واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: بصيرت ، راز ماندگاري
مهدي آقاموسي دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد
سي و سه سال از استقامت ملت ايران گذشته است و نظام سلطه جهاني در روزهايي كه استقلال عزتمند كشور ما را الهام بخش بيداري هاي منطقه ديده است، مي تواند با گوشت و پوست خود سخنان همفر انگليسي را درك كند كه پس از سال ها جاسوسي در ممالك اسلامي و در آخرين صفحات خاطرات خود افسوس مي خورد كه چرا اين قدر دير به ماهيت تشيع در اسلام پي برده است و تازه متوجه مي شود كه سال ها پوسته اي از اسلام را مورد تحليل و بررسي قرار داده است.
تنها تشيع است كه اعتقاد به انتظار در آن، حيات ارزشمند جامعه بشري را اميدوارانه پيش مي برد و در عين حال اعتقاد به جهاد، ايثار و شهادت همان حيات ارزشمند را فداي ارزش هاي الهي مي كند و اين گونه زندگي انسان از حيات تا ممات را در نهايت اميد و هدفمندي برنامه ريزي مي كند.
ثبات انقلاب ملت ايران نيز تنها به اين خاطر است كه با «مانيفست طاغوت ستيزي اسلام» تدوين شده و شعارها و اهداف آن شامل ارزش هايي است كه گذشت زمان نه تنها آن ها را كهنه نمي كند بلكه زنده بودن آن را از قيام حسيني تا قيام خميني ديده ايم؛ ارزش هايي مثل آزادي، استكبار ستيزي، عدالت، استقلال، حفظ كرامت انساني و ...
تاريخ جهان، انقلاب هاي بسياري را به خود ديده است؛ اما نسل اول آنها هيچ كدامشان نتوانستند توجيه قابل قبولي از اهداف انقلاب به نسل هاي بعدي منتقل كنند و مثلا در جريان انقلاب كبير فرانسه كه با هدف اسقاط نظام سلطنتي آن كشور شكل گرفت، مشاهده مي كنيم كه پس از اعدام لوئي شانزدهم و پيروزي انقلاب، طي 11سال سه گروه بر كشور حكومت مي كنند و هركدام محكمه اي براي حكام قبلي برپا كرده و همه آن ها را از لب تيغ مي گذرانند و نهايتا هم حكومت به دست ناپلئون مي رسد و باز هم نظام سياسي فرانسه و حكومت آن به شكل سلطنتي اداره مي شود!
ثبات انقلاب ايران را مي توان نقطه برتري ايدئولوژي اسلام بر ساير تئوري هاي حكومت داري مادي دانست چرا كه تنها حكومت اسلامي است كه آگاهي و بصيرت مردم و سياسي بودن آن ها را نقطه قوت خود مي داند؛ اما همين موارد در نظام هاي مادي ديگر، نقطه ضعف حكومت محسوب مي شود و فهم مردم و سياسي بودن آن ها مانع بهره وري حكام از نظام هاي سرمايه داري خواهدشد؛ پس دور نگهداشتن مردم از حقيقت و سرگرم نمودن آن ها با امور دنيايي و شهوات، مطلوب ترين شكل براي اداره انسان ها در اين گونه حكومت هاي مادي است كه دين ستيزي آن ها نيز در همين راستا تعريف مي شود. اما در حكومت اسلامي، بصيرت و فهم مردم از مسائل است كه ثبات حكومت را تضمين مي كند و به همين خاطر است كه اهداف انقلاب اسلامي ايران در سال 57-صحيح تر آن است كه بگوييم از سال42- كماكان آرمان نسل سوم انقلاب مي باشد و حتي بيشتر از نسل اول به آن اعتقاد دارد و آن را دلسوزانه مطالبه مي كند.
فتنه88 و نحوه برخورد حكومت اسلامي مبين اين گفته است.اكنون در كشورهاي اروپايي و آمريكايي شاهد اعتراض عليه نظام سرمايه داري هستيم به وضوح مي توانيم تفاوت اين دو تئوري-اسلام و مادي گرايي-را مشاهده كنيم. اعتراض هاي مردم در كشورهايي نظير آمريكا و انگليس تنها با خشونت و سركوب پاسخ داده مي شود اما در نقطه مقابل مي توانيم برخورد رهبر انقلاب را با فتنه 88 مشاهده نماييم كه ايشان درمان اين مقطع زماني كشور را فقط در «بصيرت» يافتن مردم مي بينند و دانشجويان و نخبگان كشور را موظف مي كنند كه اتفاقات را براي مردم تحليل كنند تا شبهه اي در ذهن كسي باقي نماند.
خلق حماسه 9دي توسط ملت ايران نيز درست در همين راستا شكل مي گيرد و ثابت مي كنند كه مردم پس از قريب هفت ماه به اين بصيرت و عمق فكري رسيده اند كه تنها دم زدن جرياني از راه و آرمان هاي امام راحل و صاحب منصب بودن در زمان انقلاب را براي صالح بودن يك جريان كافي نمي دانند ،چراكه مبنا را از خود حضرت امام راحل دريافته اند كه «ميزان حال فعلي افراد است.»
تعارضات گفتاري و رفتاري اين جريان در طول هفت ماه به تدريج براي مردم نمايان مي شود، از روزه خواري در روز قدس و شعار «نه غزه نه لبنان» گرفته تا اهانت كردن به تصوير امام و رهبري در16آذر؛ اما بازهم جريان فتنه پا را فراتر از اين موارد گذاشته و در روز تشييع جنازه منتظري با شعار«عاشورا عاشورا وعده ديدار ما« براي نظام خط و نشان مي كشد و نهايتا در روزي كه جهان اسلام در عزاي فرزند زهرا-سلام الله عليها- مي سوزد، به خيابان هاي مركزي شهر ريخته و همپاي يزيديان رقص و پايكوبي مي كنند.
لكن غيرت ديني مردم و ديدن آخرين صحنه از سناريوي كثيف فتنه در روز عاشورا، حماسه اي را خلق كرد كه نظير آن را حتي در تجمعات پرشور اول انقلاب هم كم نظير است و با همين حضور پرشور مردم، پرونده فتنه و فتنه گران به دست مردم بسته مي شود كه پس از آن رهبر انقلاب نيز با تاكيد بر مردمي بودن اين حركت و نقش مردم در دفع فتنه مي فرمايند:« فتنه يك بيماري بود كه با اقدامات سياسي و امنيتي قابل دفع شدن نبود، و به يك حضور عظيم مردمي نياز داشت. هرچه انسان در اطراف اين قضايا فكر مي كند، دست خداي متعال را، دست قدرت را، روح ولايت را، روح حسين بن علي (عليه السّلام) را مي بيند. اين كارها كارهايي نيست كه با اراده امثال ما انجام بگيرد؛ اين كار خداست، اين دست قدرت الهي است؛ همان طور كه امام در يك موقعيت حساسي - كه من بارها اين را نقل كرده ام - به بنده فرمودند: من در تمام اين مدت، دست قدرت الهي را در پشت اين قضايا ديدم. درست ديد آن مرد نافذ بابصيرت، آن مرد خدا.»1
اينجا همان بصيرت و بصيرت دهي نقش خود را در ثبات نظام اسلامي ايفا مي كند و فتنه پيچيده اي را كه در ظاهر به آرمان هاي انقلاب و اسلام معتقد بود، نهايتا پس از چند ماه به دست خود مردم رسوا مي كند.
1 . بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي ستاد
شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کيهان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]