تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816866340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دود سيگار، كودكان را مستعد ابتلا بهسينوزيت مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دود سيگار، كودكان را مستعد ابتلا به"سينوزيت" مي كند
اصفهان - فوق تخصص گوش و حلق و بيني گفت:سيگار كشيدن و در معرض دود سيگار بودن مخاط بيني و سينوس‌ها را ملتهب مي كند و افراد بويژه كودكان در اين فضا مستعد ابتلا به"سينوزيت" مي‌ شوند.


دكتر"مسعود هاشميان" روز شنبه در گفتگو با ايرنا در اصفهان اظهار داشت:اهميت مصرف سيگار در تشديد بيماري سينوزيت بحدي است كه پزشكان به افراد سيگاري مبتلا به سينوزيت مزمن كه كانديداي جراحي سينوس هستند، توصيه مي‌ كنند ابتدا سيگار را ترك و سپس براي جراحي مراجعه كنند.

وي همچنين به والدين كودكان دچار سينوزيت گفت: اين كودكان به هيچ وجه نبايد در معرض دود سيگار قرار بگيرند.

اين فوق تخصص گوش و حلق و بيني تصريح كرد:تا زماني كه شخص به مصرف سيگار ادامه دهد،سينوزيت او نيز درمان نخواهد شد‌.

به گفته وي،"سينوس‌ها" فضاها يا حفره‌هاي اطراف بيني است كه از هوا پر شده و شامل سينوس‌هاي فكي پيشاني "اتموئيد" (اطراف چشم‌ها) و "اسفنوئيد"(در قاعده جمجمه) است.

دكتر هاشميان با بيان اينكه سينوس‌ها هميشه ترشحاتي به صورت طبيعي دارند كه به سيستم ايمني بدن كمك مي كنند،گفت: ذرات موجود در هوا در اين لايه گرفتار و از ورود آنان به سيستم تنفسي جلوگيري مي‌شود.

وي گفت:اين حفره هاي پر از هوا مانند كيسه هوا عمل كرده و در ضربات وارده به سر و صورت مانع وارد آمدن آسيب به عناصر حياتي مانند مغز و چشم مي‌شود.

اين فوق تخصص گوش و حلق و بيني افزود: در سينوسها، ترشحاتي وجود دارد كه از طريق سلولهاي داخل بيني به ته حلق راه يافته و ما هميشه مقداري از اين ترشحات را همراه با بزاق دهان خود مي بلعيم.

هاشميان تصريح كرد:گاهي حجم ترشحات افزايش و يا كيفيت آنها تغيير پيدا كرده و حالت چركي پيدا مي‌كند كه اين حالت را مبتلايان به سينوزيت در خود احساس مي‌كنند.

وي افزود:سيـنوزيت بـه عـفـونـت، التـهـاب و تـورم مـخـاط يـك يـا تـمام سينوس‌هاي مجاور بيني اطلاق مي شود و بيماري‌است كه بويژه در فصول سرما تعداد زيادي از افراد را دچار مشكل مي‌كند‌.

به گفته وي، التهاب سينوسها مي‌تواند از بيماريهاي عفوني و سرماخوردگي‌هاي ويروسي آغاز شود.

هاشميان با بيان اينكه سرماخوردگي تنها عامل مستعدكننده و ايجادكننده سينوزيت نيست، گفت: عفونت‌ هاي باكتريايي، قارچ، آلرژي و مواد شيميايي كه در محيط وجود دارد، نيز از عوامل ايجاد سينوزيت است.

وي با بيان اينكه عوامل مادرزادي نيز مي‌تواند باعث سينوزيت شود،گفت:ساختار سينوس‌ها در اين حالت به شكلي است كه دهانه آن تنگ است و با كوچكترين التهابي دهانه آن بسته مي شود و سينوزيت را بوجود مي آورد‌.

اين متخصص گوش و حلق و بيني افزود:علاوه بر اين موارد، ساختار آناتوميك سينوس‌هاي بيمار، ممكن است به نحوي باشد كه تخليه سينوس‌ها از دهانه آن بخوبي انجام نشود و اين مساله نيز عاملي براي بروز سينوزيت مي شود.

هاشميان، گرفتگي بيني، احتقان سر و صورت، كاهش حس بويايي، افزايش حجم يا تغيير كيفيت ترشحات بيني يا ترشحات پشت حلق را از مهمترين علايم ابتلا به سينوزيت عنوان كرد.

وي علايم ديگر ابتلا به سينوزيت را درد در رديف بالاي دندانها، درد صورت، سردرد، احساس درد در صورت كه با خم شدن ممكن است افزايش يابد، سرفه بويژه سرفه‌هايي كه در شب بيشتر مي‌شود، بوي بد دهان يا حتي حالت تهوع بويژه در كودكان ذكر كرد.

اين متخصص حلق و بيني با بيان اينكه درمان سينوزيت حاد بستگي به عامل ايجادكننده آن دارد، گفت: اگر عامل بيماري ويروس باشد درمان آن آنتي بيوتيك نيست.

وي تاكيد كرد: بيماران در مقابل هرگونه مشكل از جمله آبريزش بيني و مشاهده علائم سرماخوردگي نبايد بلافاصله و به صورت خودسرانه آنتي بيوتيك مصرف كنند.

اين متخصص گوش و حلق و بيني تصريح كرد:سينوزيت‌هاي حادي كه ناشي از ويروس سرماخوردگي است اغلب با استراحت، بخور، شست و شوي بيني با سرم نمكي در مدت يك هفته تا 10 روز بهبود مي‌يابد.

به گفته وي، اگر علايم بيش از 10 تا 14 روز طول بكشد و ترشحات و آبريزش بيني به ترشحات چركي تبديل شود، نشاندهنده اين است كه سينوزيت بيمار از حالت ويروسي خارج و ميكروب‌هاي باكتري بر روي آن سوار شده ‌است كه در صورت نياز، پزشك براي بيمار آنتي بيوتيك تجويز خواهد كرد‌.

وي افزود:براي درمان سينوزيت مزمن، ابتدا درمان‌ دارويي براي بيمار انجام مي‌شود و اگر بيمار بهبود نيافت، اقدامات درماني ديگري از جمله جراحي‌ آندوسكوپي سينوس انجام مي‌شود.

دكتر هاشميان با بيان اينكه سينوزيت‌ ‌در تمام گروه‌هاي سني وجود دارد،‌ گفت:در كودكان بدليل اينكه عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني شايعتر است، سينوزيت نيز با شيوع بالاتري ديده مي‌شود‌.

وي خاطرنشان كرد:اگر كودكي به درمان طبي جواب نداد، پزشك مي‌تواند اقدام به جراحي كند كه اولين قدم براي كودكان عمل جراحي لوزه سوم است كه مي‌تواند به درمان سينوزيت كمك كند.

هاشميان تاكيد كرد:تعدادي از بيماران به گمان اينكه سينوزيت آنان قابل درمان نيست از مراجعه به پزشك خودداري مي‌كنند غافل از اينكه سينوزيت مي‌تواند عوارض مشكل‌سازي را به همراه داشته باشد.

اين متخصص گوش و حلق و بيني گفت:از آنجا كه سينوس‌ها به عناصر حياتي بدن از جمله مغز و چشم نزديك است، التهاب سينوس‌ و سينوزيت مي‌تواند عوارض متعددي از جمله عوارض چشمي ايجاد كند كه بويژه در كودكان شايعتر است.

به گفته وي، گاهي اوقات كودكان به دنبال سينوزيت دچار تورم پلك، قرمزي و مشكلات شديد چشمي مي‌شوند كه اگر به موقع رسيدگي نشود، ممكن است به نابينايي منجر شود.

دكتر هاشميان تصريح كرد:سينوس‌هايي كه درپيشاني هستند و مجاورت نزديك با مغز دارند يا سينوس‌هايي كه در كنار چشم يا خلف هستند، عفونت آنها مي‌تواند به مغز راه پيدا كند.

اين متخصص گوش و حلق و بيني يادآور شد:افرادي كه سيستم دفاعي و ايمني آنها ضعيف است،مانند افراد مبتلا به ديابت يا افرادي كه به هر دليلي پيوند اعضا شده‌اند، اگر سينوزيت به موقع درمان نشود مي‌تواند بسيار خطرناك باشد.

وي درباره پيشگيري از ابتلا به سينوزيت گفت:از آنجا كه سينوزيت يك عفونت ثانويه است دوري از آلودگي هوا، پرهيز از كشيدن سيگار، دوري از مواد آلرژي زا و درمان اوليه سرماخوردگي و آلرژي مهمترين موارد پيشگيري از سينوزيت بشمار مي رود.

هاشميان تاكيد كرد:اگر توسط پزشك براي بيمار آنتي بيوتيكي تجويز شد در طول مدت تعيين شده بايد دارو را بطور كامل مصرف كنند و اگر پس از چند روز احساس بهبود كردند، هرگز درمان خود را قطع نكنند،زيرا اين كار باكتري‌هاي مقاوم را ايجاد مي كند.

7149/1042

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30741633

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن