تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803474692




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افروغ با مهر عنوان كرد:انتقاد از عملكرد شورايعالي انقلاب فرهنگي/ بومي‌سازي امري سطحي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: افروغ با مهر عنوان كرد:انتقاد از عملكرد شورايعالي انقلاب فرهنگي/ بومي‌سازي امري سطحي نيست
انتقاد از عملكرد شورايعالي انقلاب فرهنگي/ بومي‌سازي امري سطحي نيست
استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران درباره بومي‏سازي علوم انساني در كشور با اشاره به اينكه شورايعالي انقلاب فرهنگي مقصر است كه بعنوان شورايعالي سياستگذاري فهم دقيقي از فلسفه علم ندارد، گفت: با اين نگاه به بومي سازي نخواهيم رسيد .

دكتر عماد افروغ در مورد بومي‎سازي علوم انساني به خبرنگار مهر گفت: منظور از بومي‎سازي اين است كه علمي توليد شود كه مسئله محور بوده و با شرايط فرهنگي، اجتماعي و تاريخي ما سازگار باشد. جامعه‎شناسان علم اعتقاد دارند بين علم و جامعه از يك سو و علم و فرهنگ از سوي ديگر بايد رابطه باشد، اين مسئله بويژه در خصوص علوم انساني مضاعف مي‎شود.

وي افزود: بايد در علوم انساني شاهد يك چرخه ديالكتيك باشيم، به اين معنا كه مسئله از زيست جهان شروع شود و از عرصه پرنشاط و جوشان جامعه بيرون آمده و وارد عرصه فهم شود و بعد كسي كه بخواهد درباره اين مسائل خردورزي كند و راه حلي بدهد از طريق فهم متوجه كاستي‎ها ، تضادها، تناقض‏ها، نفي‎ها، ضعف‎ها بشود و بعد راه حلي براي حل آن مسئله داده و با يك خرد پسا فلسفي دوباره به عرصه زيست جهان برگردد.

استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران در مورد اين چرخه اظهار داشت: امروز فاقد اين چرخه هستيم امروز سؤال و مسئله از عرصه داغ اجتماع بيرون نمي‎آيد و متعاقبا پاسخ خردورزانه و معطوف به راه حل وارد اين عرصه نمي‎شود. در اين بين عالمان اجتماعي مقصر هستند به دليل اينكه با روش شناسي كه متناسب و متناظر با اين مسئله باشد چندان مأنوس و آشنا نيستند.

افروغ گفت: نزد برخي از آنها روش يك ابزار خنثي بيش نيست، ابزاري كه با هنجارها ارتباط ندارد، ابزاري كه با نظريه اجتماعي و فلسفه علوم اجتماعي بيگانه است نمي‎تواند بين مؤلفه‌اي موضوع، هدف، روش و محقق و اخلاقيات او پيوند برقرار كند و بر اين پندارند كه تنها تفاوتي كه بين موضوعات اجتماعي و طبيعي وجود دارد تفاوتهاي كمي است در حاليكه تفاوتها كيفي هم هستند.

اين محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسي تصريح كرد: از سوي ديگر سياستگذاران آموزشي ما مقصر هستند شورايعالي انقلاب فرهنگي مقصر است كه خود او هم به عنوان شورايعالي سياستگذاري فهم دقيقي از فلسفه علم و وجوه نرم‎افزاري علم و علم هدف ندارد. نگاه آن به علوم انساني همانند نگاه به علوم ابزاري است، در حاليكه در خود نگاه به علوم ابزاري هم اشكالات زيادي نهفته است. سياستهاي اين شورا بيشتر به يك تمدن سازي مي‎ماند تا به يك مركزي كه متوجه ابعاد فرهنگي است.

اين استاد دانشگاه تهران يادآور شد: بايد هميشه بين عرصه داغ اجتماعي و عرصه يخ آكادميك يك ديالكتيكي را ببينيم. متأسفانه اين پيوند منقطع شده و عامل اصلي اين انقطاع با توجه به ساختار تعريف شده نظام به شوراي انقلاب فرهنگي بر مي‎گردد. بيشتر اعضاي اين شورا به رابطه جامعه و فرهنگ با علم مثل فلسفه علوم اجتماعي، فلسفه علم، جامعه شناسي علم ، فلسفه تعليم و تربيت و مبادي هنجاري و متافيزيكي علم آشنا نيستند و به دلمشغوليهاي روزمره گرفتارند.

وي گفت: آنهايي كه براي علوم انساني سياستگذاري مي‎كنند نوعا متخصصان علم ابزار بوده و به علوم فني و كاربردي مجهز هستند، درحاليكه جنس اينها تفاوت عمده‏اي با هم دارند هرچند كه اشتراكاتي هم دارند.

افروغ افزود: متأسفانه نوع نگاه دانشگاهيان و شاخصهاي تعريف شده از سوي آموزش عالي هيچ كدام شاخصهاي محتوايي نيستند و با اين نگاه ما نه تنها به بومي سازي نخواهيم رسيد بلكه اين مقوله ارزشمند بومي سازي را هم به يك امر سطحي تبديل مي‎كنيم.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن