تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814221218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همدانيها با خودپردازها دوست نيستند/ سهم ناچيز در پرداخت غيرحضوري قبوض


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همدانيها با خودپردازها دوست نيستند/ سهم ناچيز در پرداخت غيرحضوري قبوض
همدانيها با خودپردازها دوست نيستند/ سهم ناچيز در پرداخت غيرحضوري قبوض
همدان - خبرگزاري مهر: پايين بودن سواد الكترونيكي همداني ها، خرابي خودپردازها و پايين بودن و قطعي مكرر اينترنت در همدان باعث ايجاد بي اعتمادي مردم نسبت به بانكداري الكترونيك شده به نحوي كه استقبال از پرداخت غيرحضوري قبوض در همدان بسيار ناچيز است.

به گزارش خبرنگار مهر، اين روزها بسياري از موسسات در استان همدان دم از اجراي بانكداري الكترونيكي مي زنند و مردم را به پرداخت قبضهاي مربوط به خدمات عمومي از طريق اينترنت يا عابر بانكها فرا مي خوانند در حاليكه زمينه استفاده آنها آن طور كه بايد محقق نشده است.

در حاليكه بنا به گفته مسئولان امر، استان همدان يكي از استان هاي پيشرو در زمينه تحقق دولت الكترونيك است مردم تمايلي به استفاده از خدمات ارائه شده ندارند و در واقع نوعي بي اعتمادي به اين مجموعه حاكم شده است.

در نگاهي گذرا به دلايل ايجاد اين بي اعتمادي مي توان چنين عنوان كرد كه براي نمونه خرابي دستگاه‌هاي خودپردازها خصوصاً در پايان هر ماه، باعث سردرگمي و سرگرداني مردم مي شود به گونه‌اي كه افراد براي دريافت پول از دستگاه‌هاي خودپرداز، گاه مجبور به طي كردن چندين خيابان و سرزدن به چندين و چند عابر بانك‌اند.

نمايش پيغام "دستگاه فعلاً قادر به انجام عمليات نيست" روي خروجي عابر بانك ها جمله اي كه شايد بارها و بارها با آن روبرو شده ايم خود دليلي بر تقويت اين بي اعتمادي است.

مهارت استفاده از سيستمهاي الكترونيكي فراگير نشده است

از سوي ديگر بسياري از افراد به دليل كم سوادي، بي سوادي يا نداشتن مهارت استفاده از كامپيوتر و سيستمهاي الكترونيك خودكار نمي توانند از خدمات الكترونيكي بهره مناسب ببرند و در اين خصوص دچار مشكل مي شوند.

تمام اين مسائل در حالي است كه پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و غيره از طريق سيستم‌هاي الكترونيكي توسط بانك‌ها توصيه مي‌شود و به نظر مي‌رسد تاكيد بر استفاده از خدمات بانكي الكترونيكي در حال حاضر بيش از عرضه خدمات آن بوده و اين امر در زمان دريافت حقوق كارمندان ودرپايان هر ماه تشديد مي‌شود.

براساس آمار سالانه حدود 14 ميليون قبض شركت هاي خدمات رسان در استان همدان صادر مي شود كه شامل سه ميليون و 360 هزار قبض برق، چهار ميليلون قبض گاز، يك ميليون و 200 هزار قبض آب و فاضلاب شهري، 131 هزار و 786 قبض آب و فاضلاب روستايي، دوميليون و 400 هزار قبض تلفن ثابت و يك ميليون و 500 هزار قبض همراه اول مي شود.

برهمين اساس مبرهن است كه تامين زيرساخت هاي لازم براي هدايت همداني ها به سمت پرداخت الكترونيكي قبوض نيازمند تامين زيرساختهايي اساسي است.

در همين خصوص يكي از شهروندان همداني معتقد است: دستگاه‌هاي خودپرداز در بيشتر موارد ناكارآمد هستند و قادر به سرويس دهي به مشتريان بانك‌ها نيستند.

منيره تالوردي ناكافي بودن تعداد خودپردازها را دليلي بر عدم استقبال مردم از پرداخت الكترونيكي قبوض عنوان كرد و گفت: با توجه به مشكلاتي كه بسياري از دستگاه‌هاي عابر بانك در هنگام سرويس‌دهي به مشتريان به همراه دارند چندان نمي‌توان به تحقق اهداف بانكداري الكترونيكي اميدوار بود.

برخي از قبوض با فاصله زماني اندكي براي مشتريان ارسال مي‌شود

وي با اشاره به اينكه برخي از قبوض با فاصله زماني اندكي براي مشتريان ارسال مي‌شود، گفت: در نتيجه اين امر از لحاظ مهلت پرداخت زمان‌ها تقريباً نزديك به هم است و شاهد هجوم مردم براي پرداخت قبوض و در نتيجه ايجاد صف‌هاي طويل در مقابل دستگاه‌هاي خودپرداز هستيم كه اين رويداد تمايل افراد را به پرداخت الكترونيكي قبوض كم مي كند.

يكي ديگر از شهروندان همداني نيز اظهار داشت: شكل نگرفتن فرهنگ مناسب استفاده از خريد و فروش‌هاي الكترونيكي، كمبود و خرابي دستگاه‌هاي خودپرداز شهر، نبود پول و اسكناس كافي در دستگاه‌ها و عدم امكان پرداخت اقساط از طريق همه دستگاه‌ها و بانك‌ها دست به دست هم داده تا هر روز شاهد جمعيت و صف هاي طويل و انتظارهاي طولاني مردم در بانك‌ها و يا مراجعه آنان به درون شعب براي انجام كار به صورت سنتي و از طريق باجه باشيم.

محمد انوري افزود: همه روزها و در همه ساعات حتي تا آخرين دقايق ساعات كاري، بانك‌ها مانند قديم شلوغ هستند و انجام كارها در درون شعب در كمترين زمان ممكن هنوز هم رويايي دست نيافتني است.

فرهنگ‌سازي براي استفاده از خدمات الكترونيكي انجام نشده است

انوري با بيان اينكه فرهنگ‌سازي براي استفاده از خدمات الكترونيكي انجام نشده است، اظهار داشت: ناكافي بودن تعداد خودپردازها و مشكلات برخي از دستگاه‌هاي عابر بانك در هنگام سرويس‌دهي به مشتريان در كنار از كار افتادن خودپردازها باعث اختلال در ارائه بهينه خدمات بانكي از اين طريق مي‌شود.

در همين خصوص عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان نيز در خصوص ضرورت تحقق شهر الكترونيك اظهار داشت: منافع شهر الكترونيك شامل كاهش هزينه‌هاي تردد شهري، تسهيل انجام امور، شبانه‌روزي شدن ارائه خدمات به صورت 24 ساعته، توزيع عادلانه امكانات و ارائه خدمات يك مرحله‌اي است.

محمد مهدي شيرمحمدي ارتقا سلامت اداري، استفاده از خدمات در زمان كمتر، تقويت رقابت تجاري شهر، ارتباط بهتر سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف شهري، افزايش مشاركت مردم در اداره شهر، كاهش آلودگي هوا و صدا، افزايش نظم در فعاليت‌هاي شهري، افزايش سطح آگاهي عموم، مديريت و نظارت واحد شهري، بهبود كيفيت زندگي مردم و فراهم آوردن شرايط يادگيري از راه دور را از ديگر مزاياي شهرالكترونيك عنوان كرد.

وي ادامه داد: شهرها بايد همواره براي رسيدن به شهر الكترونيك تلاش كنند به گونه‌اي تعداد خدمات الكترونيكي ارائه شده و شمار شهروندان الكترونيك را افزايش دهند.

تحقق شهر الكترونيك در گرو اجراي برنامه هاي زيرساختي است

شيرمحمدي با تاكيد بر اينكه شهر الكترونيك وقتي تحقق مي‌يابد كه با برنامه باشد، گفت: برنامه هاي عملياتي شامل توسعه زيرساخت‌ها، توسعه سخت‌افزار، آموزش، سازمان روش‌ها و قوانين، جذب و توسعه منابع و توسعه سيستم‌ها و اطلاع‌رساني است كه بايد را سرلوحه كار قرار گيرد.

وي ادامه داد: اگر اين برنامه‌ها با مديريت بومي، متعهد و متخصص پيش رود بدون شك به افق‌هاي موردنظر در سند چشم‌انداز شهر الكترونيك همدان خواهيم رسيد.

وي عنوان كرد: زمانيكه گفته مي شود "شهر الكترونيك همدان؛ حرف‌هايي از شعار تا واقعيت" منظور آن است كه اين شعار وقتي به واقعيت تبديل مي‌شود و مردم بهره‌بردار اصلي شهر الكترونيك خواهند بود كه برنامه‌هاي عملياتي با قدرت و انسجام پيش رود.

مديرعامل شركت مخابرات استان همدان نيز معتقد است: استان همدان نسبت به ساير استانهاي كشور در زمينه پرداخت الكترونيكي قبوض جايگاه مناسبي ندارد.

ميزان پرداخت‌هاي الكترونيكي قبوض در همدان بسيار ناچيز است

قاسم نظري پويا اظهار داشت: ميزان پرداخت‌هاي غير حضوري و الكترونيكي قبوض در استان همدان بسيار ناچيز است.

نظري پويا با اشاره به آمار اعلام شده از سوي مخابرات استان خراسان رضوي در خصوص پرداخت غير حضوري قبوض تلفن اين شركت، گفت: 100 درصد پرداخت قبوض اين استان از طريق الكترونيكي و تلفن 1818 انجام مي شود و اين در حالي است كه در استان همدان پرداخت‌هاي غير حضوري و الكترونيكي جايگاه مناسبي ندارد.

امكان پرداخت تلفني قبوض در تمام نقاط استان همدان فراهم است

مديرعامل شركت مخابرات استان همدان با تاكيد بر اينكه با راه‌اندازي شماره 1818 امكان پرداخت قبوض به صورت تلفني در تمام نقاط استان همدان فراهم شده است، گفت: بايد برنامه ريزي ها به نحوي باشد كه استان همدان نيز نسبت به ساير استانها در جايگاه مطلوب پرداخت قبوض قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد تبليغات گسترده‌اي براي اطلاع و تشويق مشتركان به سمت پرداخت غير حضوري و الكترونيكي انجام شود، گفت: تبليغات و اطلاع‌رساني به مشتركان از طريق روزنامه‌ها لازم است.

وي گفت: روند حاكم نشان دهنده آن است كه خط تلفن 1818 مي‌تواند پاسخگوي مشتركان براي پرداخت غير حضوري قبوض باشد.

تنها 17 درصد مشتركان برق همدان قبوض خود را غير حضوري پرداخت كرده اند

مديرعامل شركت برق استان همدان نيز گفت: تنها 17درصد مشتركان اين شركت در سال 89 قبوض خود را به صورت غيرحضوري پرداخت كرده اند.

حاجي رضا تيموري افزود: بيشترين پرداختهاي غيرحضوري اين شركت از طريق عابربانك ها انجام شده است.

وي از اعمال شيوه تشويقي در قبال پرداخت الكترونيكي مشتركان خبر داد و گفت: به مشتركاني كه اقدام به پرداخت غيرحضوري قبوض خود كرده اند جوايز ارزنده اي اهدا شده است.

مديرعامل آب و فاضلاب استان همدان نيز با اشاره به پرداخت الكترونيكي قبوض آب در استان همدان اظهار داشت: متأسفانه آمارها نشان مي‌دهد كه در همدان نسبت به ساير استان‌ها پرداختي الكترونيكي قبوض كم است.

تنها 35 درصد قبوض آب به صورت الكترونيكي پرداخت مي‌شود

مرتضي عزالدين افزود: در همدان تنها 35 درصد قبوض آب به صورت الكترونيكي پرداخت مي‌شود در حالي كه در برخي استان‌ها اين آمار بالاي 85 درصد است.

عزالدين ادامه داد: روي همه قبوض يك شناسه پرداخت وجود دارد كه مردم با اين شناسه‌ها مي‌توانند از داخل منزل يا خودپرداز اقدام به پرداخت كنند چرا كه ‌موجب ترافيك كمتري در سطح شهر مي‌شود.

عزالدين يادآور شد: مراجعه كمتر به بانك‌‌ها موجب كاهش تردد به داخل شهر و جلوگيري از ترافيك دورن‌شهري مي‌شود چرا كه اگر به صورت دستي پرداخت شود احتمال مفقودي ته فيش‌هاي قبوض وجود دارد اما در صورت پرداخت الكترونيكي ظرف چند ثانيه پرداختي قبوض در سيستم امور مشتركين شركت آبفا ثبت مي‌شود.

وي عنوان كرد: بايد به اين بحث الكترونيكي توجه ويژه‌اي صورت گيرد چرا كه در هر حال رفاه حال شهروندان را به دنبال دارد به همين علت مردم همدان نيز بايد به اين امر توجه داشته باشند.

پرواضح است كه صرفه‌جويي در زمان، كاهش رفت و آمدهاي شهري و حداقلي شدن هزينه مسافرت‌هاي درون شهري، كاهش ترافيك و سرعت بالاي تبادلات مالي از آثار مشهود استفاده از سامانه‌هاي مختلف بانكداري الكترونيكي و اينترنتي به شمار مي‌رود.

اما اينكه مردم تا چه ميزان از همه قابليت‌هاي بانكداري الكترونيك بهره‌مند هستند و يا از قابليت‌هاي موجود استفاده مي‌كنند موضوعي است كه بايد بيشتر به آن پرداخت.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن