تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 26 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811343381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك فعال اقتصادي در گفت و گو با فارس:طرح تحول سال گذشته ارائه مي شد مجلس بدون شك تاييد مي كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك فعال اقتصادي در گفت و گو با فارس:طرح تحول سال گذشته ارائه مي شد مجلس بدون شك تاييد مي كرد
خبرگزاري فارس:اقتصاد كشور طي روزهاي اخير شاهد اتخاذ تصميمات مهم و سرنوشت سازي است كه كل ساختار آنرا دچار تغيير و تحول مي كند ،بررسي اين تصميمات به همراه اتفاقات اقتصادي جهان طي سال گذشته موضوع گفت و گوي ما با عباس رضاييان يكي از فعالان اقتصادي است كه در ذيل مي خوانيد .


فارس: شما هفته گذشته تحليلي در رابطه با بحران اقتصادي جهان داشتيد ،توضيح مي دهيد؟
رضاييان:جمهوريخواهان آمريكا تابع نظريه فريدمن مبني بر عدم دخالت دولت در اقتصاد‌ند اما بوش دوم در بازي اقتصاد متوجه نبود كه او به عنوان رئيس دولت مربي بازي دومينو اقتصادي سياسي است و نفت مهره خطرناك و حساس اين بازيست، سياستمداران روش بازي اقتصاد را طراحي و اجرا مي‌كنند و مردم بازيكنان اين عرصه هستند مربيگري غلط، اخراج و مصدوميت و شكست مردم را به همراه دارد.
احمدي نژاد دو ماه پس از رياست جمهوريش با حرفهايش در رابطه با اسرائيل بوش را فريب داد و او با تند كردن فضا عليه ايران نفت را از 25 دلار به 150 دلار رساند هزينه مردم آمريكا طي هيجده ماه دو برابر شد، آمريكائيان از سراسر دنيا پول آورده بودند و خرج كردند اين پول‌ها در غالب وام‌هاي خودرو و مسكن هزينه شد و از سال دوم رياست جمهوري احمدي نژاد بحران پرداخت اقساط خودرو و مسكن دامنگير مردم آمريكا شد. و فاجعه اتفاق افتاد، مهره‌ها يكي پس از ديگري همديگر را زدند و جهان در بحران اقتصادي فرو رفت. برنده اول و آخر اين بازي احمدي‌نژاد به عنوان مربي اقتصاد سياسي ايران در بازي مقابل آمريكا است، سي سال مرگ بر آمريكا گفتيم كه صرفا شعاري بود براي تخليه نفرتمان از آمريكا. ولي آمريكا براي مرگ كشور و حكومت ما بودجه تعيين كرد و اين يعني اعلام دشمني رسمي با نظام و كشورمان اما وقتي خواست با ما رودررو شود، پس از سي سال شعارهاي ما به جواب رسيد هرچند ما از فقر هر ملتي مي‌رنجيم و از خودكشي پدر بيكار به همراه زن و چهار فرزندش به رعشه افتاديم، ما انسانيم. اما بايد به ما حق داد كه براي دشمن خود در صورتي كه فهم و درك و اقدام متقابل را رعايت نكند بدترين‌ها را بخواهيم.

فارس:منشا اين سياست كجا بود؟
رضاييان:احمدي نژاد دقيقا همان حرفهايي كه توسط رهبري طي بيست سال گذشته بيان شده و آمريكا و اسرائيل را دشمن خطاب مي‌فرمودند (كه حرف كاملا درستي هم هست) با قدرت اجرا كرده است .هيچ سياست يا روش جديدي نبود. اما اين همه ادعا، كار مطالعاتي دولت آمريكا و سازمانهاي جاسوسي و اطلاعاتي، آنها احمدي‌نژاد را نشناختند.
آمريكا براي حمايت از برادر ناتني خود اسرائيل، عكس‌العمل‌هاي خارج از قاعده و اصول نشان داد كه عاقبتش را ديديم. شانس احمدي نژاد اين بود كه مقابلش يك كابوي يكه‌بزن و قلدري بود و اين گاف بزرگ را داد و گرنه اگر در آمريكا آدمي هوشمند سر كار بود امكان نداشت اين اتفاق بيفتد. احمدي نژاد را شايد به نوعي در اين عرصه بايد قيصر ايران دانست.

فارس:در پاسخ به نامه اقتصاد‌دانان نكاتي را مطرح كرده بوديد.توضيح مي دهيد.
رضاييان:اقتصاد‌دانان معترض به احمدي نژاد بايد به اين پرسش پاسخ بدهند بانك‌ها چند درصد توليد ناخالص‌ ملي را بايد به شكل وام در بخش‌هاي مختلف اقتصادي تزريق كنند؟ حال اين درصد در آخر دولت آقاي خاتمي اگر به سه برابر رسيده باشد كه رسيد عوارض آن جز تورمي است كه پس از دوران جنگ بالا و بالاتر رفت؟ تورم ميراث به جا مانده از نوش خواريهاي سالهاي گذشته ماست كه تبعاتش در كوتاه مدت و بلند‌مدت رخ خواهد داد.
اولين خشت كج اقتصاد ملي با نسخه كندي براي شاه و اصلاحات ارضي و انقلاب سفيد و خرد كردن زمين‌هاي كشاورزي در اقتصاد ايران نهاده شد. اكنون زمين‌هاي كشاورزي در شمال ايران به قطعات دو هزار متري بين ورثه تقسيم مي‌شود.
در صورتي كه آمريكا خود مزرعه دارانش كمتر از پانصد هكتار زمين براي كشت ندارند. از طرف ديگر بعد انقلاب با مصادره اموال و فراري شدن گناهكار و بي گناه بخش توليد و صنعت، خشت كج ‌تر نهاده شد و تا ثريا هم كج مي‌رود.
اواخر دولت اصلاحات به اين نتيجه رسيدند كه ديگر خشت روي خشت نگذارند و رنگ و لعاب ديوار را بيشتر و شمع و پايه كمكي كنار ديوار اقتصاد بزنند كه نيفتد، احمدي نژاد در دو سال اول به اين امر توجه نكرد و خواست روي اين ديوار كج خشت بگذارد بعد كه فهميد اشتباه است مسيرش را اصلاح كرد و طرح تحول را اعلام كرد و اين طرح يعني خرابي ديوار و ساختن از نو. چيزي كه به آن نيازمنديم.

فارس:نظرتان در مورد خصوصي سازي در كشور چيست؟
رضاييان:خصوصي‌سازي در ايران بعد انقلاب دو بخش دارد كه هر دو ناموفق بود. بخش اول خصوصي‌سازي يا همان اختصاصي سازي كه طرف صرفا با داشتن دامادي قدرتمند يا پدري صاحب‌ مقام و برادري صاحب منصب و ايجاد ارتباط با مراكز قدرت توانست وارد، گود شود بدون آنكه فهم و مايه‌اي در سر براي كار داشته باشد و عمده مكافات خصوصي‌سازي كشور از آن زمان است. بخش دوم پس از خراب كردن دور اول شروع شد، اصرار بي‌حد و حصر دولتمردان كه اگر كسي پولي حداقل به اندازه 25درصد تقاضاي كارخانه موردنظر خود را بياورد پروژه مورد نظر واگذار مي‌شود كه ايضا حرف بي‌ربطي بود كه در اين روش هم فروش فولاد خوزستان و ديگر موسسات را شاهديم كه خريداران زيرش ماندند.
ما بايد به اين درك برسيم خصوصي‌سازي فقط از طريق واگذاري كارخانه‌ها به كساني كه در سرشان مايه و در جانشان جنم دارند بايد صورت بگيرد. اصطلاح سرمايه‌داري كه در زبان فارسي از آن استفاده مي كنيم بسيار پرمغز و شيواست. داشتن مايه در سر و جنم وجود در اداره امور، در آن صورت مطمئن باشيد چنين افرادي قادرند اين كشور را نجات بدهند. بگرديد پيدا كنيد و با خواهش و تمنا و حتي مفت و مجاني تقديمشان كنيد ضرر نمي‌كنيم.

فارس: نظرتان را در رابطه با كمبود اعتبارات بانكي چيست؟
رضاييان:من اعتقاد راسخ دارم اگر كسي در ايران تاكنون توانسته باشد سالم و سلامت كار كرده باشد و از بانكها اعتبارات بي‌جا و بي‌ضابطه و مازاد بر نياز نگرفته باشد هيچ مشكلي براي اداره كارخانه يا تشكيلات خود نداشته و اگر نياز به وام داشته باشد اخذ آن در هر شرايطي امكان‌پذير است.
كساني كه به عدم پرداخت اعتبار توسط بانكها معترضند جواب بدهند مگر طرح‌هاي آنها به عنوان توجيهي و فيزبل ارايه نشد؟ و رسما و كتبا بازگشت سرمايه را حداكثر 5 ساله اعلام نكرده‌اند؟ پس چرا يك كارخانه پس از بيست سال توليد هنوز متقاضي وام همان دستگاهي است كه دارد كار مي‌كند. وابستگي يك بنگاه توليدي به بانك يعني عدم توليد و ثروت توسط آن بنگاه، بعد پنج سال بايد در صورت نداشتن سود تخته شود. و بانك طلبكار آن را توقيف و به عده‌اي ديگر واگذار كند به عده‌اي كه حرف و ايده و فكر براي كار دارند. ما در اين روش توليد‌كنندگان رانتي، فشل و بي‌عرضه پرمدعا و وصل به جاهاي مختلف را به خانه هدايت مي‌كنيم تا بازنشسته شوند، ديگر بخيرشان اميدي نيست شر مرسانند.

فارس:اين پولها و وامها الان كجاست و كي بر مي‌ گردد؟
رضاييان:از سال هشتاد تب خريد مسكن دبي در ايران شدت گرفت بين ده الي بيست ميليارد دلار پول توسط ايرانيها كه عمده‌شان صاحبان كارخانه و كارگاه توليدي بودند و پول را نيز به عنوان اجرا پروژه توليدي و صنعتي و طرح توسعه از بانكهاي ما گرفتند و به دبي بردند و صرف خريد مسكن در آنجا كردند. به اميد گران شدن و سود كردن، و حالا فاجعه‌اي كه در راهه اينه كه حداقل ده ميليارد بدهي ايرانيها در دبي بابت اقساط بدهي ساختمان‌هاي خريداري شده مانده و بانكهاي آنجا براي ايرانيها اجرائيه صادر كردند. ده بيست ميليارد هم كه قبلا رفته، شكر خدا بانكهاي ما آنقدر آقا هستند كه براي وصول اصلا سخت نمي‌گيرند و حضرات الان در ايران مشغول اعتراض به قطع شدن اعتبارات بانكها هستند و فاجعه بدتر اينكه بانكهاي خصوصي ما هم در دبي در مسكن سرمايه گذاري كردند.

فارس:با اين همه انتقاد چه برنامه اي براي اصلاح امور داريد؟
رضاييان:ما حاضريم هر كارخانه و شركتي را كه سر وقت اسنادش را گرفتيم طي دو هفته طرح احياء آن را آماده كنيم. اما به شرطي كه مديران و صاحبانشان را بلافاصله خلع يد نمايند و آنها را از صحنه توليد و صنعت برانند ما خودمان داعيه خريد و اداره نداريم اما آنقدر كار را روان مي‌كنيم كه بشود اداره‌اش كرد. بانكها توقيف كنند و بدن دست اهلش. به شرطي كه با روش طرح شده ما واگذار شود. ما براي حرفمان پايلوت اجرا گذاشتيم و انشاءالله اوسط ارديبهشت سال بعد گروه شركت‌هاي خود را به مردم معرفي خواهيم كرد.
شركت‌ها و كارخانجات داراي مشكل كه پس از بيست سال هنوز بدهكارند بايد صاحبانشان را خلع يد كرد. بدهي‌هايشان را معيين و كسري ان را از خانه و زندگي و اموال پيدا و پنهانشان گرفت و بانكها بلافاصله پس از توقيف با شرايط مناسب به افرادي كه عادت به رانت ندارند و هواي خانه پنت هاوس، خانه شمال، آپارتمان دبي در سرشان نيست مگر اينكه پس از پرداخت ديون خود، از محل درآمد، هنر كسب و كار و عرضه خود، بروند هواپيماي شخصي بخرند به طور حتم كسي مزاحمشان نمي‌شود.

فارس:راه‌حل درست رسيدن صنعت و توليد كشور به سطح استاندارد جهاني چيست؟
رضاييان:تا زماني كه صنعتگران و توليد‌كنندگان خوشنام كشور وارد عرصه سياسي نشوند و در انتخابات شوراي شهر و مجلس و حتي رياست جمهوري شركت نكنند كسي قادر به ساماندهي صنعت و توليد كشور در مناسبات قانون‌گذاري و برنامه‌ريزي كلان نيست.
سياسيون اين مملكت دنبال ورزشكاران و هنرمندان و نويسندگان مي‌روند تا كنارشان عكس يادگاري بگيرند. براي راي گرفتن در ليست انتخاباتي پيشروترين گروه‌هاي سياسي اين كشور نام ورزشكاران ملي را مي‌گذارند اما نام يك صنعت گرو يك توليد كننده ملي مثل كاله، يا بوتان را قرار نمي‌دهند، در صورتي كه حداقل 70درصد اعضاي مجلس آمريكا و انگليس و ديگر دموكراسيهاي جهان با اقتصاد قوي را صاحبان حرف و كار و صنعت تشكيل مي‌دهند اما ما در ايران سياستمدار صنعتگر و توليد‌كننده نداريم. طبيعي است براي صنعت و توليد كشور كساني تصميم‌گيري و قانون وضع مي‌كنند كه هيچ تجربه عملي و عموما علمي ندارند.

فارس:مشكل دولت چست؟
رضاييان:احمدي نژاد متاسفانه هم مربي، هم درواز‌بان هم دفاع و هم هافبك و خط حمله تيمش است. يازده تا نصف توان و وجود احمدي نژاد پيدا كنيد مشكل دولتش حل خواهد شد. احمدي نژاد جز پنج شش نفر دوست قسم خورده آدم همفكر و همسنگ خودش ندارد و اين شايد ناشي از اين باشد كه ايشان برنامه‌هايش تا رسيدن به پيروزي طراحي شده بود. استفاده از مديران موفق امتحان پس داده گذشته، هم فقط در صورتي كه تمام و كمال حرف و برنامه‌ ايشان را بپذيرند امكان پذير است و گرنه ساز ناكوك باعث اجراي غلط يك سمفوني ضعيف ميشه، هرچند بايد پاسخ را انتقادي تمام مي‌كردم اما جمله‌اي بگويم، حرف احمدي نژاد اين است مشكلات كشور با اين راههايي كه ارايه شد طي بيست سال گذشته حل نشد بيائيم راه جديدي ارايه بدهيم.

فارس: سياست‌هاي دولت نهم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
رضاييان:سياست‌هاي دولتها مثل تيم فوتبال آن كشور بايد سنجيده شود. هدف رفتن به جام جهاني و كسب قهرماني آسيا وقس عليهذاست است. حال تو اين مسير، يك مسابقه را شكست مي‌خوريم، يكي را مساوي مي ‌كنيم يكي را هم مي‌بريم، مهم رسيدن به منظور در پايان مدت است. همانطوريكه الان هشت سال سازندگي و اصلاحات را مي‌شماريم. به احمدي نژاد فرصت بدهيد. آيا تا به حال در مسابقه نديديد كه چگونه، مربي تاكتيك تيمش را يك ربع بعد بازي عوض مي‌كند و حتي كاپيتانش را پس از سي دقيقه تعويض مي‌كند (اين يعني اقرار به اشتباه در برنامه) پايان نيمه دوم و ثبت نتيجه آخرين بازي برنده را مشخص مي‌كند. ما نبايد از رئيس دولت خود در زمان تصدي امور توقع بيان اشتباه در برنامه‌اش را داشته باشيم. در فرهنگ ما اين حركت شكست اقتدار فرد را به همراه دارد البته ژستهايي در سطح پائين در عذرخواهي از مردم بابت مثلا ليز بودن يك خيابون يا زنداني دن يك روزنامه‌نگار گرفته مي‌شود كه پز است نه اعتقاد.
دموكراسي ايران و عمده جهان كه روساي جمهوريشان دوبار مي‌توانند رئيس جمهور شوند درست امثل سياست ورزش دولت عربستان است وسط دو نيمه يه دفعه مربي را عوض مي‌كنند اين اتفاق تا به حال در ايران نيفتاده اما اگر هم بيفتد اتفاق خاصي نيست. چيزي از ارزش مربي فعلي كم نمي‌شود.

فارس:اقتصاد ملي را چگونه مي بينيد؟
رضاييان:اقتصاد ملي ما در كماي كامل است و اين مربوط به امروز نيست مال بيست و چند سال قبل است. اين اقتصاد با لوله نفتي كه به تنش وصله زند ه است. به همين جهت رنجور و ناتوان است. و مردمش پيري زودرس مي‌گيرند. بدن زنده است مغز خوابه بايد بيدارش كنيم با بيداي اين مغز مي‌توان لوله نفت را خارج كرد. اين مغز فقط بخش دردش عكس‌العلم نشان مي‌دهد، ولي نشاني از خلاقيت و نواوري بخش خصوصي در عرصه توليد ملي سالهاست كه مشاهده نمي‌شود.
تا زماني كه هر كسي براي توليد اولين حرفش اين باشد كه دولت چه امتيازي مي‌دهد و دولت هم با برگه‌هاي سبز امتيازات بي‌جا و بجا بدهد، ما توليد كننده واقعي نخواهيم داشت.

فارس: پيشنهادي براي برون رفت صنعت و توليد كشور از وضع فعلي داريد؟
رضاييان:دعوت مي‌كنم سري به بازار تهران همانهايي كه هنوز بر اساس روند درست و اصولي كار و تجارت به توليد مي‌رسند بزنيم (به اين جمله خيلي توجه كنيد). آنها از بانك فقط به عنوان عاملي براي نگهداري پول، نقل و انتقال حواله‌ها و گشايش L_ C استفاده مي‌كنند اما متاسفانه نسل آنها در حال انقراض است و اگر چنين شود فاجعه‌اي ملي را شاهد خواهيم بود. ما چاره‌اي جز بازگشت به سنتهاي اقتصاد ملي بر اساس روشهاي نوين اقتصادي نداريم. در شرايط فعلي ساخت هر كارخانه جديد در ايران در صورت وجود كارخانه مشابه‌اش نابودي هر دو كارخانه را به همراه دارد. ما حداقل ده هزار سالن خالي بالاي پانصد متر در سراسر كشور داريم. هر كارخانه و شركتي كه پنج سال پس از شروع كار به ميزان توليد سالنه خود اعتبار بانكي در اختيار دارد ورشكسته است حال اگر اين ميزان بالاتر باشد كه بايد برايش فاتحه خواند. صرف چرخش كارخانه‌ها با گردش اعتبارات بانكي دليل بر سرپا بودن يك كارخانه نيست.
بنابراين بايد كميته‌اي با حضور همه بانكها تشكيل و مطابق برنامه‌اي خاص كه گروه ما هم در صورت دعوت حاضر به همراهي تمام و كمال بدون هيچ چشم داشتي مي‌باشد. توليد كشور را از بحران رها كرده ضمن آنكه نيروي كار حفظ شده و حتي جذ ب نيرو نيز كنيم. ما روش خود را در پنج كارخانه معتبر و ملي در حال ساماندهي هستيم كه پايلوتي براي صحت برنامه‌ها و طرح‌هايمان در اين مورد است درست است كه بيكاري توسط صنعت و توليد از بين مِي‌رود اما لزومش استفاده از نيروي كار در بخش صنعت و توليد نيست، رونق كارخانه‌هاي در حال توليد، بدون جذب حتي يك كارگر با همين ظرفيت بالقوه فعلي توليد كشور، مشكل بيكاري را حل خواهد كرد.

فارس: طرح تحول از بودجه دولت در مجلس حذف شد نظرتان در اين مورد چيست؟
رضاييان:كاش احمدي نژاد پارسال اين طرح را مي آورد بلاشك قبول مي‌شد. امسال شائبه انتخاباتي بودن موضوع اين حركت متهورانه و شجاعانه ملي را به محاق برد. حيف شد.
انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن