تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820493010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به سريال تلويزيوني «غيرمحرمانه» ساخته مسعود رسام؛ ساده اما دوست داشتني


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: نگاهي به سريال تلويزيوني «غيرمحرمانه» ساخته مسعود رسام؛ ساده اما دوست داشتني
* آي سان نوروزي
* غيرمحرمانه
نويسنده: رضا مقصودي
كارگردان: مسعود رسام

بازيگران: يوسف تيموري، فريبا نادري، سحر ولدبيگي، سعيد پيردوست، مهران رجبي و بهروز بقايي
خلاصه داستان: دايي منصور بعد از مرگش يك خودرو لوكس بسيار قديمي، مشتي نقشه و كاغذ و چند ميليون بدهي را براي خواهرزاده اش(شيدا) به ارث مي گذارد. شيدا براي پرداخت بدهي دايي اش چند بار اين خودرو قديمي را مي فروشد و هر بار آن را برايش پس مي آورند تا اينكه دخترمتمول يك تاجر شيفته خودرو مي شود و...
«غيرمحرمانه» از جمله سريالهايي است كه از آغاز پخش آن از شبكه 5 (تهران) رفته رفته جاي خود را در ميان برنامه هاي پرمخاطب تلويزيون باز كرده است.
سالهاست آخرين ساعتهاي جمعه شب به يكي از كم برنامه ترين ساعتهاي تلويزيون تبديل شده و كمتر مي توان برنامه اي پرمخاطب را به ياد آورد كه در اين زمان تقريباً مرده از تلويزيون به روي آنتن رفته باشد.
افزون بر اين، يكي، دو سال است از پايان توليد و پخش طنزهاي روتين شبانه مي گذرد و طي اين مدت كمتر شاهد پخش برنامه هايي از اين دست در تلويزيون بوده ايم. «غيرمحرمانه» با توجه به اين موضوعات مي تواند در جدول برنامه ها و توليدات صدا و سيما هم اثري قابل بحث باشد كه جمعه شب دلگير مخاطبان، را به لحظاتي شاد و سرگرم كننده تبديل مي كند.
داستان سريال «مسعود رسام» براساس يك موضوع و طرحي با ساختار ساده و موقعيتهاي كميك پرداخت شده است. يك بازنشسته نابغه ارتش، خودرو خودكار و هوشمندي را طراحي كرده و پيش از تكميل اين طرح مرده است. حالا با افشاي نقشه هاي اين طرح از يك سو بستگان او در پي به اتمام رساندن پروژه هستند و از سوي ديگر خانواده سرمايه دار يك تاجر مي خواهند امتياز پروژه را به قيمتي گزاف به سرمايه گذاران خارجي بفروشند.
اين دو، محور برخورد بسترهاي اصلي چالش و مواجهه در داستان «غيرمحرمانه» هستند و زماني به يك كمدي شيرين و دلنشين و دوست داشتني تبديل مي شوند كه پسر جوان و ساده دلي به نام نادر در به دست آوردن علاقه شيدا و از سوي ديگر دختر مرد تاجر و همچنين در پي به دست آوردن پول، آتش بيار معركه مي شود.
شايد اغراق نباشد اگر حضور يوسف تيموري در نقش پسر جوان بيكار و تنها و بي پول سريال را مهمترين ابزار پرداخت كمدي در «غيرمحرمانه» بدانيم. يوسف تيموري كه از زمان حضورش در تلويزيون به يكي از محبوبترين و بهترين بازيگران كمدي تلويزيوني تبديل شده است در «غيرمحرمانه» يك تنه بار كمدي اين مجموعه را به دوش مي كشد و با توانمندي و خلاقيت هايش در بداهه گويي هاي گفتاري هر جا كه حضور دارد مخاطبان و بينندگان تلويزيون را با موضوع سريال درگير مي سازد.
در واقع اين محوريت حضور به طور مشهود در «غيرمحرمانه» ديده مي شود و تقريباً هيچ رويداد و اتفاق و سكانس مهمي در سريال مسعود رسام وجود ندارد كه يوسف تيموري و گفتار شيرين و طنز تماشاگرپسندش در آن وجود نداشته باشد.در ميان ساير بازيگران «غيرمحرمانه» سحر ولدبيگي و سعيد پيردوست ديگر شخصيتهاي جذاب و كميك سريال را در كنار يوسف تيموري تشكيل داده اند. سحر ولدبيگي كه در طنزهاي شبانه سالهاي اخير خودش را به مخاطبان تلويزيون شناسانده است، در اين سريال همراه با فريبا نادري در كنار يا در مقابل بازيگر مرد مجموعه(يوسف تيموري) تركيب موفقي را تشكيل داده كه در كمال سادگي و ظرافت و شوخ طبعي به دل مخاطبانش مي نشيند.
اجازه بدهيد به يك نكته ديگر در مورد سريال مسعود رسام اشاره كنيم؛ «غيرمحرمانه» درست برخلاف ناهنجاري هايي كه در سريالهاي طنز معمول تلويزيون ابزار كمدي و خنده قرار مي گرفتند، هيچ گاه به ورطه ابتذال و طنز و كمدي نازل، سقوط نمي كند و اگر چه همه ابزارهاي ساده را براي خنداندن تماشاگرانش مورد استفاده قرار مي دهد، اما همواره و در پايان هر وضعيت موضوعي، بعد اخلاقي و سالم رفتار شخصيت هايش را مورد تأكيد و توجه قرار مي دهد.رضا مقصودي براي رسيدن به چنين مطلوبي سعي كرده ابزارها و مؤلفه هاي مناسب را هم پيش بيني و در اختيار داستانش قرار دهد. مثلاً به وضعيتي كه در آن نادر به هر زحمت نقشه ها را پيدا مي كند و قصد دارد تا آنها را به قيمت بالايي به تاجر سرمايه دار بفروشد اشاره مي كنم؛ در اين وضعيت يك شخصيت(مادر نادر) به كمك روايت مي آيد و ضمن حفظ موقعيت و رويداد كميك، بعد اخلاقي رفتار را بر خلاف بسياري از سريالهاي طنز توليد شده در سالهاي اخير حفظ مي كنند.رضا مقصودي(نويسنده) و مسعود رسام(كارگردان) با كمك مدير عوامل اين سريال تلويزيوني با دستمايه قرار دادن يك داستان ساده، موقعيت ها و شخصيتهاي داستانشان را با كمدي ظريف و شيريني كه هيچ گاه به ورطه ابتذال نمي افتد، روايت مي كنند.
«غيرمحرمانه» اگر چه به واسطه ساعت و زمان پخش آن از شبكه تهران آن گونه كه بايد مورد توجه قرار نگرفته است، اما بايد آن را به يكي از ساده ترين و دلنشين ترين كارهاي كمدي تلويزيوني توليد شده در سالهاي اخير دانست.
بويژه آنكه بازيگران جواني چون تيموري، ولدبيگي، فريبا نادري در كنار سعيد پيردوست و بهروز بقايي به كمك جذابيتهاي اين كمدي تلويزيوني آمده اند و ميزان تأثيرگذاري اين مجموعه پرمخاطب را با مهارتهاي بازي شان چند برابر كرده اند.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن