تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817091326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش/ خروج پادگان‌ها از كلان‌شهر شيراز، شايد وقتي ديگر...


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش/ خروج پادگان‌ها از كلان‌شهر شيراز، شايد وقتي ديگر...


خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: شهرستان‌ها

اجراي طرح خارج شدن پادگان‌ها از شيراز، از جمله وعده‌هاي مسؤولان در چند سال اخير بوده است، اما با وجود مصوبه‌ هيأت دولت، باز هم اين طرح در شيراز عملي نشده است و به نظر مي‌رسد كه هنوز مسئولان بر سر توافق‌هاي اوليه اجراي اين طرح با يكديگر اختلاف‌نظر دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، شايد آن زمان كه شهردار شيراز در نشست خبري تيرماه خود و در پاسخ به يك سئوال در اين خصوص، ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال موضوع روشن شود، گمان نمي‌كرد رسانه‌ها اين وعده را نيز به عنوان يكي از مطالبات شهروندان پيگيري كنند.

مهندس "مهران اعتمادي" در آن جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت بود: اميدوار هستم كه تا پايان امسال(سال 87) موضوع انتقال پادگان‌ها به خارج از شيراز محقق شود.

بنا به ادعاي برخي مورخان، شيراز در گذشته‌ي دور به عنوان يك شهر نظامي شناخته مي‌شد، محلي كه يگان‌هاي نظامي در آن مستقر شده، تجديد قوا مي‌كردند و به ‌تدريج با استقرار دائمي بخشي از قواي نظامي كشور، محل سكونت خانواده نظاميان نيز در كنار پادگان‌ها شكل گرفت.

بنا به گفته فرمانده ارشد منطقه نظامي فارس و كهگيلويه و بويراحمد، زماني كه پادگان‌هاي ارتش در شيراز احداث شد، در اين مناطق هيچ خانه‌اي وجود نداشت و شهر در بخش ديگري مستقر بود.

به گزارش ايسنا، به‌تدريج شيراز گسترش پيدا كرد و با توجه به حصاري كه رشته‌كوه‌هاي زاگراس دور آن ايجاد كرده‌ است، ناگزير به صورت خطي امتداد يافت و تمام پادگان‌ها، زندان عادل‌آباد و حتي روستاهاي اطراف را نيز دربر گرفت، امري كه شايد خيلي قبل‌تر هم قابل پيش‌بيني بود.

امير سرتيپ "حسين شكوهي" در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: ارتش نيز به ضرورت خروج پادگان‌هاي نظامي از شيراز واقف بوده و هست و همان‌گونه كه پيش از اين نيز اعلام كرده‌ايم، آماده هرگونه همكاري براي تحقق اين مسأله بوده و هستيم.

وي با اشاره به برگزاري جلساتي با مسئولان شهر شيراز و استان فارس، از تداوم اين جلسات تا رسيدن به راهكارهاي قابل اجرا خبر داد و گفت: براساس مصوبه سفر مقام معظم رهبري به استان فارس، پادگان هوابرد(تيپ 55 هوابرد) كه يكي از محوري و مهم‌ترين پادگان‌هاي نظامي كشور محسوب مي‌شود، در اولويت انتقال قرار دارد.

اين فرمانده ارتش جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: براي انتقال اين پادگان نيازمند تامين زمين مناسب هستيم و خوشبختانه در منطقه كميل‌آباد، اراضي خوبي براي اين منظور در نظر گرفته شده است كه به‌زودي رايزني‌ها در خصوص نحوه انتقال انجام خواهد شد.

اين مسؤول نظامي در جلسه ياد شده با تاكيد بر آمادگي ارتش براي اجراي مصوبه سفر مقام معظم رهبري در خصوص انتقال پادگان هوابرد ارتش به خارج از شهر شيراز، گفت: قرار بود در مقابل واگذاري 30 هكتار از اراضي اكبرآباد به اداره كل راه و ترابري استان فارس، به همين ميزان زمين به صورت معوض به ارتش واگذار شود.

وي با بيان اينكه ارتش به تعهد خود عمل كرده است، گفت: تاكنون دولت به تعهد خود عمل نكرده و كار به ‌كندي پيش مي‌رود، اما با وجود اين موضوع ارتش مانع تداوم عمليات عمراني در اراضي واگذار شده به اداره راه و ترابري نشده است.

امير سرتيپ شكوهي گفت: ارتش هميشه در همراهي با ارگان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف براي اجراي پروژه‌هاي عمراني پيش‌قدم بوده و نمونه آن را مي‌توان در بلوار معالي‌آباد، خيابان مشير فاطمي، اكبرآباد و ديگر نقاط شهر شيراز از گذشته تاكنون يادآور شد.

وي همچنين با اشاره به وجود برخي مشكلات با اهالي روستاهاي مستقر در منطقه چنارراه‌دار(سياخ) و از بين رفتن امكان انجام تمرينات نظامي با تانك و ديگر تجهيزات از سوي تيپ 37 زرهي شيراز، اضافه كرد: مصوب شده بود كه ارتش 127 هكتار از اين اراضي را در قبال همين ميزان از اراضي دشت سروستان به دولت واگذار كند اما اين امر نيز هنوز محقق نشده است.

امير شكوهي باز هم از اين نشست به نتيجه مطلوبي نرسيد و در حالي‌كه از پاسخ‌هاي اعضاي شوراي شهر شيراز ناراضي به نظر مي‌رسيد، جلسه را ترك كرد تا باز هم يكي ديگر از اين جلسات بي‌نتيجه به پايان برسد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين نشست، مهدي خاني، عضو شوراي شهر شيراز به شكلي سخن گفت كه انگار هيچ اطلاعي از مصوبه ياد شده و اقدامات موردنظر در راستاي اجرايي شدن آن ندارد.

خاني با تاكيد براينكه هر دستگاهي اگر تعهدي مي‌سپارد بايد به آن عمل كند، تصميم شهرداري شيراز را براي انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر جدي دانست.

اين عضو شورا، بيشتر نگران كاربري اراضي پادگان پس از انتقال آن بود و بر اين امر تاكيد مي‌كرد كه شورا به شهرداري اجازه تفكيك و واگذاري آن براي احداث آپارتمان نخواهد داد.

به گزارش ايسنا، در حالي كه هنوز موضوع انتقال پادگان‌ها به سرانجام نرسيده است، مشخص نيست ساخت پادگان جديد از چه زماني آغاز خواهد شد.

همزمان با طرح موضوع انتقال پادگان‌ها از شيراز كه مرغوب‌ترين اراضي اين كلان‌شهر را در اختيار دارند، موضوع برخي فعاليت‌هاي تجاري برخي نهادهاي نظامي و بحث ساخت‌وساز غيرمجاز درون پادگان‌ها از سوي اعضاي شورا اسلامي شهر شيراز، چندين بار در قالب مصاحبه‌ با رسانه‌ها يا نطق‌هاي پيش‌ از دستور مطرح شده است.

امير سرتيپ شكوهي در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: ما در پادگان‌ها هيچ ساخت و ساز جديدي را به صورت غيرقانوني انجام نداده‌ايم، اما به دليل عمر بالاي ساختمان‌هاي موجود در پادگان‌ها، بعضي از آنها بهسازي و نوسازي شده است.

وي همچنين در خصوص فعاليت‌هاي تجاري نيز خاطرنشان كرد: آنچه در قالب فعاليت‌هاي تجاري شكل گرفته، فعاليت‌هايي است براي ارائه خدمت به پرسنل ارتش؛ و اين امر در ساير ادارات و سازمان‌ها هم ديده شده و مي‌شود.

اين مقام نظامي در مورد قلعه كريمخاني و استفاده عموم مردم از اين بنا كه به‌صورت رستوران سنتي در‌آمده است، گفت: اين قلعه يك اثر باستاني و متعلق به همه مردم است ما نيز در خصوص مرمت و بازسازي آن جلساتي را با دكتر بذرگر(رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان فارس) داشته‌ايم و هماهنگي‌هايي را نيز انجام داده‌ايم.

به گزارش ايسنا، قبل از اين نيز يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز با طرح گلايه در خصوص فعاليت‌هاي تجاري برخي نهادهاي نظامي، گفته بود: ايجاد شركت تعاوني مصرف براي كاركنان قابل توجيه است اما ايجاد مغازه و واگذاري آن به غير به‌صورت اجاره پذيرفتني نيست.

علي‌ زحمت‌كش، اين اقدامات اقدامات را دون شان نهادهاي نظامي دانسته و مدعي شده بود كه مردم به اين اقدام اعتراض و گلايه كرده‌اند.

زحمت‌كش حتي اعلام كرده بود كه پس از اخطارهاي لازم، برخوردهاي قانوني از طريق كميسيون ماده 100 و دادسراي نظامي موضوع پيگيري مي‌شود.

مهدي خاني نيز، در جلسه مشترك شورا و فرمانده ارشد نظامي فارس، اين موضوع را در كنار ديگر مباحث خود مطرح كرد و شايد ناراحتي سرتيپ شكوهي، طرح اين قبيل مسائل، خارج از دستور جلسه بود، زيرا وي در اين خصوص گفت: امروز قرار بود در خصوص انتقال پادگان‌ها و اقدامات انجام شده رايزني شود، نه در خصوص ساخت و ساز و ديگر موضوعات.

اما مهندس زحمت‌كش، عضو شوراي شهر، در جلسه شورا اعلام كرد كه موضوع توسط شوراي عالي شهرسازي در دست پيگيري است و شوراي شهر شيراز تمايلي ندارد كه بحث زمين‌هاي منطقه چوگان مجددا تكرار شود.

لازم به يادآوري است، اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز، اعلام نكردند كه اراضي چوگان متعلق به كدام يك از ارگان‌هاي نظامي بود و مشخص نكردند كه از ابتدا اين منطقه پادگان بود يا زمين ورزش؛ و با مجوز مستقيم شهرداري تبديل به يك مجتمع بزرگ مسكوني شد. مجتمعي كه هيچ يك از امكانات رفاهي در آن پيش‌بيني نشد و بدون مطالعه جمعيت بسيار زيادي را در يك نقطه از شهر كه فاقد امكانات و زيرساخت‌هاي خدماتي حتي امكانات تجاري موردنياز بود، استقرار دارد.

گفتني است، تمامي مسئولان مربوط در مواجهه با اين سئوال كه انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر شيراز به كجا انجاميده است؟ مي‌گويند كار در دست پيگيري است و هماهنگي‌هاي لازم وجود دارد، اما اولين جلسه‌اي كه با حضور خبرنگاران در خصوص اين مبحث برگزار شد، بي‌نتيجه پايان يافت و در نهايت مشخص نشد كه شوراي شهر در اين ميان چه وظيفه و نقشي را عهده‌دار است؟

همچنين جاي اين سئوال نيز وجود دارد كه آيا تنها وظيفه شورا، توجه به تغيير كاربري‌ها و جلوگيري از وقوع تخلف در اين خصوص است يا اينكه به عنوان تنها نهاد مدني موجود در سطح مديريت شهري كه مطالبات مردم را بايد پيگيري تا احد امكان محقق كند، اطلاع كامل از كم و كيف كار و كمك به تسريع در روند انتقال پادگان‌ها است؟

وجود برخي پادگان‌ها در مرغوب‌ترين اراضي شهر و محدوديت‌هاي انتظامي و امنيتي كه همه شهروندان موظف به رعايت آن در خصوص اين اماكن هستند و نيز از بين رفتن امكان توسعه شهر( نه توسعه ساختمان‌ها)، ايجاد زيرساخت‌هاي خدماتي و شهري، ايجاد مسيرهاي جديد دسترسي و حتي ساخت و ساز‌هاي جديد در اراضي شخصي در اطراف اين پادگان‌ها(كه به دليل مشرف بودن امكان‌پذير نبوده و ممنوعيت دارد)، هر يك در جاي خود مشكلاتي است كه در نهايت متوجه شهروندان شيرازي است.

بي‌ترديد مسئولان ديگر كلان‌شهرها مانند مشهد، تهران، تبريز، اصفهان و... نيز با اين موضوع در ابعاد مختلف مواجه بوده‌ و هستند، اما با توجه به مطالب مطرح شده در شوراي شهر شيراز، به نظر مي‌رسد بايد با در پيش گرفتن راه‌حل‌هاي منطقي‌تر، اين مساله حل و فصل شود.

گفتني است، تمام پادگان‌هاي موجود در محدوده شيراز متعلق به يك ارگان نظامي نيست. لذا مشكل پيش آمده براي شهر شيراز در اين خصوص مشكلي است كه با هماهنگي و همكاري همه ارگان‌هاي نظامي بايد حل شود. اما بايد نشست و منتظر ماند كه مسئولان، اين‌بار چه فرصت زماني را براي انتقال پادگان‌ها به خارج از شيراز تعيين مي‌كنند و در خصوص آن اقدامي موثر انجام مي‌دهند؟

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 537]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن