخواستها و انتظارات ايالات متحده از سوريه بر هيچ‌كس پوشيده نيست.آنچه كه پيش‌بيني آن سخت است كارتهايي است كه بشار اسد در مقام رئيس‌جمهوري سوريه بر روي ميز مذاكره مي‌چيند. حماس و حزب‌الله هر دو در مقام جنبش‌هاي مقاومت از محبوبيت خاصي در ميان اعراب برخوردار هستند. پوسترهايي كه عكس‌هاي سيد حسن نصرالله و بشر اسد را در كنار هم جا داده‌است، در تمامي خيابانهاي دمشق قابل رويت است. عكس‌هاي نوار غزه كه پس از حمله اسرائيل تبديل به ويرانه‌اي شد بر سر در اكثر مراكز خريد و مساجد دمشق ديده مي‌شود. سوري‌ها آنچه را كه بر سر ساكنان غزه آمد مصيبتي مي‌دانند كه اعراب را شرمگين كرد. حماس و حزب‌الله كارتهايي هستند كه بشار اسد محكم در مشت گرفته است و حاضر به باز كردن مشت خود براي چيدن كارتها بر روي ميز نيست. اسد در تازه‌ترين اظهارات خود در اين خصوص گفت: ما هميشه نمي‌توانيم فقط با افراد و چهره‌هاي سياسي خوب مذاكره كنيم . زماني كه دشمنان ديروز در مسير حركتمان موانعي ايجاد مي‌كنند و يا اهدافمان را تخريب مي‌كنند چاره‌اي نداريم جز مذاكره با آنها.

هنوز هم در سوريه هستند سياستمداراني كه گمان مي‌كنند ائتلاف فتح و حماس مي‌تواند براي بقاي سوريه هم مفيد باشد.
اين روزها اعراب بايد دعا كنند كه انتظارات امريكا چندان با توان سياسي سوريه در تضاد نباشد. كاخ سفيد به گمان خود انتظار زيادي از بشار ندارد: قطع رابطه با حزب الله. حماس و البته ايران. بشار اسد هم با وجود مخالفت با اين انتظارها به نظر مي‌رسد كه بيش از پيش خواهان ازسرگيري رابطه با ايالات متحده است.
اما تكه گم شده اين پازل در ناتواني سوريه در رهبري شرايط فعلي نهفته است.سوريه در حال حاضر به تحقق اصلي‌ترين هدف دولت يعني بازپس‌گيري بلندي‌هاي جولان مي‌انديشد.اين در حالي است كه خواب سوريه به اين ساده‌گي هم تعبير نميَ‌شود. بنيامين نتانياهو در يك قدمي رسيدن به دفتر نخست‌وزيري است. راه‌يابي يك راستگراي افراطي به راس قدرت در تل‌آويو مي‌تواند به راحتي مانعي باشد براي بازپس دادن بلندي‌هاي جولان. ازسوي ديگر حتي در شرايطي كه اسرائيل و سوريه هم با ميانجي‌گري تركيه به توافق برسند باز هم در شرايطي كه اسرائيل و فلسطيني‌ها روزهاي جنگ را سپري مي‌كنند دمشق نمي‌تواند يك جانبه با اسرائيل وارد مصالحه شود.

هنري كسينجر سالها پيش، حافظ اسد پدر رئيس‌جمهوري فعلي سوريه را جذاب‌ترين رهبر منطقه خوانده بود. بشار هم گويا اين جذابيت را به ارث برده است. رئيس‌جمهور جوان سوريه تا همين الان هم بيش از اندازه توجه رهبران واشنگتن را جلب كرده‌است. ماه‌هاي آتي مي‌تواند سوريه را براي هميشه از لاك تنهائي سياسي‌اش خارج كند. بايد منتظر ماند تا باراك اوباما گام بعدي را تعريف كند.

گاردين هشتم اسفند 2009/ترجمه:سارا معصومي

كد خبر:5036

تاريخ درج خبر:يكشنبه 18 اسفند 1387 - 21:31:40

Print نسخه چاپي

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن