واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نگاهي به فيلم « بي پولي » ساخته « حميد نعمت الله» بي پولي هاي يك آدم به زبان طنز
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: فيلم «بي پولي» زندگي خانواده اي را نشان مي دهد كه دچار مشكلات مالي مي شوند فيلم تاثير پول و بي پولي در جامعه و آدمهاي آن است.
فيلم «بي پولي» دومين ساخته «حميد نعمت الله» بعد از فيلم تحسين شده «بوتيك» است و به زندگي مردي با بازي «بهرام رادان» مي پردازد كه در زندگي زناشويي خود دچار بي پولي مي شود. كار خود را از دست داده و در اثر بيكاري و بي پولي زندگي زناشويي خود را به خطر مي اندازد. فيلم به تاثير سرمايه و پول در جامعه مي پردازد. پولي كه در منش، شخصيت و نحوه برخورد آدمها تاثير مستقيمي دارد حتي اگر اين پول يك صد توماني پاره و كهنه اي باشد كه از قلك بچه اي بيرون كشيده شده باشد. در فيلم «بي پولي» تا وقتي كه مرد پول دارد زنش با بازي «ليلا حاتمي» اخلاق و رفتارش با مرد مودبانه و دلسوزانه است. چرا كه مرد در ظاهر داراي شركت ،كار پردرآمد و حتي راننده خصوصي است .اما از موقعه اي كه مي فهمد مرد به مشكلات مالي برخورده با او رفتاري تند و خشن دارد و مرد را از خودش مدام مي راند. در فيلم «بي پولي» تاثير مستقيم پول بر زندگي زن و مرد را شاهد هستيم. پولي كه در نحوه زندگي آنها تاثير بسزايي دارد چون زن احساس مي كند شوهري پولدار دارد. كنكور شركت مي كند، از عمد براي اين كه مرد به او توجه كند مي گويد افسردگي گرفته و پيش دكتر روانشناس مي رود. در جامعه اي با مناسبات اجتماعي كه شخصيت آدمها با پول، قدرت خريد، مدل ماشين، چيدمان خانه و درآمدي كه دارند، قضاوت مي شوند. شخصيت مرد «بي پولي» به دليل گرفتار شدن در بي پولي ناچار است. دروغ بگويد كاري كه بسياري از فروشندگان ، بازاريان، كساني كه در كار بازاريابي و ليزينگ هستند انجام مي دهند ويا ثروتمندان و سرمايه داران براي افزودن بر پولهايشان: شخصيت، مرام و وجود خود را به پول مي فروشند و كساني كه با پول ها به دارايي خود مي افزايند و كساني كه مانند شخصيت فيلم در برابر بي پولي آسيب پذير نشان مي دهند.
شخصيت مرد فيلم «بي پولي»، پول ندارند، آه ندارند كه با ناله سودا كند. اما سعي مي كند حفظ آبرو كند به خصوص وقتي كه در كنار با جناق ها و خانواده پدرزنش قرار مي گيرد. چرا كه اگر آنها بفهمند باعث مي شود كه او را فقير بدانند و عاملي مي شود كه خود به خود در روابط فاميلي آنها با اطرافيان تاثير گذار است. همانگونه كه اشاره شد در چنين جامعه اي پول و سرمايه حرف اول و آخر را مي زند. حتي نوع صحبت كردن، لباس پوشيدن، رفتار و منش افراد نيز با بي پول بودن يا دارا بودن افراد سنجيده مي شود. در سكانسي از فيلم، مرد و زنش در خانه با جناقش مشغول خوردن شام هستند هر كس بسته به توان مالي و خورد و خواركش، سفارش برنج مي دهد. نوعي رو كم كني، پز دادن در اين سكانس وجود دارد هر كس مي خواهد خودي نشان دهد تا از قافله عقب نماند مرد فيلم «بي پولي» هم براي اين كه كم نياورد با وجود بي پولي، سفارش برنج مي دهد.
لحني كه «حميد نعمت الله» براي فيلم «بي پولي» انتخاب كرده، حال و هوايي طنز گونه دارد. كمدي كه بر پايه موقعيت و متكي بر ديالوگ هاي بازيگران است طنزي كه در صحنه هايي مخاطب را مي خنداند و در صحنه هايي به تلخي و غم مي رسد.
در واقع فيلم «بي پولي» را مي توان فيلم كمدي تلخ ناميد و همين شرايط باعث مي شود كه مخاطب نتواند در مورد شخصيت هاي مرد فيلم «بي پولي» قضاوت درستي داشته باشد.
اين كه آيا آنها اسير در شرايط نابسامان جامعه هستند يا نه، مقصر اصلي خود آنهايند و از سر تنبلي، بي عاري و بي خيالي گوشه اي نشسته اند تا پول از آسمان برايشان ببارد. پس مخاطب دچار دوگانگي مي شود كه آيا مرد فيلم «بي پولي» قرباني شرايط اجتماعي و سرمايه داري جامعه خويش است يا نه.
همين سوال در مورد شخصيت هاي مردي كه در شركت گردهم آمده و تفريحي غير ازبازي گل يا پوچ ندارند صادق است .اين كه آيا آنها هم جز نشستن در كنار هم و در مورد زن، پول و رفاقت حرف زدن كار ديگري ندارند. يا اين كه به دليل ريا، فريب و كلك بازي كه در پول وجود دارد. سرمايه خود را باخته و اسير بي پولي شدند و فقط بلدند نقشه بكشند و عمل نكنند.
جذابترين بخش فيلم همان شركتي است كه آدم هاي بي كار و علاف در آن وقت و زمان بيكاري خود را به بطالت مي گذرانند و به خيال خودشان خانواده خود را گول زده و صبح تا شب در شركت مي خورند و مي خوابند. ديالوگ هاي اين بخش زيبا و جمع و جور نوشته شده به خصوص ديالوگهايي كه «سيامك انصاري» مي گويد و در ميان بازيها خوب اين بخش به خصوص بازي «بابك حميديان»كه در نقش آدمي لال بازي مي كند تاثير گذار است.
«حميد نعمت الله» در فيلم «بي پولي» شخصيت هاي فيلم را به مرور براي مخاطبانش معرفي مي كند شخصيت «حبيب رضايي» با آن آوازخواندن و آويزان شدن مثل ميمون از در با تمام ويژگي هايش مثل چاپلوسي، بي پول، دروغ گويي و حقه بازيش يا شخصيت
«احمد» دوست «بهرام رادان» كه آدمي دست و پا چلفتي است. گيج و منگ است كه به دنبال همسر مناسب مي گردد و درست زماني كه يك نفر را پيدا مي كند دچار «بي پولي» مي شود يا شخصيت «علي سليماني» كه آدمي مذهبي، ترسو، بزدل نشان داده مي شود، آدمي كه همه فكر و ذكرش مافوق خودش حاجي است.
عمده مشكل «بي پولي» در نوع لباس پوشيدن «بهرام رادان» است. آدمي با اين شرايط كه شيك پوش و مرتب است . شرايط محيطي و بي پولي از او آدمي دروغگو ساخته است، نمي تواند شيك پوش باشد. آدمي كه حتي به طلاها و گردنبند دختر خردسالش رحم نمي كند. پس بايد لباسي غير از اين داشته باشد بازي «رادان» مثل بازيهاي فيلمهاي قبلي اوست فقط شرايط فيلم وبازيگران آن عوض شده است.بازي «ليلا حاتمي» تا آخر فيلم، مثل فيلم هاي قبلي است و فقط ديالوگ هاي اين شخصيت است كه تماشاگر را مي خنداند نه بازي «حاتمي». تنها تفاوت بازي «حاتمي» نسبت به فيلمهاي قبليش كه درآنها دختري آرام و مودب را بازي مي كرد به صحنه هايي مربوط مي شود كه بي محابا گريه مي كند، عصباني مي شود، جيغ مي زند و ترسي از به هم خوردن ميميك صورتش ندارد.
فيلم «بي پولي»، يك دستي فيلم قبلي «حميد نعمت الله» «بوتيك» را ندارد و بين جدي و كمدي، تلخ و شيرين، پول داشتن و بي پول بودن سرگردان است و همين دلايل در بازي بازيگران فيلم هم تاثير گذاشته است.
نكته بعدي پايان بندي فيلم «بي پولي» است كه فيلمساز با خوبي و خوشي آن را تمام مي كند. انگار نه انگار كه اتفاقي افتاده و مرد گرفتار اين همه مصيبت در فيلم شده است. از طرفي «بي پولي» به دليل اينكه فيلم قصه گو با پيام هاي اخلاقي است، آدم هاي ساده اي دارد. آدم هايي كه حاضرند با هر كلك و حقه بازي حتي شده با دزديدن پول ديگران و طلاهاي زنانشان پولدار شوند.
نقطه ضعف فيلم «بي پولي» پاياني است كه در عرض چند دقيقه مثل اغلب فيلم هاي ايراني همه چيز از بدي ، تلخي و فاجعه به خوبي و سر و سامان گرفتن زندگي منجر مي شود كه نمي تواند براي مخاطب قابل باور باشد.
«بي پولي» بيان كننده اين نكته تلخ است كه جامعه ما، ميزان و اعتبار و آبروي افراد را وابسته به پول كرده است. جايي كه اگر فرد پولي نداشته باشد به حساب نمي آيد. روابط و رفت و آمدهاي خانوادگي از بين مي رود. فاصله بين آدم هاي فقير و ثروتمند روز به روز بيشتر مي شود. در واقع رابطه خيلي نزديكي بين پول و آدم ها وجود دارد كه اگر اين رابطه قطع شود، يادرآن فاصله ايجاد شود باعث مي شود كه دروغ، ريا و حقه بازي در جامعه افزايش يابد.
و نكته آخر اينكه فيلمساز در فيلم «بي پولي» به اين نكته اشاره مي كند كه پول همه چيز نيست. در صحنه اي كه زن ومرد با آن تيپ و طبقه اجتماعي كه دارند به خانه «بابك حميديان» مي روند، فيلم ساز نشان مي دهد كه حتي با وجود پولدار نبودن و زندگي متوسط داشتن، مي توان خوشحال بود و با شادي زندگي كرد و براي خوشبختي لازم نيست حتما پول، ماشين و خانه بزرگ و اعياني داشت. باقي مطالب در مورد فيلم «بي پولي» بماند براي اكران فيلم در سينماها./120
سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]