تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818929114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نامه كاملاً سياسي است/ هدفمند كردن يارانه‌ها تنها راه نجات اقتصاد كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نامه كاملاً سياسي است/ هدفمند كردن يارانه‌ها تنها راه نجات اقتصاد كشور
پژويان در واكنش به نامه 13 اقتصاددان به نمايندگان:

عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه با بيان اينكه طرح هدفمند كردن يارانه ها تنها راه نجات اقتصاد كشور است، اظهار داشت: نامه اي كه از سوي برخي كارشناسان اقتصادي به نمايندگان مجلس نوشته شده، بيشتر جنبه سياسي دارد و بيان اينگونه اظهارنظرها خود باعث ايجاد تورم و نگراني در جامعه است.

دكتر جمشيد پژويان در گفتگو با رجانيوز در خصوص نامه 13 اقتصاددان به نمايندگان مجلس و ارايه مواردي براي عدم تصويب و اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، با اشاره به اينكه اين افراد سياسي با قضايا برخورد مي كنند، نه علمي اظهار داشت: اگرچه اين طرح دولت بايد با سياست‌هاي ديگري هم همراه شود اما بايد توجه داشت كه تنها راه نجات بيمار در حال فوت اقتصاد ايران همين طرح است.

وي ادامه داد: البته اين طرح يك سري آثار ناشي از جابجايي تغيير قيمتها دارد و كه امري بديهي است اما اينكه آن چيزي كه اين 13 نفز تصور مي كنند، متاسفانه نادرست است و قبلاً هم در چاچوب نظريه هاي اقتصادي اين را مطرح كردم و دوستان هم اگر دليلي دارند، به‌جاي بحثهاي توصيفي و توضيحي با مدلها و روش شناسي اقتصاد توضيح دهند.

اين استاد اقتصاد دانشگاه علامه با تأكيد بر اينكه اين افراد روش شناسي‌هاي اقتصادي را در بحث هاي خود قرار دهند نه حرفهاي سياسي و كوچه بازاري را، ادامه داد: بر اساس اين مدل‌ها بگويند چه اتفاقي مي افتد و گرنه هر كسي مي تواند هر حرفي را بزند و لزومي هم ندارد اقتصاددان باشد، اين حرفها را يك عده مهندس و اهل ادب و شعر يا يك عده اي كه كار معماري مي كنند و يا كساني كه كار آزاد مي كنند، مي توانند بزنند و كار سختي هم نيست.

وي تصريح كرد: اگر اين نامه ها و انتقادها و سنگ اندازي ها مدلل بوده و با نظريه هاي اقتصادي قابل طرح و بحث باشد، آن زمان مي توان براي آنها دليل علمي آورد وگرنه با بحث سياسي نمي توان معضل اقتصاد را حل كرد.

اين اقتصاددان در رابطه با اشكالي كه اين 13 نفر مبني بر شوك درماني منجر به فقر، تورم و فروپاشي ارزش پولي در نتيجه اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها مطرح مي‌كنند، اظهار داشت: اگر اتفاقاً يك شوكي هم وارد شود، اين شوك ناشي از اين اظهارنظرها و صحبت‌هايي است كه مردم را دچار هراس و نگراني مي كند و طبعاً در يك مدت زماني، آثار منفي مي گذارد و بدون شك اين آثار منفي نتيجه اظهار نظرهاي غير عالمانه همين افراد خواهد بود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به اينكه آيا طبق گفته اين افراد، طرح هدفمند كردن يارانه ها موجب ركود تورمي شديد خواهد شد يا خير، گفت: من تصور مي كنم كساني كه اين بحث را مطرح كرده اند، بايد دليل آن را هم مي آوردند نه اينكه نامه اي بنويسند و هيچ دليلي در آن ذكر نشود.

وي اضافه كرد: البته يك نكته اي را بايد متذكر شوم و اينكه اين طرح حتماً بايد با يك‌سري اصلاحات در ساختار مالياتي و نظام بانكي همراه شود و آن زمان است كه همه اين نگراني ها رفع خواهد شد.

پژويان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به بند ديگر اين نامه كه گفته است اين طرح باعث فقيرتر شدن فقرا خواهد شد و اين اقشار به حاشيه نشيني پناه خواهند آورد، خاطر نشان كرد: چنين چيزي صحت ندارد و اصلاً اينگونه مسايل پايه فكري و دليل علمي درستي ندارد.

اين استاد دانشگاه، همچنين در خصوص اينكه اين طرح را به ناكارآمدي دولت در سياستگذاري ها كلان نسبت مي‌دهند، پاسخ داد و با رد اين بحث تأكيد كرد: در چارچوب اطلاعات من اين طرح يك كار كارشناسي شده است اما هنوز كافي نيست، دوم اينكه اين طرح نه به اين دولت بلكه به هر دولت ديگري مربوط است يعني هر دولت ديگري هم كه در آينده بيايد، بايد اين سياستها را اجرا كند چراكه هيچ راه ديگري براي نجات اقتصاد ايران جز اين راه وجود ندارد.

نظرات كاربران:

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن