تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815529732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پژوهشگران پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران:ايران به قطب تحقيقات بيوتكنولوژي منطقه تبديل شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پژوهشگران پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران:ايران به قطب تحقيقات بيوتكنولوژي منطقه تبديل شده است
خبرگزاري فارس: 18 نفر از پژوهشگران پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران دستاوردهاي اين موسسه و موفقيت ايران در تبديل به قطب تحقيقات بيوتكنولوژي منطقه را تشريح كردند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس 18 نفر از پژوهشگران پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران با امضاي نامه‌اي دستاوردهاي اين موسسه علمي را در سه سال گذشته تشريح كردند.
در اين نامه آمده است: با توجه به اهميت و جايگاه زيست فناوري در جهان و نقش بي‌بديل آن در حل مشكلات بشري، بويژه توسعه بخش كشاورزي، در يك دهه اخير زيست فناوري كشاورزي جايگاه ويژه‌اي بين مديران ارشد نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران داشته و بارها از سوي مقام معظم رهبري و مسئولان بلند‌مرتبه نظام مورد حمايت و تاكيد قرار گرفته است.
در اين بيانيه كه از سوي محققان پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران منتشر شده، آمده است حركت همه‌جانبه‌اي از نظر ايجاد زيرساخت لازم از قبيل تاسيس موسسات و پژوهشكده‌هاي تخصصي از جمله تهيه و تامين تجهيزات پيشرفته آزمايشگاهي و تربيت و آموزش نيروي انساني از سوي دستگاههاي مسئول به عمل آمده است.
در اين نامه تاكيد شده است: ايجاد پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران و پژوهشگاه‌هاي منطقه‌اي با توجه به نقش و اهميت اين فناوري در بخش حل مشكل كشاورزي و حركت در جهت خودكفايي و تامين امنيت غذايي و توسعه پايداري كشاورزي بوده است.
در نامه پژوهشگران آمده است: رشد بيش از 100 درصد پروژه‌هاي تحقيقاتي در پژوهشكده‌هاي بيوتكنولوژي كشاورزي كه از 90 پروژه در سال 84 به بيش از 185 پروژه در سال 87 رسيده است كه در اين بين بيشترين رشد مربوط به پروژه‌هاي مرتبط با مهندسي ژنتيك و گياهان تراريخته است، همچنين دستيابي به فناوري توليد پنبه تراريخته (تغيير ژن يافته) مقاوم به كرم قوزه و قارچ ورتيسيليوم و دستيابي فناوري توليد سيب‌زميني تراريخته مقاوم به بيد سيب‌زميني از ديگر دستاوردهاي اين پژوهشكده است.
پژوهشگران در اين نامه آورده‌اند، انتقال دانش فني به منظور توليد تجاري ريزغده سالم يكنواخت و عاري از بيماري سيب‌زميني به روش كشت بافت كه منجر به خودكفايي در توليد ميني‌ تيوبر در بالاترين طبقه بذري در كشور شد.
همچنين دستيبابي به دانش فني توليد تجاري پايه‌هاي سيب مالينگ به روش كشت بافت و انتقال ‌آن به بخش خصوصي كه با اجراي اين برنامه‌ ظرف چند سال امكان بازسازي كليه نهالستانهاي سيب در كشور و افزايش صددرصد توليد محصول سيب فرآهم مي‌شود كه گامي در جهت صادرات سيب درختي خواهد بود.
پژوهشگران مؤسسه بيوتكنولژي كشاورزي در اين نامه آورده‌ اند: يكي ديگر از دستاوردهاي اين مؤسسه دستيابي به دانش‌ فني توليد تجاري گياهچه‌هاي گل رز از طريق كشت بافت است، تهيه شناسنامه مولكولوي ارقام گياهان باغي مهم از طريق انگشت‌نگاري DNA و دستيابي به دانش‌ فني توليد اولين قند رژيمي (گالاكتو اليگو ساكاريد) از لاكتوز ضايعات شير در ايران كه مراحل پايلوت آن براي بهينه كردن توليد صنعتي در دست اقدام است.
همچنين پژوهشگران آورده‌اند: دستيابي به دانش فني تكثير برخي از ارقام مهم خرما به روش كشت بافت، دستيابي به فن‌آوري توليد سيليمارين (داراي خاصيت ضد هپاتيت) از گياه خارمريم و ايجاد اولين رقم گل رز ايراني به نام ABRII با روشهاي نوين بيوتكنولوژي از دستاوردهاي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي است.
در اين نامه آمده است: معرفي كود و سم بيولژيك از سويه ميكروبي استرپتومايسيس، معرفي سم بيولوژيك از سويه بومي باكتري BT كنترل كننده نماتد آفات پروانه‌اي و سخت‌بال پوش و دستيابي به پروتكل توليد انبوه كشت بافت گياه آلوئه ورا و ليليوم و نيز دستيابي به پروتكل توليد انبوه كشت و بافت گياه استويا از دست‌آوردهاي اين پژوهشكده به شمار مي‌رود.
دستيابي به پروتكل ريز ازديادي مكزيكن و پرشين لايم از طريق كشت بافت. طراحي و ساخت فتوبيوراكتور انحصاري با توان توليد همزمان جلبك‌هاي با مصرف غذايي، دارويي و آب شيرين و رشد چشمگير توليدات علمي پژوهشكده بيوتكنولوژي به گونه‌اي كه ميانگين رشد ساليانه توليدات علمي در 3 سال اخير نسبت به قبل از آن 324درصد و رشد مقالات علمي پژوهشي 327 دصد بوده است.
همچنين رشد سالانه چاپ مقالات در مجلات معتبر بين‌المللي از رشد 500 درصدي حكايت دارد.
پژوهشگران آورده‌اند: ثبت 12 مورد اختراع در سه سال اخير در اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي، كسب رتبه نخست از نظر تعداد مقالات ISI نسبت به ساير پژوهشگران، برگزاري 35 كارگاه آموزشي ملي و بين‌المللي جهت ارتقاي سطح علمي متخصصان زيست‌فناوري در طي سه سال گذشته و تضمن برنامه راهبردي تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي براي اولين بار در كشور از ديگر دستآوردها به شمار مي‌رود.
همچنين تدوين و اجراي برنامه 5 ساله پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي، اجراي عمليات ساخت مجموعه پژوهشگاه فنآوريهاي نوين كشاورزي در كشور با وسعت 18 هزار متر مربع و برگزيده شدن پژوهشكده بيوتكنولوژي به عنوان مركز هماهنگ كننده شبكه مراكز بيوتكنولوژي كشاورزي 10 كشور عضو اكو و ABN از ديگر توفيقات اين مؤسسه بوده است.
پژوهشگران پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران كه اين نامه را امضا كرده‌اند كسب جايزه ملي محيط زيست ايران، راه‌اندازي كتابخانه ديجيتالي و دريافت گواهي استاندارد ايزو 9001 و ايجاد اولين بانك اطلاعات تخصصي بيوتكنولوژي كشاورزي به صورت ديجيتالي حاوي بيش از 2 هزار كتاب لاتين بيوتكنولوژي، 50 نشريه بين‌المللي و 100 نرم‌افزار عمومي و تخصصي و تهيه بانك اطلاعاتي پروژهها و طرحهاي در دست اجرا و شركت در 20 نمايشگاه پارك‌هاي فناوري از ديگر فعاليت‌هاي اين مؤسسه به شمار مي‌رود.
در اين نامه آمده است: طراحي و پيشنهاد تشكيلات پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران و تصويب و ابلاغ آن از سوي مراجع ذي‌صلاح كه منجر به توسعه 4 بخش تحقيقاتي بيوانفورماتيك، زيست‌شناسي سيستم‌ها و ايجاد بخش نانو فناوري كشاورزي و تصويب تشكيلات 3 پژوهشكده منطقه‌اي وابسته در مراكز استانهاي اصفهان، تبريز و رشت شده است.
همچنين رشد چشمگير كمي و كيفي نيروي انساني متخصص در پژوهكشده در 3 سال اخير اتفاق افتاده است و اين موارد بخشي از دستاوردهاي حاصل در حوزه زيست فناوري كشاورزي در وزارت جهاد كشاورزي كه به صورت اختصار شرح داده شد.
انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن